10. blogi: Linjastotarkastelun osallisuusraportti on valmis

Olemme saaneet Kehä I:n bussilinjatarkastelun osallistamisen eri menetelmiin syksyn 2022 ja alkuvuoden 2023 aikana yli 16 000 vastausta.

Asukkaat ovat osallistuneet suunnitteluun vastaamalla kyselyihin (liikkumiskysely sekä linjastoehdotuksien arviointikysely), kommentoimalla blogiin, tekemällä matkapäiväkirjaa, lähettämällä palautteita sekä osallistumalla työpajoihin, syvähaastatteluihin ja aineiston testaushaastatteluihin.

Suuri kiitos kaikille osallistuneille!

Tavoitteemme on ollut tarkka pohjatieto asiakkaittemme tarpeista

Teimme syksyllä monipuolisesti osallistamista projektin alkuvaiheessa. Näistä tuloksista olemme kirjoittaneet tänne blogiin useamman postauksen (blogitekstit 3, 4 & 6). Kaikesta osallisuudesta on nyt koottu kattava monipuolinen raportti, joka on kokonaisuudessaan luettavissa täältä. Raportti on suomenkielinen.

 

Tässä blogipostauksessa kerromme pääpiirteittäin mitä osallisuusraportti pitää sisällään. Raportti on hyvin kattava, joten suosittelemme selaamaan sen läpi.

 

Raportin sisällön lisäksi käymme tiiviisti läpi mihin asukkaiden ajatukset ovat vaikuttaneet ja mitä toiveita taas emme pysty ainakaan tällä hetkellä Kehä I:n bussilinjatarkasteluun liittyen toteuttamaan. Nämä on myös listattu raportin loppuun.

 

Asukkaiden osallistamisen sekä muun osallisuuden tausta-aineistotarkastelun tavoitteena on ollut saada tietoa asukkaiden tarpeista ja liikkumisesta Kehä I:n bussilinjaston suunnittelun lähtötiedoksi ja tueksi.

 

Bussilinjaston suunnittelun lisäksi tavoitteenamme on ollut myös kerätä syvempää ymmärrystä yleisesti joukkoliikenteen käytöstä ja asukkaiden kokemuksesta joukkoliikennepalvelusta kokonaisuutena, sen mahdollisuuksista ja kehitettävistä kohdista, sekä asioista, jotka vaikuttavat joukkoliikennepalvelun vetovoimaisuuteen ja kasvupotentiaaliin.

 

Tämän syvemmän ymmärryksen tarkoituksena on ollut saada tarkempaa pohjatietoa asukkaiden tarpeista yleisemmin koskien palvelujemme kehittämistä.

 

Osallisuusraportin aineistot

Raportti on koottu syksyn 2022 osallistamisen tuloksista. Olemme analysoineet aineistoja erikseen ja yhdessä eri menetelmillä. Tämän avulla olemme pystyneet tarkastelemaan monesta eri näkökulmasta niin Kehä I:n joukkoliikennepalvelua kuin liikkumista yleisesti. Raportissa on hyödynnetty seuraavia aineistoja:

 

Liikkumiskysely (N=9454) 
Kehä I:n alueen asukkaille ja sen käyttäjille toteutetussa kyselyssä tiedusteltiin mistä, minne ja miten asukkaat kulkevat sekä minkälaisia toiveita heillä on Kehä I:n suuntaisen joukkoliikenteen suhteen.

 

Asiantuntijahaastattelut (N=3)
Liikkumisen ilmiöitä, kehyksiä ja käsitteitä hahmoteltiin yhdessä kolmen eri tutkijan ja asiantuntijan kanssa.

 

Osallistuva havainnointi
5 kpl 2–4 tunnin havainnointikäyntiä busseissa Kehä I:n alueella.

 

Matkapäiväkirjat (N=18) 
Digitaalisissa matkapäiväkirjoissa tutustuttiin erilaisten asiakkaiden liikkumiseen liittyviin kokemuksiin, mielikuviin ja tarpeisiin.

 

Syvähaastattelut (N=9)
Haastatteluissa syvennyttiin osan matkapäiväkirjaa pitäneiden kokemuksiin ja tarpeisiin. Haastatteluista 5 kpl toteutettiin kontekstuaalisina, kodeissa tai matkanteon yhteydessä ja 4 kpl Teams-yhteydellä.

