Linjojen ja liikenteen suunnittelu
Suunnittelemme joukkoliikennettä yhdessä asiakkaiden kanssa. Tällä sivulla esittelemme ajankohtaiset linjastosuunnitelmat ja kerromme suunnittelumme periaatteista. Tavoitteenamme on luoda kestävällä liikkumisella sujuva arki ja toimiva kaupunkiseutu sekä tarjota houkuttelevaa ja tehokasta joukkoliikennettä.
Käynnissä olevat linjastosuunnitelmat - nyt on aika vaikuttaa
Laajasalon linjastosuunnitelma
Laadimme yhdessä Helsingin kaupungin kanssa nykyisen bussilinjaston kehittämissuunnitelman raitiovaunuliikenteen aloitukseen asti ja sen jälkeiseen aikaan vuosille 2022-2030.
Metro Kivenlahteen – uusi bussilinjasto
Suunnittelemme uusia bussilinjoja eteläiseen Espooseen, jossa metroliikenne jatkuu lähivuosina Matinkylästä Kivenlahteen. Tarkastelemme myös Kirkkonummen liityntälinjoja.
Raitiovaunujen linjastosuunnitelma
Raitiovaunujen verkosto laajenee 2020-luvulla paljon. Myös uusia pikaraitioteitä rakennetaan - myös Helsingin rajojen ulkopuolella. Suunnittelemme muutoksia nykyisellekin rataverkolle.
Valmistuneita linjastosuunnitelmia
HSL:n hallitus hyväksyi Haagan linjastosuunnitelman kokouksessaan 17.12.2019. Kokouksen pöytäkirja.
Lue lisää hyväksytystä suunnitelmasta tiedotteesta.
Lisätietoa suunnittelusta ja muutoksista saat Haagan linjastosuunnitelma -blogista.
Uusi linjasto
Tiheän vuorovälin linjat (vuoroväli päivällä 10 minuuttia):
- 40 Elielinaukio–Haaga–Kannelmäki
- 52 Kuninkaantammi–Kannelmäki–Huopalahti as.–Munkkivuori–Otaniemi
Peruslinjat (vuoroväli päivällä 20 minuuttia):
- 37 Kamppi–Malminkartano–Myyrmäki
- 41 Kamppi–Ruskeasuo–Etelä-Haaga–Pohjois-Haaga
- 42 Kamppi–Ruskeasuo–Maununneva–Kannelmäki
Täydentävät linjat (vuoroväli päivällä 20 minuuttia, liikennöi ma–la):
- 33 Haaga–Munkkivuori–Munkkiniemi–Tarvo
Karttakuvat linjojen reiteistä ovat katsottavissa hallituksen pöytäkirjan liitteenä olevasta raporttiluonnoksesta.
Keskeiset muutokset linjastossa
- Linja 40 jatketaan Pohjois-Haagasta Kannelmäkeen.
- Linjan 41 reitti lyhenee Kannelmäestä Pohjois-Haagan asemalle. Reitti muuttuu Etelä-Haagassa.
- Linja 43 lakkautetaan.
- Linja 52 jatketaan Kuninkaantammeen (uuden linjan 52 reitti perustuu Helsingin poikittaislinjaston kehittämissuunnitelmassa esitettyyn reittiin).
- Lähibussin 33 reitti muuttuu Haagassa (verrattuna siihen, mitä on esitetty Helsingin poikittaislinjaston kehittämissuunnitelmassa).
Uuden linjaston tavoitteena on selkeyttää Haaga–Kannelmäki-alueen säteittäistä bussilinjastoa sekä parantaa liityntäyhteyksiä juna-asemille. Tiheän vuorovälin linjat 40 ja 52 yhdistävät keskeisiä joukkoliikenteen vaihtopaikkoja, missä ne tarjoavat sujuvat vaihtoyhteydet esimerkiksi raideliikenteeseen ja runkobussilinjoille. Linjan 40 uuden reitin varrella asuu korkeintaan 400 metrin etäisyydellä bussipysäkeistä lähes kaksi kolmasosaa Haaga–Kannelmäki-alueen asukkaista. Linja 52 tarjoaa jatkossa tiheitä yhteyksiä sekä Kannelmäen että Huopalahden asemalle.
Haagan linjastosuunnitelma on jatkoa huhtikuussa 2019 hyväksytylle Helsingin poikittaislinjojen kehittämissuunnitelmalle, jonka yhteydessä tunnistettiin tarve tarkastella Haagan ja Kannelmäen alueen linjastoa.
