Valtaosa (76 %) kyselytutkimukseen vastanneista toivoisi työnantajaltaan työmatkaetua. Käytännössä se tarkoittaa luontoisetua, jolla työnantaja kustantaisi kodin ja työpaikan välisiä matkoja joko kokonaan tai osittain, esimerkiksi julkisen liikenteen kausilipun avulla.
Yli puolet vastaajista sanoo, että tuki työmatkalle innostaisi heitä työskentelemään lähitöissä. Noin kaksi kolmasosaa vastanneista katsoo, että työnantajan tulisi tukea työmatkaliikkumista taloudellisesti, jos lähityöpäiville on määritelty vähimmäismäärä.
Kyselytutkimukseen vastanneista kolme neljäsosaa tekee lähityötä viikoittain, mutta vain puolet päivittäin. Koronapandemian myötä yleistynyt etätyö on mullistanut liikkumista kaupungeissa, kun moni matkustaja jää kotiin tai liikkuu ruuhkahuippujen ulkopuolella. Vastanneista 63 prosenttia käyttää joukkoliikennettä päästäkseen töihin.
"Tutkimme HSL:ssä paljon liikkumista. Nyt tarkastelimme liikkumista työn tekemisen ja työmatkaetujen näkökulmasta. Selvitys osoitti, että työmatkan tukeminen voi olla ratkaiseva kannustin, jos organisaatioissa haetaan keinoja lisätä toimistopäiviä", kertoo HSL:n Markkinat-tulosalueen johtaja Mari Flink.
Etenkin nuoret ovat kiinnostuneita hybridityöstä ja työmatkaedusta
Kyselytutkimuksen mukaan hybridityötä suosivat erityisesti alle 30-vuotiaat nuoret työntekijät. Heistä 73 prosenttia haluaa tehdä ylipäätään hybridityötä. Ikäluokasta 43 prosenttia haluaisi painottaa hybridityössä lähityötä ja loput vajaa kolmannes etätyötä. Nuorista lähes 90 prosenttia sanoo arvostavansa sitä, että työnantaja tarjoaa työmatkaedun.
Mitä nuorempi työntekijä, sitä enemmän hän toivoo hybridimahdollisuutta töihin. Kyselytutkimuksen tulokset kuitenkin myös kertovat, että työmatkojen kustannuksilla on väliä, samoin työnantajan vastuullisuudella.
"Työmatkaetu voi olla rekrytointivaltti nuorten työntekijöiden houkuttelussa. Työtyytyväisyys alkaa jo työmatkalta", Flink sanoo.
Pylväät kuvaavat samaa mieltä olevien osuutta väitteen ”Työnantaja voi innostaa minua työskentelemään työpaikalla (lähityössä) tarjoamalla työmatkaedun” kanssa. Vastaukset on jaoteltu sen mukaan, mitä työnteon muotoa vastaaja suosii.
Lue lisää kyselytutkimuksen tuloksista täältä.
Yhteensä 1 120 HSL-alueella asuvaa työssäkäyvää henkilöä sanoi sanansa lähi-, etä- ja hybridityöstä sekä työmatkaliikkumisesta HSL:n kyselytutkimuksessa. Selvitys tehtiin 7.–12.2.2025, ja sen toteutuksesta vastasi nSight. Selvityksen virhemarginaali on korkeintaan 3 prosenttiyksikköä.