Kausilippuja ei muuteta arvoksi, yli 70-vuotiaille ja karanteenissa oleville hyvitys kausilipusta takautuvasti

HSL ei toistaiseksi muunna kausilippuja arvoksi. Kausilippujen muuntamisesta arvoksi on luovuttu, koska toimenpide edellyttää asiointia HSL:n tai kuntien palvelupisteessä. Koronaviruksen leviämisen ennaltaehkäisemiseksi ja pisteiden henkilökunnan sekä asiakkaiden terveyden vuoksi kausilipun muuttaminen arvoksi keskeytyy.

Näin voimme vähentää henkilökunnan ja asiakkaiden riskiä tartunnan saamiseen ja asiakaskontakteja viruksen leviämisen aikana. Kauden muuttaminen arvoksi on ollut maksullinen palvelu, josta on peritty 6 euron käsittelymaksu. 

Varsinaiset hyvitysperusteet eivät ole muuttuneet. Voit hakea hyvitystä palvelupisteestä, kun kyseessä on jälleenmyyjän virhe tai kun asuin-, työ- tai opiskelupaikkasi siirtyy HSL-alueen ulkopuolelle. Lisäksi hyvitystä voi hakea kuolemantapauksessa, sairaalassaolon sekä lakon tai liikennehäiriön takia.

Hyvitämme myöhemmin yli 70-vuotiaiden kausilipuista sen osuuden kausilipusta, joka on voimassa 18.3. alkaen ja on ostettu ennen tuota päivämäärää. Sen jälkeen ostettuja kausilippuja ei enää hyvitetä. Ilmoitamme myöhemmin, milloin voit hakea hyvistystä takautuvasti. 

Normaali etätöihin määrääminen koronaviruksen vuoksi ei tällä hetkellä oikeuta saamaan hyvitystä HSL-kortilla tai HSL-sovelluksessa voimassa olevasta kausilipusta, ei myöskään ulkomaanmatkan jälkeen määrätty kotikaranteeni.

Jos kunnan viranomaiset määräävät sinut karanteeniin, voidaan hyvitys tehdä jälkikäteen. Karanteenista tai eristämisestä tarvitset kunnan tai sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaavan lääkärin päätöksen. Kopio päätöksestä riittää. THL:n tekstiviestillä lähettämä tieto  karanteenista ei riitä todistukseksi.

HSL-kortilla oleva kausilippu muutetaan arvoksi takautuvasti, jos sinulla on yllä mainittu lääkärin päätös karanteenista. Muutos tehdään niiltä päiviltä, jotka ilmenevät päätöksestä. HSL-sovelluksen jatkuvasta säästötilauksesta saat hyvityksen vain niiltä päiviltä, jolloin olet ollut karanteenissa. 

HSL-sovelluksen kausilipusta hyvitystä haetaan HSL:n palvelupisteestä. Mukana täytyy olla kunnan tai sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaavan lääkärin päätös. Hyvitys maksetaan pankkitilillesi. Hyvityksen saa niillä perusteilla, jotka ovat sovelluksen käyttöehdoissa.

HSL-kortilla ja HSL-sovelluksella on erilaiset käyttöehdot, minkä takia myös  hyvityskäytännöt ovat erilaisia. Sovelluksessa ei käytetä arvoa lippujen ostamiseen.

Kunnan tai sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaavan lääkärin päätöksen voi myös skannata HSL:lle osoitteeseen apj@hsl.fi  yhdessä HSL:n hyvityshakemuksen kanssa.

**

HUOM! Tämä on uusi versio aiemmasta uutisesta. Jos haluat lukea aiemman uutisen alle tulleita kommentteja, ne ovat vanhan uutisen yhteydessä.

