MAL 2023 tähtää Helsingin seudun kestävään kasvuun ja toimivaan liikennejärjestelmään

Helsingin seutu kasvaa ja tiivistyy. Kasvu tukeutuu olemassa olevaan yhdyskuntarakenteeseen ja kestävään liikennejärjestelmään. Muun muassa nämä periaatteet sisältyvät maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2023 -suunnitelmaan. HSL:n hallitus hyväksyi MAL 2023 -suunnitelman liikennejärjestelmäosion ja sen vaikutustenarvioinnin kokouksessaan 12.9.2023.

MAL 2023 -suunnitelman päätavoitteet ovat hiilineutraali, hyvinvoiva ja menestyvä Helsingin seutu. ”Rakennamme MAL 2023 -suunnitelmalla seutua, jossa nykyiset ja tulevat asukkaat voivat elää onnellista elämää ja pääsevät sujuvasti liikkumaan arjessaan. Samalla meidän pitää vastata kasvuun kestävästi ja taata hyvät olosuhteet elinkeinoelämälle ja muille toimijoille. Erityisesti päästövähennystavoitteiden saavuttamisessa tarvitsemme koko Helsingin seudun ja kaikkien toimijoiden yhteistyötä”, sanoo MAL 2023 -työstä HSL:ssä vastaava johtaja Sini Puntanen.

Vuoteen 2040 mennessä 400 000 asukasta lisää

Helsingin seudun asukasluvun ennakoidaan kasvavan nykyisestä 1,5 miljoonasta lähes kahteen miljoonaan vuoteen 2040 mennessä.

Seudun kasvuun vastataan rakentamalla vuosittain 16 500 asuntoa. Uusi rakentaminen ohjataan pääosin jo rakennetuille alueille keskuksiin ja raideliikenteen varsille. Tämä tarkoittaa seudun yhdyskuntarakenteen tiivistymistä. Helsingin seudun asukkaiden tarpeisiin rakennetaan monipuolisia ja laadukkaita asuntoja. Asuinalueita, jotka uhkaavat jäädä kehityksestä jälkeen, uudistetaan määrätietoisesti.

Kaikki hyöty irti olemassa olevasta joukkoliikenneverkosta

MAL 2023 -suunnitelmassa olennaisessa roolissa on kestävä liikennejärjestelmä. Joukkoliikenne tukeutuu ennen muuta raideliikenteeseen. Nykyisen joukkoliikennejärjestelmän toimivuus on tärkeää varmistaa. Siksi suunnitelman hankkeisiin sisältyy muun muassa lähijunavarikoiden rakentaminen, juna- ja metroasemien perusparannuksia sekä metron kulunvalvontajärjestelmän uusiminen.

Matkan hinnalla on keskeinen vaikutus joukkoliikenteen suosioon. Lipun hintojen alentamisesta olisi laajoja hyötyjä koko seudulle. Myös autoilijat hyötyisivät, koska joukkoliikenteen käyttö kasvaisi ja siksi ruuhkat vähenisivät. MAL 2023 -suunnitelma sisältää ehdotuksen merkittävästä vuosittaisesta valtion 150 miljoonan euron tuesta joukkoliikenteelle. Sen avulla joukkoliikenteen lippujen hintoja voitaisiin alentaa nykyisestä noin kolmanneksella.

Myös kävely ja pyöräliikenne ovat keskeinen osa kestävää liikennejärjestelmää. Pyöräilyn seudullisen pääverkon puuttuvat yhteydet ja parannukset ovat mukana suunnitelmassa. Seudullista kävelyn edistämisohjelmaa laaditaan parhaillaan.

Tieverkkoa kehitetään tavaraliikenteen tarpeet huomioiden, ja raskaalle liikenteelle rakennetaan taukopaikkoja.

Joukkoliikennematkan hinnalla on keskeinen vaikutus joukkoliikenteen suosioon. MAL 2023 -suunnitelma sisältää merkittävän valtion tuen joukkoliikenteelle (150 miljoonaa euroa vuodessa). Sen avulla joukkoliikenteen lippujen hintoja voitaisiin alentaa nykyisestä noin kolmanneksella. Toimenpiteestä olisi laajoja hyötyjä koko seudulle. Myös autoilijat hyötyisivät toimenpiteestä, koska ruuhkat vähenisivät.

