Ohjeita HSL-sovelluksen käyttämiseen
Eikö lipun ostaminen onnistunut tai kausilippusi siirtynyt puhelimesta toiseen? Katso vastaukset yleisimpiin kysymyksiin HSL-sovellukseen liittyen.
Ohjeita sovelluksen käyttämiseen
Sovelluksen kausiliput:
- 14, 30, 60, 90, 120, 150, 180, 210, 240, 270 ja 360 vuorokauden kausiliput aikuisille ja 7–17-vuotiaille lapsille
- kausilipun jatkuva tilaus aikuisille ja 7–17-vuotiaille lapsille. Lapsella pitää olla omat pankkitunnukset vahvaa tunnistautumista varten
- kausilipun jatkuva säästötilaus aikuisille. Lue lisää jatkuvista tilauksista
- 30 vuorokauden kausilippu opiskelijalle. Alennus on 40 prosenttia. Lue lisää opiskelija-alennuksesta
Kausilipun voimassaolo alkaa heti, tai voit ostaa sen ennakkoon siten, että lipun voimassaolo alkaa korkeintaan 60 vuorokauden päästä.
Kun ostat ensimmäistä kausilippua HSL-sovelluksella, sinun pitää tunnistautua vahvasti pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tunnistautumisen avulla tieto kotikunnastasi tarkastetaan suomi.fi-järjestelmästä, ja lippusi hinta määräytyy oikein.
Jos osoite- tai asiakastietoihisi tulee muutoksia, sinun pitää tunnistautua uudelleen. Vahvan tunnistautumisen voi uusia pankkitunnuksin tai mobiilivarmenteella valikon Lisää > Asetukset >Omat tiedot alimmasta Tunnistaudu uudestaan -valinnasta.
Lipun voimassaolo voi alkaa heti tai enintään 24 tunnin kuluttua ostamisesta. Valitset ajankohdan, kun ostat lippua.
Lue lisää kerta- ja vuorokausilippujen voimassaoloajoista.
Kun matkustat esimerkiksi kavereiden, puolison tai lasten kanssa, voit ostaa myös heille kerta- tai vuorokausilipun puhelimeesi.
Kerta- ja vuorokausilippuja ei voi siirtää puhelimesta toiseen.
Jos poistat HSL-sovelluksen puhelimestasi tai kirjaudut ulos sovelluksesta, menetät puhelimessa mahdollisesti voimassa olevat kerta- ja vuorokausiliput.
Näin ostat lisävyöhykelipun:
- Mene kohtaan Kertalippu.
- Valitse ensin Asiakasryhmäsi. Sen pitää olla sama kuin kausilipussasi.
- Mene kohtaan Matkustusalue, jossa näet saatavilla olevat lisävyöhykeliput.
Voit siirtää voimassa olevan kausilipun tai jäljellä olevat sarjaliput toiseen puhelimeen:
- Kirjaudu sovellukseen HSL-tunnuksellasi.
- Kirjautumisen jälkeen sovellus kertoo, että sinulla on voimassa oleva lippu ja kysyy, siirretäänkö se laitteelle, jolla kirjauduit.
- Sovellus pyytää tunnistautumaan vahvasti verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Vahvan tunnistautumisen jälkeen lippu siirtyy valikon Liput > Lippusi välilehdelle.
Yllä oleva ohje toimii myös silloin, kun olet asentanut sovelluksen uudelleen puhelimeesi.
Kausilippu ja sarjalippu ovat henkilökohtaisia ja toimivat vain yhdessä laitteessa kerrallaan.
Huom. Kerta- ja vuorokausilippuja ei voi siirtää uudelle laitteelle.
Jos sinulla on voimassa oleva kerta- tai vuorokausilippu, älä kirjaudu ulos, sillä lippujen voimassaolo päättyy siihen.
HSL-sovellusta ja sovelluksella ostettua lippua voi käyttää myös vaakatilassa. Vaakatilassa lipusta näkyy yhdellä kerralla joko lipun yläosa tai alaosa. Ominaisuus parantaa sovelluksen saavutettavuutta, koska vaakanäkymässä esimerkiksi tekstien ja kuvien suurentaminen on helpompaa.
Vaakatilan saa käyttöön HSL-sovelluksen asetuksista kohdasta Näytön kääntäminen.
Lunasta lippukoodi HSL-sovelluksen Liput-välilehdellä kohdassa 'Lippu koodilla’. Löydät tarkemmat ohjeet lippukoodin lunastamiseen täältä.
