Palvelukohtaiset tarkennukset

Tältä sivulta löydät HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselostetta täydentävää palvelukohtaista tietoa HSL:n palveluista.

1. Asiakaskirjeen tilaaminen

Voit tilata asiakaskirjeen esimerkiksi HSL.fi:n tilauslinkin tai kampanjasivujen kautta.

Laatimispäivä: 24.5.2018

1.1 Mitä tietojani palvelussa käsitellään ja miksi?

Sähköpostiosoitetta asiakaskirjeen lähettämistä varten. Tilatessasi asiakaskirjeen olet antanut suostumuksesi vastaanottaa asiakaskirjeitä, jotka sisältävät myös etuja ja tarjouksia.

1.2. Kuinka kauan tietoja säilytetään?

Voit peruttaa asiakaskirjeen tilauksen kirjeen lopussa olevan peruutuslinkin kautta. HSL säilyttää sähköpostiosoitteen ja tiedon tilauksen perumisesta, jotta sähköpostiosoitteeseen ei lähetetä enää asiakaskirjeitä.

1.3. Ketkä käsittelevät tietoja?

Tietoja käsittelevät henkilöt, jotka työtehtäviensä puitteissa tarvitsevat pääsyn tietoihin. HSL käyttää tietojen käsittelyssä sopimuskumppaneita, joille siirretään tehtävien kannalta tarpeellisia tietoja. Henkilötietojen käsittelijät ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia.

1.4. Miten voin tarkastaa tietoni?

Lisätietoa rekisteröidyn oikeuksien toteuttamisesta HSL:n verkkosivuilla kohdassa Tietosuoja > Rekisteröidyn oikeudet.

2. Asiakaspalaute

Laatimispäivä: 24.5.2018

2.1. Mitä tietojani palvelussa käsitellään ja miksi?

Asiakkaan tietojen yleisiä käyttötarkoituksia on kuvattu HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselosteessa.

Palautteessa voit halutessasi antaa nimi- ja yhteystietosi (nimi, sähköpostiosoite, katuosoite tai PL-numero, postinumero ja puhelinnumero). Mikäli haluat vastauksen palautteeseesi, täytä tähdellä merkityt yhteystiedot, jotta sinulle voidaan vastata tai kysyä lisätietoa. Vapaa teksti -kentässä voit antaa palautteeseen liittyviä lisätietoja.

Hyvityspyyntöjen yhteydessä kysytään lisäksi esimerkiksi matkakortin numeroa, mobiililipun puhelinnumeroa ja tilinumeroa. Hyvityspyyntölomake täytetään palvelupisteessä tai HSL:n puhelinasiakaspalvelussa. Lakkotilanteissa tulostettava hyvityspyyntölomake löytyy hsl.fi-sivustolta.

Tietoja käsitellään HSL:n ja sinun välisen sopimuksen perusteella. Sopimus syntyy, kun käytät HSL:n palveluita. 

2.2. Kuinka kauan tietoja säilytetään?

Palautteisiin liittyviä tietoja säilytetään 3 vuotta palautteen antamisesta.

2.3. Ketkä käsittelevät tietoja? 

Tietoja käsittelevät henkilöt, jotka työtehtäviensä takia tarvitsevat pääsyn tietoihin. HSL käyttää tietojen käsittelyssä sopimuskumppaneita, joille siirretään tehtävien kannalta tarpeellisia tietoja. Henkilötietojen käsittelijät ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia. Palautteita välitetään niille tahoille, joita palaute koskee, esimerkiksi kuljettajan toimintaan liittyvät palautteet välitetään liikennöitsijälle, jonka palveluksessa kuljettaja työskentelee. 

2.4. Miten voin tarkastaa tietoni? 

Lisätietoa rekisteröidyn oikeuksien toteuttamisesta HSL:n verkkosivuilla kohdassa Tietosuoja > Rekisteröidyn oikeudet.

