Talviaikataulut voimaan 12.8. – liikenteessä paljon muutoksia

Syksyn myötä HSL-alueella talviaikataulut astuvat voimaan maanantaina 12. elokuuta. Aikataulumuutosten lisäksi joukkoliikenteeseen tulee runsaalti reittimuutoksia.

Syksyn myötä HSL-alueella talviaikataulut astuvat voimaan maanantaina 12. elokuuta. Aikataulumuutosten lisäksi joukkoliikenteeseen tulee runsaalti reittimuutoksia ja joidenkin pysäkkien nimet vaihtuvat. Osa U-linjoista siirtyy talviaikatauluihin jo torstaina 8. elokuuta. Myös osa koululaislinjoista aloittaa liikenteen jo 8.8. alkaen.

Talviaikataulujen ja linjakilpien vaihto pysäkeille on jo aloitettu. Viimeisenä vaihdetaan terminaalien aikataulut ja linjakilvet. Ajankohtaiset reitit ja aikataulut löydät aina Reittioppaasta.

Bussiliikenne

Merkittävimpiä muutoksia tapahtuu Pohjois-Espoon ja Leppävaaran sekä Keravan ja Tuusulan alueilla, joissa bussilinjasto uudistuu kokonaan. Linjastomuutosten vaikutukset omaan kulkemiseen kannattaa tarkistaa linjastouudistusten omilta sivuilta tai Reittioppaasta hakemalla reittiä 12.8. jälkeiseksi ajaksi.

Oranssit bussit lisääntyvät Helsingissä ja Espoossa, kun bussilinjat 58 ja 551 muuttuvat runkolinjoiksi 500 ja 510. Uudet runkolinjat tarjoavat tiheää palvelua Pasilan tason poikittaisliikenteessä. Runkolinjat kulkevat kuitenkin lokakuuhun 2019 saakka Teollisuuskadun kautta kunnes Pasilan uusi terminaali avataan.

Bussiliikenteeseen tulee myös muita muutoksia, jotka on alla esitelty kaupungeittain.

Helsinki

Espoo

Vantaa

Kauniainen

Sipoo

Raitioliikenne

12.8. alkaen koko kesän poikkeusreitillä olleet linjat 2 ja 7 sekä lyhyemmän ajan poikkeusreitillä ollut linja 9 palaavat Pasilaan. Korvaava bussi 2X lakkaa kulkemasta ja linjat 2 ja 7 ajavat taas Länsi-Pasilaan ja linja 9 ajaa taas normaalia reittiään Pasilan asemalle. Samalla linjan 7 uusi reitti tulee voimaan.

Linjan 1 poikkeusreitti Kolmikulmaan jatkuu 29.9. asti.

Junaliikenne

Pasilassa laiturien numerot muuttuvat 12.8. alkaen.

Lähijunien liikennöintiin tulee muutoksia, kun K-junat alkavat pysähtyä kaikilla asemilla ja linjatunnus N poistuu käytöstä. Lisäksi Y-juna alkaa pysähtyä myös Kauklahdessa ja I-junan liikennöintiajat laajenevat.

Muutoksia lähijunaliikenteeseen 12.8. alkaen

Metroliikenne

Metroliikenne siirtyy tiheämpiin talviaikatauluihin 12.8. Matinkylän palveluita parannetaan jatkamalla Mellunmäen vuoroja myöhäisilloissa Matinkylään asti. Muita merkittäviä muutoksia metroliikenteeseen ei ole tiedossa.

Lauttaliikenne

Suomenlinnan lautta jatkaa liikennöintiä kesäaikatauluilla aina 22. syyskuuta asti.

Kommentit

On aivan järjetöntä, ettei keskustassa asuva tai vain A-vyöhykkeellä matkustava voi ostaa pelkän A-vyohykkeen lippua. Vyöhykse A voisi koskea ainakin ratiovaunua. Muutoksen myötä lippujen hinnat kallistuivat liikaa ja joudun siten osaltani kustantamaan myös kauempana asuvien matkat. Ottakaa pelkkä A-vyöhyke käyttöön. Nyt olen joutunut kulkemaan matkat kaupallisilla potkulaudoilla, kun se tulee huomattavan paljon edullisemmaksi.

Hei! Saisitteko pysäkin Karhunkierros (V1208) viikkoaikataulun PDF version päivitettyä talviaikatauluksi. Kiitos!

