8:e blogg: Resultaten från enkäten om utkast till busslinjenätet vid Ring I

I denna blogg går vi igenom resultaten från enkäten på en allmän nivå: hur svararna har bedömt förslagen, hur förslagen påverkar användning av kollektivtrafiken, hur svararnas uppskattningar om utkasten och om förändringen av användning av kollektivtrafiken fördelas områdesvis, vilka mobilitetstyper svararna är och hur typerna fördelas områdesvis samt vilka öppna svar vi fick. 

Vi fick 1 765 st. öppna svar - ett stort tack för dem!

Allmän resultat

  • Medeltalen för förslagen var väldigt nära varandra: 3.06 (förslag A) och 2.85 (förslag B).
  • Förslag B skulle både öka och minska användningen av kollektivtrafiken lite mer än förslag A.
  • Cirka 64 % gav ett gott vitsord (3-5) till förslag A och cirka 58 % till förslag B.
  • 60 % av svararna använder kollektivtrafiken vid Ring I några gånger i veckan eller i månaden. Aktivt dvs. nästan dagligen använder kollektivtrafiken vid Ring I endast ca 19 % av svararna.
  • Över hälften av svararna var (N: 4019) kvinnor.
  • De mest aktiva var 50-64-åriga.

Granskning av resultaten områdesvis

Vitsord:

  • Förslag A fick de bästa vitsorden i östra änden av Ring I. I Esbo fick förslag A ett vitsord under 3. Förslag A fick de bästa vitsorden (4-5) från invånare öster om Sockenbacka.
  • Invånare i den västra delen av Ring I ansåg att förslag B ansågs är det bästa alternativet och förslaget fick desto sämre vitsord ju längre bort in i öst man gick från Ring I.

 

Förändring i användning av kollektivtrafiken:

Vi har analyserat noggrannare resultat från de postnummerområden som skulle påverkas mest av linjeförslagen. Sådana områden var Mellungsby, Månsas-Dammen samt Sockenbacka.

  • Förslag A skulle öka användning av kollektivtrafiken i alla ovannämnda områden mer än förslag B.
  • I Mellungsby skulle båda alternativen öka användning av kollektivtrafiken ganska jämnt.
  • I Sockenbacka uppskattade 46 % av svararna att förslag A ökar användning av kollektivtrafiken och 32% ansåg att förslag B skulle öka användning av kollektivtrafiken. Förslag B skulle minska användning av kollektivtrafiken mest i Sockenbacka (enligt 32 % av svararna).
  • Över hälften av svararna i Mellungsby och Månsas-Dammen ansåg att inget av de två alternativen skulle minska användning av kollektivtrafiken.

 

Förslagens inverkan på ökning av användning av kollektivtrafiken på Ring I

I denna analys delades svaren in i följande kategorier:

  1. Aktiva användare av kollektivtrafiken
  2. Genomsnittliga användare av kollektivtrafiken
  3. Potentiella användare av kollektivtrafiken
  4. Passiva användare av kollektivtrafiken
  5. Bilister
  6. Använder inte Ring I

 

Vitsord som svararna hade angett till förslagen varierade mellan olika grupper. De potentiella användarna av kollektivtrafiken gav båda förslagen nästan identiska vitsord (A medeltal 3,21, B medeltal 3,26). De aktiva och genomsnittliga användarna av kollektivtrafiken företrädde alternativet A (A medeltal 3,89 & 3,69, B medeltal 2,91 & 3,03). Bilister och personer som inte använder Ring I tycker inte om varken alternativet A eller B.

Det fanns också andra skillnader. De potentiella och passiva användarna av kollektivtrafiken ansåg att förslag B ökar användning av kollektivtrafiken mer medan de aktiva och genomsnittliga användarna av kollektivtrafiken ansåg att förslag B minskar något användning av kollektivtrafiken.

Bland svararna bodde de mest potentiella användarna av kollektivtrafiken på Ring I i Baggböle, norr om Alberga samt mellan Alberga och Hagalund. De mest aktiva användarna på Ring I var invånarna norr om Mellungsby och Alberga.

Öppna svar

Öppna svar delades in i grupper enligt vitsord som svararen hade angett för förslag A och B (1-2 dåligt vitsord och 4-5 gott vitsord). Efter det samlades in olika svar på följande sätt:

  • Både A och B bra alternativ (n=350): kvälls- och veckoslutstrafik på Ring I är viktig och önskad.
  • A bra, B dåligt (n=315):nuvarande linjerna 54 och 553 fungerar bra nu och det är viktigt att få veckoslutstrafik.
  • A dåligt, B bra (n=198): önskemål är att få en direkt linje från den ena änden till den andra på Ring I, viktigt att förbindelsen är direkt och snabb.
  • Både A och B dåliga (n=364): enligt öppen respons hörde svararen inte till målgruppen (använde inte kollektivtrafiken överhuvudtaget/på Ring) men lämnade sin åsikt.

Allmänt anses det vara viktigt oberoende av alternativet att det finns kväll- och veckoslutstrafik samt direkta förbindelser.

 

Kommentarer?

Väckte dessa resultat några frågor hos dig? Du kan ställa frågor nedan i kommentardelen. I följande bloggtexten berättar vi hur invånarna så åsikter påverkar projektet samt vi delar en täckande delaktighetsrapport.

Fint att du har hittat vår blogg om linjenätsplanen vid Ring I! Denna blogg fungerar som en officiell kanal för växelverkan och vi HRT:s kollektivtrafikplanerare uppdaterar bloggen. Här kan du diskutera med oss. Delta i planeringen och påverka!

Vi gör planeringsarbete från hösten 2022 till våren 2023. De eventuella förändringarna i busslinjenätet på Ring I beräknas genomföras 2025

 

Läs mer om busslinjenätsgranskningen på Ring I här