3. Asiakaspaneeli

Laatimispäivä 24.5.2018, päivitetty 23.10.2018

3.1. Mitä tietojani palvelussa käsitellään ja miksi?

Asiakkaan tietojen yleisiä käyttötarkoituksia on kuvattu HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselosteessa.

Kun liityt asiakaspaneeliin, voit antaa seuraavia tietoja: sähköpostiosoite, puhelinnumero, sukupuoli, syntymävuosi, asuinkunta, julkisen liikenteen käyttö, lipputyyppi, työssäkäynti, auton omistus, digipalvelujen käyttö. Profiilitietojen perusteella HSL lähettää panelisteille esimerkiksi kutsuja sopiviin asiakastilaisuuksiin.

Tietoja käsitellään antamasi suostutuksen perusteella.

3.2. Kuinka kauan tietoja säilytetään?

Palvelukohtaisia tietoja säilytetään enintään 3 vuotta palveluun liittyvän aktiivisuuden jälkeen.

3.3. Ketkä käsittelevät tietoja?

Tietoja käsittelevät henkilöt, jotka työtehtäviensä takia tarvitsevat pääsyn tietoihin. HSL käyttää tietojen käsittelyssä sopimuskumppaneita, joille siirretään tehtävien kannalta tarpeellisia tietoja. Tietoja voidaan välittää kumppaneille, jotka vastaavat esim. rekrytoinneista asiakashaastatteluihin. Henkilötietojen käsittelijät ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia.

3.4.  Miten voin tarkastaa tietoni? 

Voit tarkastaa ja päivittää omia profiilitietojasi ottamalla yhteyttä rekisterinpitäjään. 

Lisätietoa rekisteröidyn oikeuksien toteuttamisesta HSL:n verkkosivuilla kohdassa Tietosuoja > Rekisteröidyn oikeudet.

4. Asiakaspuheluiden tallennus

4.1. Mitä tietojani palvelussa käsitellään ja miksi?

Asiakkaan tietojen yleisiä käyttötarkoituksia on kuvattu HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselosteessa.

Asiakaspalveluun soittamasi puhelu tallennetaan äänitallenteena automaattisesti. Myös puhelinnumerosi tallennetaan automaattisesti, mikäli se ei ole salattu.

Asiakaspuhelujen tallenteita käytetään palvelutapahtumien todentamiseksi, palvelun laadun kehittämiseksi, HSL:n sisäisiin koulutustarkoituksiin, sekä sinun ja HSL:n oikeusturvan varmistamiseksi.

Tietoja käsitellään HSL:n ja sinun välisen sopimuksen perusteella. Sopimus syntyy, kun käytät HSL:n palveluita.

Asiakaspuheluiden tallenteiden rekisterin tietoihin pääsy on ainoastaan erikseen nimetyillä henkilöillä, jotka ylläpitävät asiakaspuheluiden hallinnassa käytettävää järjestelmää.
Kaikkia tietojasi käsitellään luottamuksellisesti, eikä niitä saa ilmaista muille kuin niitä työssään tarvitseville, joita sitoo salassapitovelvollisuus. Emme luovuta puhelutallenteita asiakkaille.

4.2. Kuinka kauan tietoja säilytetään?

Puhelutallenteita säilytetään 6 kuukautta, jonka jälkeen ne tuhotaan automaattisesti.

5. HSL Mobiililippu -sovellus

Laatimispäivä: 24.5.2018

5. 1. Mitä tietojani palvelussa käsitellään ja miksi?

Asiakkaan tietojen yleisiä käyttötarkoituksia on kuvattu HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselosteessa.

