Lipputilihanke

Olemme aloittaneet laajan Lipputilihankkeen, jossa uudistamme matkalippuja ja maksamista siten, että ostettu lippu tallennetaan jatkossa käyttäjätilillesi. Voit siis valita sinulle sopivimman tavan käyttää lippuja - esimerkiksi HSL-sovelluksen, HSL-kortin tai jonkin muun tunnisteen, vaikkapa pankkikorttisi. Tulevaisuudessa uudistus mahdollistaa myös uusia hinnoittelumalleja ja maksutapoja.

Tavoitteet ja osallistuminen

Mitä uudistuksella tavoitellaan?

Asiakkaiden näkökulmasta tavoittelemme nyt suunnitteilla olevalla lippujen ja maksamisen uudistuksella helppoa ja sujuvaa matkustamista.

Omassa toiminnassamme pyrimme kustannustehokkuutteen yhtenäistämällä lipunmyyntikanavien teknisiä ratkaisuja ja lippuvalikoimaa.

Miten työhön voi osallistua ja vaikuttaa?

Suunnittelemme uutta palvelua asiakkaiden tarpeita ja toiveita kuunnellen. Sinulla on mahdollisuus osallistua suunnitteluun ja testaukseen työn eri vaiheissa. Seuraa uudistuksen etenemistä tällä sivulla.

Suunnittelutyön pohjaksi kysyimme 20 000 asiakkaaltamme sähköpostitse, mitä meidän pitää uudistuksessa ottaa huomioon. Saimme 1 700 vastausta.

Voit käyttää käyttäjätilisi lippuja HSL-kortilla, matkapuhelimella tai jollakin muulla tunnisteella

Jatkossa liput tallennetaan käyttäjätilillesi. Voit käyttää tilillesi tallennettuja lippuja tiliin liittämälläsi tunnisteella, esimerkiksi HSL-kortilla, HSL-sovelluksella, pankkikortilla tai älykellolla. Mikäli tunnisteena käyttämäsi kortti tai laite katoaa, voit ottaa käyttöön jonkin toisen tunnisteen. Liput säilyvät turvassa tililläsi.

Voit tarkastella ja hallita matkustustietojasi verkossa

Tiedot ostamistasi lipuista ja matkoista tallennetaan käyttäjätilillesi. Voit tarkastella matkustushistoriaasi ja matkakulujasi valitsemallasi aikavälillä. Voit halutessasi myös poistaa tietoja tililtäsi.

Matkustustiedot on vahvasti suojattu, ja voit itse valita, millä tarkkuudella tietojasi tallennetaan.

Uudistus mahdollistaa myös täysin uudet hinnoittelumallit

Uudistus mahdollistaa tarvittaessa myös hinnoittelun perusteiden uudistamisen. Kehitämme hinnoittelua vastaamaan joustavasti asiakkaiden muuttuviin
liikkumistarpeisiin.

Jatkossa matkan hinta voi perustua vyöhykkeisiin kuten nytkin. Sen lisäksi hintaperusteena voi olla esimerkiksi matkan pituus. Hinnoittelussa voidaan lisäksi hyödyntää esimerkiksi hintakattoja ja asiakkuuteen sidottuja alennuksia.

Lipputilihanke pähkinänkuoressa

  1. Suunnittelemme vaihtoehtoisia lippu- ja palvelumalleja
    Suunnittelutyön aikana nykyinen lippujärjestelmä on käytössä nykyisillä vyöhykkeillä.

  2. Testaamme valittuja palvelumalleja
    Testivaiheessa haemme käytännön kokemuksia vaihtoehtoisista tulevaisuuden palvelumalleista. Osallistamme asiakkaitamme ja keräämme ymmärrystä siitä, mikä toimii ja mikä ei. Lisäksi selvitämme, mitä kaikkea toteutuksessa on otettava huomioon.

  3. Otamme käyttöön uuden lippujärjestelmän
    Uusi lippujärjestelmä otetaan aluksi käyttöön nykyisillä vyöhykkeillä.

    Uusi järjestelmä mahdollistaa samojen lippujen käyttämisen HSL-kortilla, HSL-sovelluksella tai jollakin muulla tunnisteella, kuten esimerkiksi pankkikortilla tai älykellolla.

  4. Uudistamme hinnoittelumalleja ja maksutapoja
    Kun lippujärjestelmä on käytössä, se mahdollistaa uusia hinnoittelumalleja ja maksutapoja.