Vuodenvaihde tuo muutoksia matkustamiseen ja alennusta mobiililippujen hintoihin

Siuntiolaiset ja tuusulalaiset pääsevät HSL-jäsenyyden ansiosta kulkemaan kuntayhtymän lipuilla. Etelä-Espoo, Lauttasaari ja Etelä-Kirkkonummi siirtyvät liityntäliikenteeseen. Myös pienempiä reitti- ja aikataulumuutoksia tapahtuu.

Tuusula ja Siuntio liittyvät HSL:ään 1.1.2018 klo 4.30

Tuusulasta ja Siuntiosta tulee vuoden vaihteessa kuntayhtymän jäseniä, joten tuusulalaisten ja siuntiolaisten matkat mihin tahansa muuhun HSL-kuntaan hoituvat jatkossa näppärästi yhdellä lipulla. Muutos tarkoittaa myös esimerkiksi sitä, että Tuusulan ja Siuntion linjojen aikatauluista ja muutoksista saa jatkossa tietoa HSL:n verkkosivuilta ja Reittioppaasta.
Lue lisää Tuusulan liikenteestä vuonna 2018
Lue lisää Siuntion liikenteestä vuonna 2018

Mobiililippujen hinnat laskevat

HSL:n mobiililippujen hinnat alenevat huomattavasti vuoden vaihteessa. Erillinen joukkoliikenteen yötaksa jää pois käytöstä liikennöintivuorokauden päätyttyä 1.1. klo 4.30. Uuden vuoden yönä yötaksa on siis vielä käytössä. Kausilippujen, matkakortin arvolippujen ja ennakkoon, automaatista sekä kuljettajilta ostettavien kertalippujen hinnat pysyvät pääpiirteissään nykyisellään.
Lue HSL:n tiedote lippujen hinnoista
Lippujen hinnat vuonna 2018 (pdf)

Etelä-Espoon, Lauttasaaren ja Etelä-Kirkkonummen bussit alkavat kulkea metroasemille 3.1.2018

Etelä-Espoon, Lauttasaaren ja Etelä-Kirkkonummen asukkaiden matkanteko muuttuu merkittävästi vuoden alussa, sillä suurin osa suorista bussireiteistä Helsingin keskustaan korvautuu 3.1. alkaen metroasemille vievillä liityntälinjoilla. Espoossa liityntäbussit kulkevat etenkin Matinkylään ja Tapiolaan. Lauttasaaressa kaikki bussit kulkevat metroaseman kautta.

Kirkkonummelta nykyisin Kamppiin kulkevat bussilinjat saavat uuden päätepysäkkinsä Matinkylän bussiterminaalista.
Lue lisää metron liityntäliikenteestä 

Siirtyminen liityntäliikenteeseen tarkoittaa myös sitä, että Kampin lähiliikenneterminaalin ja lähikatujen laitureissa ja linjoissa merkittäviä muutoksia 3.1. Lisäksi bussilinja 63 siirtyy Elielinaukiolta terminaaliin.
Liikennetiedote Kampin muutoksista 

Matkojen suunnittelussa apua antaa muun muassa HSL:n Reittiopas.

Muita muutoksia bussilinjoilla

Linjojen 554 ja 561 aikataut muuttuvat 1.1. Liikennetiedote

Linjan 88 reitti muuttuu Kaitalahdessa 3.1. Liikennetiedote

Linjojen 51, 55 ja 56 aikatauluihin tulee pieniä muutoksia 3.1. Liikennetiedote

Linjan 565 aikatauluun tulee muutoksia 3.1. Liikennetiedote

Sipoon bussilinjojen 787, 788/K/KV ja 991 aikataulut muuttuvat 3.1. Liikennetiedote

Hakaniemen torikadulla tapahtuu laiturimuutoksia 3.1. Muutokset vaikuttavat bussien 26, 51, 73, 74, 616, 621, 622, 623/B lähtöpaikkoihin. Liikennetiedote

Lähibussien 31 ja 32 Munkkivuoren päätepysäkki siirtyy 3.1. Raumantieltä Naantalintielle. Liikennetiedote

VR:n automaateista ei voi enää ostaa HSL:n lippuja 1.1.2018 alkaen

Vuodenvaihteen jälkeen ei VR:n lippuautomaateista eikä VR:n asemien lipunmyyntipisteistä voi enää ostaa HSL-lippuja.  Kätevin tapa hankkia kertalippu lähijunaan on mobiililippu. Nyt kännykkään voi ladata sekä aikuisten että lasten mobiililipun HSL-mobiilisovelluksella.