Sovelluksen käyttöönoton yhteydessä sinulta kysytään:

  • Puhelinnumero ja kotikunta. Puhelinnumeroa käsitellään lipun tilausta ja toimittamista sekä lipun voimassaolon tarkastamista varten. Kotikuntatieto tarvitaan joukkoliikenteen kulujen kuntajakoa varten HSL-kuntayhtymän jäsenkuntien välillä.
  • Oletko alle 18-vuotias ja onko sinulla huoltajan suostumus käyttää palvelua.
  • Jos olet yli 18-vuotias, sinulta kysytään nimi- ja yhteystiedot (etunimi, sukunimi, postinumero ja sähköpostiosoite). Tietoja hyödynnetään esimerkiksi asiointi- ja viestintätilanteissa.
  • Jos olet yli 18-vuotias, voit antaa suoramarkkinointiluvan.
  • Maksutapa (korttimaksu tai mobiilimaksu). Mikäli valitset maksutavaksesi korttimaksun, maksupalveluun tallennettavia tietoja ovat maksukortin numero ja viimeinen voimassaolopäivä. Korttitiedot siirretään salatun verkkoyhteyden avulla ja tallennetaan suojatussa PCI DSS –sertifioidussa ympäristössä. Mobiilimaksun osalta operaattori veloittaa liput puhelinlaskulla.

Tietojesi yhteyteen tallentuu tietoja mm. tilatuista lipuista ja sovellusversiosta.

Tietoja käsitellään HSL:n ja sinun välisen sopimuksen perusteella. Sopimus syntyy, kun käytät HSL:n palveluita. HSL käsittelee tietoja myös perustehtäviensä toteuttamiseksi. Suoramarkkinointilupa perustuu antamaasi suostumukseen.

5.2. Kuinka kauan tietoja säilytetään?

Kirjanpidon kannalta tarpeellisia osto-, myynti-, tilaus-, laskutus- ja maksutietoja säilytetään enintään 10 vuoden ajan.

Perustietojasi säilytetään HSL-asiakassuhteen ajan. Mobiililippu-sovelluksen käytön katsotaan loppuneen ja palvelukohtaiset tietosi poistetaan, mikäli et ole 3 vuoteen päivittänyt omia tietojasi tai sinulla ei ole 3 vuoteen ollut voimassa Mobiililippu-sovelluksella ostettua mobiililippua.

Sovelluksen poisto päätelaitteeltasi ei poista HSL:n taustajärjestelmiin tallennettuja tietoja.

5.3. Ketkä käsittelevät tietoja?

Tietoja käsittelevät henkilöt, jotka työtehtäviensä takia tarvitsevat pääsyn tietoihin. HSL käyttää tietojen käsittelyssä sopimuskumppaneita, joille siirretään tehtävien kannalta tarpeellisia tietoja. Henkilötietojen käsittelijät ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia. 

Maksupalvelukumppanit ml. puhelinoperaattorit vastaavat lipun laskutuksesta.

5.4. Miten voin tarkastaa tietoni?

Voit tarkastaa ja päivittää omia tietojasi HSL mobiililippu -sovelluksen ”Omat tiedot” -valikossa.

Lisätietoa rekisteröidyn oikeuksien toteuttamisesta HSL:n verkkosivuilla kohdassa Tietosuoja > Rekisteröidyn oikeudet

6. HSL-sovellus

Laatimispäivä: 24.5.2018

6.1. Mitä tietojani palvelussa käsitellään ja miksi?

Asiakkaan tietojen yleisiä käyttötarkoituksia on kuvattu HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselosteessa.

Sovelluksen käyttöönoton yhteydessä sinulta kysytään:

  • Oletko yli vai alle 15-vuotias.
  • Jos olet yli 15-vuotias, sinulta kysytään asuinpaikka (postinumero, postinumeroalue tai vaihtoehto ”Asun ulkomailla”). Tiedon avulla sinulle voidaan tarjota parempaa ajankohtaista tietoa. Asuinpaikan kautta saatava kotikuntatieto tarvitaan myös joukkoliikenteen kulujen kuntajakoa varten HSL-kuntayhtymän jäsenkuntien välillä.
  • Alle 15-vuotiailta kysytään huoltajan suostumus käyttää palvelua.
  • Kaikilta kysytään lupa paikannukseen ja ilmoitusten vastaanottamiseen. Paikannuslupa parantaa käyttökokemusta mm. helpottamalla reittioppaan käyttöä. Ilmoituslupa mahdollistaa ilmoitusten vastaanottamisen esimerkiksi matkalippujen voimassaolon päättymisestä ja kriittisistä liikennehäiriöistä.