Uusi linjasto pyritään ottamaan käyttöön syysliikenteen alkaessa elokuussa 2021. Raide-Jokerin rakentamisesta aiheutuvat poikkeusjärjestelyt voivat kuitenkin aiheuttaa muutoksia toteuttamisaikatauluun tai edellyttää linjastomuutosten toteuttamista vaiheittain.
Suunnittelutyön eteneminen
Työn tavoitteena oli kehittää Haagan, Lassilan, Kannelmäen, Maununnevan, Hakuninmaan ja Kuninkaantammen alueiden bussiliikennettä. Suunnitelmatyössä tarkasteltiin erityisesti bussilinjojen 40, 41, 42 ja 43 reittejä, tarjontaa ja liikennöintiaikoja.
Työn etenemistä pystyi seuraamaan Haagan linjastosuunnitelma -blogissa, joka toimi asukasvuorovaikutuksen pääkanavana. Blogisivustolla asukkailla oli mahdollisuus kommentoida suunnitelmia ja keskustella HSL:n joukkoliikennesuunnittelijoiden kanssa. Palautetta oli mahdollista antaa myös HSL:n palautejärjestelmän ja asiakaspalvelun kautta.
Asukkaat saivat osallistua suunnitteluun vastaamalla kyselyyn, jolla selvitettiin Haagan, Lassilan, Kannelmäen, Maununnevan, Hakuninmaan ja Kuninkaantammen alueilla kulkevien liikkumistottumuksia ja mielipiteitä alueen joukkoliikenteestä. HSL:n liikkumiskysely oli auki 15.8.–1.9.2019. Haagan linjastoluonnos oli kommentoitavana blogissa 9.10.–3.11.2019. Kommentteja sai jättää blogin lisäksi HSL:n palautejärjestelmän ja asiakaspalvelun kautta sekä asukastilaisuudessa. Luonnosta esiteltiin asukastilaisuudessa 24.10.2019 Valkean talon auditoriossa Pohjois-Haagassa. Ensimmäistä luonnosta muokattiin asukkailta saadun palautteen perusteella.
Linjastosuunnitelmatyötä tehtiin yhteistyössä Helsingin kaupungin ja HSL:n asiantuntijoiden kesken.
HSL:n hallitus hyväksyi suunnitelman Helsingin poikittaisten bussilinjojen kehittämiseksi 16.4.2019. Kokouksen pöytäkirja. Uudet linjat aloittavat elokuussa 2021.
Tutustu kehittämissuunnitelman raporttiin: Helsingin poikittaislinjaston kehittämissuunnitelma
Lue lisää hyväksytystä suunnitelmasta tiedotteesta.
Lisätietoa suunnittelusta ja muutoksista saat Helsingin poikittaisyhteyksien kehittäminen -blogista.
Uusi Helsingin poikittaislinjasto
Tiheän vuorovälin linjat (vuoroväli päivällä 10 min):
- 52 Kannelmäki–Huopalahti as.–Munkkivuori–Otaniemi
- 56 Kalasatama (M)–Käpylä–Metsälä–Kannelmäki
- 57 Kontula (M)–Viikki–Koskela–Ruskeasuo–Munkkiniemi
- 59 Sompasaari–Kalasatama(M)–Pasila–Konala–Malminkartano
Peruslinjat (vuoroväli päivällä 15–20 min):
- 23 Rautatientori–Pasila–Postipuisto–Maunula–Pirkkola
- 63 Kamppi–Ruskeasuo–Postipuisto–Maunula–Paloheinä
- 506 Myllypuro(M)–Viikki–Viikinmäki–Kumpula–Pasila–Meilahti–Ruskeasuo
Täydentävät linjat (vuoroväli päivällä 20 min):
- 33 Haaga–Munkkivuori–Munkkiniemi–Tarvo
- 53 Arabia–Oulunkylä–Maunula–Pohjois-Haaga–Pitäjänmäki as.–Uusmäki
Poikittaislinjastoon tulevat muutokset
- Linjat 38, 50, 51 ja 552 lakkautetaan ja korvataan muiden linjojen muutoksilla.
- Linjan 23 reitti muuttuu kulkemaan Pasilan kautta Maunulaan ja Pirkkolaan. Ruskeasuon Invalidisäätiötä palvelee tulevaisuudessa linja 506.
- Lähibussin 33 vuoroväli tihenee ja reitti jatkuu Munkkivuoresta Haagaan.
- Linjan 52 uusi reitti kulkee Kannelmäestä Huopalahden kautta Munkkivuoreen ja Otaniemeen. Linjalta poistuu Arabian ja Huopalahden aseman välinen reittiosuus, ja toisessa päässä reitti jatkuu Otaniemeen.
- Uusi linja 53 Arabia–Oulunkylä–Maunula–Pohjois-Haaga–Pitäjänmäki as.–Uusmäki.
