Aleksi Manninen: "Työlläni on suora vaikutus ihmisten arkeen"

Autot ja liikenne ovat aina kiehtoneet Aleksi Mannista. Etenkin nuorena niissä tuntui olevan aina jotain pielessä. Kenties juuri siksi hän opiskeli liikennesuunnittelijaksi ja on viihtynyt HSL:llä jo vuosikymmenen.

Millaisissa paikoissa helsinkiläiset haluavat vaihtaa ratikasta bussiin? Vai olisiko kannattavampaa suunnitella vaihtoja enemmän metrolinjojen tai muiden ratikkareittien kannalta?

Muun muassa tällaisia kysymyksiä Helsingin Laajasalon joukkoliikenteestä vastaava joukkoliikennesuunnittelija Aleksi Manninen pohtii tänään kotitoimistollaan Vantaan Myyrmäessä.

Kymmenen vuotta sitten Aleksi viimeisteli liikennesuunnittelijan opintojaan ja aloitti harjoittelijana HSL:n joukkoliikennesuunnittelussa. Jyväskyläläislähtöiselle nuorelle Helsingin seutu oli silloin kaikkea muuta kuin tuttu.

"Nykyään tunnen lähes kaikkien pääkaupunkiseudun katujen ja pysäkkien nimet ja tiedän, missä koulut, sairaalat ja kirjastot sijaitsevat. En tosin tiedä, onko kenenkään tarpeellista tuntea jokaista nurkkaa ihan näin yksityiskohtaisesti", Manninen naureskelee.

Tänään illalla hänellä on edessään Helsingin Kruunuvuorenrannan asukastilaisuus, jossa hän kertoo alueen asukkaille joukkoliikenteen tilanteesta ja kehityksestä etäyhteyden avulla.

"Asukasvuorovaikutuksen ja osallistamisen rooli on noussut työssäni viime vuosina todella paljon. Vedämme työpajoja ja olemme paljon mukana kertomassa eri hankkeista ja keskustelemassa asukkaiden kanssa. On tärkeää kuulla asukkaiden mielipiteitä, ajatuksia ja kipukohtia liikennejärjestelyihin liittyen."

Manninen käy myös usein itse eri kaupunginosissa tutustumassa linjoihin ja alueisiin.

"Siitä saa hyvää näkemystä. Paikan päällä saa myös eri tavalla kuin karttoja lukemalla kiinni esimerkiksi siitä, millaisia kävelymatkoja pysäkeille tulee. Palaan näiltä reissuilta aina uuden ajatuksen tai havainnon kanssa."
Manninen näkee kädenjälkensä hyvin konkreettisesti. Tärkeänä pulssimittarina toimii asiakaspalaute, jota Manninen saa suoraan joukkoliikenteen käyttäjiltä.

"Se on aina hyvä merkki, jos palautetta ei tule paljon. Mutta kyllä tässä työssä oppii myös tietämään, mikä ihmisiä kismittää. Toisinaan tulee palautteita, joissa on todella paljon järkeä. Pyrimme vastaamaan palautteisiin mahdollisimman usein ja tarvittaessa tekemään niiden pohjalta toimenpiteitä."

Ei ole ihme, että julkinen liikenne herättää tunteita. "Omalla työlläni on suora vaikutus ihmisten arkeen. Voi olla minusta kiinni, onko jonkun koulu- tai työmatka pilalla vai päinvastoin todella hyvä."

Miten ja miksi kannatat joukkoliikennettä?

"Kestävyys ohjaa meillä HSL:ssä tekemistä oikeastaan kaikessa. Ennen kaikkea työmme tavoite on tehdä joukkoliikenteestä niin hyvää, että ihmiset jättävät auton kotiin. Olemme vähän joukkoliikennehörhöjä ja elämme itse sitä elämää, mihin toivomme muidenkin tarttuvan", Manninen sanoo ja nauraa.