Suvi Rossi: "Haluan tehdä matkustajien elämästä entistä parempaa."
On kolme asiaa, joista Suvi Rossi ei suostu arkipäivinä tinkimään: rauhallinen aamupala, Helsingin Sanomien lukeminen ja kävely Punavuoren kortteleissa aamukahvin kanssa. Rutiinit takaavat Rossille hyvän aloituksen työpäivään HSL:n digipalveluissa.
Tänään, kuten usein, Rossi työskentelee työhuoneessa, jonka on vuokrannut omasta taloyhtiöstään.
"Itselleni on kynnyskysymys, että työtä ei tarvitse tehdä toimistolta yhdeksästä viiteen. Työhuoneen lisäksi työskentelen mielelläni mökiltä käsin. Kun työnantaja joustaa, joustan mielelläni itsekin", hän kertoo.
Helsingin seudun liikenteen teknologiapalveluiden tuoteomistajana Rossi johtaa HSL:n valtakunnallista ja pohjoismaista Lipputilihanketta, jossa uudistetaan matkalippujen ostamista ja maksamista. Tavoitteena on tehdä julkisesta liikkumisesta Helsingin seudulla ja ympäri Suomen entistä vaivattomampaa.
Vaikka työ tapahtuu vielä pääosin järjestelmien taustalla ja suunnittelussa, tulee se vaikuttamaan hyvin konkreettisesti alueen asukkaiden ja siellä vierailevien kokemuksiin liikkumisesta.
"Minulla on hirveän vahva veronmaksajan näkökulma kaikkeen, mitä täällä teen. Julkisella puolella toimivat ja tehokkaat ratkaisut korostuvat. Mottona voisi pitää, että tehdään fiksusti verorahoilla."
Yhtenä tärkeimpänä asiana työnantajassaan Rossi pitää mahdollisuutta löytää ja toteuttaa uusia, entistä parempia ratkaisuja.
"Olen päässyt vaikuttamaan niihin asioihin, joita pidän tärkeänä. Mielipiteitäni ei ole teilattu missään vaiheessa, vaikka tungen nokkaani vähän joka asiaan", hän naurahtaa.
Rossi työskentelee usein fyysisesti yksin, mutta kyse on ennen kaikkea tiimityöstä. Kuten tänään, kun on aika käydä yhdessä kuuden hengen tiimin kanssa läpi, mitä on saatu aikaiseksi ja mihin kukin keskittyy seuraavaksi.
HSL:n sisäisten omien asiantuntijoiden lisäksi Lipputili-hankkeessa tehdään tiivistä yhteistyötä palvelun toteuttavan Futuricen asiantuntijoiden kanssa.
"Kollegani ovat aivan huippuja. Kaikki haluavat ajaa muutosta, ja täällä se on oikeasti mahdollista. Saamme vaikuttaa HSL:n strategiaan ja etsiä ratkaisuja siihen, miten teemme asiakkaista entistäkin tyytyväisempiä."
Miten ja miksi kannatat joukkoliikennettä?
"Julkinen liikenne on lähellä sydäntäni. En ole ikinä omistanut autoa enkä varmaan tulekaan omistamaan. Haluan omalla työlläni tehdä matkustajien elämästä entistä parempaa ja tukea kestävää kehitystä – jos haluat samaa, on HSL äärimmäisen hyvä työnantaja."