Homma kunnossa. Nyt oli päivittynyt sekin!

Kun katsoo esim: pysäkin V2115 viikkoaikataulua tänään 12.08.2019 siellä onkin kesäaikataulut edelleenkin. Miksi ?
Minkä takia nämä viikkoaikataulut eivät ole oikeassa ajassa, eli jo nyt talviajassa?

Hei, talviaikataulujen PDF-versiot olivat jääneet päivittämättä Reittioppaaseen johtuen tiedostosiirrossa tapahtuneesta häiriöstä. Pahoittelut tästä. Tämä vika on nyt korjattu.

Mihin 206 hävisi? Ei mitään tiedotteita netissä eikä bussissa viime viikolla. Aamuisin ainakin Säterin yrityksiin riitti menijöitä. Mitään korvaavaa linjaa en löytänyt onko?

Linjan 206(A) lakkauttamisella mahdollistetaan linjan 502 vuorovälin tihentäminen. Linjat 206 ja 502 tarjoavat tällä hetkellä päällekkäistä palvelua Leppävaarasta Meilahden sairaala-alueelle suuntautuvilla matkoilla. Keskittämällä joukkoliikennepalvelu yhdelle linjalle mahdollistetaan vuorovälien tihentäminen ja sitä kautta houkuttelevampi joukkoliikennepalvelu. Linjan 502 vuoroväli on tällä hetkellä ruuhka-aikaan 20 minuuttia, ja linjastosuunnitelman myötä vuoroväli paranee 10 minuuttiin.

Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussilinjaston uudistuksesta 12.8.2019 on tiedotettu hyvissä ajoin mm. Reittioppaan sivulla https://www.hsl.fi/liikennetiedotteet/2019/pohjois-espoon-ja-leppavaaran-bussilinjasto-uudistuu-128-tarkista-linjasi, jolle on listattu kaikki muutosalueella liikennöivät bussilinjat ja muuttuvien linjojen muutokset. Lisäksi asiasta on tiedotettu bussien sisänäytöillä sekä mm. muutosalueen koteihin ja yrityksiin jaetulla infolehdellä.

Bussien lähtölaiturit linjoittain Leppävaaran juna-asemalla https://www.hsl.fi/reitit-ja-aikataulut/terminaalit-ja-lahtolaiturit .

Uudistukseen liittyvät usein kysytyt kysymykset https://www.hsl.fi/pohjois-espoon-ja-leppavaaran-uusi-bussilinjasto-1282019/usein-kysyttyja-kysymyksia

Totta tosiaan, 206 hävisi! Olisi hienoa, jos asiasta voisi saada infoa, kiitos.

Sössitte tosiaan sitten kokonaan tuusulanväylän liikenteen. Nyt ei näköjään pääse Helsingistä Hyrylää pitemmälle Tuusulaan mitenkään järkevästi. Paitsi ehkä vaihtamalla bussia ja junaa ja ties mitä noin 400 kertaa ja odottelemalla asemilla ties kuinka kauan. Vanha 665 takasin kiitos.

Jälleen uutisoidaan siirtymisestä talviaikatauluihin. Kuitenkaan edes Helsingissä ei taida talvi alkaa elokuun puolivälissä. Eikö olisi järkevämpää siirtyä puhumaan esimerkiksi normaaliaikatauluista talviaikataulujen sijaan, kun kyseiset aikataulut ovat kuitenkin voimassa 10 kuukautta vuodessa?

Koska saamma alennuksen (kello 09-14) myös appiin. Nyt pitää kantaa mukanaan myös kortti kännykän lisäksi saadakseen alennuksen.

Mannerheimintielle pitää saada lisää rasitiovaunukapasitettia ja tihempää vuoroväliä erityisesti ruuhka-aikoihin 8-10 ja 15-18

