HSL:n lippujen hinnat vuonna 2018: mobiililippujen hinnat laskevat ja yötaksa poistuu

HSL:n mobiililippujen hinnat laskivat huomattavasti vuoden 2018 alussa. Erillinen joukkoliikenteen yötaksa jäi pois käytöstä. Muiden lippujen hinnat pysyivät ennallaan.

Päivitetty aikamuodot 2.1.2018

Kuntien sisäisen mobiilisti ostettavan kertalipun hinta laski vuoden 2018 alussa lähes 25 prosenttia 2,90 eurosta 2,20 euroon. Kahden vyöhykkeen seudullisen mobiilikertalipun hinta laski 5 eurosta 4,20 euroon. Mobiililippujen hinnat laskivat samalle tasolle matkakortin arvolippujen kanssa. Mobiililippujen hintojen alentaminen merkitsee sitä, että HSL:n lippujen hinnat laskivat vuoden vaihteessa keskimäärin prosentin.  

Kausilippujen, matkakortin arvolippujen sekä ennakkoon, automaatista ja kuljettajalta ostettavien kertalippujen hinnat pysyivät pääpiirteissään ennallaan. Joukkoliikenteen käyttö kasvoi 2017 ennakoitua voimakkaammin, mikä näkyi sekä matkustajamäärissä että lipputuloissa. Hyvä kehitys ja HSL:ään kertynyt ylijäämä mahdollistavat sen, että mobiililippujen hinnat laskivat ja muiden lippujen hinnat eivät nousseet.

Erillinen yötaksa, joka on ollut voimassa klo 2-4.30, jäi pois käytöstä. Muutos tuli voimaan uuden vuoden yönä 1.1. liikennöintivuorokauden päättyessä klo 4.30. Epätyypilliset työajat ovat yleistyneet, joten ei ole perusteltua, että hyvin myöhään tai aikaisin kulkevat joutuvat maksamaan matkustamisestaan muita enemmän. Yötaksa ei tuonut HSL:lle merkittävästi lipputuloja, koska useimmilla matkustajilla oli kausilippu, jolloin yötaksaa ei veloitettu. Yötaksan poistaminen myös selkeytti lippuvalikoimaa.

Siuntio ja Tuusula liittyivät HSL:n jäseniksi vuoden vaihteessa. Uudet kunnat ovat samalla maksuvyöhykkeellä Kirkkonummen, Keravan ja Sipoon kanssa.

Lue lisää Tuusulan lipuista vuonna 2018

Lue lisää Siuntion lipuista vuonna 2018

Joukkoliikenteen tarkastusmaksu on 80 euroa myös vuonna 2018.
 
Uudet hinnat ovat voimassa siihen asti, kunnes lippujen hinnoittelussa tulee käyttöön uusi vyöhykemalli. Tämän hetkisen arvion mukaan uuteen malliin siirrytään kesällä 2018. HSL:n hallitus päättää uuden mallin mukaisista lippujen hinnoista keväällä 2018.

Raitiovaununkuljettajat eivät myy lippuja 1.2.2018 alkaen. Erillinen raitiovaunulippu, joka ei ole kuljettajamyynnissä, pysyy kuitenkin lippuvalikoimassa uuden vyöhykemallin käyttöönottoon asti.

HSL:n lippujen hinnat 2018

Lue lisää HSL:n lipuista

 

 

Kommentit

Raitiovaununkuljettajat eivät myy lippuja 1.2.2018 alkaen.
Tuleeko lippujen myyntikoneetä Länsi- ja Katajanokan satamissa, jos ei voi ostaa raitikasta lipu uudesta vuodesta? Katajanokassa on vain yksi kone niin aina pitkät jonot laivan sataman saapumisen jälkeen. Myös kioski terminaalissa ei myy näitä.

Tallinkin laivoilla myydään nykyään Hsl:n lippuja.

Terminaaleihin ei ole tulossa uusia automaatteja jo olemassa olevien lisäksi. Mutta lipun saa kätevästi älypuhelimella, kun vaan ensin lataa kännykkäänsä maksuttoman sovelluksen. HSL:n mobiilipusta voi lukea lisää seuraavan linkin takaa: 

https://www.hsl.fi/liput-ja-hinnat/mobiililippu

Lipunmyyntiä ei voi jättää älypuhelinten varaan!

1. Kaikilla ei ole älypuhelinta
2. Erityisesti matkailijoilla ei välttämättä ole käytettävissään internet-yhteyttä lainkaan. Sen käyttö voi olla matkailijalle myös ylivoimaisen kallista.
3. Pysäkeillä ei ole sähköpistorasioita. HSL:n sovellus ei toimi ilman sähköä.
4. Busseissa, metroissa ja raitiovaunuissa ei ole sähköpistorasioita. Ilman sähköä et pysty esittämään jo ostamaasi mobiililippua lipuntarkastajalle. Lähijunissa tilanne on parempi, mutta ei sielläkään ongelmaton. Konduktöörit eivät tunne pistorasioiden sijainteja kaikissa junarungoissa, joten he heittävät matkansa maksaneitakin asiakkaita ulos junista.

Eli se tarkoita että jokaisella laivalla matkustajalla, myös ulkomailta tulevilla pitäis olla älypuhelin niin "mobiililippu" äpp???!! Lentokentällä on esim. muutama automaatteja niin tuollakin ruuhka aina. :(

Miksi hsl pakottaa ihmiset ostamaan ja hankkimaan älypuhelimen jotta voi matkustaa?
SE ei ole palvelua vaan palvelua on se että esim: automaatteja lisää keskeisille paikoille ja että liikennevälineistä saa o ja voi ostaa lippuja

Tarkoituksena oli " tuleeko LISÄ"

Tuusulan esittelymateriaalin kohdassa Kausiliput matkakortissa

www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/kellokoskifinal_131117.pdf

ilmoitetaan selvästi, että kausilippua voi ladata jopa yli 800 vuorokauden päähän. Saako matkustaja halutessaan noudattaa nykyisiä kelpoisuusalueita vanhanmallisen kausilatauksensa loppuun (vielä vuonna 2020)?

Kelpaako tammikuussa HSL-lippu melko lyhyillä Järvenpäässä vaihdon sisältävillä matkoilla esimerkiksi Paippisten (Sipoo) ja Tuusulan välillä? Tuleeko Järvenpäähän HSL-lippuautomaatti?

Bussien osalta on niin, että HSL-lipulla voi matkustaa Sipoosta ja Tuusulasta Järvenpäähän, mutta ei Järvenpään sisällä.

Tuo kausilippujen siirtymäajan säännöstö olisi kyllä hyvä tietää. Jos Helsingin sisäiset liput yksinkertaisesti muuttuu AB-lipuiksi, voi kautta ladata huoletta pidemmäksi aikaa ja saada pidemmän kauden hintaetu, jos ei, kannattaa esimerkiksi juuri minun ladata kautta vain siihen asti kunnes uudet vyöhykkeet tulee käyttöön koska käyn Espoossa mutta B-vyöhykkeellä ainakin kerran viikossa ja kuulun näin ollen itse uudistuksen voittajiin.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.