HSL:n lippuja myyvät lisäksi kaikki HSL-alueen R-kioskit ja palvelupisteet sekä automaatit.  Jokelan ja Siuntion asemien uudet HSL:n monilippuautomaatit otetaan käyttöön 1.1.2018. Lähijunista ei voi enää ostaa lippuja.

Lasten ikäraja yhtenäistyy HSL-alueella

Kaikki alle 7-vuotiaat matkustavat koko HSL-alueella ilmaiseksi 1.1.2018 alkaen, myös lähijunissa. VR:n lähiliikenteessä voi 1.1.2018 alkaen myös matkustaa lastenvaunujen kanssa ilmaiseksi kuten jo aiemmin muulla HSL-alueella.

 


 

Kommentit

Sen sijaan, että lastenvaunuilla matkustetaan ilmaiseksi kaikissa kulkuvälineissä, voisi olla niin, että tämä koskee vain busseja, ja bussien ilmaisuutta laajennetaan koskemaan myös rollaattoria käyttäviä. Ei tunnu kauhean viisaalta, ettei liikuntarajoitteiset voi vain jäädä istumaan rollaattorinsa päälle, vaan he joutuvat menemään edestakaisin käytävää liikkuvassa bussissa.

Tuleeko kausilippu mobiilin vuodenvaihteessa? Ja miten alennusryhmiin kuuluvat hoitavat sen? Esim opiskelijalipun osto mobiilissa ansimmäistä kertaa? Pikaista vastausta odotellen...

Hei! Kausilippua ei saada mobiiliin vielä ihan vuodenvaihteessa mutta alkuvuoden aikana kuitenkin. Alennuslippuja käyttävien kannattaa toistaiseksi ladata kausilippunsa matkakortille.

Entäs se kortin lataaminen verkossa? Tuleeko se mahdolliseksi vai ei?

Millä hetkellä linjalta 633 kytketään pois Vantaan vyöhyke Jusslan nurkalla Tuusulassa? Voiko sielläkin maksaa jatkossa sisäisen matkan kohti lähijunaa? Saako Vantaan kausilipun vaihtaa kuluitta Tuusulan ym. alueen sisäiseksi kausilipuksi, jos HSL peräti käskee?

Tuusulassa sijaitsevat Jusslan alueen pysäkit, jotka ovat olleet Vantaan maksuvyöhykkeellä, ovat sitä myös 1.1. alkaen. Linjan 633 osalta tässä ei siis tapahdu muutosta vuodenvaihteessa. Jusslan alue on myös tulevassa vyöhykemallissa C-vyöhykkeellä, vaikka muu Tuusula kuuluu D-vyöhykkeelle.

Onko noita muutamaa pysäkkiä varten mahdollista ostaa vain C-vyöhykkeen lippu? Oma ohjeenne kun sanoo "Pääkaupunkiseudulla eli Helsingissä, Espoossa, Kauniaisissa ja Vantaalla minimiostos on kaksi vyöhykettä."

Tämä epäyhtenäinen minimivyöhykemäärä on muutenkin sekava viritys; miksi ei nykyistä D-vyöhykettä ole jaettu D- ja E-vyöhykkeisiin (ratkaisisi nähdäkseni saman ongelman)?

Hinnoittelusta kysymys HSL:lle. Kertokaapa yksinkertaiselle veronmaksajalle mistä johtuu, että Tallinnassa joukkoliikenne on kantaväestölle ilmaista ja kulut liikenteestä ovat silti vain yksi viidesosa Helsingin liikennekuluista? Tallinnan yhteydet ovat hyvät ja myös bussien laatu on erinomaista, tosin siellä ei jaeta ilmaisia ämpäreitä eikä siellä ole muutakaan Höselin harrastamaa puuhastelua eikä tyrimistä. Olisi mukava tietää oikeasti mikä tämän aiheuttaa.