Kommentit

Viikonloppuna Aleksilla oli HSL:n lipuntarkastajia pysäkillä valmiina nousemaan raitiovaunuun. Sellaiset toiminnot, jotka vähentävät HSL:n tuloja (asiakaspalvelupiste) laitetaan kiinni, ja sellaiset jotka tuovat rahaa (lipuntarkastus), pidetään käynnissä. Miten meni noin niinku omasta mielestä?

Koskien säästölippua, HSL on ilmoittaa, että ensimmäisen 12 kk:n aikana ei kk-säästölippua voi irtisanoa ilman 29€ sakkoa. Olisi tässä tilanteessa kohtuullista ja varsin helppoa tuon irtisanomismaksun poistaminen edes. Useiden tavoin jää nyt jo yksi kk kokonaan lippua käyttämättä HSL:n toiveita kunnioittaen, hallituksen ohjeistuksesta, joten voisiko HSL tulla poikkeustilanteessa asiakasta edes vähän vastaan.

Juuri näin! Kuluttajansuojalain mukaisesti tätä tulisi poikkeustilanteessa kohtuullistaa vähintään siten, että normaalioloissa pätevä sakkomaksu poistetaan. Kuukausimaksu mennyt jo hukkaan, mutta palvelu täytyy saada edes purkaa kuluitta.

Kaupan kassat palvelevat normaalisti. Hoitajat ja lääkärit hoitavat koronapotilaita, mutta HSL sulkee palvelupisteensä, jotta ihmiset eivät voisi muuttaa kautta arvoksi ja säästää satoja euroja lyhyellä palvelupistekäynnillä. Tilanteessa, jossa monella on jo valmiiksi taloudellisesti vaikeaa töiden loppuessa.

HSL kertoo täällä pyhimyksen rengas pään päällä syyksi henkilökunnan suojelemisen koronalta. Se on naurettavaa. Jokainen ymmärtää oikean syyn; HSL haluaa vain välttää omat taloudelliset tappionsa siirtämällä ne matkustajille, jotka jo kärsivät muutenkin. Se on ainoa syy miksi HSL on poistanut palvelunsa kauden muuttamisesta arvoksi. Toivottavasti HSL voidaan tuomita oikeudessa.

Kyllä toivoisin HSL:ltä joustoa tähän asiaan! Esim. pitkittämällä kautta toisesta päästä. Itsekin olen hankkinut lipun jo alkuvuodesta kesäkuun loppuun asti, mutta nyt määräyksen jälkeen olla etätöissä ja muutenkin kotona, niin kortti on luonnollisesti käyttämättömänä. En ymmärrä kyllä laisinkaan, miksi näin joustamatonta toimintaa. Näette kortin tiedot etänäkin ja pystytte niihin kyllä muutoksia tekemään ilman asiakkaan kohtaamista.

Näin opiskelijana olisi yllä kiva saada muutettua kausi arvoksi. Yli kuukausi meni tässä nyt hukkaan kun koulut ovat kiinni eikä matkustamista tarvittu. Toki kaikille muillekkin kuin vain opiskelijoille on ikävää jos ei kautta arvoksi voi muuttaa.

Verottajalta saattaa tulla työmatkalaiselle lisä-isku HSL:n kannan lisäksi - työmatkakuluja ei saa välttämättä vähentää verotuksessa koronakriisin keson ajalta eikä myöskään HSL korvaa jo maksettua kautta!

HSL:n alueella työmatkalaisen kannattaa tunnetusti ostaa aina 12 kk kausi matkakortille kerralla - viimeisen voimassaolokuukauden saa silloin "kaupan päälle".

Ostin lokakuussa 2019 ABCD vyöhykkeelle 12 kk kauden matkakortille joka maksoi n. 1700 euroa.

HSL:n alueella asuvalle työmatkalaiselle, joka on maksanut ison summan työmatkoistaan etukäteen, saattaa siis tässä tilanteessa tulla isku kahdesta suunnasta:
a) Verottajan suunnalta, verottaja ei hyväksy työmatkakuluja koronakriisin keston ajalta
b) HSL:n suunnalta, koska HSL on ottanut kannan, että kausilippuja ei voi muuntaa takaisin arvoksi, eikä kausilippujen voimassaoloaikaa pidennetä automaattisesti vastaamaan kriisin kestoa.

