Edessä elokuussa: Tuusula ja Kerava sekä Pohjois-Espoo saavat uudet linjastot ja runkolinjasto kasvaa

HSL:n liikenteessä on edessä muutoksia, kun siirrytään syysaikatauluihin 12. elokuuta. Suurimmat muutokset kohdistuvat Pohjois-Espooseen ja Keski-Uudellemaalle, joissa liikenne alkaa kulkea uusin bussilinjoin.

Pohjois-Espoon ja Leppävaaran uudessa bussilinjastossa liikenne perustuu edelleen vahvoihin liityntäyhteyksiin rantaradan varteen ja lisäksi tiheisiin yhteyksiin kohti Helsingin kantakaupunkia. Muutos alueen linjastoon ei ole mullistava, mutta se on silti suurin 17 vuoteen.

Uuden linjaston selkärangan muodostaa linja 235, joka saa uuden reitin ja muuttuu myöhemmin runkolinjaksi 200. Bussi kulkee Elielinaukion ja Espoon keskuksen välillä Leppävaaran ja Jorvin kautta. Bussi liikennöi joka päivä varhaisesta aamusta myöhäiseen iltaan, suurimman osan ajasta vieläpä kymmenen minuutin välein.

Tutustu Pohjois-Espoon ja Leppävaaran uuteen bussilinjastoon.

Tuusula siirtyy entistä enemmän junan kyytiin

Bussilinjasto muuttuu myös Tuusulassa ja Keravalla. Muutos on suuri etenkin eteläisessä Tuusulassa, jossa Helsingin Kamppiin liikennöivät bussilinjat korvataan tiheillä ja vahvoilla liityntäyhteyksillä juna-asemille. Arkiliikenteessä säilyy myös suora yhteys Helsingin kantakaupunkiin.

Keravalla kaikkien linjojen toinen päätepysäkki siirtyy Keravan asemalle, jotta junan ja bussin väliset vaihdot sujuisivat entistä paremmin. Kellokoskella yhteydet perustuvat bussilinjaan 665, joka kulkee Kellokosken ja Hyrylän välillä Järvenpään kautta ja tarjoaa sujuvia vaihtoyhteyksiä junaan. Jokelassa liikenne Helsingin suuntaan kulkee junalla aivan kuten ennenkin.

Tutustu Tuusulan ja Keravan uuteen bussilinjastoon.

Linjat 500 ja 510 tuovat runkobussit Pasilan tason poikittaisliikenteeseen

HSL:n runkolinjasto laajenee kahdella uudella bussilinjalla, kun linja 58 muuttuu runkolinjaksi 500 ja linja 551 runkolinjaksi 510. Linjojen aikatauluihin tai reitteihin ei tule muutoksia, sillä ne ovat jo nyt kulkeneet runkolinjamaisen tiheästi, mutta linjojen nopeuttamiseksi osa nykyisistä pysäkeistä poistuu.

Linjojen bussit saavat oranssin värin, ja niiden kyytiin voi nousta myös keskiovesta. Myöhemmin syksyllä linjat siirtyvät nykyiseltä reitiltään Aleksis Kiven kadulle, kun Pasilan uuden aseman yhteyteen rakennettava joukkoliikenneterminaali valmistuu.

Katso uudet runkolinjat hsl.fi:n Reittikartat-sivulta.

Syysaikataulut Reittioppaassa

Uusien bussi- ja runkolinjojen aikatauluja ja reittejä voi katsoa Reittioppaasta jo nyt, kun valitsee matkustusajankohdaksi 12.8.

Kuvituskuva
 

Kommentit

Runkolinjoilla voisi aloittaa jo ihan kokeilumielessä käyttämään täysmatalia standardibusseja. LE kalusto antaa kyllä istumavaraa mutta ruuhka-aikana syö kaivattua seisomatilaa aivan tolkuttomasti eikä varmasti keskikäytävän rappusetkaan ole mikään turvallisin paikka matkustaa seisaalteen. Hiljaisempina aikoina kaikki penkit eivät ole edes käytössä ja niitä vapautuu lähes joka pysäkillä mikäli olisikin. Lisäksi tämä voisi mahdollistaa takaovesta sisään menon ja matkanteko olisi huomattavasti reippaampaa

Tuleeko linjalle 641 Jusslaan pysäkkiä Tikkurilan suuntaan? Helpottaisi varmasti työmatkalaisten arkea

Hei, Jusslaan tulee Pakkasraitille Högberg-niminen pysäkki, jota linja 641 käyttää suunnassa Tikkurilaan.