Kysymyksiä ja vastauksia sovelluksen ongelmatilanteisiin
• Jos sovelluksessa ilmenee ongelmia, suosittelemme kirjautumaan ulos ja sisään, käynnistämään puhelimen uudelleen, tunnistautumaan uudelleen ja päivittämään sovelluksen uusimpaan versioon.
• Katso sovelluskaupasta, onko HSL-sovelluksesta saatavilla uudempi versio ja päivitä sovellus tarpeen mukaan.
• Suosittelemme, että käytät HSL-sovellusta älypuhelimella, jossa on vähintään Android 9.0 tai iOS 13.0 (tai uudempi) käyttöjärjestelmä. Sovellus ei myöskään toimi parhaalla mahdollisella tavalla kaikilla vanhemmilla laitteilla.
• Jos ostamasi lippu ei ole tule näkyviin sovelluksen Lippusi-näkymään, kokeile ensin sulkea sovellus ja avaa se sen jälkeen uudelleen.
• Jos sovelluksen sulkeminen ei auta, kirjaudu ulos HSL-sovelluksesta ja uudelleen sisään HSL-tunnuksellasi. Tämä onnistuu sovelluksen valikosta Lisää kohdasta Asetukset.
• Huom! Kun kirjaudut ulos HSL-sovelluksesta, voimassa olevat kerta- ja vuorokausiliput häviävät puhelimestasi, mutta kausiliput säilyvät.
• Jos lipun ostaminen ei onnistunut, tarkista ensin hsl-sovelluksen ostohistoria. Jos et saanut ostoksesta kuittia, mutta summa on varattu tililtäsi, kyseessä on katevaraus. Se peruuntuu automaattisesti 1-21 pankkipäivän kuluessa pankistasi ja maksutavasta riippuen.
• Jos yritit ostaa kausilippua, tunnistaudu myös uudelleen vahvasti. Voit tehdä sen sovelluksen asetuksissa: Lisää > Asetukset > Omat tiedot > Tunnistaudu uudestaan.
- Katevarauksen avulla varmistetaan, että lipun ostaminen maksukortilla on mahdollista: ennen kuin lippu toimitetaan, tililtäsi varataan lipun hinnan verran rahaa, jota ei kuitenkaan veloiteta ennen kuin olet saanut lipun. Jos lippumme toimitus jostain syystä epäonnistuu, lähetämme pankillesi pyynnön katevarauksen poistamisesta automaattisesti. Se ei vaadi sinulta erillistä yhteydenottoa, eikä yhteydenotto toisaalta nopeuta katevarauksen poistamista. Rahat palautuvat käyttöösi yleensä muutamassa päivässä, mutta joskus viive voi olla tuntuvastikin pidempi aina muutamaan viikkoon asti. Palautumisen aikataulu riippuu pankkiliikenteestä ja vaihtelee pankeittain.
- Huomaathan, että HSL-sovellusta käyttäessäsi veloituksen onnistuminen ja lipun toimittaminen edellyttävät sitä, että palaat maksusovelluksesta nettiselaimeen ennen kuin siirryt takaisin HSL-sovellukseen. Jos et siirry selaimeen maksun suorittamisen jälkeen, veloitus epäonnistuu ja tilillesi jää katevaraus.
- Joskus katevaraus johtuu siitä, että puhelin käyttää nettiselainta, jota pankin mobiilisovellus ei tue.
Ole yhteydessä, jos katevaraus kestää yli 21 pankkipäivää
- Jos katevaraus on ollut tililläsi pidempään kuin 21 pankkipäivää, joka on pisin tiedossamme oleva viive niiden purkamisessa, jätä palaute niin selvitämme asiaa. Jos katevaraus on ollut tililläsi vähemmän aikaa, odotathan, että se purkautuu automaattisesti: emme pysty ottamaan asiaa käsittelyyn. Palautteen lähettäminen edellyttää kirjautumista HSL-tunnuksella. Jos sinulla ei ole HSL-tunnusta, voit ottaa meihin yhteyttä joko chatin kautta tai puhelimitse.
• Jos sinulla on ongelmia mobiilimaksamisessa puhelinlaskullesi, tarkista ensin, ettei puhelimessasi ole WiFi-yhteys, VPN- tai suojaussovelluksia päällä. Ne estävät mobiilimaksun käyttämisen. Esimerkiksi F-Secure Freedome on tyypillinen VPN-sovellus, se estää laskutettavan operaattorin tunnistamisen mobiilimaksussa puhelinlaskulle.
• Varmista operaattorilta, ettei liittymässäsi ole estetty lisämaksullisia palveluita.