Lipun oston yhteydessä sinulta kysytään:

  • Puhelinnumero. Sitä käsitellään lipun tilausta ja toimittamista sekä lipun voimassaolon tarkastamista varten.
  • Jos olet yli 15-vuotias, sinulta kysytään nimi- ja yhteystiedot (etunimi, sukunimi, sähköpostiosoite). Tietoja hyödynnetään esimerkiksi asiointi- ja viestintätilanteissa.
  • Jos olet yli 15-vuotias, voit antaa suoramarkkinointiluvan.
  • Jos ostat kausilipun, tarvitaan vahva tunnistautuminen kuntalaisuuteen perustuvan hintatuen todentamiseksi.
  • Maksutapa (korttimaksu tai mobiilimaksu). Mikäli valitset maksutavaksi korttimaksun, maksupalveluun tallennettavia tietoja ovat maksukortin numero ja viimeinen voimassaolopäivä. Korttitiedot siirretään salatun verkkoyhteyden avulla ja tallennetaan suojatussa PCI DSS –sertifioidussa ympäristössä. Mobiilimaksun osalta operaattori veloittaa liput puhelinlaskulla. Sovelluksen asetuksissa korttitiedot voi poistaa koska tahansa.
  • Tietojesi yhteyteen tallentuu tietoja mm. tilatuista lipuista ja sovellusversiosta.

Tietoja käsitellään HSL:n ja sinun välisen sopimuksen perusteella. Sopimus syntyy, kun käytät HSL:n palveluita. HSL käsittelee tietoja myös perustehtäviensä toteuttamiseksi. Suoramarkkinointilupa, paikkatiedon käyttö ja ilmoitukset perustuvat antamiisi suostumuksiin.

6.2. Kuinka kauan tietoja säilytetään?

Kirjanpidon kannalta tarpeellisia osto-, myynti-, tilaus-, laskutus- ja maksutietoja säilytetään enintään 10 vuoden ajan.

Asiakkuuden perustietoja säilytetään HSL-asiakassuhteen ajan. Sovelluksen käytön katsotaan loppuneen ja palvelukohtaiset tietosi poistetaan, mikäli et ole 3 vuoteen päivittänyt omia tietojasi tai sinulla ei ole 3 vuoteen ollut voimassa sovelluksella ostettua mobiililippua.

Vain sovelluksen käyttöönoton yhteydessä annetut tiedot säilyvät sovelluksen asennuksen ajan.  Sovelluksen poisto päätelaitteeltasi ei poista HSL:n taustajärjestelmiin tallennettuja tietoja.

6.3. Ketkä käsittelevät tietoja?

Tietoja käsittelevät henkilöt, jotka työtehtäviensä takia tarvitsevat pääsyn tietoihin. HSL käyttää tietojen käsittelyssä sopimuskumppaneita, joille siirretään tehtävien kannalta tarpeellisia tietoja. Henkilötietojen käsittelijät ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia. 

Maksupalvelukumppanit ml. puhelinoperaattorit vastaavat lipun laskutuksesta.

6.4. Miten voin tarkastaa tietoni?

Voit tarkastaa ja päivittää tietojasi HSL-sovelluksen ”Asetukset” -valikossa. Suostumuksia ilmoituksiin ja paikkatiedon käyttämiseen voit päivittää sekä sovelluksen että päätelaitteen asetuksissa.

Lisätietoa rekisteröidyn oikeuksien toteuttamisesta HSL:n verkkosivuilla kohdassa Tietosuoja > Rekisteröidyn oikeudet.