- Linjan 59 reitti jatkuu Pitäjänmäentieltä Konalaan ja Malminkartanoon.
- Linjan 63 reitti kulkee uuden Postipuiston asuinalueen kautta.
- Linja 506 alkaa ajaa Viikinmäen kautta. Toisessa päässä reittiä jatketaan Töölön tullista Ruskeasuon Invalidisäätiölle.
Linjojen 56 ja 57 reitteihin ei tule muutoksia, mutta linjojen vuorovälejä tihennetään.
Uuden linjaston tärkeimpänä tavoitteena on parantaa liikkumista Helsingin poikittaisilla bussilinjoilla tarjoamalla tiheämpiä vuorovälejä ja laajempia liikennöintiaikoja, jotta liikkumisesta myös ruuhka-aikojen ulkopuolella tulee sujuvampaa. Tällä vastataan asukkaiden toiveisiin, sillä esimerkiksi viime syksynä tehdyssä liikkumiskyselyssä asukkaat toivoivat tiheämpiä vuorovälejä. Valitettavasti osalla sellaisista reittiosuuksista, joilla matkustajamäärät ovat olleet pieniä, yhteydet muuttuvat vaihdollisiksi. Liikennemallin perusteella suunnitelma kuitenkin lisää joukkoliikenteen matkamääriä noin 700 matkalla arkivuorokaudessa. Uusi linjasto pyritään ottamaan käyttöön syysliikenteen alkaessa elokuussa 2021. Raide-Jokerin rakentamisesta aiheutuvat poikkeusjärjestelyt voivat kuitenkin edellyttää linjastomuutosten toteuttamista vaiheittain.
Suunnittelutyön eteneminen
Työn tavoitteena oli kehittää Helsingin poikittaisyhteyksiä 2020-luvun alun tilanteeseen. Lähtökohtana oli, että runkobussilinja 550 korvautuu uudella pikaraitiotiellä. Suunnitelmatyössä tarkasteltiin Koskelantien, Hakamäentien, Metsäläntien ja Maunulan tason poikittaista bussiliikennettä – erityisesti poikittaislinjojen 51, 52, 56, 57 ja 552 reittejä, tarjontaa ja liikennöintiaikoja.
Työn etenemistä pystyi seuraamaan Helsingin poikittaisyhteyksien kehittäminen -blogissa, joka toimi asukasvuorovaikutuksen pääkanavana. Blogisivustolla asukkailla oli mahdollisuus kommentoida suunnitelmia ja keskustella HSL:n joukkoliikennesuunnittelijoiden kanssa.
Asukkaat saivat osallistua suunnitteluun vastaamalla kyselyyn, jolla kartoitettiin Helsingissä linjojen 51, 52, 56, 57 ja 552 vaikutusalueella kulkevien liikkumistottumuksia ja mielipiteitä alueen joukkoliikenteestä. HSL:n liikkumiskysely oli auki 19.9.–7.10.2018. Helsingin poikittaislinjaston ensimmäinen luonnos oli kommentoitavana blogissa 14.11.–9.12.2018. Kommentteja sai jättää blogin lisäksi HSL:n palautejärjestelmän ja asiakaspalvelun kautta. Luonnosta esiteltiin kolmessa asukastilaisuudessa: Helsingin yliopiston Metsätalolla 19.11.2018, Munkkiniemen yhteiskoulussa 26.11.2018 ja Maunulan yhteiskoulussa ja Helsingin matematiikkalukiossa 28.11.2018. Toista linjastoluonnosta sai kommentoida blogissa 13.2.–3.3.2019. Palautetta sai jättää myös HSL:n asiakaspalvelun ja palautejärjestelmän kautta.
Linjastosuunnitelmatyötä tehtiin yhteistyössä Helsingin kaupungin ja HSL:n asiantuntijoiden kesken.
HSL:n hallitus hyväksyi Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien uuden linjaston 24.3.2020. Uusien linjojen on tarkoitus aloittaa elokuussa 2022.
Linjastosuunnitelmatyö kattaa Länsi-Vantaan ja osan Pohjois-Espoon alueista.
Lue lisää hyväksytystä suunnitelmasta tiedotteesta.
Lisätietoa suunnittelusta ja muutoksista saat Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma- blogista.