 

Työpajat Itä ja Länsi (N=18)
Työpajoissa keskityttiin Kehä I:n joukkoliikennepalvelun nykytilan arviointiin ja kehittämiseen sekä suunnitteluratkaisuihin ja niihin liittyvien kompromissien tekemiseen ryhmässä.

 

Raportissa on tärkeä huomioida, että aineisto on kerätty Kehä I:n alueella asuvien tai siellä liikkuvien keskuudessa.

 

Tästä syystä tuloksia ja johtopäätöksiä ei voi sellaisenaan yleistää esimerkiksi Helsingin kantakaupungin alueen liikkumiseen sekä kaikkia ihmisryhmiä ja asukasryhmiä koskevaan tarkasteluun.

Osallisuusraportin sisältö

Raportissa on käsitelty sekä määrällisiä että laadullisia aineistoja. Näiden avulla raporttiin on koottu monipuolisesti tuloksia eri näkökulmista, kuten Kehä I:n joukkoliikennepalveluun ja joukkoliikenteellä yleisesti liikkumiseen liittyen.

 

Syvähaastattelujen avulla on pystytty luomaan neljä yleistettyä käyttäjäprofiilia, jotka syventävät ymmärrystä siitä, millaisia joukkoliikenteenkäyttäjiä Kehä I:n alueella on.

 

Tarpeiden ja profiilien lisäksi raportissa esitellään kuusi liikkumiseen vaikuttavaa teemaa. Jokainen teema vaikuttaa siihen, mikä liikkumisenväline valitaan ja minkälainen matkakokemus on.

 

Teemat kulkevat läpi raportin kantavana aiheena, mihin muita näkökulmia yhdistetään. Kuusi liikkumista ohjaavaa teemaa ovat:

 

Tuttuus
• Tuttuus on selittävä tekijä sille, kuinka luontevasti, spontaanisti ja monipuolisesti joukkoliikennettä osataan käyttää. Tuttuus läpileikkaa muita keskeisiä teemoja ja liittyy vahvasti esimerkiksi hallinnan teemaan.

 

Hallinta
• Joukkoliikenne on vaikeasti hallittava sosiomateriaalinen tila. Vahva hallinnan kokemus parantaa matkakokemusta ja joukkoliikenteen käytön sujuvuutta. Aktiiviset käyttäjät kokevat hallitsevansa joukkoliikenteen paremmin kuin passiiviset käyttäjät. Passiivisilla käyttäjillä joukkoliikenne näyttäytyy usein hallinnan häiriönä ja oman toimijuuden esteenä.

 

Sujuvuus
• Sujuvuus viittaa käytännön asioihin, kuten matkan toimivuuteen, matka-aikaan, aikatauluihin, vaihtojen määrään ja niiden toimivuuteen, lippujen ostamiseen, matkan suunnitteluun ja muuhun vastaavaan. Vaikka joukkoliikenteen käyttö on periaatteessa sujuvaa, bussit ovat usein huomattavasti hitaampia kuin yksityisautoilu ja välillä jopa pyöräily. Lisäksi käytön sujuvuus on heikompaa erityisryhmillä.

 

Taloudellisuus
• Taloudellisuus nousi merkittäväksi tekijäksi kulkuvälineen valinnassa erityisesti osalla autoilijoista. Osa heistä haluaisi korkeiden kustannusten takia vähentää autoilua, kun taas toiset ohjautuvat keskittämään liikkumistaan autoon, koska siihen on jo uponnut paljon kustannuksia.  Aktiivinen joukkoliikenteen käyttäjä kokee usein saavansa rahoilleen vastinetta, mutta satunnainen käyttäjä näkee lippuhinnat korkeina.

 

Turvallisuus
• Kaupunkitilan turvallisuus puhuttaa erityisesti tietyillä Kehä I:n varrella sijaitsevilla pysäkeillä ja asemilla. Turvattomuus liittyy sosiaalisiin tilanteisiin ja ympäristön uhkiin. Turvattomuuden tunne vaikuttaa merkittävästi käyttökokemukseen ja siihen, mikä kulkuväline valitaan ja milloin liikutaan. Turvattomuus syntyy usein hallinnan puutteesta.

