Du kan själv aktivera studentrabatten via HSL-appen efter att din närvarostatus har uppdaterats i tjänsten Min Studieinfo. Uppgifterna om din närvarostatus uppdateras av din läroanstalt. Det är möjligt att din läroanstalt ännu inte har uppdaterat din närvarostatus i tjänstens databas.
Även om uppgifterna om din närvarostatus redan visas i tjänsten Min Studieinfo kan du inte köpa biljetter med studeranderabatt förrän närundervisningen på din läroanstalt har börjat.
Om du inte ser rätten till rabatt i HSL-appen kan du försöka följande:
Logga in på Utbildningsstyrelsens tjänst Min Studieinfo.
Kontrollera att du har gett ditt samtycke till att dina uppgifter får förmedlas till HRT och att din närvarostatus har uppdaterats för detta år.
- Välj ”Mina studier” högst upp på sidan.
Välj ditt nuvarande utbildningsprogram i rullgardinsmenyn.
Det räcker inte att din status är ”Aktiv”, utan du ska också välja ”Tilläggsuppgifter” där du hittar information om din läsårsanmälan. - Kontrollera också att du har gett tillstånd till att dina uppgifter får förmedlas genom att välja punkten ”Hur används mina uppgifter?” i rullgardinsmenyn under ditt namn.
- Om tillståndet inte längre är giltigt kan du förnya det via denna länk.
Om dina uppgifter i Min Studieinfo-tjänsten är tidsenliga: - Logga ut från appen: gå till ”Mer” -> ”Inställningar” -> ”Logga ut från appen”.
- Logga in på appen igen med ditt HRT-konto.
- Välj ”Studerande” som kundgrupp och köp en ny periodbiljett.
Ibland kan det vara nödvändigt att avinstallera appen och installera den på nytt innan man kan köpa en biljett.
Obs! Observera att om du avinstallerar HSL-appen från din telefon eller loggar ut från appen, försvinner alla dina giltiga enkel- och dygnsbiljetter. Därför lönar det sig att inte avinstallera eller logga ut från appen förrän biljettens giltighet har upphört och din resa är över.
Din studerandestatus visas inte i dina uppgifter i HSL-appen eftersom den kontrolleras separat varje gång du köper en biljett.