Koska en nyt saa vastausta kysymykseeni niin kokeillaan uudelleen. Eli miksi meiltä Kellokoskelta lopetetaan linja 765 ja vielä tehdään mahdottomaksi järkevä työmatkaliikenne koska linjojen 643 ja 665 aikatauluja ei ole synokroitu keskenään? Miksi siirretään Mäkelänkadun sekä Sturenkadun varressa työskentelevät henkilöauton käyttäjiksi?

Hei, pahoittelut vastauksen viivästymisestä;  linjaa 765 on liikennöity välillä Helsinki-Järvenpää-Kellokoski yksittäinen vuoro päivässä molempiin suuntiin matka-ajan ollessa Kampista noin 75 minuuttia Kellokoskelle. Pasilan joukkoliikenne terminaalin valmistuessa lokakuussa voi matkan Mäkelänkadulle suorittaa kulkemalla linjan 665, R-junan ja raitiovaunun 7 yhdistelmällä. Linja 665 aikataulut onkin sovitettu Järvenpäässä lähijuniin.

Oletteko siis ihan vakavissaan että vaihtaisin suoran bussiyhteyden kahden vaihdon matkaan? Pahoin pelkäsin että HSL sotkee työmatkayhteyteni ja näin kävi.

Onko niin, ettei siis 550 enää 11.8. jälkeen aja Huopalahden aseman kautta? Jos kyllä niin onko muutos pysyvä vai vain raidejokerin työmaasta johtuv? Tuo huonontaa melkoisesti työmatkaliikennettä.

Hei, Raide-Jokerin rakentamisen aikaiset poikkeusjärjestelyt sulkevat todellakin Huopalahden tunnelin liikenteeltä 12.8.2019, minkä vuoksi linjat 41, 550 ja 552 siirtyvät poikkeusreiteille. Työmaan on arvioitu kestävän 2021 jonka jälkeen linjat palaavat tämän hetkisen tiedon mukaan Huopalahden asemalle vielä ennen pikaraitiotien liikenteen aloitusta. Pahoittelut pikaraitiotien rakentamisen aiheuttamasta haitasta, mutta Haagan alueen katuverkosta ei valitettavasti löydetty korvaavaa reittiä runkolinjalle 550, jolla yhteys asemalle olisi ollut mahdollinen.

 

Ja näin saadaan pidennettyä matka-aikaa 15 minuuttia. Kiitosta taas HSL! Voisitteko joskus tehdä jotain parannuksia, ei vain uudistuksia??

Entä onko mitään uutisia uuden runkolinjan 500 lännestä itään suuntavalla reitillä Herttoniemessä? Runkolinja, joka skippaa tuon tärkeän joukkoliikenteen solmukohdan ja pysäkki on tolppa huoltoaseman vieressä. Bussista poistutaan pyörätielle, väistellään huoltiksen asiakkaita ja taaperretaan takaisin Hertsikan metrikselle muutamien liikennevalojen ja huonosti huolletun sillan kautta. Varsinkin talvella varsin epämukavaa hakeutua palveluitten ja liityntäliikenteen ääreen. Reittihän piti parantua jonkun uuden sillan valmistuttua. Milloin tämä tapahtuu ja minne asiallinen pysäkki tulee?

Ja siitä pilalle kaikki mikä ei länsimetron myötä vielä mennyt pilalle. Tähän taisi loppua nyt sitten kaikki julkisten käyttö meillä. Kiitos 15v hyvästä ja paristä täysin surkeasta vuodesta.

Katsoin linjojen 643 ja 665 aikatauluja. Näyttää siltä, että aikatauluja ei ole "synkattu" keskenään mitenkään. Onko tämä nyt sitä parempaa joukkoliikennepalvelua että täältä maalta ei pääse kaupunkiin enää edes töihin järkevästi? Linja 765 näyttää loppuvan myös, mikä on ollut todella hyvä palvelu.

Uusista runkolinjastokartoista puuttuu Y-junan pysähdys Kauklahdessa.

Kiitos palautteesta! Uusien runkolinjojen karttalinkki vie nyt oikeaan paikkaan, jossa mukana myös Y-junan pysähdys Kauklahdessa.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.