 

Miellyttävyys
• Miellyttävyys viittaa matkan mukavuuteen, viihtyvyyteen sekä sen sosiaaliseen ja materiaaliseen ympäristöön liittyviin tunteisiin. Osalla mukavuuteen ja miellyttävyyteen liittyvät tarpeet korostuvat toiminnallisten tarpeiden rinnalla erityisen vahvasti, jopa niin paljon, että epämiellyttävä matkakokemus saa käyttäjän siirtymään muihin kulkumuotoihin (jos se on mahdollista).

 

Raportissa käsitellään myös liikkumista ilmiönä. Tähän liittyen siinä esitellään muutamia liikenteen historiasta ja nykyisyydestä juontuvia joukkoliikenteen käyttöä koskevia käsitteitä, näkökulmia ja ilmiöitä sekä liikkumisen rutiinien murroskohtia. Lopuksi sisältö vedetään yhteen muutamalla sivulla.

Mitä osallistamisen tuloksilla tehdään ja mihin asukkaiden ajatukset vaikuttivat?

Olemme saaneet valtavan määrän tietoa ja ymmärrystä asukkaiden tarpeista Kehä I:n bussilinjoja kuin myös yleisemmin liikkumista ja joukkoliikenteen käyttöä koskien. Suuri kiitos vielä kaikille osallistuneille!

 

Asukkailta saatu tieto ja ymmärrys on vaikuttanut suunnitteluun sekä suoraan bussilinjojen reiteistä päättämiseen että myös välillisesti lisäymmärryksen syventämiseen.

 

Kaikkea saamamme tiedon vaikutusta emme pysty suoraan osoittamaan tiettyihin toimenpiteisiin tai aikajanaan. Iso osa saadusta ymmärryksestä ja siihen liittyvistä kehitystoimenpiteistä vaatii pidemmän aikavälin tekemistä sekä tiivistä yhteistyötä sidosryhmiemme kanssa.

 

Esimerkiksi pysäkkiympäristöt, turvallisuuden parantaminen ja käveltävyys ovat aiheita, joita emme pysty yksin kehittämään. Saatu tieto tarpeista ja kehityskohteista on kuitenkin levinnyt organisaatiossamme ja sitä on jaettu sidosryhmillemme.

 

HSL:n työssä etenkin osallisuusraportti toimii tärkeänä lähtötietona niin nykyisissä kuin myös tulevissa projekteissa ja kehityshankkeissa.

 

Tähän alle on tiivistetysti esitetty mihin asukkaiden ajatukset ovat vaikuttaneet, mihin kattavaa ymmärrystä on käytetty ja jaettu sekä mitkä asiat Kehä I:n bussilinjoihin liittyen eivät ainakaan tällä hetkellä toteudu toiveista huolimatta.

 

Miksi linjastoehdotus A:han päädyttiin?

Perustelut linjastoehdotus A:n valintaan on esitetty laajemmin edellisessä blogipostauksessa täällä. Tässä perustelut vielä tiivistetysti.


• Ehdotus A sai linjastoehdotuskyselyssä hieman korkeamman keskiarvosanan kuin B (3,06 vs. 2,85).


• Ehdotus B vähentäisi kyselyn perusteella joukkoliikenteen käyttöä enemmän kuin ehdotus A.


• Kehälinjan eli ehdotuksen B potentiaalia joukkoliikenteen käytön ja lipputulojen kasvattamiseen ei pystytty vielä todentamaan riittävällä tasolla.


• Ehdotus A:n vuositason liikennöintikustannukset ovat hieman ehdotusta B alhaisemmat.


• Kehä I:stä nykyisin palvelevat bussilinjat 54 ja 553 ovat suosittuja ja kustannustehokkuusluvuiltaan seudun parhaimmistoa.


• Ehdotus A:n myötä linjalle 54 saadaan tarjottua kauan toivottua viikonloppuliikennettä.

Näin asukkaat vaikuttivat Kehä I:n linjastoratkaisun suunnitteluun ja päätöksentekoon

Nykytilanteen mukaiset bussilinjojen reitit säilytettiin, pois lukien linjavariantti 553K.

 

Perustelut nykylinjaston säilyttämiseksi ovat yllä. Kehälinjalle tehdään kuitenkin suunnitteluun varaus, jotta sen toteutus on tarvittaessa myöhemmin mahdollista.