7. HSL Tekstiviestilippu

Laatimispäivä: 24.5.2018

7.1. Mitä tietojani palvelussa käsitellään ja miksi?

Asiakkaan tietojen yleisiä käyttötarkoituksia on kuvattu HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselosteessa.

Puhelinnumeroasi käsitellään lipun tilausta ja toimittamista sekä lipun voimassaolon tarkastamista varten. Puhelinoperaattori vastaa lipun laskutuksesta.

Tietoja käsitellään HSL:n ja sinun välisen sopimuksen perusteella. Sopimus syntyy, kun käytät HSL:n palveluita. 

7.2. Kuinka kauan tietoja säilytetään?

Kirjanpidon kannalta tarpeellisia osto-, myynti-, tilaus-, laskutus- ja maksutietoja säilytetään enintään 10 vuoden ajan.

7.3. Ketkä käsittelevät tietoja?

Tietoja käsittelevät henkilöt, jotka työtehtäviensä takia tarvitsevat pääsyn tietoihin. HSL käyttää tietojen käsittelyssä sopimuskumppaneita, joille siirretään tehtävien kannalta tarpeellisia tietoja. Henkilötietojen käsittelijät ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia. 

Puhelinoperaattori vastaa lipun laskutuksesta.

7.4. Miten voin tarkastaa tietoni?

Saat tiedon laskutetuista tekstiviestilipuista puhelinoperaattorilta.

8. HSL-tunnus

Laatimispäivä 24.5.2018, päivitetty 21.6.2018

8.1. Mitä tietojani palvelussa käsitellään ja miksi?

Asiakkaan tietojen yleisiä käyttötarkoituksia on kuvattu HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselosteessa.

HSL-tunnusta luodessasi annat sähköpostiosoitteesi, puhelinnumerosi ja salasanan. Jos olet alle 15-vuotias, sinulta kysytään huoltajan suostumus käyttää palvelua.

Voit halutessasi antaa nimi-, yhteys- ja muita tietojasi (etunimi, sukunimi, matkapuhelinnumero, osoite, postinumero, kaupunki, syntymäpäivä, nimimerkki ja matkakortin numero). Tietoja käytetään asiakassuhteen hoitamisessa ja eri toiminnoissa mm. arvonnoissa ja HSL.fi-sivuston kommentoinnissa. Jos olet yli 15-vuotias, voit antaa suoramarkkinointiluvan sähköpostiin tai puhelimeen. Voit halutessasi kieltää tietojesi käytön mielipidetutkimusta varten. Halutessasi voit valita palvelussa omia joukkoliikenteen linjoja, joista saat mm. häiriötiedotteita.

Tietoihisi liitetään tieto niistä palveluista, joita käytät HSL-tunnuksella kirjautuneena. Tällaisia palveluja ovat mm. kaupunkipyörät.

Tietoja käsitellään HSL:n ja sinun välisen sopimuksen perusteella. Sopimus syntyy, kun käytät HSL:n palveluita. Suoramarkkinointilupa perustuu antamaasi suostumukseen.

8.2. Kuinka kauan tietoja säilytetään?

Asiakkuuden perustietoja säilytetään HSL-asiakassuhteen ajan. Palvelukohtaiset tietosi poistetaan, kun viimeisimmästä kirjautumisesta tai muusta palveluun liittyvästä aktiivisuudesta on kulunut 3 vuotta. Käytäntöä aletaan soveltaa vuonna 2018 alkavan matkakorttien vaihdon päätyttyä, koska kortinvaihdon yhteydessä asiakkaita kannustetaan kortin rekisteröimiseen HSL-tunnuksen yhteyteen.

Voit tarvittaessa poistaa käyttäjätunnuksesi itse. Käyttäjätunnuksen poistaminen deaktivoi HSL-tunnuksen. Deaktivoitua tunnusta säilytetään niin kauan, kun on tarpeellista osapuolten oikeuksien ja velvoitteiden  täyttämiseksi.