Tämä jos mikä on kohtuutonta.

Käykää allekirjoittamassa tämä adressi:
https://www.adressit.com/ryhmakanne_hsl_kausilippusakotusta_vastaan_koronavirus

Oikaisupyyntö:
Tehkää esim. sähköpostitse oikaisupyyntö HSL:n päätökseen olla muuntamatta kautta arvoksi nyt alkuviikosta - valitusikkuna oikaisupyynnölle umpeutuu muutaman päivän sisällä.

Ohjeet oikaisupyynnölle:
HSL on poistanut arkistoidusta 17.3. (muokattu 25.3.) uutisesta/tiedotteesta ja jättänyt kokonaan pois uudesta uutisesta. Julkinen asia ja helppo valittaa.
http://hsl01.oncloudos.com/vhp/202030370.PDF

Voidaan todeta, että HSL:n korttijärjestelmän kriisivalmius on hyvin matalalla tasolla (huonompi kuin esim Turun). Toivon mukaan tähän saadaan muutos.

Turku hyötyy tässä tilanteessa tuoreemmasta järjestelmästä. Myös matkustajamäärät Turussa ovat noin 10 prosenttia Helsingin seudun matkoista. HSL:ssä on vielä käytössä korttipohjainen, sirullinen systeemi, kun Turussa käytössä taustajärjestelmä, johon muutoksia voi tehdä joustavammin. Myös HSL-alueella uusia digitaalisia mahdollisuuksia on otettu käyttöön ja lisää on tulossa. Mutta aivan yhdessä yössä tai yhden koronakeväänkään aikana näitä järjestelmiä ei voi vaihtaa kokonaan toiseksi.

Eikös tuota HSL:n järjestelmääkin juuri isolla rahalla uusittu ja kortit piti vaihtaa. Jos HSL-alueen matkustajamäärät ovat 10-kertaiset niin varmaan asiakaspalveluresurssienkin pitäisi olla isommat kuin Turussa.

Säästötilauksen tehneet kärsivät tästä tilanteesta nyt kohtuuttomasti. Jo yksi kuukausi (á 53€) mennyt hukkaan, sekä sakkomaksusta ei asiakaspalvelunne mukaan aiota joustaa edes tässä tilanteessa. Poikkeustilanteen johdosta säästötilauksen linjausta täytyy muuttaa vastaamaan kuluttajansuojalakia: palvelua ei tällä hetkellä voida toteuttaa palveluntarjoajan osalta sopimuksen mukaisella tavalla ja sisällöllä. Kuluttajalla ja palvelun käyttäjällä on voitava olla oikeus kompensaatioon tai palvelun irtisanomiseen. HSL, milloin aiotte tarjota hyvitystä tai myönnytystä säästötilaukseen kahlituille kaupunkilaisille, kun liikkumista on viranomaisten ja teidän itsenne toimesta rajoitettu ja sovittua palvelua ei voida toistaiseksi tuottaa sopimuksen mukaisesti? Odotan vastaustanne ja ratkaisuanne tähän.

Kaupallisen toimijan asiakaslähtöinen vastine. Sama kausilippu hyvitetään seuraan jakso 50% alennuksella! HSL?
”Whim tarjoaa nyt HSL:n 30 päivän kautensa kesken jättämään joutuneille seuraavan, tauon jälkeisen 30-päivän Whim Urban 30 -kauden* (sisältää HSL:n 30-päivän lipun) kauden puoleen hintaan (esim. AB-vyöhyke hintaan 29,95 / ABC-vyöhyke 48,35 € / CD-vyöhyke 38,80 €).

