HSL uudistaa lähijunien linjakartan ja matkustajainformaation

HSL-alueen lähijunaliikenteen matkustajainformaation ulkoasu muuttuu kesällä 2015. HSL kerää nyt asiakkaiden kommentteja materiaaleista ennen viimeistelyvaihetta.

Nykyinen VR:n suunnittelema lähijunien linjakartta jää historiaan, kun junatunnukset muuttuvat liikenteen alkaessa Kehäradalla. HSL uudistaa samassa yhteydessä myös lähiliikenteen aikataulujen ja lähialuekarttojen ulkoasua.

Matkustajainformaation selkeys ja toimivuus ovat merkittävä osa onnistunutta joukkoliikenteen asiakaskokemusta. Tällä hetkellä lähiliikenteen asemilla on useamman toimijan matkustajainformaatiota. Yleisvaikutelma on kirjava eikä aina kovin selkeä. HSL-alueen junaliikenteen tilaajana HSL:n tavoitteena on, että matkustavat löytävät helposti tarvitsemansa tiedon, kun informaatio on ulkoasultaan johdonmukaista ja intuitiivista”, HSL:n palvelumuotoilupäällikkö Jarno Ekström sanoo.

Kehäradan, runkolinja 560:n ja tulevan Länsimetron myötä myös seudullinen ja poikittainen runkoliikenne vahvistuu tänä vuonna ja ensi vuonna. Muutoksen pohjalta HSL on suunnitellut Helsinkin seudun ensimmäistä runkolinjakarttaa, jossa yhdistyvät kaikki keskeiset runkolinjat.

Uusien materiaalien ilmeestä on vastannut HSL:n palvelumuotoilupäällikkö Jarno Ekström ja graafinen suunnittelija Elina Christensen sekä HSL:n ilmeen suunnitellut designtoimisto Kokoro&Moi. Uudistetut materiaalit alkavat näkyä HSL-alueen asemilla (kaikkiaan 46 asemaa) tulevan kesän aikana. Runkolinjakartta tuodaan keskeisiin terminaaleihin ja käsikarttana eri palvelupisteisiin.

Uusiin materiaaleihin voi tutustua oheisista linkeistä. Materiaaleihin liittyvään kyselyyn voi vastata osoitteessa: www.hsl.fi/julisteet. Lisäksi päärautatieaseman Postihallissa järjestetään materiaaleista näyttely 16.2.-1.3.2015., jossa palautetta voi antaa lataamalla aineistoissa näkyvän QR-koodi, joka ohjaa kyselyyn.

Lähijunalinjat, pysty, 1. versio: 2-viivainen Kehärata

Lähijunalinjat, pysty, 2. versio: 1-viivainen Kehärata

Lähijunalinjat, vaaka

Junajanat

Lähialuekartta

Lähijuna-aikataulu

Runkolinjasto 2020

 

Kommentit

Kartoista ei edelleen käy ilmi missä vyöhykkeessä on mikäkin asema, ja sitten ihmetellään miksi turistit ja muut ulkopaikkakuntalaiset ostavat väärän lipun. Onko se niin vaikeeta esim. käyttää enemmän kuin vain yhtä väriä sitä varten erotakseen seutuja?

Mitä ihmettä, miksi junat eivät pysähdy Ilmalassa? kauheaa kiusantekoa! vähintäänkin työmatkaliikenne klo 7-18 huomioitava! missä järki?

HSL on laskenut, että jos Kehäradan junat ohittavat neljä asemaa (Ilmala, Käpylä, Pukinmäki ja Tapanila), ne juuri ja juuri ehtivät ajaa täyden kierroksen 130 minuutissa. Näin liikennöintikustannukset ovat hiukan pienemmät kuin vaihtoehdossa, jossa olisi enemmän pysähdyksiä, mutta kierrosaika 140 minuuttia ja sen myötä suurempi kalustotarve.
http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2014361-10.HTM

Asemannimet näyttävät nykyään olevan kaupan, kunhan vain joku keksii pyytää. Ensin Kaisaniemen metroasema piti muuttaa Helsingin Yliopistoksi, ja nyt näyttää myös Kyrölän asema muuttuneen Ainolaksi. Jos Porvooseen vielä kulkisi junia, niin aseman nimi olisi sitten varmaan Runeberg.

Erilaisten tahojen markkinointitarkoituksessa tekemiä asemien nimenmuutoksia ei pitäisi hyväksyä. Aseman nimi edustaa koko aluetta, eikä jotain yksittäistä matkailuhanketta. Kunnilla luulisi olevan tärkeämpääkin tekemistä, kuin askarrella tällaisten asioiden kanssa.