Mahdollisia kirjanpidon kannalta tarpeellisia osto-, myynti-, laskutus- ja maksutietoja säilytetään enintään 10 vuoden ajan.

8.3. Ketkä käsittelevät tietoja?

Tietoja käsittelevät henkilöt, jotka työtehtäviensä takia tarvitsevat pääsyn tietoihin. HSL käyttää tietojen käsittelyssä sopimuskumppaneita, joille siirretään tehtävien kannalta tarpeellisia tietoja. Henkilötietojen käsittelijät ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia.

8.4. Miten voin tarkastaa tietoni?

Voit tarkastaa ja päivittää omia tietojasi palvelussa. Voit tarvittaessa poistaa käyttäjätunnuksesi itse. Tunnuksen poistaminen deaktivoi tunnuksen.

Lisätietoa rekisteröidyn oikeuksien toteuttamisesta HSL:n verkkosivuilla kohdassa Tietosuoja > Rekisteröidyn oikeudet.

9. Kävelyn kilometrikisa

Laatimispäivä 15.8.2018

9.1. Mitä tietojani palvelussa käsitellään ja miksi?

Kävelykilometrikisaan rekisteröityessäsi annat etunimesi, sukunimesi, sähköpostiosoitteesi, käyttäjätunnuksen ja salasanan.

Voit halutessasi antaa kuntatietosi, jos haluat osallistua myös kuntakisaan. Halutessasi voit myös antaa taustatietosi kaloreiden laskentaan. Taustatietoja ovat sukupuoli, kävelyvauhti, pituus, paino ja ikä. Tietoja käytetään automatisoituun kulutettujen kaloreiden laskentaan. Taustatiedot ja arvioidut kilokalorit näkyvät vain sinulle itsellesi.

Asiakastietojasi tarvitaan käyttäjätunnistusta, palvelun toimintojen käyttämistä, ilmoitusten jättämistä, palkitsemista, arvontoja ja tilastointia varten. Palvelussa hyödynnetään kirjautumis- ja käyttöstatistiikkaa.

Henkilötietojasi käsitellään HSL:n ja sinun välisen sopimuksen perusteella. Sopimus syntyy, kun osallistut kävelykilometrikisaan ja hyväksyt kisan käyttöehdot.

9.2. Kuinka kauan tietoja säilytetään?

Asiakkuuden tietoja säilytetään Kävelykilometrikisassa niin kauan, kuin palvelu on toiminnassa. Passiivisten eli sellaisten asiakkaiden tiedot, jotka eivät ole käyttäneet palvelua kahteen vuoteen, poistetaan tämän ajan jälkeen.

Voit halutessasi pyytää poistamaan tietosi ilmoittamalla siitä HSL:n asiakaspalveluun.

9.3. Ketkä käsittelevät tietoja?

Tietoja käsittelevät henkilöt, jotka työtehtäviensä takia tarvitsevat pääsyn tietoihin. HSL käyttää tietojen käsittelyssä luotettavaa teknistä sopimuskumppania. Henkilötietojen käsittelijät ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia.

9.4. Miten voin tarkastaa tietoni?

Voit tarkastaa ja päivittää omia tietojasi palvelussa.

Lisätietoa rekisteröidyn oikeuksien toteuttamisesta HSL:n verkkosivuilla kohdassa Tietosuoja > Rekisteröidyn oikeudet.

10. Matkakortti/HSL-kortti

10.1. Mitä tietojani palvelussa käsitellään ja miksi?

Asiakkaan tietojen yleisiä käyttötarkoituksia on kuvattu HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselosteessa.

Asiakastietoja kerätään henkilöasiakkaista ja yritysasiakkaista asiakassuhteen hoitamiseksi ja palvelun toteuttamiseksi.