Ihmiset hyvät, HSL rikkoo omia käyttöehtojaan. Oikea tapa menetellä tilanteessa on tehdä valitus kuluttajaneuvonnan kautta. Kun tarpeeksi moni tekee reklamaation ja vie asiaa virallisia väyliä pitkin eteen päin, HSL:n on pakko kantaa vastuu. Tämä on ilmainen, helppo ja tehokas keino vaikuttaa.

HSL:n matkaehtoihin on kirjattu oikeus muuttaa niitä seuraavasti: HSL pidättää oikeuden muuttaa matkaehtoja. Painetut matkaehdot päivitetään kerran vuodessa, tällä sivustolla on ajan tasalla olevat matkaehdot. Sivuston matkaehtoja on päivitetty 10.3.2020 (luvut 3.2. ja 5. HSL-lipun yhdistäminen VR:n kausilippuun) sekä 17.3.2020 (luku 9.3. Kauden ja arvon hyvittäminen).
Kausilippuja on yli 300 000 käyttäjän kortilla. Ikävä kyllä, matkakorttijärjestelmän suunnittelijat eivät ole osanneet aikoinaan miettiä tällaista poikkeuksellista tilannetta, jossa hurjaa määrää kortteja pitäisi pystyä käsittelemään samanaikaisesti. Nyt kun pitää välttää myös lähikontakteja, meillä ei ole kovin paljon hyviä tapoja käsitellä kortteja, jotka edellyttävät lähikontaktia latauslaitteen kanssa.
Tutkimme parhaillaan millaisia tapoja meillä on tehdä hyvityksiä mahdollisimman joustavalla ja järkevällä tavalla. 

Moraaliton päätös muuttaa ehtoja kriisin keskellä, jotta ihmiset olisivat vielä syvemmällä pulassa.

Päätöksen tästä asiasta on tehnyt Kuntayhtymän (HSL) toimitusjohtaja 17.3. Oikea tapa menetellä on osoittaa oikaisuvaatimus HSL:n hallitukselle hsl@hsl.fi . http://hsl01.oncloudos.com/vhp/202030370.PDF (Linkki päätökseen ja toisella sivulla valitusohjeet). Seuraava hallituksen kokous näyttää olevan 14.4.
Jos siellä ei oikaista Toimitusjohtajan virheellistä päätöstä (Hallintosäännön vastainen, ei kuulu TJn toimivaltaan ja lisäksi yksipuolinen irtisanominen kuluttajan tappioksi), niin sitten sinne Kuluttajaneuvontaan.

Ehdottomasti kausilippujen käyttämätön arvo tulee saada muutettua toimivaksi ja tulevaa liikennöintiä tukevaksi arvoksi — oli syy mikä tahansa — tässä maailmantilanteessa. Suurin osa ihmisistä määrätty etätöihin, eläkeläiset, myös alle 70-vuotiaat, suositelluissa karanteeneissa, samoin nuoremmatkin läheiset ja sukulaiset tartuttamisvaaran takia. Ja suurin piirtein hautaustoimistot vain auki! Apteekit ja ruokakaupat ovat kävelymatkan päässä, joten julkisia ei voi käyttää oikeastaan mihinkään tarpeeseen tai iloon.

Jokaisen tulee saada muutettua kausilipun käyttämätön raha arvoksi eli bonukseksi (hyvitykseksi) uutta kausilippua ostettaessa, kun karanteenit päättyvät. Näin esimerkiksi Onnibussi on päättänyt tehdä, vaikkei verovaroilla ajelekaan. Pohjolan Liikenne on mukana talkoissa. VR myös on pidentänyt sarjalippuni aikaa 4 kuukaudella. Kiitos näistä lohdukkeista!

Kuka osaisi aloittaa kansalaisadressin keräämisen asiasta? Tehdään sellainen!

Kiitokset Niko!

On myös ihan OK että lainasit adressiin osia mun HSL kommentista.

