Ratikka saapui Espooseen

Espoo liittyi 1. helmikuuta ratikkakaupunkien joukkoon, kun pikaraitotien (Raide-Jokeri) tekniset koeajot siirtyivät Helsingistä rajan yli.

"Onnea, Espoo!", luki sen pikaraitiotievaunun linjakilvessä, joka ylitti Helsingin ja Espoon rajan 1. helmikuuta yhdeksän aikaan aamulla. Espoo oli ensimmäisen kerran historiassaan liittynyt ratikkakaupunkien joukkoon.

Matkustajia ratikka ei vielä ottanut kyytiin, vaan kysessä oli koeajovaunu. Eikä vauhtikaan ollut vielä vallan kova. Vaunu lipui Vermon pysäkille kävelyvauhtia ympärillään seurue, joka tarkkaili, että kaikki radalla oli kunnossa. Kyseessä oli ensimmäisen Espoon koeajopäivän hidasajo.

Tekniset koeajot ja käyttöönottotestit on jaettu Espoossa kahteen alueeseen. Ensimmäinen, helmikuun aikana koeajettava alue ulottuu Helsingin puolella sijaitsevalta Patterimäen tunnelin suulta Sellon läheisyydessä sijaitsevalle Alberganesplanadille.

Maaliskuussa koeajot jatkuvat Alberganesplanadilta kohti raitiolinjan läntistä pääteasemaa Keilaniemeä.

Koeajot sisältävät jokaisella alueella mm. vaihteenohjaus- ja liikennevalojärjestelmien testaamista sekä liikennöintiä eri olosuhteissa ja eri nopeuksilla.

Pikaraitiotietä tullaan liikennöimään Itäkeskuksen ja Keilanimen väliä. Radan pituus on noin 25 kilometriä. 16 kilometriä radasta sijoittuu Helsinkiin ja 9 kilometriä Espooseen. Radalle tulee 34 pysäkkiparia. Yhteen vaunuun mahtuu bussiin verrattuna yli kaksinkertainen määrä matkustajia.

Liikenne saattaa käynnistyä jo syksyllä 2023, jos vaunuja ja kuljettajia on riittävästi ja koeajot onnistuvat.

Toissalta HSL on varautunut myös siihen, että pikaraitiotien liikenne ei ala vielä syksyllä ja bussilinjaa 550X on mahdollista ajaa vuoden 2023 loppuun. HSL päättää käyttöönoton ajankohdasta myöhemmin.

Lue lisää pikaraitiotien rakentamisesta ja koeajoista