• Applen iCloud+ -tilauksessa on vapaavalintainen vaihtoehto "Suojattu lähetys". Jos asetus on päällä, se estää mobiilimaksamisen, koska laskutettavaa operaattoria ei voida tunnistaa. Jos haluat sen pois päältä, valitse Asetukset > Apple ID, iCloud+, media ja ostot > iCloud > Suojattu lähetys.
• Jos maksaminen uudella maksukortilla ei onnistu, varmista, että olet ottanut kortin käyttöön PIN-koodilla jossakin liikkeessä tai automaatilla.
• Varmista myös, ettei maksukortillesi ole asetettu rajoituksia verkko-ostoksiin.
• Tarvittaessa voit kokeilla myös toista maksutapaa, esimerkiksi Mobile Pay -sovellusta.
• Myös kirjautuminen ulos ja uudelleen sisään sovellukseen saattaa auttaa. Tämä onnistuu sovelluksen valikosta Lisää kohdasta Asetukset.
• Jos et onnistu ostamaan lippua HSL-sovelluksella, sinun pitää ostaa lippu jostakin toisesta myyntikanavasta.
• Jos säästötilauksen manuaalinen maksu ei onnistu, suosittelemme tarkistamaan, että maksutavaksi on valittu oikea maksukortti. Jos maksupainike on edelleen harmaa, sovelluksen poistamista ja uutta asennusta kannattaa kokeilla.
• Jos et pysty tallentamaan maksukorttisi tietoja HSL-sovellukseen, suosittelemme kirjautumaan ulos ja sisään sovellukseen, käynnistämään puhelimen uudelleen, poistamaan maksukortin tiedot ja lisäämään ne uudelleen.
• Jos HSL-tunnus on lukittu esimerkiksi sen vuoksi, että salasana on syötetty väärin liian monta kertaa tai sähköpostiosoitetta ei ole vielä vahvistettu, automaattinen lukitus poistuu, kun odotat viisi minuuttia tai vahvistat vahvistamattoman sähköpostiosoitteen. Huom! Voit kokeilla kirjatumista myös puhelinnumerollasi sähköpostin sijaan.
Puhelinnumero pitää vahvistaa HSL-tunnuksen luomisen yhteydessä, jos haluat asioida tunnistettuna. Tunnistautuneena voit ostaa kaikkia HSL-lippuja.
Joissain tapauksissa puhelinnumeron vahvistaminen ei onnistu ulkomaisilla puhelinliittymillä.
Jos et saanut puhelinnumeroasi vahvistettua, kun loit HSL-tunnusta HSL-sovelluksessa, asenna HSL-sovellus uudelleen puhelimeesi (laitteellesi) ja valitse avaamisen yhteydessä "Jatka vieraana".
Vierailijana pystyt ostamaan HSL-sovelluksessa kertalippuja sekä vuorokausilippuja.
• Jos HSL-sovellus on ladattu uudelle laitteelle ja voimassa oleva kausi- tai sarjalippu halutaan siirtää tai voimassa oleva kausilippu ei näy aktiivisena Lippusi-valikossa, saat lipun näkyviin uudella kirjautumisella ja tunnistautumalla vahvasti.
• Kun olet valinnut sovelluksen valikosta kausilipun, näytölle ilmestyy pop-up -ikkuna, jossa kerrotaan "Sinulla on voimassa oleva lippu, haluatko käyttää sitä tällä laitteella?". Kun vastaat tuohon myöntävästi, vahva tunnistautuminen tuo kausi/sarjalipun esiin.
Varsinkin vanhempien Andoid -käyttöjärjestelmien puhelimissa automaattinen akun optimointi ehtii sammuttamaan HSL-sovelluksen puhelimen välimuistista sillä aikaa, kun asiakas yrittää vahvaa tunnistautumista. Tällaisissa tilanteissa auttaa akun optimoinnin vaihtaminen automaattisesta manuaaliseksi.
Tämä tapahtuu seuraavasti:
Avaa puhelimen asetukset > sovellukset > valitse oletussovellukset. Tarkista, että oletussovellus on tuettu selain (Firefox, Chrome tai Edge).
Avaa puhelimen asetukset > sovellukset > HSL > akku. Virransäästötila HSL-sovellukselta pois käytöstä tai asettaminen ”automaattinen”-tilasta pois tilaan ”manuaalinen”. Tai jos vaihtoehtoina on ”optimoitu”, ”rajoitettu” ja ”rajoittamaton”, valitse ”rajoittamaton”.
Avaa puhelimen asetukset > sovellukset > HSL > ”näytä päällimmäisenä” tai ”piirrä muiden sovellusten päälle” > ota käyttöön.