 

Linjalla 54 aloitetaan viikonloppuliikenne. Linjan 54 viikonloppuliikenteen puuttuminen oli eräs nykytilan keskeisimmistä ongelmakohdista.

 

Näin asukkaiden tarpeet ja kehitysideat yleisemmin joukkoliikenteeseen sekä Kehä I:n ympäristön kehittämiseen liittyen ovat lähteneet etenemään

Info ja asiantuntijatyöpaja
Asukkailta saadusta ymmärryksestä ja osallistamisen tuloksista järjestettiin info ja asiantuntijatyöpaja HSL:n sisäisesti.


Infoon osallistui laaja joukko organisaatiomme eri yksiköiden asiantuntijoita.


Työpajassa pohdittiin pidemmällä aikavälillä palvelujen kehittämistä ja toimenpiteitä asukkaiden esittämiin tarpeisiin ja kehityskohtiin pohjautuen.

 

Kehä I:n osallisuusraportin tulosten hyödyntäminen
Raporttia ja asukkailta saatua tietoa on aktiivisesti jaettu HSL:n sisällä eri yksiköiden asiantuntijoille ja raportin sisältöä on käytetty ja tullaan käyttämään monessa projektissa lähtötietona.

 

Sidosryhmäkeskustelut osallisuusraportin pohjalta
Raportti on jaettu HSL:n sidosryhmille ja yhteistyötahoille, jotta tieto tarpeista ja kehityskohdista saavuttaa avainhenkilöt myös HSL:n ulkopuolella.

Nämä asiat eivät ainakaan toistaiseksi toteudu toiveista huolimatta

Kehä I:n bussikaista
Kehä I:lle toivottiin paljon bussikaistaa. Bussikaistojen toteutus vaatii toteutuakseen vielä laajaa sidosryhmäyhteistyötä ja joukkoliikenteen matkustajamäärien kasvua Kehä I:llä sekä mahdollisesti suoran kehälinjan perustamista.

 

Syksyn 2025 tilanteeseen bussikaistaa ei siis vielä tulla toteuttamaan. Toive ja tarve bussikaistasta on kuitenkin tunnistettu, minkä johdosta keskustelua aiheesta voidaan jatkaa, mikäli joukkoliikenteen käyttäjämäärät Kehä I:llä kasvavat.

 

Kehä I:stä päästä päähän ajava bussilinja
Syksyn osallistamisen tuloksista nousi esiin selkeä toive ja tarve suorasta Kehä I:n päästä päähän kulkevasta runkolinjamaisesta kehälinjasta nykyisen bussilinjaston sijaan.

 

Käyttäjämäärien kasvun potentiaalia ei kuitenkaan toistaiseksi pystytty vielä monipuolisienkaan analyysien avulla tarpeeksi vahvasti todentamaan, minkä takia kehälinjaa ei tulla toistaiseksi toteuttamaan.

 

Kehälinjan tarve ja potentiaali on kuitenkin tunnistettu, minkä johdosta kehälinjan toteuttamisen tutkimista voidaan jatkaa tulevaisuudessa.

Kommentoi blogitekstiämme!

Heräsikö tästä tekstistä jotain kysymyksiä? Tähän blogipostaukseen liittyviä kysymyksiä voi esittää alla kommenttiosiossa.

Tämä blogi on toiminut elokuusta 2022 lähtien ensisijaisena kanavana tiedottaessamme Kehä I:n linjastotarkastelun vaiheista ja vuorovaikutusmahdollisuuksista.

Seuraavaksi loppukevään – alkukesän aikana tulemme tekemään kyselyn, missä kartoitamme asukkaiden kokemuksia projektiin osallistumisesta. Tästä tulemme viestimään kanavisamme erikseen lähemmin! Lopuksi kesällä tulemme julkaisemaan blogiin linjastotarkastelun loppuraportin.

Hienoa, olet löytänyt Kehä I:n linjastotarkastelun blogiin! Tämä blogi toimii virallisena vuorovaikutuskanavana, jota me HSL:n joukkoliikennesuunnittelijat päivitämme.

Täällä voit keskustella meidän kanssamme. Osallistu suunnitteluun ja vaikuta! 

Teemme suunnittelua syksystä 2022 kevääseen 2023. Mahdolliset muutokset Kehä I:n bussilinjoihin toteutetaan arviolta vuonna 2025. Lue lisää Kehä I:n bussilinjatarkastelusta täältä.