Uusi linjasto
Runkolinjat (vuoroväli 10 min ma-la, 15 min su)
- 300 Elielinaukio – Vihdintie – Pähkinärinne – Myyrmäki
- 400 Elielinaukio – Hämeenlinnanväylä –Myyrmäki – Martinlaakso Vantaankoski
- 520 Martinlaakso – Myyrmäki – Leppävaara – Matinkylä
- 530 Matinkylä – Espoon keskus – Jorvi – Myyrmäki
Peruslinjat (liikennöivät ma-su, päiväliikenteen vuoroväli 20 - 30 min)
- 37 Kamppi – Honkasuo – Myyrmäki
- 311 Kaivoksela – Myyrmäki – Rajatorppa – Pähkinärinne - Hämeenkylä
- 335 Linnainen – Hämevaara – Vapaala – Myyrmäki – Kivimäki – Askisto
- 431 Elielinaukio – Kuninkaantammi – Kivistö
- 555 Vantaankoski – Pähkinärinne – Leppävaara
- 571 Tikkurila – Ylästö – Martinlaakso – Myyrmäki
- 574 Peijas – Aviapolis – Ylästö – Martinlaakso – Myyrmäki
- 583 Aviapolis – Louhela – Perusmäki
- 584 Aviapolis – Louhela – Kalajärvi
Täydentävät linjat (päiväliikenteen vuoroväli yli 30 min tai rajoitetut liikennöintiajat)
- 321 Elielinaukio – Jupperi - Vanhakartano
- 345 Elielinaukio – Rinnekoti
- 566 Martinlaakso – Espoon keskus
- 572 Mellunmäki – Martinlaakso
- 616 Hakaniemi – Tammisto – Kivistö
Karttakuvat linjojen reiteistä ovat katsottavissa hallituksen pöytäkirjan liitteenä olevasta raporttiluonnoksesta.
Keskeiset muutokset linjastossa
Muutosten myötä bussilinjastosta alueella tulee entistä verkostomaisempi ja yhteydet aluekeskusten välillä tihenevät. Erityisesti seudullisten aluekeskusten kuten Myyrmäen, Espoon keskuksen sekä Leppävaaran saavutettavuus paranee uusien runkolinjojen perustamisen myötä. Kokonaisuudessaan joukkoliikennetarjonta alueella kasvaa ja poikittais- sekä liityntäliikennettä parannetaan. Helsinkiin suuntautuvat suorat seutulinjat vähenevät, keskustayhteyksien perustuessa aikaisempaa enemmän junaliikenteeseen sekä runkolinjoihin.
Poikittaisten runkolinjojen 520 Martinlaakso – Myyrmäki – Leppävaara - Matinkylä sekä 530 Myyrmäki – Espoon keskus – Matinkylä perustaminen parantaa Espoon ja Vantaan aluekeskusten saavutettavuutta. Linjat tarjoavat kattavat poikittaisyhteydet aluekeskusten välille, sekä tiheän liityntäliikenteen raideliikenteen asemille. Linjojen perustaminen aiheuttaa myös muutoksia nykyisissä poikittaislinjoissa.
Helsinkiin suuntautuvat seutulinjat korvataan suurelta osin runkolinjojen 300 Elielinaukio – Pähkinärinne – Myyrmäki ja 400 Elielinaukio – Martinlaakso - Vantaankoski liikennöinnillä. Seutulinjat 321, 345 ja 431 säilyvät myös jatkossa runkolinjojen täydentäjinä.
Uusi linjasto pyritään ottamaan käyttöön syysliikenteen alkaessa elokuussa 2022. Uusien katuyhteyksien rakentuminen sekä runkolinjojen pysäkki- ja infraparannusten toteutuminen voi kuitenkin vaikuttaa käyttöönoton ajankohtaan.
Suunnittelun eteneminen
Suunnitelmaa tehtiin syksystä 2018 lähtien. Työn tavoitteena oli parantaa Länsi-Vantaan ja Pohjois-Espoon linjaston yhdistävyyttä, keskittää palvelua tiheiden laatukäytävien luomiseksi, mahdollistaa matkan suuntaan etenevät sujuvat ja nopeat matkat, tarjota laajat liikennöintiajat sekä muodostaa selkeä palvelukokonaisuus, jossa resurssit on kohdistettu tiiviin yhdyskuntarakenteen alueille.
Työn etenemistä pystyi seuraamaan linjastosuunnitelman blogissa, joka toimii asukasvuorovaikutuksen pääkanavana. Blogisivustolla asukkailla oli mahdollisuus kommentoida suunnitelmia ja keskustella HSL:n joukkoliikennesuunnittelijoiden kanssa. Palautetta oli mahdollista antaa myös HSL:n palautejärjestelmän ja asiakaspalvelun kautta. Suunnitelmasta järjestettiin myös kolme asukastilaisuutta.
