Uusi sopimus yhtenäistää matkustajainformaation kaikissa liikennevälineissä

Rebl Groupin tytäryhtiö PunaMusta Oy ja HSL ovat solmineet kumppanuussopimuksen liikennevälinemediasta 4. heinäkuuta. Sopimus kattaa bussien, ratikoiden, pikaratikoiden, metron, Suomenlinnan lautan sekä lähijunien teippaukset ja diginäyttöjen mediatilat. Oikeudet siirtyvät Rebl Groupille porrastetusti liikennevälineittäin vuosien 2025 ja 2026 aikana.

Yksi järjestelmä, jonka päällä kaikki aineisto pyörii, näyttäytyy HSL:n asiakkaille aiempaa yhdenmukaisempana asiakaskokemuksena, kun matkustamiseen liittyvä tieto, poikkeusaikataulut ja muu informaatio tavoittaa asiakkaan laajemmin eri liikennevälineissä yhdenmukaisessa muodossa.

Rebl Group toimittaa sopimuksen myötä uudet näytöt liikennevälineisiin sekä hoitaa liikennevälineiden teippaukset, kaikkiaan noin 1250 liikennevälineeseen.

Laadukkaamman ja yhtenäisemmän informaation lisäksi yhteistyösopimus mahdollistaa HSL:lle tervetulleiden lisätulojen hankkimisen.

”Yksi HSL:n viime vuosien tavoitteista on ollut lisätulojen kasvattaminen lipputulojen rinnalla. Nyt solmittu sopimus on merkittävin askel lisätulojen hankkimisessa hieman pidemmälläkin aikavälillä. Mainossopimus tuo HSL:lle kaivattuja lisäeuroja, jotka auttavat meitä säilyttämään joukkoliikenteen palvelutason korkeana ja hillitsemään painetta lipunhintojen korotuksiin”, HSL:n Markkinat -tulosalueen johtaja Mari Flink iloitsee.

HSL:n ja Rebl Groupin liikennevälinemedia tulee olemaan tavoittavuudeltaan erittäin suurta, sillä HSL:n liikenteessä tehdään noin miljoona matkaa päivässä. Lisäksi teipatut ulkopinnat tavoittavat sadat tuhannet muut alueen asukkaat ja vierailijat. 

”Rebl Group tulee mahdollistamaan liikennevälinemedian ohjelmallisen ostamisen, ja tuo mukaan mahdollisuuden entistä parempaan kohdentamiseen, kun mainontaa voidaan ostaa esimerkiksi sijaintiperusteisesti vain tietyssä kaupunginosassa liikennöiviin välineisiin. Mainostilaa ostaville brändeille kohdentaminen ja laaja kattavuus tarkoittavat entistä osuvampaa ja vaikuttavampaa mainontaa, ja liikennevälinemedian ostaminen palvelee paremmin myös pienempiä, paikallisia yrityksiä”, kertoo Rebl Groupin näkyvyysliiketoiminnan johtaja Sampsa Lilja

Yhteistyön sopimuskausi on 8 vuotta sisältäen 1+1 vuoden option. Sopimukseen sisältyvän mediamyynnin määrän arvioidaan olevan vuositasolla useita miljoonia euroja.