Saavutettavassa verkkopalvelussa tieto löytyy helposti, ja erilaiset käyttäjät pystyvät hyödyntämään palvelua ongelmitta. Sisältö on saavutettavaa kaikille: niin vammaiset ihmiset, ikäihmiset kuin maahanmuuttajatkin löytävät palvelusta tarvitsemansa tiedon mahdollisimman helposti.
Selkeästi meille -hanke perustelee päätöstään tunnuksen myöntämisestä näin: ”HSL on jo tehnyt sivustolleen parannuksia saavutettavuuden edistämiseksi ja haluaa edelleen kehittää palvelua meille kaikille helppokäyttöisemmäksi.” Hankkeen raportti kiittää Hsl.fi-sivustoa monessa suhteessa esimerkillisen saavutettavaksi ja erityisesti reittihakua pidetään toimivana.
Uudistimme verkkopalvelumme marraskuussa 2020. Olemme suunnitelleet uutta palvelua yhdessä asiakkaiden kanssa: olemme kuulleet heidän toiveitaan ja tarpeitaan haastatteluissa ja työpajoissa sekä useissa kyselyissä. Palvelun kehittäminen jatkuu, ja saimme Selkeästi meille -hankkeelta hyviä vinkkejä tähän työhön.
Yhtenä keskeisenä tavoitteena meillä on verkkopalveluiden selkeys: navigaatio on selkeä ja asiakkaalle tärkein tieto on sivun alussa, tekstit ovat informatiivisia ja helposti lähestyttäviä. Suosimme napakkaa ja selkeää kieltä ja ymmärtämistä helpottavia sinä-muotoisia ohjeita. Vältämme passiivin ja vaikeiden termien ja lyhenteiden käyttöä.
Lue lisää Selkeästi meille -hankkeesta (linkki vie sivustolle selkeastimeille.fi)