Asukkaat saivat osallistua suunnitteluun vastaamaalla kyselyyn, jolla selvitettiin alueella kulkevien liikkumistottumuksia ja mielipiteitä alueen joukkoliikenteestä. HSL:n liikkumiskysely oli auki 25.9.2018 - 21.10.2018 ja vastauksia saatiin noin 5000 asukkaalta.
Ensimmäinen linjastoluonnos oli kommentoitavana blogissa 14.11.–9.12.2018. Toinen linjastoluonnos oli kommenteilla 22.8.–8.9.2019. Toisesta linjastoluonnoksesta saatujen palautteiden perusteella päädyttiin vielä muokkaamaan lopullista suunnitelmaa ennen päätöksentekoa.
Suunnitelma laadittiin Vantaan, Espoon ja Helsingin kaupunkien ja HSL:n asiantuntijoiden yhteistyönä.
HSL:n hallitus hyväksyi Kivistön bussien uudet reitit 29.4.2020. Uudet linjat aloittavat elokuussa 2022.
Keskeiset muutokset linjastossa
431N Elielinaukio–Kuninkaantammi–Vantaanpuisto–Kivistö–Kannisto–Aviapolis–Lentoasema
Yhteistyössä Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmaprojektin kanssa linja esitettiin kulkemaan Kuninkaantammen kautta, mutta Hämeenlinnanväylää Myyrmäen ja Martinlaakson ohitse. Linja ajetaan Vantaanpuiston jälkeen suoraan Mestarintietä Kivistön keskustaan, sitten Kannistoon ja sieltä Tikkurilantietä Lentoasemalle.
Reittimuutos mahdollistaa yhteydet Kivistöstä Lentoasemalle junien liikennöintiajan ulkopuolella ja nopeuttaa yhteyksiä Helsingin ja Kivistön välillä. Näistä tuli paljon toiveita Kivistön liikkumiskyselyssä.
Linjaa tihennetään 30 minuutin vuorovälille nykyisestä 60 minuutista. Linjalla tultaneen tarjoamaan myös varhain aamulla liikennettä ennen junaliikenteen käynnistymistä.
616 Tammisto–Pakkala–Aviapolis–Kannisto–Kivistö
Linja 616 siirrettiin asiakaspalautteen myötä ajamaan Kivistössä Kanniston kautta Kivistön aseman ja Tikkurilantien välisen osuuden. Muutos parantaa asiointiyhteyksiä Vanhasta Kivistöstä, Kannistosta ja Lapinkylästä.
Linja 616 ajaa Kivistön ja Pakkalan välillä Tikkurilantien kautta. Muutoksella mahdollistetaan tasavälinen palvelu Tikkurilantien työpaikka-alueella yhdessä linjan 576 kanssa. Osuudella liikennöidään ruuhkassa 15 minuutin ja muuna aikana 30 minuutin vuorovälillä.
Kivistön linjastosuunnitelmassa linja 616 lyhennettiin välille Tammisto–Kivistö. Vuonna 2020 laadittavassa Tuusulanväylän linjastosuunnitelmassa tullaan tarkastelemaan tarkemmin yhteyksiä esimerkiksi Tammiston ja Mäkelänkadun välillä. Tässä yhteydessä myös linjan 616 mahdollinen katkaisu, yhdistäminen toiseen linjaan tai jatkaminen Tuusulanväylän päästä tulee uudestaan pohdittavaksi.
432 Martinlaakso–Vantaanpuisto–Petas–Kivistö–Kirkka
Linja lakkautetaan. Kivistön aseman eteläpuolella palvelua tulee korvaamaan linja 433. Kivistön aseman pohjoispuolen liikenteestä lisää linjojen 433 ja 616 yhteydessä.
433 Martinlaakso–Vantaanpuisto–Petas–Kivistö
Jatkossa kaikki vuorot ajavat Petaksen kautta korvaten poistuvaa linjaa 432. Kivistössä ei ajeta Kanniston ja Vanhan Kivistön kautta. Yhteydet Kannistoon linjoilla 444–446, 576 ja 616. Yhteydet Vanhaan Kivistöön linjoilla 443 ja 616.
Muutoksella mahdollistetaan tasavälisempi liikenne Vantaanpuistoon, Mestarintielle, Vehkalan asemalle ja Petakseen. Lisäksi liityntäyhteydet Kivistöön aseman eteläpuolelta ja yhteydet Kivistön keskustasta esimerkiksi Vantaanpuistossa sijaitsevaan postiin nopeutuvat.
Kivistön ja Vantaanpuiston välillä liikennöi myös linja 431, jonka palvelua tihennettiin HSL:n hallituksen 3.3.2020 hyväksymässä Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa.
