Tikkurilan asemalla ei tapahdu merkittäviä muutoksia lähijunilla, mutta raiteet 2 ja 3 otetaan käyttöön 9.9. Näitä raiteita käyttävät kaukojunat, ja R- ja Z-junat Lahden ja Riihimäen suuntiin käyttävät edelleen raidetta 4. Ratatöistä johtuen Hiekkaharjun, Koivukylän ja Rekolan asemilla junat kulkevat molempiin suuntiin samaa raidetta pitkin 9.9. alkaen. Tämä tarkoittaa, että junat käyttävät asemilla raidetta 4 myös Keravan suuntaan, ja Hiekkaharjussa lisäksi Lentoaseman suuntaan.
K- ja T-junien liikenteessä on muutoksia arkiöisin 10.9.–25.10. kello 0.50-4.40 välisenä aikana. K-junat kulkevat poikkeuksellisesti vain Helsinki-Tikkurila-välillä. T-junat korvataan R-junilla, jotka pysähtyvät poikkeuksellisesti myös Korsossa ja Saviolla. Tikkurilan ja Korson välisille asemille pääsee yöaikaan korvaavalla bussilla 699X, joka kulkee Tikkurilan ja Keravan välillä.
Lisäksi 14.9. alkaen tulee pieniä muutoksia viikonloppuöiden K- ja T-junien aikatauluihin ratatöiden vuoksi, pääasiassa Helsingin suuntaan kulkeville junille. Tarkistathan aikataulut HSL-sovelluksesta tai HSL.fi-sivuilta.
Tikkurilan muutokset ja lisäraiteiden rakentaminen osa laajempaa kokonaisuutta
Tikkurilan ratapihan muutostyöt jatkuvat vuonna 2024 ratapihan pohjoispäässä. Luvassa on vastaavia töitä kuten edellisenä vuonna ratapihan eteläpäässä eli vaihteiden uusimista, muutoksia laitureihin sekä sähkörata- ja turvalaitetöitä. Tikkurilan muutokset ovat osa vaiheittain toteutettavaa Helsinki–Riihimäki kapasiteetin lisääminen -hanketta. Hankkeen tavoitteena on parantaa Suomen vilkkaimmin liikennöidyn rataosuuden toimintavarmuutta kasvattamalla sen välityskykyä ja parantamalla sen häiriönsietokykyä.
Väyläviraston ratatöillä Tikkurilassa mahdollistetaan tulevaisuudessa neljä raidetta kaukoliikenteen sekä Riihimäen ja Lahden suunnan lähijunien käyttöön nykyisten kolmen laituriraiteen sijasta. Työt painottuvat huhtikuusta lokakuuhun ja niiden aikana Tikkurilan asemalla on suljettuna kaksi raidetta kerrallaan työn eri vaiheissa. Lisäksi junat kulkevat alueella alennetulla nopeudella. Tästä johtuen Tikkurilan kautta kulkevien junien määrää on pakko rajoittaa edellä mainitusti.
Seuraa Väyläviraston hanketta:
http://www.vayla.fi/helsinki-riihimaki