Junatien metrosilta Sörnäisten ja Kalasataman välillä uusitaan jo lähivuosina

Junatien metrosilta Kalasataman ja Sörnäisten välillä uusitaan vuosina 2026–2027. Kaupunkiliikenne Oy:n syksyn ja kuluneen talven aikana toteuttama tarkkailu näyttää, että aiemmin todetut vauriot sillassa ovat edenneet talven aikana. Uuden sillan toteuttaminen tarkoittaa sitä, että metroliikenteeseen keskustan ja Itä-Helsingin välille tulee näillä näkymin usean kuukauden mittainen tauko vuonna 2027.

Helsingissä Junatien metrosilta ja Kulosaaren katusilta ovat uudistamisen tarpeessa. Nyt Kaupunkiliikenne Oy:n sekä Helsingin kaupunkiympäristön toimialan teknisten asiantuntijoiden selvitysten perusteella on päädytty siihen, että Junatien metrosilta on perusteltua uusia ennen Kulosaarensiltaa.

 “Haluamme välttää sen, että metroliikenteeseen jouduttaisiin tekemään ennakoimattomia katkoksia. Ne olisivat Helsingille liikenteellisesti kohtuuttoman vaikeita. Nyt varmistamme, että metroliikenteen katkos voidaan toteuttaa suunnitelmallisesti. Pyrimme tekemään kaikkemme häiriöiden vähentämiseksi ja katkon keston lyhentämiseksi”, kertoo Helsingin kaupunkiympäristön toimialajohtaja Ville Lehmuskoski.

Sillalle tehtiin talvella väliaikaista tuentaa riskienhallintatoimenpiteenä, jonka tarkoitus on turvata metroliikenteen jatkuminen sillalla toistaiseksi. Silta on käyttäjilleen turvallinen.

Metroliikenteen katkon haitat pyritään minimoimaan

Metrosillan uusimisen ja metroliikenteen katkon vaikutukset kaupunkilaisten liikkumiseen tulevat väistämättä olemaan suuret. Kyseessä on matkustajamääriltään yksi metron keskeisimpiä osuuksia.  Kaupunki pyrkii kaikin keinoin minimoimaan metroliikenteen katkoon tarvittavan ajan esimerkiksi etsimällä työtapoja ja suunnittelemalla vaiheistusta siten, että liikennehaitat voidaan minimoida. Valitettavasti liikennekatkoa ei täysin pystytä välttämään. 

 “On hyvin harmillista, että metroliikenne joudutaan katkaisemaan. Se tuottaa hankaluuksia joukkoliikenteen käyttäjille etenkin Itä-Helsingissä. Kaupunki pyrkii löytämään parhaat keinot, joilla haittoja vähennetään ja katko pidetään mahdollisimman lyhyenä. Tulemme myös panostamaan asukasviestintään”, Lehmuskoski sanoo.

Uuden sillan toteuttajan hankinta käynnistyy

Sillan uusimiseen tähtäävä hankintamenettely on käynnistymässä ja tavoitteena on tämän vuoden aikana kiinnittää toteuttajakumppani hankkeeseen. Näin jo suunnitteluvaiheessa voidaan hyödyntää toteuttajan osaaminen työvaiheistuksessa ja siten minimoida aiheutuvat liikennehaitat. 

Hankkeen valmistelevat rakennustyöt ovat suunnitelmien mukaan alkamassa keväällä 2026. Metroliikenteeseen merkittävästi vaikuttava rakentamistyö ja sillan uusiminen ajoittuu vuodelle 2027, jolloin metroliikenteeseen tulee pidempiaikainen katko. Uusimista vuonna 2027 puoltaa myös se, että tällä hetkellä tiedossa olevan aikataulun mukaan raitioliikenne Kruunusilloilla olisi tuolloin jo käynnissä ja tukisi osaltaan idän suunnan liikennettä. 

Sillan uusimisen kustannusarvio, arvio liikennekatkon pituudesta ja tarkka liikennekatkon asemaväli tarkentuvat suunnittelun edetessä. Liikennekatkon ajan metro liikennöi osittaista liikennettä idässä sekä lännessä ja väli korvataan bussiliikenteellä.   

Helsingissä paljon peruskorjausiässä olevaa infraa

Helsingin kaupungin infra eli kunnallistekniikka ja kadut ovat monilta osin tulleet uudistamisikään. Metron vuosikymmeniä vanhat sillat ovat osa tätä kokonaisuutta. Turvallisuuden ja kaupungin liikenteen pitkän aikavälin toimivuuden varmistamiseksi kunnostustyöt ovat välttämättömiä. Helsingin kaupunki, Kaupunkiliikenne Oy ja HSL tulevat vielä kevään 2025 aikana kertomaan laajemmin tulevista infrahankkeista ja niiden suunnittelusta. Infrahankkeiden etenemisestä tullaan viestimään säännöllisesti.

Junatien sillan uusimisen ja korjauksen aikataulua koordinoidaan Kaupunkiliikenteen, Helsingin kaupungin ja HSL:n kanssa. Hanketta yhteensovitetaan muiden tiedossa olevien liikenne- ja korjaushankkeiden kanssa, jotta metroliikenteen katkon vaikutukset liikenteeseen eivät kertautuisi. Esimerkiksi myös Kulosaaren ajoneuvoliikenteen silta on uusimisen tarpeessa. Sillan perusteellista korjausta ja uusimista ei voi kuitenkaan tehdä samanaikaisesti Junatien metrosillan kanssa. 

Junatien metrosilta on metroradan pisin silta, 482 metriä, ja se on rakennettu vuonna 1972. Sillan kuntoarvio valmistui keväällä 2024 ja sen jälkeen syksyllä toteutetut erikoistarkastukset vahvistivat vaurioiden laajuuden. Kaupunkiliikenne Oy toteutti varotoimenpiteenä sillalle väliaikaiset tuentatyöt talven aikana, ja sillan kunnon säännöllistä tarkkailua jatkettiin. Tarkkailussa huomattiin, että vauriot sillassa ovat edenneet talven aikana. Tämän vuoksi sillan uusiminen joudutaan aikaistamaan.