434 Kivistö–Keimolanmäki
Keimolanmäen asuinalueen kasvun takia linjan 434 palvelutasoa parannetaan. Linjan vuoroväliä tihennetään ja tasoitetaan ruuhkassa 10 minuuttiin ja ruuhka-aikojen ulkopuolella 20 minuuttiin. Hiljaisimpaan aikaan liikennöidään 30 minuutin välein.
Maankäytön kehittymisen myötä linja on mahdollista jatkaa Lumikvartsinkadun kautta Lapinkylän asemalle.
Näin suuunnittelutyö eteni
HSL:n liikkumiskysely oli avoinna 7.–27.10.2019. Kyselyllä selvitettiin Kivistön suuralueella kulkevien liikkumistottumuksia. Tietoja liikkumisesta kerättiin linjastosuunnittelun tueksi Kivistön linjaston kehittämiseen.
Työn tavoitteena oli valmistella linjasto, joka palvelee Kivistön nykyisiä ja tulevia asukkaita sekä alueella liikkuvia ihmisiä syksystä 2022 alkaen. Tavoitteena oli helpottaa matkustamista keskeisiin kohteisiin ja luoda entistä selkeämpi linjasto.
Kivistön nykyinen linjasto on otettu käyttöön vuonna 2015 kehäradan junaliikenteen käynnistymisen yhteydessä. Alueen maankäyttö ja liikkumistarpeet ovat muuttuneet huomattavasti vuoden 2015 jälkeen ja alueen asukasmäärä on kasvanut voimakkaasti, minkä vuoksi linjastoa oli tarpeen tarkastella.
Kivistön linjastosuunnitelmassa huomioitiin samaan aikaan työstetyn Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelman muutokset.
Linjastosuunnitelmatyötä tehtiin yhdessä Vantaan kaupungin ja HSL:n asiantuntijoiden kesken. Linjastosuunnitelmaa laadittiin syksyn 2019 ja kevään 2020 aikana. Uuden linjastosuunnitelman mukainen liikenne käynnistyy syksyllä 2022.
HSL:n hallitus hyväksyi Lahdenväylän suunnan uudet bussireitit 13.2.2018. Uudet linjat aloittavat elokuussa 2021.
Osa nykyisin Hämeentietä keskustaan kulkevasta bussiliikenteestä tullaan ohjaamaan Hermannin rantatien kautta Kalasatamaan, jonne valmistuu uusi bussiterminaali.
Linjastosuunnitelman suurin muutos on, ettei suoria bussiyhteyksiä tarjota enää kaikilta linjaston alueilta Helsingin keskustaan. Kalasatamaan katsottiin mielekkääksi päättää linjoja, jotka palvelevat Keravan kaupunkiradan ja Lahdenväylän välistä aluetta, ja joiden palvelualueelta ensisijainen yhteys Helsingin keskustaan toimii junalla. Kalasatamaan päätyvät linjat ovat 711, 721, 731 ja 738. Linja 738 päättyy Kalasatamaan syysliikenteen 2019 alusta lähtien.
Järjestelyillä voidaan parantaa linjastoa Vantaan puoleisissa osissa. Seutulinjoille saadaan omat helposti ymmärrettävät palvelualueensa ja Vantaan sisäiset linjat tukevat linjaston toimivuutta. Vuoroja saadaan tihennettyä ja tahdistettua paremmin, ja vuosittaiset kustannukset pysyvät samalla tasolla.
Liikenteen ohjaaminen Kalasatamaan on tarpeen siksi, että Rautatientori on osoittautunut liian ahtaaksi kasvaville matkustaja- ja liikennemäärille. Osa nykyisin Hämeentietä keskustaan kulkevasta bussiliikenteestä tullaan ohjaamaan Hermannin rantatien kautta Kalasatamaan. Lahdenväylää pitkin kulkeville linjoille tämä on luontainen päätepiste, josta on hyvät jatkoyhteydet, ja jonne tulee hyvä palvelutarjonta.
Ennen linjaston käyttöönottoa varmistetaan, että joukkoliikenne saadaan sujumaan Hermannin rantatiellä ja Kalasatamassa.
Tiiviimmät liityntäyhteydet, tarkennuksia asukkaiden toiveiden mukaan
Liityntäyhteydet Tikkurilan, Korson ja Koivukylän asemille ovat jatkossa tiiviimmät. Tarjonta vähenee joiltakin sellaisilta reittiosuuksilta, joilla nousijamäärät ovat olleet pieniä. Muutosten jälkeenkin näiden alueiden palvelutaso nousijamääriin nähden on hyvä, sillä kävelyetäisyydet lähimmälle pysäkille säilyvät suunnitteluohjeen mukaisina.