Harvoissa kaupungeissa on identtinen rahoitus- ja liikennejärjestelmä, siksi pikavertailun tekeminen ei ole .kovin hedelmällistä. Helsingin seutu (7 kuntaa tällä hetkellä) on suurempi kuin Tallinnan joukkoliikennealue, ja siksi HSL-alueella myös liikennettä on enemmän. HSL:n toimintamenoista noin 80 % kuluu liikennöintikorvauksiin ja lähes 15 % infran ylläpitoon. Yksin pysäkkejä on noin 5 000. HSL:n omat henkilöstö (n. 3 %)- tai markkinointikulut ovat hyvin pieni osa kokonaisuudesta. Tallinnassa on toki moderneja busseja, mutta myös paljon vanhaa trollikkakalustoa. Myös palkat ovat alemmat kuin Helsingissä. 
Helsingin seudulla merkittävimmän tuen saavat säännöllisesti matkustavat kausiasiakkaat eli tässä mielessä kunnat tukevat asukkaitaan. HSL:n omistajakunnat ovat nähneet, että tällä talousalueella hieman vajaat 50 % HSL:n toiminnan rahoittamiseen on sopiva osuus. Puolet tuloista tulee sitten lipputuloista. Jos asukkaille tarjottaisiin täysin maksuton liikenne eikä keneltäkään otettaisi mitään pois, kuntien täytyisi lisätä rahoitusosuuttaan pyöreästi muutamalla sadalla miljoonalla vuodessa. 
Joukkoliikenteen rahoitus on tärkeä puheenaihe. Vaihtoehtoisia tai rinnakkaisia rahoitustapoja kannattaa tutkia avoimin silmin.

Kiitos vastauksesta. Totta tuokin osin. On myös huomioitava, että Tallinnassa keskitytään vain ja ainoastaan liikenteen hoitamiseen ja muut rönsyt on poissa. Joidenkin pienempien alueiden päättäjien olisi mielestäni hyvä miettiä onko HSL:ään liittyminen järkevää ja saisiko samalla hintalapulla liikenteen hoidettua tehokkaammin ja asiakkaita ja omaa aluetta paremmin palvellen. Palkat on tietysti yksi tekijä mutta se ei silti selitä noin valtavaa eroa kuin tällä hetkellä on. Toisaalta Tallinnassa on moni muukin asia paremmin järjestetty kuten esim. kun tulet Helsingin satamaan niin vastassa on ei mitään mutta kun tulet Tallinnaan niin satama-alueelle on rakennettu näyttäviä liikekeskuksia, joissa päiväristeilijänkin on helppo piipahtaa. Mielelläni näkisin myös enemmän yksityistämistä ja kankeiden virkamieskoneistojen purkamista.

Rönsyistä puheen ollen, minkä ihmeen takia HSL:llä on kolme erilaista matkakorttia?

Tallinnassa on vain yksi Ühiskaart. Välittömästi kortin hankinnan jälkeen se vastaa sekä HSL:n haltijakohtaista että kertakorttia. Palvelupisteessä Ühiskaart voidaan personoida, jonka jälkeen se vastaa sekä HSL:n henkilökohtaista että kertakorttia.

Matkustan yleensä matkakortin arvolla. Silloin kun tarvitsisin saman päivän aikana useita matkoja, on järjetöntä, etten voi HSL-alueella aktivoida henkilökohtaiselle matkakortilleni vuorokausilippua. Nykyjärjestelyillä joudun ostamaan erillisen kertakortin sekä keksimään, kuinka päästä kioskille ilman, että tarvitsee ostaa arvolippua voidakseni ostaa vuorokausilipun.

Tallinnassa yhden vuorokauden lippu on Ühiskaartilla täysin automaattinen. Kun leimaat saman vuorokauden aikana kolmannen lipun, matkakortinlukija hyvittää kolmannen lipun ja vuorokausilipun hinnanerotuksen 0,30 € ja luo vuorokausilipun.

