Muut tutkimukset
Olemme viime vuosina tutkineet esimerkiksi Kehäradan, Länsimetron ja vyöhykeuudistuksen vaikutuksia asiakkaittemme liikkumiseen.
Tutkimuksia ja tuloksia
Henkilöliikennetutkimuksen tavoitteena on luoda yleiskuva suomalaisten liikkumisesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä sekä henkilöliikennematkojen väestöryhmittäisistä, alueellisista ja ajallisista vaihteluista.
Selvitimme vuosina 2015–2017 auton omistusta ja sen tulevaa kehitystä Helsingin seudulla. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa kartoitettiin auton omistuksen toteutunutta kehitystä seudulla ja pohdittiin auton omistuksen tulevaan kehitykseen mahdollisesti vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimuksen toisessa osassa selvitimme Helsingin seudun nuorten asenteita ajokortin ja auton omistusta kohtaan vuoden 2016 Nuorisobarometrin aineiston avulla.
Hintajoustotutkimuksella selvitettiin joukkoliikenteen lippujen pienten hinnanmuutosten vaikutusta lippujen kysyntään. Selvityksessä tutkittiin aikasarja- ja logit-malleilla hinnanmuutosten vaikutuksia aikuisten lippujen käyttöön HSL-alueella vuosina 2010–2018. Vastaava edellinen hintajoustotutkimus tehtiin vuonna 2014.
Selvitimme Kehäradan ja Länsimetron vaikutuksia ihmisten liikkumiseen tekemällä Matkatutkimukset ratojen vaikutusalueilla ennen niiden käyttöönottoa sekä käyttöönoton jälkeen.
Matkatutkimuksissa jaettiin kutsuja nettikyselyyn joukkoliikennevälineissä tai asemilla. Tutkimuksilla saatiin tietoa siitä, miten Kehäradan ja Länsimetron käyttöönotot vaikuttivat joukkoliikennematkustajien tekemiin matkoihin.
Kehäradan liikenteelliset vaikutukset (HSL:n julkaisuja 6/2017)
Olemme selvittäneet linja-autonkuljettajien tyytyväisyyttä toimintaamme vuodesta 2011 alkaen tehdyillä vapaaehtoisilla kyselytutkimuksilla.
Kyselylomakkeita jaetaan kuljettajille varikoilla ja järjestämissämme koulutuksissa.
Tutkimuksella saadaan yleiskuva kuljettajien tyytyväisyydestä toimintaamme liikenteen tilaajana ja suunnittelijana, sekä muista ajankohtaisista kuljettajien työhön liittyvistä asioista.
Selvitimme syksyllä 2018 polkupyörien määriä metrossa ja lähijunissa. Lisäksi polkupyörää kuljettaneilta asiakkailta kysyttiin mielipiteitä joukkoliikenteen ja pyöräilyn yhteensovittamisesta.
Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa polkupyörien ja muiden pyörällisten kulkuvälineiden kuljettamisesta eri vuorokauden aikoina.
Osallistuimme Rambollin kansainväliseen tutkimusprojektiin "Gender and Mobility", jonka tavoitteena oli tuottaa parempaa liikkumista kaikille huomioimalla sukupuoli liikenteen suunnittelussa.
Projektin raportti "Gender and (Smart) Mobility" (Green Paper 2021)
Selvitämme yksittäisillä seurantatutkimuksilla matkustaja- ja asiakaskyselyin muun muassa palveluittemme laatua ja hankinne tietoa toiminnan kehittämiseksi.
Suunnittelussa käytetään myös kertaluonteisia tutkimuksia ja liikennelaskentoja, joilla voidaan kerätä tietoa esimerkiksi uuden linjan matkustajakokemuksista tai uuden asuinalueen joukkoliikennetarpeista.
Selvitimme, millaisia Helsingin seudun ulkomaalaistaustaiset asukkaat ovat väestöryhmänä ja miten paljon he käyttävät eri kulkutapoja. Tarkastelimme myös heidän tyytyväisyyttään HSL:n joukkoliikenteeseen ja turvallisuudentunnettaan joukkoliikenteessä.
Tietoa ulkomaalaistaustaisesta väestöstä ja heidän liikkumisestaan tarvitaan, jotta voimme suunnitella joukkoliikennettä ja liikennejärjestelmää huomioiden myös ulkomaalaistaustaisten liikkumistarpeet.
Siirryimme joukkoliikennelippujemme hinnoittelussa 27.4.2019 kuntarajoihin perustuvasta hinnoittelusta vyöhykeperusteiseen hinnoitteluun. Olemme tutkinut uudistuksen vaikutuksia asiakkaittemme liikkumiseen ja heidän mielipiteitään uudistuksesta.
Vyöhykekyselyn loppuraportti, tammikuu 2020
Vyöhykekyselyn loppuraportti, kesä 2019
Liikkumistutkimus 2019, vyöhykkeiden vaikutukset liikkumiseen