Tässä olisi toive vielä tulevia uudistuksia ajatellen.
1) Meilahdessa Haartmaninkatu on melkoinen sumppu, kun siihen siirrettiin 506 ja 502 päättärit ambulanssien sekaan jo muutenkin ahtaalle kadulle, jossa myös 14, 18 ja 39 kulkee. Sujuvuutta lisäämään olisi näiden bussien päättäriksi hyvä paikka Munkkiniemen aukiolla (busseilla oma kadunpätkä), josta myös vaihto Espooseen meneviin busseihin. Lisäksi ratikka 7-päättäri on tuleva jossain vaiheessa vielä samaan sumppuun, joten tilanahtaus on vieläkin pahempi.
2) Kesän aikana 2-ratikan kulku Meilahteen helpotti selvästi Manskun ratikkaruuhkaa sekä Töölönmutka toi vaihtopaikan 8-ratikkaan ilman, että Oopperalla loikittiin katujen yli massan voimalla. Ylipäätään Pikku-Huopalahti-Meilahti-akselilla suunnitelmissa on jo tiedossa heikennyksiä tai jo tehtyjä, kuten kyytiin pääsyssä 4-ratikan mahdolliset pysäkkipoistot pikaraitioteiden vuoksi ja bussipysäkkejä poistettu (Mäntytie). 3-ratikan uusin muutos, että päättäriltä pääsee kyytiin oli hyvä ja nopea suoritus teiltä. Kiitos siitä!
3) Palauttakaa 1- tai 2-ratikka kulkemaan Kampin metroaseman kautta Fredrikinkatua. Tässä kadonnut helppo siirtymä metroon ja 9- ja 7-ratikoihin kohti satamaa.
4) Ottaisin harkintaan pikaraitiotien rakentamisen tai jatkamisen Vallilanlaaksosta eteenpäin Länsi-Pasilaan-Keskuspuiston läpi Ratsastielle ja sieltä Pikku-Huopalahti-Munkkivuori. Keskuspuisto on upea ja olen toki sitä mieltä, että sitä ei saa tuhota mutta sen kiertäminen julkisilla lisää usein matka-aikaa 30 minuuttia. Göteborgissa on vastaava iso puistoalue Slotsskogen, jonka läpi yksi ratikka kulkee ilman, että se pysähtyy keskellä puistoa. Se kulkee osin tunnelissa ja osin puiston reunaa. Tällä toteutuksella matka-aikaa säästyy todella paljon ja asuntotuotanto on pidetty tällä tavalla pois myös puistoalueen keskeltä.
Länsi-Pasilan reunan asuntotuotanto on suurta ja jo nyt alueella on melko surkeat kulkuyhteydet. Junalle on melkoinen matka ja se vie joko keskustaan tai pohjoiseen. Uskon, että tämäntyyppinen pikaraitiotie palvelisi monia vs. se, että asuinalueiden vierestä poistetaan pysäkkejä, jotta reitti kulkisi nopeammin mutta asukkaat eivät pääse kyytiin.
5) Toiveena, että joku bussi 14,18 tai 39 (väljin) kurvaisi Linnankoskenkadun kohdassa Töölössä Mechelininkadulle ja ajaisi koko kadunpätkän läpi ja Pohjoisen-Rautatiekadun kautta Kamppiin. Pohjoinen-Rautatiekatu on kyllä sumppu, joten Leppäsuonkadun kautta kulku voisi myös toimia eli joku pienempi väli ylös Runeberginkadulle ja Kamppiin. Mechelininkadulle on rakenteilla useampi asuinrakennus, väkimäärä lisääntuu ja jo nyt bussi 24 on pääasiassa turisteja varten (Sibeliusmonumentti ja Seurasaari), vaikka hyvä linja sinänsä, mutta työmatkalaisille vuoroväli liian pitkä ja kiertää työmatkatarkoitukseen liian kaukaa.

Toivon, että joku näistä näkyisi joskus suunnitelmissanne. Kiitos.

Kuka tai mikä huolehtii siitä, että bussipysäkille tulee ajantasaiset vuorotaulukot. Uudensillantien pysäkeillä ne on revitty irti ja nythän aikataulut muuttuvatkin pian.

Miksi linja 623 reitti muutettiin niin ettei enää aja simonkyläntien kautta kuten ennenkin . Nyt kun kääntyy ennen Ruskeasannan Shelliä pois Läntiselle valkoisenlähteentielle , eihän siellä ole edes bussipysäkkiä ,joten eihän se palvele enää ketään. Edes Peijakseen ei pääse enää siis Helsingistä bussilla.
Nyt on iso osa Ruskeasantalaisia motissa juuri tämän muutoksen vuoksi,miksi ?

Hei milloin saamme lisävuoroja Leinelän asemalta kulkevaan 624:n.

