Kundnöjdhetsundersökningen görs på bussar, närtåg, spårvagnar och i metron 14.8–24.11. Målet är att samla in åsikter från nästan 30 000 resenärer. Fältarbetet i kundnöjdhetsundersökningen genomförs av Taloustutkimus Oy.
Vi använder resultaten för att utveckla kollektivtrafiken samt i personalutbildning och i beräkning av kvalitetsincitament i den konkurrensutsatta trafiken. Resultaten är tillgängliga i HRT:s öppna nätdatabas https://hsl.louhin.com/asty/ efter undersökningsperioden.
Kvalitetsundersökning av fordon under hösten 2023
Vi undersöker kvaliteten i kollektivtrafikfordon med en observationsstudie. Syftet med kvalitetskontrollen är att garantera rena, trygga och välskötta fordon för kollektivtrafikens kunder.
Hösten 2023 genomförs kvalitetsstudien i buss-, spårvagns-, metro- och närtågstrafiken 14.8–17.11. Under undersökningsperioden kontrolleras skicket på ungefär 4 000 bussar och vagnar.
Fältarbetet i kvalitetsundersökningen genomförs av Taloustutkimus Oy på uppdrag av HRT.