4. blogi: Liikkumiskyselyn tuloksia osa 2/2

Tässä postauksessa esittelemme muutamia nostoja liikkumiskyselyn avoimista vastauksista. Kyselyssä oli kolme kysymystä, joihin sai kirjottaa avoimesti ajatuksiaan ja kehitysideoitaan.

Keräsimme kysymyksillä tietoa Kehä I:n nykyisen joukkoliikenteen ongelmakohdista, hyvistä ja säilytettävistä asioista sekä kehityskohteista.

Matkustja bussipysäkillä kesällä

Asiat, jotka vastaajien mielestä toimivat

  • Kehä I:llä nykyisin kulkevat linjat 54 ja 553 tarjoavat nopeita poikittaisyhteyksiä Kehän ympäristössä
  • Kehä I:n bussilinjat tarjoavat yhteyksiä juna-asemille 
  • Busseja kulkee usein (550 Espoossa ja 54 ruuhka-aikaan)

” Vahvuus: kehää kulkevien linjojen nopeus ja paikkojen yhdistäminen sujuvasti ilman, että tarvitsee kulkea keskustammassa sijaitsevien ruuhkaisten solmukohtien läpi.”

” Vahvuus: nopeat linjat (54, 553 kehäosuudella), 54:n tiheä vuoroväli, lähiöiden keskinäinen nopea ja osittain jopa vaihdoton saavutettavuus arkisin ja ruuhka-aikaan”

“ fast travel (almost brt level), good tangential connection.”

Asioita, joita vastaajat pitivät ongelmallisina

  • Viikonloppu- ja iltaliikenteen puute linjalla 54

  • Bussiliikenteen puute Kehä I:llä Leppävaaran ja Kannelmäen ja Maunulan ja Pukinmäen välillä viikonloppuisin

  • Pitkät kävelymatkat Kehä I:n ja risteävien teiden pysäkkien välillä.
    Lahdenväylän ja Kehä I:n liittymästä vaihtopysäkit puuttuvat kokonaan.

  • Kehä I:n pysäkkien heikko saavutettavuus, meluisuus ja epäviihtyvyys

  • Kehä I:n ruuhkaisuus ja bussien seisominen ruuhkissa

  • Poikittaisliikenteen hitaus ja pitkät matka-ajat

  • Suoraan kehä I:stä päästä päähän kulkevan yhteyden puute

” Heikkous: pitkät ja mutkittelevat kävelymatkat pysäkeille, epämukavat pysäkit, huonot vaihtoyhteydet valtaväylien risteämiskohdissa, liikennöintiaikojen epäsäännöllisyys ja vuorovälien pituus viikonloppuisin.”

 

”Kehän ruuhkat hidastavat kulkemista melkoisesti.”

 

”Bussikaistojen puute (ruuhkautuminen)”

 

”pääsy kehälle julkisilla, vaikka asuisikin suhteellisen lähellä. -- lähimmille pysäkeille ei mene kotoa järkevää yhteyttä, vaan pitäisi vaihtaa kahdesti tai kävellä 20 min”

Mitä seuraavaksi?

Ryhdymme seuraavaksi suunnitelemaan Kehä I:n bussilinjaston luonnosta. Hyödynnämme liikkumiskyselystä, työpajoista, matkapäiväkirjoista sekä asiakashaastatteluista saamiamme vastauksia ja näkemyksiä suunnittelun pohjatietona.

Tarkoituksemme on julkaista ensimmäinen linjastoluonnos asukkaiden kommentoitavaksi alkuvuodesta 2023. Hiomme luonnosta saamamme palautteen perusteella.

Voit lukea aiemman postauksen liikkumiskyselyn tuloksista täältä.

Oletko samaa mieltä siitä, mikä Kehä I:n joukkoliikenteessä toimii ja mikä ei? Voit kertoa oman näkemyksesi alla olevassa kommenttiosiossa.