Kun juna saapuu , bussin perävalot vain enää näkyvät. Odotapa 25 minuuttia pakkasessa uutta liityntäbussia.
Tämä ongelma on ollut siitä lähtien kun Leinelän asema avattiin , juna ja bussin aikataulut eivät sovi kuin kerran tunnissa yksiin . Puuttuu yksi bussivuoro välistä siis?

Taas kerran aikatauluja katsellessa ei voi kuin ihmetellä, että miksi täältä Mikkolasta ei saada syöttöliikennettä Korson asemalle toimimaan, niin, että oikeasti olisi järkevät yhteydet juniin?

Jälleen kerran 731 ja 735 ajavat melkein peräkkäin Korsoon ja sitten on taas väliä ennen seuraavia.

Esimerkiksi Korsosta Helsinkiin päin lähtevään junaan klo 6.23 ei ole järkevää yhteyttä. Linja 735 on Korsossa klo 6.23 ja linja 731 on Korsossa klo 7.27, joten kummallakaan ei siis ehdi ko. junaan.

Toivoisn HSL:n vastaavan tähän asiaan jotain, milloin Mikkolan yhteydet junille saadaan toimimaan, niin, että bussit eivät aja peräkkäin ja sitten taas pitkä odotus ennen seuraavaa?

Siis linja 731 on Korsossa 6.27, ei tietenkään 7.27.

Hei, kiitos palautteesta. Välitän sen eteenpäin linjan suunnittelijalle.

Miksi linja 510 (vanha551) ei enää pysähdy Otarannan pysäkille. Tuo Yliopiston ja Otaniemensillan pysäkkien väli on kuitenkin kilometrin luokkaa. Otarannan pysäkki palvelee koululaisia ja päiväkotilaisia. Pitkittää matkaan kuluvaa aikaa kun bussissa ei voi jäädä pois oikealla pysäkillä.

Hei, runkolinjojen kulun sujuvoittamiseksi linjoilla on pidempi pysäkkiväli kuin normaaleilla bussilinjoilla ja osa bussipysäkeistä ei ole käytössä. Otarannan pysäkkiä käyttää jatkossakin kuitenkin esimerkiksi samasta suunnasta tuleva 552, johon voi tarpeen mukaan vaihtaa matkan varrella Munkkiniemestä.

Miksi Hsl ei anna minun käyttää julkista liikennettä? Vuosien varrella olette:

- lopettaneet Luoman junaseisakkeen
- ruuhkauttaneet 71:n kulkemaan ainoana bussina Arabian läpi, hidasti linjaa merkittävästi ja teki siitä tukkoisen
- nyt Siuntion junien heikennys, virastotyöläiset eivät ehdi Pasilaan aamukahdeksan kokouksiin.

Y-junia pitäisi lisätä, ei vähentää. Tällä hetkellä 20-22 aikoihin rantaradan junat aivan täynnä arkisin. Oletteko tästä tietoisia? Juniin ei mahdu istumaan! Suurin osa matkustajista menossa (nyt seuraa yllätys) Leppävaaraan, Espooseen, Kauklahteen ja Kirkkonummelle.

Mikäli HSL ei paranna Y-junien yhteyksiä täytyy ostaa yksi auto lisää.

Teitä ei asiakkaiden palautteet ole ikinä kiinnostaneet monopolin vuoksi joten odotukseni teiltä on kyllä nolla.

Olen ollut vuosien varrella aina joukkoliikenteen käytön kannalla. HSL:n asiakkaana ei tunnu onnistuvan.

Surullista ilmaston kannalta.

Hyvästi HSL.

Surullista, että näin on käynyt. Arabian läpi menee nykyisin 71 lisäksi myös 55 ja 52. aikoinaankin aluetta palvelivat hyvin 68 ja 78.

Kommentista käynee ilmi, että kirjoittaja asuu nykyään Siuntiossa, ja kokee, että joka alueella, jossa on asunut, on juuri siihen aikaan tapahtunut heikennystä joukkoliikenteeseen.
Olen ymmärtänyt, että hitaampi juna Siuntiosta on ongelmaksi monelle sieltäpäin tulevalle. Esim kun ei enää ehditä 8 esim Pasilaan. Kun nämä 8 junavuoroa ovat paikan ainoa järkevä joukkoliikenneyhteys, voisi kuvitella, että liikennesuunnittelijoilla olisi armoa paikkakuntalaisten suhteen, eivätkä pidentäisi näitä harvoja yhteyksiä, joista kunta maksaa suhteellisen paljon. Onko Siuntion kuntaan oltu yhteydessä ennen päätöksen tekoa?

