Helsingforsregionens kommuner kan ansöka om finansiering för att främja gång- och cykeltrafik

Helsingforsregionens kommuner kan ansöka om finansiering från Transport- och kommunikationsverket Traficom och Trafikledsverket för finansiering för program som främjar gång och cykling. HRT koordinerar ansökningsprocessen tillsammans med Motiva.

Helsingforsregionens kommuner (Esbo, Helsingfors, Hyvinge, Träskända, Grankulla, Kervo, Kyrkslätt, Mäntsälä, Nurmijärvi, Borgnäs, Sibbo, Tusby, Vanda och Vichtis) kan ansöka om finansiering från Transport- och kommunikationsverket Traficom och Trafikledsverket för program med syfte att förbättra förhållandena för gång och cykling särskilt i stationsomgivningarna.

Ansökningsperioden börjar den 6 april och pågår till den 7 juni. Ansökningar ska lämnas in via innovationsplattformen Plats för försök

”Det krävs inga stora kostnader att snabbt förbättra resmiljöns trivsamhet. Även en liten förbättring kan ha en stor påverkan på en otrivsam eller otrygg miljö. Syftet är att gång och cykling ska bli smidig, trygg och så behaglig som möjligt för kommuninvånare”, säger trafiksystemsakkunnig Mette Granberg.

”De kommunernas experter som deltog i den förra försökssökningen ansåg att expertsparring och gruppstöd var nyttiga när det gällde att bedöma försökets inverkan."


En grön och trygg miljö lockar till att röra sig av egen kraft


En intressant, grön och trygg miljö lockar till att röra sig utan bil. Genom att välja hållbara färdsätt såsom gång, cykel och kollektivtrafik kan människor förbättra både sin hälsa och miljöns välbefinnande.

”Det centrala målet med försöken är att förbättra fotgängares och cyklisters upplevelse av miljön. Tryggheten och trivsamheten kan förbättras t.ex. genom belysningen”, säger Granberg.

För att genomföra ett framgångsrikt försök krävs det att kommuninvånarna användas som erfarenhetsexperter för gång och cykling, och att försöket är riktat mot en identifierad målgrupp såsom pendlare, bilister, seniorer, barn eller ungdomar.

Det är också viktigt att försöket kopplas till kommunens egna strategier och MAL-samarbetet (Planeringen av markanvändning, boende och trafik i Helsingforsregionen).

Läs mer om MAL-samarbete (på finska)

Traficom och Trafikledsverket delar ut sammanlagt 60 000 euro i understöd för att stödja försöken. Statens finansiering täcker högst 50 procent av programmets totala kostnader. De kommuner som deltar i försöken ansvarar för andra kostnader. Avsikten med programmet är att inleda 4−8 agila, innovativa och kostnadseffektiva försök.

30 000 euro av det totala beloppet är avsedda för försök som riktas till de områden som förvaltas av Trafikledsverket, eller i närheten av dessa områden: stationsomgivningar, landsvägar, infartsparkering för cyklar eller kollektivtrafikhållplatser längs landsvägar. 30 000 euro riktas till kommunernas gatuområden och andra utvecklingsobjekt.

Förslagen utvärderas av en styrgrupp bestående av experter. I utvärderingen av ansökningar används följande kriterier: försökets inverkan, skalning, nyhetsvärde, innovativitet och genomförbarhet.

Åtgärdernas påverkan bedöms genom undersökningar. På detta sätt kan man hitta och utvidga de mest fungerande försöken. Genom att kopiera försöken till andra ställen kommer deras inverkan att öka.

De som ansvarar för försöken får möjlighet att utveckla och skala sina lösningar tillsammans med andra i form av expertsparring och gruppstöd. Försöken kommer att genomföras mellan 09/2022‒01/2023.

Programmet för snabba försök som förbättrar resmiljön för gång- och cykeltrafik är en av åtgärderna i Helsingforsregionens MAL 2019-plan för markanvändning, boende och trafik.

De valda försöken publiceras senast den 21 juni.