Kun uusissa matkakortinlukijoissa näppäinten määrä ei ole enää rajoittamassa lippuvalikoimaa, ei ole enää mitään syytä olla lisäämättä matkakortinlukijoiden valikoimaan myös vuorokausilippuja.

Ja ottakaa samalla se OK nappi pois. Se ei estä virheleimauksia, sillä on täysin mahdollista hutaista esim. 3, 1, OK huomaamatta, että välissä sormi osui ykköseen. Lopputuloksena tässä esimerkissä on, että kortille leimautuu kaupungin sisäinen lippu koko alueen lipun sijaan.

Poistetun OK napin tilalle voisitte laittaa kokonaan uuden Peruutus-napin. Painamalla Peruutus ja näyttämällä sen jälkeen korttia viimeksi leimattu arvolippu peruutettaisiin. Väärinkäytösten estämiseksi tähän on hyvä laittaa rajoitus, esim. lipun voisi peruuttaa enintään 3 minuutin ajan leimauksesta samassa liikennevälineessä, jossa lippu on alun perin leimattukin.

Peruutuksesta syntyisi sekin etu, ettei matkustaja joudu umpikujaan, jos hän erehtyy uudella lukijalla ryhmälle lippuja ostaessaan leimaamaan ensin yhden lipun.

Tämä on totta ja itselläni on sattunut pari kertaa, että laite nappaa arvon kahdesti. Kuljettaja totesi, että näinhän se tekee eikä mistään saa pennosiaan takaisin. Aiemmin en saanut näkyviin matkakortin ajan päättymistä lukijasta. Nyt se onnistuu heti korttia vilauttamalla, aiemmin ainakaan kaikissa busseissa se ei toiminut. HSL on tehnyt sopimuksen lippujen myynnistä Tallinkin kanssa mutta miten muut laivayhtiöt kuten esim. Eckerö Line ja Viking Line?

Tähän lisäys...selvisikin miksi HSL ei ole tehnyt lippujen myynnistä sopimusta muiden laivayhtiöiden kanssa...nähtiin Metrossa hulppeat Tallinkin mainokset. Eli mulle-sulle, sulle-mulle vai miten se nyt menikään. Julkinen toimija suosii yhtä laivayhtiötä räikeästi. Jos HSL neuvottelee lipunostosta myös Eckerö Linen sekä Viking Linen kanssa niin kertokaapa meille myös siitä. Vai eikö diili Tallinkin kanssa kestä sitä?

Ennen vuotta 1986 eli aikaa ennen seutulippua oli yksityisiä bussifirmoja. Haittana oli esimerkiksi se, että eri firmojen liikennevälineisiin piti hankkia eri lippu. Kuka yksityistetyssä liikennemaailmassa vastaa lippusysteemistä tai toisaalta kuka liikennöi linjoja sinne missä on vähemmän kysyntää? Mutta kuten totesitkin, kunnat tekevät itsenäisesti omia päätöksiään HSL:n jäsenyydestä. Heillä painavat harkinnassa paljon työ- ja opiskelumatkojen sujuva järjestäminen Helsingin seudulla.

Vuodesta 1986 aika on muuttunut ja erilaiset yhteiset tilausjärjestelmät ovat tätä päivää ja niitä on joissakin paikoissa jo toiminnassa. Miksi lähdetään isoihin hankkeisiin Helsingin kokoisissa kaupungeissa? On unohdettu se tärkein eli asiakas, joka käyttää palveluja. Tuntuu välillä ettei tässä touhussa ole mitään järkeä vaan jokainen taho ajaa omaa etuaan ja linjoja ajetaan sinne missä suuret kaupalliset toimijat operoivat välittämättä siitä mihin ihmiset oikeasti haluaisivat mennä. Surkuhupaisaa on, että kauppojen aukiolo vapautui mutta osasta Helsinkiä on poistettu sunnuntain suorat yhteydet, mikä puolestaan on aiheuttanut autojen määrän lisääntymisen tietyissä kaupunginosissa. Lisäksi HSL:ltä on tullut aivan täysin pieleen menneitä projekteja, joita on täällä keskusteluissa mainittu pilvin pimein. Mutta kas...kukaan ei ota vastuuta vaan toiminta jatkuu edelleen samanlaisena. En mitenkään voi ymmärtää tällaista toimintaa ja ensimmäisenä muuttaisin hallituksen koostumaan asiantuntijoista ei siis poliitikoista, joilla on jonkun muun etu ajettavana.