Asemien ruotsinkieliset nimet pitäisi näyttää samalla fontilla kuin suomenkieliset, ja asemien kohdalla joissa nimi on sama suomeksi ja ruotsiksi, vain yhden kerran.

Miten olisi I-kirjaimen sijasta G. G ja P sopivat Paremmin yhteen. I-kirjain voi sekoittua L-kirjaimeen.

G:tä ei haluta käyttää koska foneettisesti vaikea ääntää ja erottaa kuulutuksissa
Sama koskee B:tä, D:tä ja F:ää

sitten vasta kun toinen metrolinja rakennetaan voitaisiin tehdä tälläisiä oikeen metrokartan näköisiä karttoja , eikä tälläsist runkolinjoista. junissa ymmärrän sen kyllä, mutta en busseissa, koska pysäkkejä on niin monta niiden sijainta olisi saada hahmotettu ja paikaillistettua missä on.

I-kirjain on huono linjatunnus. Aikataulun otsikossa tai junan keulalla yksin ollessaan se ei näytä kirjaimelta ollenkaan, vaan joltain reunaviivalta. Jossain yhteydessä se voi sekaantua myös ällään ja ykköseen.

VR on luopunut lähiliikenteen painetusta aikataulukirjasta, ja korvannut sen pääteasemakohtaisilla aikataulukorteilla. Tällaiset aikataulukortit ovat kuitenkin yhtä tyhjän kanssa, koska korteissa kerrotaan vain junien lähtöajat pääteasemilta ja mitään tuloaikoja väliasemille ei ilmoiteta.

Matkustajainformaation selkeys ja toimivuus ovat merkittävä osa onnistunutta joukkoliikenteen asiakaskokemusta. Vanha aikataulukirja pitäisikin ottaa takaisin käyttöön, jotta onnistunut asiakaskokemus säilyisi. Siihen ei tarvita edes muotoilutoimistoa.

Runkolinjakartasta ei käy ilmi kehäradan junien kiertosuuntaa. Matkustaja joutuu arvaamaan, kummalla linjalla pääsee esim. Pasilasta Myyrmäkeen. Ja on harmi jos tätä karttaa ei saada rautatieasemille "puuttellisten julistetelineiden takia". Ei luulisi paljoa maksavan Adshell -kokoisten kaappien lisääminen kaupunkiradan asemille. Tai sitten pitää vääntää kyseinen kartta nykyisiin sopivaksi.

Kaupunkiradat tulisi erottaa omalla viivalla nopeista radoista, nopeat radat harmaalla viivalla, kaupunkirata violetilla. Linjatunnukset ISOLLA, ei pikku suherruksella.

Ps. Raidejokerille sopisi täysivertainen oranssi metrobrändi mustalla kylkiraidalla. Pysäkeillä voisi vaikka pysäkkikatoksen lasien ylärunassa soveltaa oranssivalkosta raitaa.

Kommenttini junajanasta:
(1) Tekstien kokoa on syytä suurentaa. Se on mahdollista kaventamalla kehyksiä ja otsikoiden kirjasinkokoa.
(2) Tärkeimmät liittyvät linjat tulisi merkitä janalle. Esim. Hiekkaharjun ja Pasilan ympyrästä yläviistoon vasemmalle harmaat viivat, jossa "K N" viestisi, että Hiekkaharjun ja Pasilan asemilta voi vaihtaa pohjoisen suuntaan kulkeviin K ja N -juniin.. Samaan tyyliin voisi Huopalahden aseman ympyrästä lähteä alaviistoon vasemmalle harmaa viiva, jossa tunnukset S U L E A.

Kommenttini Lähijuna-aikataulusta:
Tilaa on haaskattu pystysuunnassa noin 40%. Otsikoille yms käytettyä tilaa voidaan pienentää noin 20 prosenttiin julisteen korkeudesta pienentämällä otsikoiden kirjasinkokoa. Näin tilaa jää paremmin itse pääasialle: aikataulun numerotietoihin. Myös sinistä kehystä voidaan kaventaa ja sen tekstejä voidaan pienentää. Teksti "HKNRTZP" voidaan esittää paljon pienemmässä koossa, jos se katsotaan ollenkaan tarpeelliseksi.

