Joona Packalén: "Joukkoliikenne on yhtä erottamaton osa toimivaa kaupunkia kuin sähkö tai vesi"

Helsingin seutu on tullut Joona Packalénille HSL-vuosien aikana hyvin tutuksi. Muun muassa Reittioppaan liiketoimintaomistajana työskentelevä Joona osaa jopa sijoittaa joukkoliikenteen pysäkit pelkän numerosarjan perusteella oikeaan paikkaan. Pasilansillan pysäkiltä H2101 kävelee nopeasti lähellä sijaitsevalle HSL:n toimistolle.

Tänään informaatiosuunnittelija Joona Packalen on herännyt kotoaan Keravan Kalevassa ja aloittanut työpäivänsä kaikessa rauhassa kotitoimistolla. Aina näin ei kuitenkaan ole.

"Päivystysvuorossa voi joskus vaikka aamuneljältä tulla viesti, että metroliikenne ei jostain syystä pääse alkamaan. Silloin pitää alkaa miettiä, miten tästä kerrotaan aamuruuhkassa oleville ihmisille. Aina tulee yllätyksiä, joten paineensietokyky on tässä työssä tärkeä."

Packalénin vetämän matkustajainfotiimin tehtäviin kuuluu muun muassa tiedottaminen liikenteen muutoksista. Kun Helsingin seudun joukkoliikenteessä on häiriöitä, Packalénin tiiminsä kanssa on oltava valmiina.

"Jos esimerkiksi metroasemalle tulee vettä ja liikenne keskeytetään, on tärkeintä saada tieto ulos ajoissa. Kun jotain tapahtuu, olemme tavallisesti tiedottaneet siitä 15 minuutissa, usein jopa nopeammin."

Nopeuden lisäksi HSL:n tiedottamisessa tärkeää on tavoittavuus – tiedon tulee saavuttaa tehokkaasti ja esteettömästi joukkoliikenteen käyttäjät. Packalénin tiimin tekemä työ näkyy ja kuuluu isosti Helsingin seudun asukkaiden arjessa: yli tuhannessa bussissa, parissa tuhannessa ulkonäytössä ja jopa kahdessa miljoonassa ladatussa HSL-sovelluksessa.

Pelkkää tulipalojen sammuttelua työ ei kuitenkaan ole vaan sisältää myös paljon pitkäjänteistä suunnittelua. Yksi iso rutistus oli bussien pysäkkikuulutuksien käyttöönotto, jolla parannettiin matkanteon saavutettavuutta esimerkiksi näkövammaisille.

"Monet hankkeet ovat useiden vuosien mittaisia, kuten Länsimetro, Hämeentien remontti tai Raidejokeri. Kaikki ei tosiaan valmistu ensi viikolla tai seuraavassa kvartaalissa, vaan työllä on pitkä kaari. Olihan se hieno tunne, kun Hämeentie avattiin kahden vuoden remontin jälkeen ja pääsimme siitä viestimään."

Ammattirooli jää toisinaan päälle myös vapaalla. Kun Packalén kulkee joukkoliikenteessä, hän tarkkailee linjojen toimivuutta ja ihmisten reaktioita.
"Alan helposti miettimään, miten asioita voisi parantaa ja ongelmia ratkaista. Voisi sanoa, että olen kutsumusammatissa."

Miten ja miksi kannatat joukkoliikennettä?

"Joukkoliikenne on yhtä erottamaton osa toimivaa kaupunkia kuin sähkö tai vesi. Hyvällä joukkoliikenteellä parannetaan ihmisten elämänlaatua. Kyse ei ole vain liikenteestä, vaan elämisen edellytyksestä."