Tällä lippupelleilyllä saadaan kyllä hyvin karkotettua kaikki satunnaiset asiakkaat. Eli nyt siis jos matkustaa vaikka Järvenpäästä Saviolle, pitää vaan tietää, että Järvenpäästä Saviolle mennään VR-lipulla, ja Saviolta takaisin Järvenpäähän mennäänkin HSL-lipulla. Jos menee vaikka Järvenpäästä Tapiolaan tai Saviolta Hyvinkäälle, niin voi voi.

Tilanne on kieltämättä hieman hankalasti hahmotettavissa, sillä myös Järvenpäässä tulee muutoksia joukkoliikenteen lippuihin vuodenvaihteessa. Kun Tuusula liittyy HSL:ään, Järvenpää jää HSL-alueen sisälle. Koska tuusulalaiset käyttävät paljon Järvenpään alueella olevia juna-asemia (Järvenpää, Ainola, Saunakallio, Haarajoki), niiltä voi vuodenvaihteesta lähtien matkustaa valintansa mukaan joko HSL:n tai VR:n lipuilla. Tämä koskee sekä kyytiin nousemista että kyydistä poistumista. HSL:n liput kelpaavat myös Järvenpään bussiliikenteessä lukuun ottamatta Järvenpään sisäisiä linjoja 21–24. Linjalla 989 HSL:n liput kelpaavat vain niillä vuoroilla, jotka kulkevat Sipoon läpi, eli reittivarianteilla 989, 989A ja 989J. Linjaversioilla 989V ja 989HJ HSL-liput eivät kelpaa.
 

Järvenpään kaupunki on julkaissut yksityiskohtaisen tiedotteen, analyysin ja kannanoton.

www.jarvenpaa.fi/attachments/text_editor/17268.pdf

VR:n alennukset tuntuvat edelleenkin mielekkäiltä, eikä HSL pystyisi kustannustehokkaasti parantamaan Järvenpään sisällä pysyvää joukkoliikennettä.

Jos varsinkin useamman kuin yhden vaihdon odotusaika on pitkä, yksi HSL-arvolippu ei edes riitä mittavalle matkalle. Siksikin tuntuu sopivan Järvenpäälle, että mukana matkassa on VR:n lippu.

Ymmärrän tosiaan hyvin taustan, eli on painajaismaista että keskellä HSL:n aluetta on nyt pläntti, joka ei kuulu HSL:ään, ja siksi selkeää ei systeemistä voi saada.

Ongelma on kuitenkin se, että 1) konduktöörien lipunmyynti poistettiin, 2) nyt poistetaan HSL:n lipunmyynti VR:n automaateista ja 3) HSL:n automaatista ei voi ostaa VR:n lippua, mistä tuli ongelma kohdan 1 myötä. Sitä ennenhän pystyi nousemaan junaan Martinlaaksossa ja ostamaan lipun Helsingin seudun lisäksi myös vaikka Rovaniemelle. Ja ennen kuin alettiin nykyinen lipunmyynnin systemaattinen heikentäminen, HSL:n ja VR:n liikenteen integrointi toisiinsa oli aivan täydellistä, nyt se on sitä enää vain aikataulujen ja reittien osalta, lipun osalta on syytä olla matkustajalla etukäteen ostettu kausilippu.

Jos konduktöörien lipunmyyntiä ei voi palauttaa, minusta ainoa oikea ratkaisu on se, että HSL:n automaatista saa ostettua lipun myös VR:n lähijuniin. Se on kuitenkin hyvin suoraviivainen prosessi, koska paikkaa ei voi valita ja lippua ei ole sidottu tiettyyn junaan.

Osaavatko lähijunissa palvelevat konduktöörit neuvoa Järvenpäässä asuvia tai vaihtavia matkustajia, mikä arvolipputuote pitää maksaa kätevän matkakortin saldosta (tai missä on Järvenpäässä HSL-lippuautomaatti)? Jos lähijunaan on tullut suoraan HSL-yhteensopivasta bussista, vaihtoaikaa saattaa olla jäljellä valmiiksi.