Muutokset johtunevat Pohjois-Espoon uudesta linjastosta, jossa ohjataan matkustajia rantaradan syöttöliikenteen piiriin, suorien linjojen asemesta. Olisi toivottavaa, että Espoon kaupunkirata Kauklahteen asti rakennettaisiin pian, jottei tarvi tämän enempää tuhota haavoittuvassa asemassa olevan kunnan joukkoliikennettä tämän enempää, kun rantaradan liikenteen kapasiteetti seuraavan kerran loppuu.

Kiitokset vain Tuusulanväylän liikenneyhteyksien sössimisestä. ”Ohjataan ihmiset juniin” - vaan kun niitä junavuoroja ei ole tulossa ainakaan R-juniin yhtään lisää ja nykyiset on jo nyt ruuhka-aikaan tupaten täynnä! Uusi tynkä-665 on pelkkä irvikuva entisestä, ketä sen on ylipäätään tarkoitus palvella? Pisteenä ii:n päälle NYT sitten 576:n aikataulua myöhennettiin siten, ettei klo 22:53 R-junaan Tikkurilasta enää ehdi. Olen siis jatkossa iltavuorosta päästessä täysin kyytien ja avun varassa. Oikein h**vetin iso kiitos! Kauhulla odotan ensi talven vääjäämättömiä juna- / rataongelmia, kun plan-b:tä ei enää ole...

Samaten täällä olen erittäin huolissani työmatkailustani ja harkitsen jo vakavasti ajokortin hankkimista ja samalla autoiluun siirtymistä vaikka olen tätä koko tähän astisen elämäni koettanut vältellä koska ilmasto.
VR on jatkuvasti myöhässä, jos junaan edes ruuhka-aikoina mahtuu (lisää vaunuja ruuhka-aikoihin kiitos sekä polkupyörille lisää tilaa ehdottomasti) ja talvipakkasilla ei ole kiva kävellä loppumatkaa junalta töihin, tai toisinpäin, jonka olisi voinut välttää pääsemällä bussilla 665 suoraan ovelle. Nyt sain iloisena tietona ettei suoraa yhteyttä 665 enää ole. Ihmettelen tätä suuresti sillä vuorolla oli runsaasti käyttäjiä Järvenpäähän saakka. Saisiko tähän jotain selvitystä-en googlaamalla löytänyt. Ymmärrän resurssit yms mutta tämä 665 vuoro on kyllä suosittu ja käytössä. Tämän lisäksi ihmetyttää miksi R-junan vaunuja paljon vähemmän kuin ennen (vertaan esim.2000-luvun ensi kymmen) ja miksei polkupyörille ole lisää tilaa vaikka käyttöaste suurenee vuosi vuodelta. Olen pettynyt HSL.n toimintaan - vuosi vuodelta tuntuu laskevan laatu ja tarjonta. (Paitsi metron osalta-lieneekö syönyt kaikki resurssit?)

MIKSI?? Kouluthan alkavat jo 8.8!! HSL järjestää "ihanat" matkat ruuhkabusseissa...taas kerran! Ettekö saaneet tietoonne, että koulut alkavat 8.päivä elokuuta, ei 12 päivä?? Taas kerran nähtiin HSL:n järkevyyden...tässä teidän hiommassa ei ole yhtään järkeä. Tulkaa sieltä toimistosta matkustamaan busseilla tms. niin saatte kokea matkan ihanuuden. Ollaan taas kerran kun sardiinit purkissa

Viikonvaihteita on muitakin; talviaikatauluihinhan olisi voitu siirtyä vaikka jo 5.8. Sillä olisi lisäksi ollut sellainen vaikutus, että iso osa poikkeuksista ja poikkeuksen poikkeuksista olisi jäänyt toteutumatta ja tiedotteista olisi tullut huomattavan paljon lyhempiä.

550:n Huopalahden asemasta johtuvan kiertoreitin yhteydessä selititte nimenomaan tiedottamisen ja ymmärtämisen hankaluudesta jos jokin menee monimutkaiseksi. Tämäkö ei sitten ole monimutkainen tapa järjestää asia?

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.