Asukkailla oli mahdollisuus kommentoida linjastoluonnosta HSL:n nettisivuilla, sähköpostitse ja kahdessa asukastilaisuudessa syksyn 2017 aikana. Tarkensimme suunnitelmia palautteen perusteella: nopeutimme Päiväkummun linjaa 721 ja tihensimme ruuhka-ajan vuoroväliä 10 minuuttiin. Koululaisia palvelemaan perustettiin linja 724 Päiväkummusta Havukosken kautta Tikkurilaan, ja linjaa 711 ohjattiin lähemmäksi Kuusikon asutusta.
Lahdenväylän linjaston käyttöönoton ajankohta on sidoksissa Ojangon uuden varikon valmistumiseen Porvoonväylän ja Kehä III:n liittymän koillispuolelle. Jos tämä viivästyy, linjaston käyttöönottoa siirretään ja nykyisiä liikennöintisopimuksia jatketaan tarvittavan ajan.
Uusi linjasto koostuu peruslinjoista, täydentävistä linjoista ja ruuhkalinjoista
Peruslinjat Kalasatamasta kulkevat päivällä 20 minuutin välein:
- 711 Kuusikko - Maarinkunnas - Jokiniemi - Tikkurila
- 721 Honkanummi - Havukoski - Päiväkumpu - Rekola - Koivukylä
- 731 Mikkola - Korso - Kulomäki
- Myös linja 717 Rautatientorilta kulkee päivällä 20 minuutin välein reittiä Jakomäki - Vaarala - Hakunila - Nissas - Kolohonka - Honkanummi - Maarinkunnas - Jokiniemi - Tikkurila
Täydentävät linjat kulkevat 30–120 minuutin vuorovälein Rautatientorilta:
- 739 Kuninkaanmäki - Nikinmäki - Leppäkorpi - Korso
- 785-788 Nikinmäki - Nikkilä.
Ruuhkalinjat
- 738 lähtee Kalasatamasta ja ajaa reittiä Lahdentie - Nikinmäki - Kerava. Linja 738 päättyy Kalasatamaan syysliikenteen 2019 alusta lähtien.
- 718(A) lähtee Rautatientorilta ja ajaa reittiä Hakunila - Nissas (Itä-Hakkila - Sotunki
Tiheämpiä yhteyksiä Tikkurilaan, Korsoon ja Koivukylään
Linjasto tarjoaa melko tiheän yhteyden Kalasatamasta kaikkiin radanvarren aluekeskuksiin eli Tikkurilaan, Koivukylään ja Korsoon. Uusi linja 711 alkaa kulkea Kalasatamasta Tikkurilaan, missä hyvät vaihtoyhteydet.
Linjan 717 jatke Tikkurilaan korvaa nykyisiä linjoja 711 ja 712 Hakunilan pohjoispuolella. Tiheämpi yhteys Nissaksesta tulee Itä-Hakkilan, Kolohongan ja Vantaan akselin kautta Tikkurilaan.
Melko tiheä yhteys Helsingin keskustasta tulee Honkanummelle ja Vantaan akselin alueelle joka päivä aamusta iltaan. Yleisimpinä työmatka-aikoina toimii myös nopeampi yhteys Kalasatamasta Vanhalle Porvoontielle.
Linjalle 736 tulee yhteys reuna-alueilta (Kuusikko, Sotunki, Kuninkaanmäki, Nikinmäki, Leppäkorpi) Korsoon ja Tikkurilaan.
Linjalle 739 tulee yhteys reuna-alueilta (Kuninkaanmäki, Nikinmäki, Leppäkorpi) Helsingin keskustaan. Reitti palvelee koko Nikinmäen aluetta.
Linjapari 736+739 välillä Kuninkaanmäki – Nikinmäki – Leppäkorpi – Korso tarjoaa liityntäyhteyden junalle ruuhka-aikoina 15 minuutin ja muina aikoina 30 minuutin välein.
Päiväkummusta on tiheämmät yhteydet linjalla 721 Koivukylään junalle ja lähipalveluiden ulottuville sekä Kalasatamaan, josta pääsee metrolle.
Koululaisia palvellaan seuraavasti:
- Nikinmäestä Korson alueen kouluihin linjoilla 736, 737 ja 739
- Dickursby skolaan ja Tikkurilan lukioon laajalta alueelta linjoilla 570, 711, 717, 721, 724, 735 ja 736
- Nikinmäestä Sotungin lukiolle linjalla 736
- Päiväkummusta Havukosken koululle linjalla 721
Yölinjasto muutetaan vastaamaan uutta päiväliikenteen linjastoa. Kello 23 jälkeen turvataan keskeisimmille asuinalueille yhteydet Tikkurilasta ja Rautatientorilta.