HSL: me matkustajat pyrimme tunnollisesti noudattamaan hallituksen ohjeistusta välttämään turhaa matkustelua. Te sen sijaan rankaisette meitä tästä, koska ette esim. suostu hyvittämään voimassa olevia kausilippuja. Yleinen tilanne on monelle henkisesti raskas, mutta ette siitä huolimatta osoita minkäänlaista joustoa saati inhimillisyyttä. Käytöksenne osoittaa ainoastaan rahanahneutenne. Eikö teitä hävetä ?
Suosittelen, että pidätte nyt huolta matkustajistanne tässä vaikeassa tilanteessa ja muutatte hyvityskäytäntönne pian, ennen kuin asia paisuu liian suureksi ja peruuttamattomaksi.

Todellakin! Samoilla linjoilla edellisten kanssa:
Eihän kukaan tätä katkosta tahalleen itselleen ole tehnyt. Pisteet Turulle!
Juuri noin pitää toimia:
Kaikkien kausikorttityyppien kauden "automaattinen" pidentäminen vähintään valmiuslain voimassaolon verran pitää ottaa käyttöön.

Muuta vaihtoehtoa ei yksinkertaisesti ole! Ihmiset eivät lopeta bussin käyttöään huvin vuoksi, vaan etätyön, turhan liikkumisen välttämisen (hallituksen ohjeiden mukaan!), lomautusten ja irtisanomisten vuoksi.

Myöskään "sakko"/irtisanomismaksu jatkuvasta säästölipusta ei ole oikeudenmukainen nykyisessä poikkeustilanteessa, jolloin liikkumista on viranomaisten määräyksestä(!!) vähennetty, ja jolloin HSL omalta osaltaan on yksipuolisesti huonontanut palveluitaan mm. vuorovälejä harventamalla.

Kyllä juuri noin pitää toimia niin kuin Turussa tehdään.

Kaikkien kausikortti-tyyppien kauden "automaattinen" pidentäminen vähintään valmiuslain voimassaolon verran pitää myös ottaa käyttöön.

Valitettavasti korttitekniikkamme ei mahdollista "automaattista" pidennystä. HSL korttitekniikka on erilainen kuin Turun, ja myös korttien määrä on huomattavasti suurempi. Mutta pohdimme millainen ratkaisu olisi järkevästi toteutettavissa.

Ettekö voisi vaan tarjota vaihtoehtona fyysiselle asioinnille käyttämättömän kauden muuntamista kaudeksi tilille, josta se olisi käytettävissä mobiiliappiksella. Tai sitten toteutatte saldo-ominaisuuden mobiilipuolelle ja hyvitätte tuon käyttämättömän kauden ”saldona” hsl-asiakkuudelle.

Palautetta annettu ja seuraavaksi yhteys Kuluttajaneuvontaan, jos mitään ei tapahdu!

Rehellisesti sanottuna tämä on törkeää toimintaa HSL:ltä asiakkaitaan kohtaan. Mutta siinä ei valitettavasti myöskään ole mitään uutta.

Näin huonon asiakaspalvelun opetus on yksinkertainen: älä ikinä osta HSL:ltä pitkää kautta. Siinä käy huonosti, jos jostain syystä et pystykään sitä käyttämään enää. En ole koskaan hurahtanut HSL:n mainoksiin pitkän kauden ostamisesta kun ne ehdot ovat näyttäneet kovin kyseenalaisita ja tämän jälkeen en takuuvarmasti ikinä sellaista erehdystä tee, että ostaisin pitkän kauden. Niistä ei pääse eroon ja täysin hukkaan olisi mennyt nyt itseltäkin, jos tuon virheen olisin tehnyt. Suosittelen samaa muillekin.

Ja se on aivan täysin merkityksetöntä ja epärelevanttia kulkeeko ne liikennevälineet, jos kaikki tarve käyttää niitä on poistunut.