Tallennettavia tietoja ovat:

  • henkilötunnus,
  • väestötietojärjestelmästä haettu etunimi, sukunimi ja osoite (katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, kotikunta),
  • kuolinpäivä,
  • turvakieltotieto sekä
  • asiakkaan muu osoite (katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maa),
  • laskutusosoite (katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maa),
  • puhelinnumero,
  • sähköpostiosoite,
  • asiakasryhmä,
  • kieli,
  • suoramarkkinointilupa,
  • valtuutustieto,
  • oikeus saattajaan -tieto ja
  • hyvitystiedot.

Tietoja päivitetään automaattisesti väestötietojärjestelmästä saatavilla tiedoilla.

Henkilötunnusta käytetään henkilökohtaisen matkakortin osto-oikeuden tarkistamiseksi, haltijakohtaisen matkakortin personoimiseksi ja asiakkaan henkilökohtaisen asioinnin oikeellisuuden varmistamiseksi. Yritysasiakkaan yksilöintitietona käytetään Y-tunnusta.

Kortin perustietoja ovat:

  • matkakortin numero,
  • korttityyppi (henkilökohtainen tai haltijakohtainen),
  • kortin luovutushetki,
  • matkakortin hinnoittelutekijät (asiakasryhmä ja kuntatieto),
  • kielitieto,
  • matkakortin tilatieto, kuten sulkutieto, löytökoritieto sekä
  • arvon ja kauden määrä.

Kortin toteumatietoja ovat:

  • kortin arvon ja kauden ostot,
  • lataukset ja
  • arvoveloitukset.

Kortin tapahtumatietoja ovat:

  • joukkoliikennevälineen matkakortinlukijalle tehdyt leimaustiedot (nousutiedot).

Taustajärjestelmään kerätään matkakorttien tapahtumatiedot asiakkaan oikeuksien turvaamiseksi, myyntitietojen täsmäytystä ja raportointia varten sekä tapahtumien oikeellisuuden ja aukottomuuden valvomiseksi järjestelmä- ja matkakorttitasolla. Tapahtumatietoja tarvitaan myös HSL:n kuntayhtymän jäsenkuntien kuntaosuusmaksujen määrittämistä ja mm. joukkoliikennesuunnittelua varten. 

Tietoja käsitellään HSL:n ja asiakkaan välisen sopimuksen perusteella. Sopimus syntyy, kun käytät HSL:n palveluita. HSL käsittelee tietoja myös perustehtäviensä toteuttamiseksi. Suoramarkkinointilupa perustuu suostumukseen.

10.2. Kuinka kauan tietoja säilytetään?

Asiakkuuden perustietoja säilytetään asiakassuhteen voimassaolon ajan.

Matkakortin vaihdon jälkeen vanhaan (vihreään) korttiin liittyviä tietoja säilytetään hyvitysoikeuden täyttämiseksi tarvittava aika.

Matkakorttiin (uusi, sininen HSL-kortti) liittyvät perustiedot poistetaan ja hyvitysoikeus päättyy 3 vuoden kuluttua siitä, kun matkakorttisi on passivoitu tai suljettu. Palvelukohtaiset tietosi poistetaan ja hyvitysoikeus päättyy, kun matkakortin viimeisimmästä lataus- tai arvonkäyttötapahtumasta tai viimeisimmän kauden päättymispäivästä on kulunut 3 vuotta.

Kortin tapahtumatiedoissa säilytetään matkakortin numero sen aikaa, kun on tarpeen lippujen validoinnin sekä muiden joukkoliikennejärjestelmän kannalta keskeisten toimenpiteiden tekemiseksi. Nousutietoja säilytetään pseudonymisoituna ilman korttinumeroa joukkoliikenteen kulujen kuntajaon, liikennesuunnittelun ja tutkimuksen kannalta tarpeellinen aika.

Kirjanpidon kannalta tarpeellisia osto-, myynti-, tilaus-, laskutus- ja maksutietoja säilytetään enintään 10 vuoden ajan.

