Asiakas: Deloitte on maailman suurin asiantuntijapalveluyritys, joka tarjoaa asiakkailleen laajan valikoiman tilintarkastus-, konsultointi-, yritysjärjestely-, riskienhallinta- ja veropalveluita. Suomessa työskentelee lähes 900 asiantuntijaa.
Hybridityön aikakausi on herättänyt paljon keskustelua lähi- ja etätyön tasapainosta. Yhtenä vaihtoehtona madaltaa työpaikalle lähtemisen kynnystä on tarjota työmatkaetu Epassin kautta, jolloin työntekijä voi käyttää Epassin saldoa lippuostoihin HSL-sovelluksessa.
Kädenojennus päivittäiseen liikkumiseen
Deloittella Epassin työmatkaedusta löytyi täsmäratkaisu julkisen liikenteen käytön tukemiseen, mikä edistää samanaikaisesti fyysistä aktiivisuutta ja siirtää liikkumisen painopistettä ympäristölle ystävällisempään suuntaan.
“Tarjoamme Epassin työmatkaetua kaikille asiantuntijoillemme kuukausittain. Noin 70 % asiantuntijoistamme hyödyntää etua, joten se koetaan ilman muuta arvokkaaksi kannustimeksi.”
Katja Müller, HR-johtaja, Deloitte
Työnantajan määrittämää työmatkasaldoa kilahtaa deloittelaisten Epassiin 25 euroa kuukaudessa. Summa vastaa vuoden 2025 lippuhinnoissa suunnilleen kymmenen matkan sarjalippua kahdelle vyöhykkeelle, eli toisin sanoen Deloitte kustantaa työntekijöilleen yhden toimistopäivän matkat viikossa.
Henkilöstöeduista monipuolinen hyvinvoinnin tuki
Myös moni muu Deloitten henkilöstöeduista tähtää hyvinvoinnin lisäämiseen. Valikoimasta löytyy esimerkiksi työsuhdepyöräetu, Auntie-palvelu ja erilaisia harrastekerhoja – muuta Epassin etuvalikoimaa unohtamatta.
Kestävyysliiketoiminnan parissa työskentelevä Erika Médus on yksi työmatkaedun aktiivisista käyttäjistä. Hän keskittyy työssään etenkin vastuullisuusraportointiin ja ympäristövastuullisuuteen, minkä vuoksi myös julkiseen liikenteeseen perustuva työmatkaliikkuminen on lähellä sydäntä.
“Epassin valikoimassa on paljon arvokkaita henkilöstöetuja, mutta työmatkaetu on ainoa, joka selkeästi kannustaa toimistolle lähtemiseen. Vaikka työmatkaedun rahallinen arvo ei ole valtava, niin kävisin työpaikalla varmasti harvemmin, jos etua ei olisi saatavilla”, Erika tuumaa.
Teknologiastrategiakonsultointiin ja julkisen sektorin hankkeisiin erikoistunut Kasperi Norismaa korostaa valinnan mahdollisuutta: “Työmatkaedun arvoa on kasvatettu viime vuosien aikana. Meillä työntekijä voi valita itselleen sopivimman edun Epassin työmatkasaldon ja pysäköintituen väliltä.”
Helppokäyttöinen ja konkreettinen henkilöstöetu
Deloittella useita vuosia käytössä ollut työmatkaetu on lunastanut paikkansa tunnetuimpien henkilöstöetujen rinnalla.
HR:n näkökulmasta työmatkaedun käyttö on ollut sujuvaa ja edun kustannukset kohtuulliset sen tuomiin hyötyihin nähden. Lisäksi positiivinen kehitys Epassin työmatkaedun käyttömahdollisuuksien suhteen on tehnyt vaikutuksen.
“Parasta työmatkaedussa on mahdollisuus helpolla tavalla tukea asiantuntijoiden liikkumista kodin ja työpaikan välillä julkisilla kulkuneuvoilla ja näin edistää heidän hyvinvointia sekä vastuullista liikkumista. Tämä vahvistaa yrityksemme arvoja ja työnantajamielikuvaa.”
Katja Müller, HR-johtaja, Deloitte
Työmatkaedun palvelukehitys näkyy varsinkin edunsaajille. Epassin voi lisätä maksutavaksi HSL-sovelluksessa, joten edun käyttö on hyvin suoraviivaista. “HSL-sovellus ja Epassi toimivat tosi näppärästi yhdessä – jopa sujuvammin kuin osasin odottaa. On kätevää, että ylimenevän osuuden voi maksaa omalla rahalla, jos työnantajan myöntämä saldo ei riitä kattamaan lipun hintaa”, Erika kuvailee.
Joustavuuden ansiosta myönnettyä Epassi-saldoa jää vähemmän käyttämättä tilanteissa, joissa saldo nollaantuu esimerkiksi vuodenvaihteessa.