Kommenttini Runkolinjasto 2020-julisteesta:
Tälläkin julisteella pitäisi tekstejä hieman suurentaa (suhteessa julisten kokoon). Se onnistuu kun sinistä kehystä ohennetaan ja Espoon ja Kirkkonummen välinen linja käännetään alaviistoon (ratahan kulkee todellisuudessakin lähinnä lounaan suuntaan Espoosta alkaen). Itäkeskuksesta tai Mellunmäestä Hakunilan kautta Tikkurilaan linjattu yhteys lienee syytä lisätä karttaan, ehkä Kehä 3:n vartta Myyrmäkeen jatkuvana. Jo nykyisin tuolla linjalla liikennöivät bussit toimivat eräänlaisena runkolinjana, eikä kehärata laske niiden merkitystä paljoakaan (Tikkurilan itäpuolella ei ollenkaan).

Kommenttini pystysuuntaisesta julisteesta, jossa kehärata on esitetty yhdellä viivalla:
Nykyisin käytössä olevat julisteet ovat paljon selkeämpiä ja helppolukuisempia kuin nämä luonnokset. Nykyisissä on teksti kookkaampaa, eikä keskellä olevaa aluetta ole haaskattu leveyssuunnassa. Lisäksi vieraspaikkakuntalaiset ovat ihmeissään: suuntautuuko liikenne kaksille Helsinki ja Pasila nimisille asemille. Nykyisissä ei ole tätä ongelmaa. Ehdotan, että tätä luonnosta parannetaan seuraavasti:
(1) Pasilan ja Helsingin asemien vasemmat ja oikeat puoliskot yhdistetään vaakasuorilla viivoilla, jotka ulottuvat Y-linjan ympyrästä Z-linjaan ympyrään asti.
(2) Asemien ympyröitä ja tekstejä suurennetaan. Lisää tilaa saadaan pienentämällä reunuksia ja Lähijunaliikenne... -tekstejä
(3) Kavennetaan julistetta poistamalla keskeltä valkea, tehottomasti käytetty alue. Se on mahdollista kallistamalla Leinelä-teksti, jolloin se mahtuu Vantaankoski ja Vehkala -tekstien väliin, melkein niitä koskettaen (kallistus kuitenkin takaa etteivät tekstit sekoitu). Kivistö ja Aviapolis voidaan sijoittaa Kehäratalinjan vasemmalle viivalle (Kivistö Tuomarilan korkeudelle ja Aviapolis Espoon korkeudelle). Näin Lentoasema voidaan sijoittaa yksinään kehäradan vaakasuoralle viivalle (joka voi olla puolta lyhyempi kuin luonnoksessa).
Tilaa saadaan lisää suuremmille teksteille esim siirtämällä oikean reunan asemat Haarajoki ja Mäntsälä Z-linjan vasemmalle puolelle. Kun ne tekstit kallistetaan, ne eivät sekoitu niiden vasemmalle puolelle sijoittuviin Järvenpää ja Jokela -teksteihin. Lahti-teksti voidaan sijoittaa julisteen yläosaan yhdistämällä iso Z-ympyrä ja sen yläpuolella oleva pieni ympyrä. Selkeyttä saadaan lisää yhdistämällä myös Karjaan ja Riihimäen isot ja pienet ympyrät.
(4) Merkitään kaksi HSL:n vyöhykettä eri taustavärein: 1-vyöhyke (Helsinki) ja 2-vyöhyke (Espoo, Kauniainen, Vantaa). Tätä tietoa tarvitsevat matkustajat hyvin usein. Myöhemmin voidaan juliste päivittää siten että tulevat 1, 2, 3 jne maksuvyöhykkeet erottuvat eri taustaväreillä.
(5) Sovelletaan näitä parannuksia kaikkiin julisteisiin.
(6) Tämän 2-version yhden viivan kehärata on paljon selkeämpi kuin 1-version kehäradan kaksoisviiva, joka korostaa kehåärataaa tarpeettomasti. Mutta I:n ja P:n nuolet täytyy edhotottomasti suurentaa, nythän ne ovat aivan liian pieniä, jolloin heikkonäköiset eivät niitä ollenkaan erota

Kaksiviivainen kehärata on paras, selkeä ja kehärata erottuu myös vs yksi viivainen jossa kehärata "hukkuu" informatioon.. Kaksiviivainen käyttäjille jotka näkevät kartan ensikertaa ehdottamasti paras.

Runkolinjakartta on hieno, mutta kyllähän Espoon asemalta pääsee kaukojuniin? (Siitä puuttuu vastaava symboli).

