Tutkimme joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyttä uudella menetelmällä

HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväistutkimus (Asty) on käynnistynyt 8.1.2024 ja jatkuu toukokuuhun asti.

Tutkimme junissa, metroissa ja raitiovaunuissa asiakastyytyväisyyttä  lähettämällä matkustajille HSL-sovelluksessa push-viestin joukkoliikennematkan aikana. Matkustajat vastaavat tutkimukseen puhelimillaan käyttäen push-viestissä saamaansa tutkimuslinkkiä. Busseissa asiakastyytyväisyyttä tutkitaan jakamalla matkustajille HSL tutkii -kortteja, joissa on QR-koodi. Matkustajat vastaavat tutkimukseen puhelimillaan käyttäen QR-koodia. Korttien jakelusta vastaa Taloustutkimus Oy.

Toteutamme asiakastyytyväisyystutkimuksen tänä vuonna ensi kertaa digitaalisesti, mikä mahdollistaa tulosten reaaliaikaisen seurannan. Olemme luopuneet aikaisemmin käytössä olleista liikennevälineissä jaettavista paperilomakkeista.

Teemme jatkuvaa asiakastyytyväisyystutkimusta vuoden ympäri. Vastaamalla kyselyyn matkustajat voivat osallistua joukkoliikennepalveluiden kehittämiseen. Tuloksia käytetään myös joukkoliikenteen henkilökunnan koulutuksessa sekä kilpailutetun liikenteen laatukannusteiden laskennassa.

Tutkimuksen tulokset ovat saatavilla avoimessa nettitietokannassamme Asty Webissä.

Asiakastyytyväisyystutkimus (Asty) -sivuiltamme löytyy lisätietoa tutkimuksesta sekä aikaisempien vuosien tuloksia.