Aletaanko keskisellä Uudellamaalla kausilipputuotteita ja pahimmillaan ylimääräisiä tarkastusmaksuja kytkeä matkustussuuntiin? Tarvitsenko siis täysin eri kausilipun tavanomaisten työmatkojen aamupäiville ja iltapäiville? Mitä reittejä pitkin kelpaavat jatkossakin Matkahuollon liput?

Järvenpäästä pyritään oudosti vaikenemaan paljon. Kelpaako heti tammikuussa HSL-lippu melko lyhyillä Järvenpäässä vaihdon sisältävillä matkoilla esimerkiksi Paippisten (Sipoo) ja Tuusulan välillä? Tuleeko Järvenpäähän HSL-lippuautomaatti? Voiko lähijunassa Keravan pohjoispuolella edelleenkin käyttää halutessaan VR:n lippuja?

Tuusulan esittelymateriaalin kohdassa Kausiliput matkakortissa

www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/kellokoskifinal_131117.pdf

ilmoitetaan selvästi, että kausilippua voi ladata jopa yli 800 vuorokauden päähän. Saako matkustaja halutessaan noudattaa tammikuun 2018 kelpoisuusalueita vanhanmallisen kausilatauksensa loppuun (vielä vuonna 2020)?

Miten HSL on huomionut erityisryhmien tarpeet? Itselläni on vaikea suljettujen paikkojen kammo sekä koen yhteyksien vaihdon hyvin ahdistavana asiana. Metron käyttö on itselleni täysin ylivoimainen asia, samoin tuollainen venkslailu kirkkonummi -> matinkylä -> (ehkä joku bussi vie sieltä)Helsingin keskusta vaihtoyhteyksien kanssa.

Ennen sain kulkea kirkkonummelta helsinkiin? Nyt te viette sen pois? Mielestäni erittäin törkeää "asiakaspalvelua" teiltä!

Muutokset ovat valitettavasti sellaisia, että toiset hyötyy ja toisisille muutoksista on haittaa. Valitettavasti aivan kaikkia miellyttävää ratkaisua ei muutoksissa juuri koskaan saada aikaan. Kirkkonummeltahan pääsee Helsinkiin junalla.

Täällä Itä-Helsingissä on ollut tuo vaihtoriesa metron ja liityntäbussin välillä jo vuodesta 1982 alkaen.Siis yli 35 vuotta! Ette te espoolaiset / muut länsimetron vaikutusalueen asukkaat ole yhtään sen parempia ihmisiä että teille pitäisi mitään poikkeuksia tästä järjestää.

Jätkäsaaressa harmittaa liityntäbussinkin puuttuminen! Siirtämällä esimerkiksi linjan 15 kaakkoinen päätepysäkki Rionkadulle länsimetromatkat onnistuisivat järkevästi sieltäkin.

Hei,

Linjan 20 Katajaharju-Lauttasaari-Ruoholahti reittiä on varauduttu pidentämään Länsisatamaan asti. Reitti muuttuu sitten, kun rakennustyöt Länsisatamassa ovat edenneet siihen pisteeseen, että linja 20 voi liikennöidä siellä sujuvasti. Tarkoituksena on, että linja palvelisi laivamatkustajia tarjoamalla vaihtoyhteyden Ruoholahden metroasemalle sen aikaa, kunnes raitiolinjaa 8 voidaan jatkaa satamaan asti.

Mutta arvolla maksettaessa matkakortilla, hinta nousee :(

Korotukset, joita matkakortin arvolippuihin tulee, ovat hyvin pieniä. Esimerkiksi Helsingin sisäinen aikuisten arvolippu maksaa tänä vuonna 2,18 euroa ja ensi vuonna 2,20 euroa eli korotus on hyvin maltillinen. Nämäkin pyöristykset tehtiin sen takia, että matkakortin arvoliput ja mobiililiput olisivat ensi vuonna saman hintaisia.

Nyt ku mobiiliin saa jopa kausilipun, niin voisiko siihen vielä lisätä ratikkalipunkin?

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.