Jokaiseen pysäkkipaikkaan linkki kuvaan paikasta jolloin ei paikkakuntaa tuntevat näkevät äly/tabletilla miltä asema oikeasti näyttää. Myös shortteeraus olisi mielee.

Miksi ihmeessä kahdessa ensimmäisessä kartassa I- ja P-junat ovat kuin yhdellä raiteella ja yhdellä venytetyllä pallukalla asemien kohdalla, tai kuin samaa junaa eri kirjaimilla? Myös K- ja N-junat kulkevat samalla raiteella, ja ovat kuin kaksi eri junaa kartalla, omine pallukoineen asemien kohdalla. Merkitkää ne selvästi eri juniksi, ja linjaan vain kulkusuunnan merkki.

Poistakaa nuo bussilinjat kartasta tai merkitkää edes selvästi eri väreillä. Nyt vilkaisulla näyttää siltä, että Westendiin sekä Vuosaaren ja Mellunmäen välillä liikennöisi metro. Voi hämätä huomattavan paljon ihmisiä, jotka tulevat muualta, eivätkä valmiiksi tiedä miten rajallinen Helsingin metroverkko on.

P polkupyörä on selvä mutta P-lumihiutale on epäselvä. Miksei siinä ole auton kuvaa.

Voi mahtavaa, yhden metrolinjan metsäpol…ei kun metropoli sai suuren muailman kartan. Kyllä keulii itsetunto kun on kartta ku njyy jorkissa!
Saanen nauraa.

Runkolinjastossa linjatunnukset ovat aivan liian pientä pränttiä toimiakseen mussa koossa kuin seinänlaajuisessa julisteessa. Jättäkää ne pois tai korvatkaa muunlaisilla selitteillä.

Miksi tuohon ei olla merkitty kaikkia tulevia runkolinjoja ?? Kun ne teijän suunnitelmissa ovat kaikki 2022 mennessä liikenteessä.

Kartat ovat nyt testausvaiheessa. Kaikki kommentit ja ajatukset ovat tässä vaiheessa tervetulleita. Jatkotyö ja viimeistely etenee kommenttien pohjalta.

Ei ole merkitty, koska se osoittaisi, että tämmöinen esitystapa ei enää toimi, kun siihen lisätään kaikki runkolinjat pysäkkinimineen. Pysäkkien nimet ovat nyt suurella, mutta junien tunnukset pienellä ja tuskin erottuvalla kirjainkoolla.

KYllä ihmisten on saatava tietää mitä runkolinjoja on tulossa ja milloin ja niiden jatko kehittelly, karttana tuo on epäselkee, kun kaikki runkolinjat olisivat kartassa on silloin huono voisi tyylii jakaa kolmelle eri runkolinja kartalle esim. keskustaan menevät runkolinjat ja poikitaiset ja kolmantena missä olisi kaikki runkolinjat ilman pysäkkien nimiä ja pohjakartta olisi oikea opaskartta eikä mikään tollasta kartta missä ei ole todellisuuden tajua eikä tolkkua.

Olisiko mitenkään mahdollista saada raitiovaunupysäkeille tuon mallinen kartta, missä näkyisi kaikki raitiovaunupysäkit? Nythän siellä on vain sellainen "realistinen" kartta, jossa ei ole pysäkkien nimiä...
EI näin: https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/raitiolinjat_ja_keskustan_bussilinjoja.pdf
Vaan näin: http://www.sporveien.com/ressurs/evita/ktp/images/trikkelinjer.gif

Bussipysäkeilläkin reittikartalle olisi käyttöä! Tässä päästäisin tilanteeseen, jossa voi nähdä suoraan pysäkiltä, mihin pysäkeille bussi vie, eikä tarvitse pysäyttää bussia kysyäkseen kuljettajalta tai kaivella kännykkää esiin (turisteilla ei aina mahdollisuutta käyttää kännykkää). Bussireittikartan esimerkki: http://raybiztech.com/RBT/media/RBT-Images/Bus-Route-map.jpg

Täältä löytyy ratikkakartta pysäkkeineen: https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/raitiolinjat.pdf

"Olisiko mitenkään mahdollista saada raitiovaunupysäkeille tuon mallinen kartta, missä näkyisi kaikki raitiovaunupysäkit? Nythän siellä on vain sellainen "realistinen" kartta, jossa ei ole pysäkkien nimiä...
EI näin: https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/raitiolinjat_ja_keskustan_bussilinjoja.pdf
Vaan näin: http://www.sporveien.com/ressurs/evita/ktp/images/trikkelinjer.gif"

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.