Matkustajamäärien ja lipputulojen kehitys aiheuttaa yhä epävarmuutta HSL:n talouteen

Vaikka HSL:n tilikauden tulos näyttää tammi–huhtikuun 2023 perusteella talousarvion mukaiselta, ennusteeseen sisältyy paljon epävarmuuksia. Epävarmuudet liittyvät etenkin matkustajamäärien ja lipputulojen kehitykseen. Vuoden ensimmäisten neljän kuukauden aikana emme ole kunnianhimoisen lipputulotavoitteemme vauhdissa.

Lipputulot ovat jäämässä vuonna 2023 ennusteen mukaan 369,4 miljoonaan euroon. Se on 12 miljoonaa euroa (3 prosenttia) vähemmän kuin talousarvion 381 miljoonaa euroa. Vuoden 2019 lipputuloista olemme perässä 3,6 prosenttia.  Vuoteen 2022 verrattuna ennustamme saavamme lipputuloja 19 prosenttia enemmän. Yhteensä toimintatuotot ovat 858,5 miljoonaa euroa, eli 11,5 miljoonaa (1,3 prosenttia) vähemmän kuin talousarviossa.

Matkustajamäärän ennustetaan olevan tänä vuonna nousuilla mitattuna 351 miljoonaa, mikä on hyvin lähellä talousarvion 349:ää miljoonaa. HSL:n strategisesta tavoitteesta (362 miljoonaa nousua vuonna 2023) olemme kuitenkin selvästi jäljessä. Vuonna 2025 tavoitteemme on 400 miljoonaa nousua.

Toimintakulujen ennustetaan olevan 860,3 miljoonaa euroa, mikä alittaa talousarvion 15,3 miljoonalla eurolla (1,8 prosenttia). Kaikkein suurin tekijä alituksen taustalla on se, että bussien operoinnin kustannukset ovat ennakoitua pienemmät.

Joukkoliikenteen infrakorvaukset ovat toteutumassa talousarvion mukaisina (200,7 miljoonaa euroa). Kasvua vuodesta 2022 on 59 miljoonaa euroa, mikä johtuu metron laajenemisesta Matinkylästä Kivenlahteen. Se kasvattaa osaltaan HSL:n jäsenkunnille – tässä tapauksessa Espoolle – maksamia korvauksia joukkoliikenneinfran käytöstä.

Investointimenojen ennustetaan nousevan 26,1 miljoonaan euroon ja ylittävän talousarvion 2,7 miljoonalla eurolla. Ylitys johtuu siitä, että HSL:n uusien lukijalaitteiden hankinta on siirtynyt vuodelta 2022 tähän vuoteen.