Helsingin seudun joukkoliikenneyhteydet rakentuvat runkoverkon varaan

Runkoverkko on tärkeällä sijalla, kun kehitämme Helsingin seudun joukkoliikenneyhteyksiä. Kudomme raideyhteyksistä ja runkobussilinjoista verkostoa, joka kattaa kaikki Helsingin seudun tärkeät keskukset ja jossa sinun on vaivatonta matkustaa tiheän liikenteen ja selkeiden reittien ansiosta.

Lue lisää: runkoverkko strategiassamme 

 

Runkoverkko lukuina

Helsingin seudun runkoverkon muodostavat tällä hetkellä lähijuna- ja metrolinjat, joita runkobussilinjat täydentävät siellä, missä raideliikenteelle ei ole tarpeeksi kysyntää. Runkobussit myös hoitavat liityntäyhteyksiä kiskojen varteen. 

Runkoverkko koostuu tätä nykyä 13 lähijunalinjasta, kahdesta metrolinjasta sekä runkobussilinjoista 200, 500, 510, 550, 560, 20, 30, 40 ja 570.  

Kartta: runkoverkko elokuusta 2021 alkaen 

 

Lue lisää Helsingin elokuun liikennemuutoksista, joiden yhteydessä aloittavat runkolinjat 20, 30 ja 40

 

Lue lisää Lahdenväylän linjastomuutoksista, joiden osana Vantaan bussilinja 562 muuttuu runkolinjaksi 570

Oranssi runkolinjabussi ja mies tien varressa

Tunnistat runkolinjojen bussit ja pysäkit oranssista väristä

Runkobussit on helppo tunnistaa muun liikenteen joukosta oranssin värityksensä ansiosta. Samasta väristä tunnistat myös runkolinjojen pysäkit.

 

Runkolinjoilla tarjolla

Rakennamme runkoverkkoa tarjotaksemme asiakkaillemme korkeatasoista joukkoliikennettä. Kun olemme kysyneet asiakkailtamme, mitä asioita he liikkumisessa arvostavat, vastaukset ovat olleet yksinkertaisuus sekä riippumattomuus aikatauluista. Noihin tarpeisiin haluamme
runkolinjoilla vastata.

 

Nainen kävelee runkolinjan 500 bussin vieressä

Tyytyväisiä asiakkaita

Kyselymme kertovat, että runkolinjojen asiakkaat ovat linjoihin tyytyväisiä ja he pitävät niitä hyödyllisinä. Asiakkaamme pitävät runkolinjojen tärkeimpinä ominaisuuksina tiheitä vuorovälejä, jotka edistävät aikatauluista riippumatonta matkustamista.

Myös vaihdot onnistuvat vastaajien mielestä ongelmitta, oli kyseessä sitten vaihto runkolinjalta liityntäliikenteeseen tai päinvastoin. Toimiva avorahastus saa niin ikään kiitosta.

Valtaosa kyselyittemme vastaajista suhtautuu myönteisesti siihen, että satsaamme runkolinjoihin ja että muita linjoja korvataan runkoyhteyksillä. Toimiva ja kattava runkoverkko kannustaa käyttämään joukkoliikennettä.

Runkoverkko kasvaa

Jatkamme runkoverkon työstämistä. Elokuussa 2021 aloitti neljä uutta runkolinjaa ja niiden lisäksi runkoverkon on tarkoitus vahvistua vuoteen 2024 mennessä vielä seuraavilla bussilinjoilla: 

 

Linja 300, Elielinaukio-Myyrmäki 

Linja 400, Elielinaukio-Vantaankoski

Linja 520 Matinkylä-Martinlaakso

Linja 530 Myyrmäki-Matinkylä 

Pikaraitiotie 550 Itäkeskuksesta Keilaniemeen aloittanee liikenteen vuonna 2024. Bussilinjaa 550 ja pikaraitiotietä liikennöidään rinnakkain, kunnes raitiovaunut korvaavat bussit kokonaan. Silloin yksi runkolinja siirtyy kumipyöriltä raiteille.