Nobina Oy:n voittama kilpailutus tuo liikenteeseen sähköisiä, täysmatalia nivelbusseja

Nobina Oy on voittanut tarjouskilpailumme, jossa oli mukana viisi eri puolille Helsinkiä sekä kaksi Vantaalle Myyrmäkeen vievää linjaa. Mukana oli 68 linja-auton liikenne, josta Nobina Oy hoitaa suuren osan sähköbusseilla elokuusta 2021 alkaen.

Nivelbussit tekevät paluun Helsingin seudulle, sillä linjoille 18, 39 ja 40 tulee yhteensä 40 vähintään 45-paikkaista sähköistä täysmatalaa nivelbussia. Nivelbussit palaavat liikenteeseen noin viidentoista vuoden tauon jälkeen.

Pieni katsaus menneeseen: lue nivelbussien vaiheista Helsingin seudulla

Täysmatalissa nivelbusseissa on väljää matkustaa 

”Sähköiset nivelbussit nostavat matkustamisen laatua, sillä ne ovat viihtyisiä ja tilavia”, osastonjohtaja Tero Anttila sanoo. ”Koska bussit ovat täysmatalia, käytävällä ei ole lainkaan portaita, ja autoissa on paikka vähintään viidelle lastenvaunulle. Isot ovet helpottavat ja nopeuttavat bussiin nousemista ja poistumista.”

Linjoille 14, 24, 37, 41 ja 42 tulee yhteensä 18 kappaletta sähköbusseja, joissa on vähintään 31 paikkaa. Lisäksi linjoille tulee yhteensä kymmenen vähintään 39-paikkaista euro 6 -päästöluokan dieselbussia, jotka kulkevat uusiutuvalla dieselillä.  

Kilpailukierroksella mukana olleille linjoille kertyy vuodessa yhteensä noin viisi miljoonaa linjakilometriä, mikä on lähes 5,5 prosenttia tilaamamme bussiliikenteen
vuosittaisista linjakilometreistä. Kilpailutetussa liikenteessä oli mukana reilut viisi prosenttia tilaamamme bussiliikenteen automäärästä.  

Bussiliikenteen tarjouskilpailu 51B/2020
Kohde 263
Linjat
18    Eira – Munkkivuori
39    Eira – Myyrmäki
40    Elielinaukio – Kannelmäki

Kohde 264
Linjat
14    Kamppi – Pajamäki
24    Kamppi - Seurasaari
37    Kamppi – Honkasuo (myöh. Kamppi – Myyrmäki)
41    Kamppi – Pohjois-Haaga
42    Kamppi – Kannelmäki

 

 

Kommentit

Nämä 31/39 paikkaiset eivät tule riittämään millää linjoille 37/41/42 nyttenkin harvennetaan ruuhkan vuoroväliä 15-18min!!! ME EMME MAKSA SIITÄ 60€/KK ETTÄ SAADAAN SEISTÄ!!!! Lippujen hintoja tulee laskee tämmösen pa*kan palvelun myötä! Tulen valittamaan kyseisistä linjoista niin kauan kun niissä on seisojia että aletaan samaan oikeanlaista kalustoa niille!!!!
NYT HSL SE JÄRKIKÄTEEN!!!!!!!!!!!

31&39 paikkaa ovat vain minimivaatimus ja voi hyvin olla mahdollista että Nobina keksii ratkaisun tähän, jos kuitenkin palautetta haluat antaa ja haluat sen varmasti menevän perille Nobinaan kannattaa olla suoraan yhteydessä esimerkiksi Instagramin kautta (ovat aktiivisia siellä ja vastaavat yleensä kaikille)

Ps. paikkojen mahdollinen vähäisyys johtuu täyssähköbussien valmistajien tavasta sijoittaa akut auton sisälle, ja siitä että bussiin mahtuu enemmän väkeä sisään kun istumapaikoista karsitaan.

31 istumapaikkaa, on aivan liiann vähän! Mistä syystä tälläisiä busseja hankitaan? Ajatellaan esim: linjaa 37 ajoaika todellisuudessa päätepysäkiltä toiseen päähän kestää 40-50 min EI kukaan halua seistä ko. aikaa ennentyöpäivää tai sen jälkeen. Tällä nykyisellä touhulla te hsl tulette menettämään lisää maksavia asiakkaita. Samoin viidelle "syöksyvaunulle" tilaa huhuu..

31 paikkaa on minimi, jota HSL edellyttää, joten mikäli liikennöitsijä löytää sopivan vaihtoehdon saattaa istumapaikkoja tulla lisää. Mitä paikkojen vähyyteen tulee, on kyse puhtaasti autojen valmistajan tyylistä sijoittaa tarvittava määrä akkuja auton kyytiin

Vuorovälit harvenevat ja istumapaikat vähenevät. Kehitys menee väärään suuntaan. Helsingin kannattaisi pitää se etu, että busseissa on ainakin toistaiseksi ollut selkeästi enemmän istumapaikkoja kuin vaikka Tukholman kaupunkibusseissa.

Vuorovälit pyritään laskemaan ihmismäärän mukaan, ja esimerkiksi itähelsingissä linja 84/88(88B) kulkee kävijämäärään nähden aivan liian usein (parhaimillaan 3 minuutin vuoroväli yhteisellä osuudella) joten vuorovälin harventaminen olisi ihan suotavaa (jonka HSL sittemin toteutti, lopettamalla 88B.n liikennöinnin kesäksi) ja mitä uusiin jokereihin tulee, tulee vuoroväli 18 & 39 yhteisellä osuudella olemaan arkisin noin 5 minuuttia, mikän on 2 minuuttia useammin kuin nykyisellä 14 & 18 yhdistelmällä.

Istumapaikkojen vähäisyyden selittää puolestaan valmistajan toteuttama sijoittelu auton akuille (jotka voitaisiin sijoittaa niin paljon järkevämmin, tehden tilaa useamalle istuimelle)

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.