Erikalla tai Kasperilla ei ole tullut vastaan suuria yllätyksiä työmatkaedun käytössä, mutta yksi seikka on kummankin mielestä korostamisen arvoinen: “Nimestä huolimatta työmatkaetua voi käyttää myös vapaa-ajan menoihin. Tämä vinkkinä sellaisille Epassin käyttäjille, jotka eivät ole vielä hoksanneet käyttää saldoaan HSL-lippuihin”, Kasperi iloitsee.
Askelia päivään ja tilaa ajatuksille julkisten kyydissä
Millaista elämä Epassin työmatkaedun kanssa on käytännössä?
Erika Médus asuu Helsingin kantakaupungissa, joten julkinen liikenne on ykkösvaihtoehto – omaa autoa ei ole eikä tarvitse. “Kotioveltani on hyvät julkisen liikenteen yhteydet, joten työmatkaan kuluisi ruuhka-aikana suunnilleen sama aika julkisilla ja autolla”, Erika kertoo.
Jo ennestään julkista liikennettä suosineelle Erikalle ympäristöystävällisen työmatkaliikkumisen tuki on omien arvojen mukainen kädenojennus. Hän tunnistaa myös liikkumismuodon vaikutukset omaan päivittäiseen hyvinvointiin: “Pieni kävely vaikkapa metroasemalta toimistolle antaa kivasti energiaa päivään. Julkisten kyydissä saan hetken aikaa omille ajatuksille, mikä tuo tarpeellisen hengähdystauon kiireiseen arkeen.”
Joskus lumikaaos tai kiireinen päiväaikataulu saavat Erikan jäämään kotitoimistolle aiemmista suunnitelmista huolimatta. Joustava työmatkaetusaldo on kuin tehty epäsäännöllisen hybridityöläisen tarpeisiin, sillä Epassin työmatkarahalla voi ostaa myös sarjalippuja.
“Kun mietin, millaiset asiat madaltavat kynnystä lähteä toimistolle, löytyy työnantajan tukema työmatkaliikkuminen listalta heti oman tiimin, kollegoiden ja asiakkaiden tapaamisten jälkeen.”
Erika Médus, Deloitte
Myös Kasperi on suunnitellut arkensa niin, että liikkuminen hoituu pääsääntöisesti ilman autoa. “Julkinen liikenne on isossa roolissa työmatkoilla ja arjen menoissa”, Kasperi toteaa ja jatkaa: “Kuukausittainen 25 € työmatkaetu kattaa sopivasti sen, että käyn kerran viikossa toimistolla. Vaikka lähityöpäivien määrä ei ole kasvanut merkittävästi, niin tällainen pienikin taloudellinen kannustin madaltaa kynnystä lähteä toimistolle töihin.”
Huomiona Epassia vaikkapa lounasruokailuun tavallisesti käyttäville, työmatkaedun toimintaperiaate on hieman erilainen: Epassi lisätään maksutavaksi HSL-sovellukseen ja liput voi hankkia sieltä.
“Henkilöstöetuja on vaikea laittaa paremmuusjärjestykseen, mutta kyllä työmatkaetu kuuluu sinne muiden arvokkaiden etujen joukkoon. Isossa kuvassa tämä on yksi keino vauhdittaa siirtymää kohti ympäristöystävällisempää liikkumista ja toimivampaa kaupunkiympäristöä.”
Kasperi Norismaa, Deloitte
Vastuullisen työnantajan valinta hybridityön tueksi
Monelle Epassi edustaa yhä vain lounas-, liikunta- tai kulttuurietua. Deloittella työmatkaedun tulevaisuus nähdään valoisana erityisesti asiantuntijoiden hybridityössä.
“Työmatkaetu tukee joustavaa työskentelyä ja kannustaa toimistolle tuloon, mikä taas edistää sosiaalisten kohtaamisten hyötyjä. Etu vauhdittaa lisäksi siirtymistä ympäristöystävällisin liikkumismuotoihin niin työmatkoilla kuin muussakin arjessa.
Pienikin tuki liikkumisen kustannuksiin voi olla merkitykseltään rahallista arvoa suurempi. Työnantajalle tässä on oiva mahdollisuus vaikuttaa positiivisesti vastuullisuustavoitteisiin.”
Katja Müller, HR-johtaja, Deloitte
Onko henkilöstöetujen valikoimassasi työmatkaedun kokoinen aukko?
Tarjoa hybridityöläisten arvostama työmatkaetu joko osana Epassin etupakettia tai suoraan HSL:n kautta.
Lue lisää: HSL-työmatkaetu Epassin kautta →
Kysy HSL-työmatkaedusta tai avaa asiakkuus yhdellä lomakkeella (ei sido tilaukseen) →