Tutustu linjastosuunnitelman raporttiin: Lahdenväylän linjastosuunnitelma
Tarkemmat tiedot linjojen reiteistä ja vuoroväleistä löytyvät raportin lopussa olevista linjakorteista. HUOM! Raportin sivulla 11 olevassa vuorovälitaulukossa on virhe linjan 721 kohdalla: ruuhka-ajan vuoroväli on 10 minuuttia kirjatun 20 minuutin sijaan.
Lisätietoja Kalasataman alueesta löytyy täältä.
Keski-Vantaan bussilinjat uudistuvat syksystä 2022 alkaen Tuusulanväylän linjastosuunnitelman mukaisiksi.
Merkittävin uudistus on runkolinja 600, jolla pääsee kulkemaan suoraan ja tiheästi Helsingin keskustasta kasvavan Aviapoliksen alueen kautta Lentoasemalle.
Bussit kulkevat ruuhka-aikoina alle kymmenen minuutin välein. Päiväsaikaan ja iltaisin vuoroväli on kymmenen minuuttia. Uusi runkolinja korvaa nykyiset linjat 614 ja 615.
Keskiselle Vantaalle tulee myös muita tiheästi ajettavia vaihdottomia linjoja, mikä sujuvoittaa matkustamista niin Keski-Vantaan sisällä kuin sieltä kauemmaksi. Linjan 554 reitti jatkuu Suutarilasta Lentoasemalle, joten Siltamäen, Jumbon ja Lentoaseman väliset yhteydet paranevat.
Linja 561 yhdistyy linjan 616 kanssa. Uutta linjaa 561 ajetaan Itäkeskuksesta Malmin ja Tammiston kautta Jumboon ja linjan päätepysäkki siirtyy Lentoasemalta Kivistöön.
Muutos kohentaa Kivistön bussiyhteyksiä Itä-Helsinkiin. Sekä linjaa 554 että linjaa 561 ajetaan päiväliikenteessä 20 minuutin välein.
Bussi 574 kulkee jatkossa Ruskeasannan läpi
Ruskeasanta saa lisää bussiliikennettä, kun linja 574 siirtyy kulkemaan alueen läpi. Linjaa 576 ajetaan jatkossa Junkersintietä pitkin, joten bussit kulkevat entistä lähempänä eteläistä Ruskeasantaa.
Rautatientorin ja Tikkurilan välisen linjan 611 reittiä oikaistaan Siltamäen ja Tikkurilan välillä, mikä nopeuttaa yhteyksiä Tikkurilasta Tuusulanväylän ja Mäkelänkadun suuntaan.
Uudet linjat on tarkoitus ottaa käyttöön, kun syysliikenne alkaa vuonna 2022. Muutamat pienet viikonloppuliikenteen muutokset toteutuvat vasta syksyllä 2023.
Asukkaiden sana painoi suunnittelussa
Kävimme suunnittelun aikana aktiivista vuoropuhelua keskisen Vantaan asukkaiden ja muiden siellä matkustavien kanssa. Kun suunnittelu alkoi, keräsimme liikkumiskyselyllä tietoa alueella liikkuvien tarpeista ja vastauksia tuli noin 3 700.
Tärkeä vuorovaikutuksen kanava oli linjastosuunnittelijoidemme ylläpitämä blogi, jossa käytiin vilkasta keskustelua. Blogisivua ladattiin noin 44 000 kertaa ja asukkailta tuli noin 1 000 kommenttia.
Järjestimme myös asukastyöpajoja ja pidimme suunnitelmaa esillä sähköisillä näytöillään pysäkeillä ja busseissa. Myös media oli kiinnostunut suunnitelmasta ja siitä ilmestyi juttuja useammassakin lehdessä.
Asukkaiden aktiivisuus kantoi satoa. Liikkumiskyselyn vastauksista seuloutui esille etenkin se, että Ruskeasannan asukkaiden tyytyväisyys kotikulmiensa joukkoliikenteeseen oli selvästi Keski-Vantaan muita asukkaita matalampi, joten alueen bussiyhteyksiä oli tarpeen kohentaa.
Runkolinja 600 ei saanut keskisellä Vantaalla varauksetonta suosiota, koska asukkaita askarruttivat uuden linjan vaikutukset Ylästön liikennetarjontaan. Päädyimme kuitenkin runkolinjan kannalle muun muassa sen vuoksi, että linja 574 kulkee jatkossa Ylästön kautta.
Kiitokset aktiivisuudestanne, Keski-Vantaan asiakkaamme! Paras joukkoliikenne syntyy yhdessä tehden.
Tutustu linjastosuunnitelman raporttiin: Tuusulanväylän linjastosuunnitelma