Tehkää kaikki valitus tästä väärästä päätöksestä, jonka HSL on poistanut arkistoidusta 17.3. (muokattu 25.3.) uutisesta/tiedotteesta ja jättänyt kokonaan pois uudesta uutisesta. Julkinen asia ja helppo valittaa.
http://hsl01.oncloudos.com/vhp/202030370.PDF

Lainaan alempana omaa yleisluontoisempaa kommenttiani "Joukkoliikenne ja koronavirus" - ketjusta, jonka aikaleima on 20.3. klo 22:22.

Lisäyksenä kuitenkin ensin tämä:
Minulla on ABCD lippu käytössä työmatkaliikennettä varten.

Ostin ja maksoin "etukäteen" 12 kk kestävän kauden lokakuusta 2019 lokakuulle 2020 vain muutama päivä ennen kuin mm. ABCD kausilipun hinnanalennus vuodelle 2020 julkistettiin.

HSL:n Pasilan toimistolla tehtiin sitten 2.1.2020 tarvittavat muutokset ABCD kausilipulleni, jossa huomioitiin vuoden 2020 hinnanalennus.
ABCD lippuni voimassaolo piteni tämän ansiosta aina marraskuun 2020 alkupuolelle asti, eli "vanha kausi arvoksi - arvolla uusi kausi" muunnoksen avulla. HSL:n palvelu oli oikein sujuvaa tältä osin.

Teen nyt toista viikkoa etätöitä työpaikan suositusten mukaisesti enkä ole käyttänyt julkisia liikennevälineitä ollenkaan tänä aikana.

On kohtuutonta että meillä ABCD vyöhykeläisillä menee 139,70e kuukaudessa (30 vrk hinta) kankkulaan kaivoon tässä tilanteessa jossa turhaa liikkumista joukkoliikennevälineillä kehotetaan välttämään.

Toistan - kaikkien kausilippujen voimassaoloa on pidennettävä niin kuin tässä alkuperäisessä kommentissani totean:

"On täysin selvää ja kohtuullista että HSL:n pitää pidentää - ilman erillistä pyyntöä ja asiointia HSL:n palvelupisteessä - kaikkien voimassaolevien kausilippujen voimassaoloaikaa 17.3.2020 alkaen niin pitkäksi aikaa kuin valmiuslaki on voimassa.

Selkeä korvauspäätös olisi myös hyvä signaali kannustamaan ihmisiä pysymään kotona ja samalla välttämään turhaa altistusta.

HSL:n korvauspäätöksellä, kauden pidentämispäätöksellä automaattisesti, ihmisten kiusaus käyttää joukkoliikennettä "turhaan" pienenisi, eli matkat jotka tehtäisiin vaikkapa vaan sillä perusteella että kaudesta on maksettu maltaita, eli lähdenpähän tästä nyt "turhaan" käymään kauppakeskuksessa yms. jäisivät tekemättä.

Yleisellä valmiuslain keston kattavalla korvauspäätöksellä HSL kantaisi oman kortensa kekoon ja osoittaisi olevansa vastuulllinen toimija tässä tilanteessa"

Ikävä kuulla, että HSL:n suhtautuminen pandemian aikana on se, että joukkoliikennettä voi edelleen käyttää normaalisti. Kuulostaa melko vastuuttomalta. Työpaikallani on kielletty kulkemasta toimistolle, joten itse en voi normaalisti käyttää joukkoliikennettä ja etätyötilanteeni ei ole millään tavalla normaali. Kuulostaa siltä, että HSL ottaa osaa pandemian ehkäisytoimiin ainoastaa niiltä osin, joista hyötyy itse taloudellisesti. 

Olin suunnitellut ostavani taas tänä vuonna kaupunkipyöräkauden, mutta olen hyvin pettynyt tähän HSL:n toimintaan, että jätän sen sekä tulevaisuudessa myös kaikki kausiliput ostamatta, ja investoin nuo rahat sen sijaan omaan polkupyörääni, jolla matkustaa jatkossa. 

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.