Tulevaisuuden ennakointi on poikkeuksellisen haastavaa

MAL 2023 -työtä on tehty isojen maailmanlaajuisten mullistusten keskellä. Koronapandemia, Ukrainan sota ja inflaatiokehitys ovat kaikki osaltaan vaikeuttaneet tulevaisuuden ennakointia. Suhdannetilanne on vaikeutumassa. Suunnitelman vaikutuksia on arvioitu laajasti ja monipuolisesti. Tukena ovat toimineet niin liikenne-ennusteet kuin asiantuntija-arviot.

Seudun ennakoidaan kasvavan tulevaisuudessa, ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tarvitaan monipuolisia toimenpiteitä. Suunnitelmassa esitetyt keinot eivät ole läheskään riittäviä, jotta liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähennystavoitteet saavutettaisiin.

Jotta päästöt pienenisivät, liikenteen määriä pitää vähentää ja käyttövoimia uudistaa. MAL 2023 -suunnitelmassa ei ole autoliikennettä rajoittavia toimenpiteitä, joten seudun kasvun myötä myös liikennemäärät kasvavat. Henkilöauto- ja bussiliikenne ovat arvioiden mukaan siirtymässä nopeasti sähköön ja muihin vähäpäästöisiin käyttövoimiin, mutta raskaan liikenteen käyttövoimauudistusta tulee vauhdittaa. Sini Puntanen toteaa: ”Tarvitsemme vankkaa yhteistyötä ja uusia keinoja valtion, seudun ja kuntien puolelta, jotta saavutamme liikenteen päästövähennykset.”

Seuraavaksi MAL-sopimus

HSL vastaa MAL 2023 -suunnittelussa liikennejärjestelmäosion valmistelusta sekä suunnitelman vaikutusten arvioinnista. HSL:n hallituksen lisäksi MAL 2023 -suunnitelma on tarkoitus hyväksyä seudun päätöksenteossa syksyllä 2023, minkä jälkeen sitä aletaan toteuttaa.

HSL:n hallitus hyväksyi MAL 2023 -suunnitelman liikenteen ja jäsenkuntiensa osalta kokouksessaan 12.9.2023. HSL:ään kuulumattomat kunnat hyväksyvät suunnitelman liikennesisällöt KUUMA-johtokunnan lähettämänä kuntakohtaisesti.  Helsingin seudun yhteistyökokous HSYK käsitteli suunnitelman maankäytön ja asumisen sisältöjä kokouksessaan 12.9.2023. HSYK lähettää suunnitelman sen hyväksyttyään edelleen kuntien hyväksyttäväksi.

MAL 2023 -suunnitelma on lähtökohta valtion ja kuntien väliselle MAL-sopimukselle, jonka valmistelu aloitetaan syksyllä 2023. MAL-sopimuksessa sovitaan tärkeimmistä lähivuosien toimenpiteistä, esimerkiksi isoista raidehankkeista ja asuntotuotannon määrästä. Erityisen tärkeänä pidetään valtion lisäpanostusta seudun joukkoliikenteen lipunhintojen alentamiseksi ja palvelutason parantamiseksi.

 

Mitä on MAL-suunnittelu?

  • Helsingin seudun maankäytön (M), asumisen (A) ja liikenteen (L) MAL 2023 -suunnitelma on strateginen, Helsingin seudun 14 kuntaa kattava suunnitelma. Suunnitelma ilmaisee seudun kuntien yhteisen tavoitetilan seudun kehityksestä vuoteen 2040 ja luo näkemystä vuoteen 2060 asti. Suunnitelmakokonaisuus kattaa myös lakisääteisen liikennejärjestelmäsuunnitelman.
  • Tärkeä osa MAL 2023 -suunnittelua on vaikutusten arviointi, jonka avulla varmistetaan, että suunnitellut keinot ovat vaikutuksiltaan tehokkaita ja vievät Helsingin seutua haluttuun suuntaan.
  • MAL-suunnittelua tehdään neljän vuoden syklillä. Kunnat vastaavat maankäytön ja asumisen suunnittelusta, HSL vastaa Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnittelusta ja suunnitelman vaikutusten arvioinnista.
  • Maankäytön ja asumisen osalta MAL-suunnitelmasta päättää Helsingin seudun yhteistyökokous HSYK ja seudun kunnat. Liikennejärjestelmäosion hyväksyy HSL:n hallitus jäsenkuntiensa osalta ja muiden kuntien osalta KUUMA-johtokunta ja asianomaiset kunnat.
  • Lisätietoa hsl.fi:ssä