Metrobron mellan Sörnäs och Fiskehamnen förnyas under de närmaste åren

Metrobron mellan Sörnäs och Fiskehamnen kommer att repareras 2026-2027. Enligt Stadstrafik Ab har de tidigare konstaterade skadorna på bron blivit värre under vintern. Att bygga en ny bro betyder att det blir avbrott i metrotrafiken mellan centrum och Östra Helsingfors i flera månader 2027.

Metrobron vid Tågvägen och gatubron vid Brändö behövs förnyas. Utifrån utredningar som sakkunniga i Stadstrafik Ab och Helsingfors miljösektor har gjort har man fattat beslut att det är grundat att metrobron vid Tågvägen förnyas före Brändöbron.

 ”Vi vill undvika att det skulle ske oförutsedda avbrott i metrotrafiken. De skulle vara väldigt svåra för trafiken i Helsingfors. Nu säkerställer vi att avbrottet i metrotrafiken kan genomföras enligt planer. Vi gör allt vi kan för att minska störningar och att avbrottet ska vara så kort som möjligt”, säger direktör för stadsmiljösektorn Ville Lehmuskoski.

Under vintern byggdes tillfälliga stöd för metrobron för att se till att metrotrafiken på bron kan fortsätta tills vidare. Bron är trygg för användarna.

Minskade störningar i metrotrafiken under avbrottet

Förnyandet av metrobron och avbrottet i metrotrafiken kommer att påverka stadsbornas resor. Sträckan mellan Fiskehamnen och Sörnäs är bland de mest trafikerade i Helsingfors. Staden gör sitt allt för att minska den tid som behövs för trafikavbrottet bland annat genom att hitta arbetsmetoder och genom att planera olika skeden så att trafikstörningar kan minskas. Tyvärr är det inte möjligt att undvika helt avbrottet i trafiken. 

 ”Det är harmligt att metrotrafiken måste stanna. Det orsakar problem framförallt för användare av kollektivtrafiken i östra Helsingfors. Stadens syfte är att hitta de bästa åtgärderna med vilka man minskar olägenheter och håller avbrottet så kort som möjligt. Vi kommer också att satsa på invånarinformation”, säger Lehmuskoski.

Upphandling av entreprenör av den nya bron startar

Upphandlingen håller på att startas och syftet är att projektet får en entreprenör under detta år. På detta sätt kan man utnyttja entreprenörens kunskap redan i planeringen av arbetsskedena och minska störningar i trafiken. 

Arbetena börjar våren 2026 enligtnuvarande planer. Byggarbeten inleds redan nästa år, men det längre avbrottet i metrotrafiken planeras till 2027. Detta eftersom enligt den nuvarande tidtabellen kommer spårtrafiken på Kronbroarna att vara i gång då bygget genomförs och det underlättar trafiken i östlig riktning. 

Medan bron repareras delas metrotrafiken upp mellan trafik i öster och trafik i väster. Sträckan mellan dessa två ersätts med busstrafik.

Infrastruktur i Helsingfors börjar komma i grundrenovationsåldern

Infrastrukturen i Helsingfors stad dvs. kommunaltekniken och gatorna börjar komma i grundrenovationsåldern. De gamla metrobroarna är en del av denna helhet. För att säkerställa tryggheten och att staden fungerar på lång sikt är arbetena nödvändiga. Helsingfors stad, Stadstrafik Ab och HRT kommer under våren 2025 att berätta mer om de kommande infrastrukturprojekten och om planeringen av dem. Också om hur projekten framskrider kommer vi att informera regelbundet.

Projektet samordnas med andra trafik- och reparationsprojekt så att man inte har alla dessa projekt igång samtidigt. Till exempel också bron för fordonstrafiken på Brändö behövs förnyas. Detta kan inte göras samtidigt med reparation av metrobron. 

Den 482 meter långa metrobron som är från år 1972 är den längsta på metrobanan. Bedömning av bron blev klar våren 2024 och det har gjorts flera kontroller sedan dess som visat hur omfattande skadorna är. Stadstrafik Ab lät bygga tillfälliga stöd för metrobron under vintern och fortsatte göra kontroller regelbundet. Det har visat sig att skadorna har blivit värre under vintern. Därför har man nu beslutat att bron förnyas tidigare än vad man hade planerat.