10.3. Ketkä käsittelevät tietoja?

Tietoja käsittelevät henkilöt, jotka työtehtäviensä takia tarvitsevat pääsyn tietoihin. HSL käyttää tietojen käsittelyssä sopimuskumppaneita, joille siirretään tehtävien kannalta tarpeellisia tietoja. Tietoja käsittelevät henkilöt ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia.

HSL voi luovuttaa asiakastietoja viranomaisille voimassaolevan lainsäädännön sallimissa ja velvoittamissa rajoissa.

10.4. Miten voin tarkastaa tietoni?

Voit tarkastaa matkakortilla olevia tietojasi Oma matkakortti – sovelluksella Android- ja Windows-matkapuhelimilla.

Matkakortilla olevien lippujen tiedot ja arvon määrän/saldotiedot voit tarkastaa matkakortinlukijalla, lipunmyyntiautomaatilla tai matkakortin palvelu- tai myyntipisteessä.

Matkakortin osalta asiakastiedot sekä osto- ja myyntitapahtumiin liittyvät matkakorttitiedot saa tulosteena HSL:n palvelupisteistä. Tarvitset mukaasi voimassa olevan henkilöllisyystodistuksen. Matkakortin ei tarvitse olla mukana palvelupisteessä.

Olemme ottamassa käyttöön uuden HSL Kortti -palvelun, jonka kautta pääset vahvasti tunnistautuneena tarkastelemaan matkakorttitietojasi verkossa. HSL tiedottaa HSL Kortti -palvelun käyttöönotosta verkkosivuillaan.

Lisätietoa rekisteröidyn oikeuksien toteuttamisesta HSL:n verkkosivuilla kohdassa Tietosuoja > Rekisteröidyn oikeudet

11. Verkkokauppa

Laatimispäivä 26.11.2018

11.1. Mitä tietojani palvelussa käsitellään ja miksi?

Asiakkaan tietojen yleisiä käyttötarkoituksia on kuvattu HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselosteessa.

Verkkokaupassa tietojasi käsitellään tilauksen käsittelemistä ja toimittamista varten. Toimitusehtojen mukaisesti verkkokaupasta voivat tehdä ostoksia vain 15 vuotta täyttäneet henkilöt. 

Verkkokaupassa annat tilaajan nimen ja yhteystiedot (etunimi, sukunimi, osoite, postinumero, kaupunki, puhelin, sähköpostiosoite). Tarvittaessa voit antaa toimitustiedot erikseen (etunimi, sukunimi, osoite, postinumero, kaupunki, puhelin).

Henkilökohtaisen matkakortin tilauksen yhteydessä tunnistaudut vahvasti verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Väestörekisterikeskuksesta saatavan henkilötunnuksen avulla tarkistetaan tietosi, koska sinulla voi olla vain yksi henkilökohtainen matkakortti.

Tietoja käsitellään HSL:n ja sinun välisen sopimuksen perusteella. Sopimus syntyy, kun käytät HSL:n palveluita.  

11.2. Kuinka kauan tietoja säilytetään?

Kirjanpidon kannalta tarpeellisia osto-, myynti-, tilaus-, laskutus- ja maksutietoja säilytetään enintään 10 vuoden ajan. Henkilötunnusta säilytetään enintään 2 viikkoa. 

11.3. Ketkä käsittelevät tietoja? 

Tietoja käsittelevät henkilöt, jotka työtehtäviensä takia tarvitsevat pääsyn tietoihin. HSL käyttää tietojen käsittelyssä sopimuskumppaneita, joille siirretään tehtävien kannalta tarpeellisia tietoja. Henkilötietojen käsittelijät ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia. Maksamisen osalta tietoja välitetään maksupalvelukumppanille ja tilausten toimituksen osalta varastointi- ja logistiikkakumppanille.

11.4. Miten voin tarkastaa tietoni? 

Lisätietoa rekisteröidyn oikeuksien toteuttamisesta HSL:n verkkosivuilla kohdassa Tietosuoja > Rekisteröidyn oikeudet.

Takaisin ylös