Muutosten suunnittelussa lähtökohtana on ollut, että koulumatkayhteydet säilyvät toimivina ja että matkat terveydenhoidon palveluihin ja työpaikoille onnistuisivat tulevaisuudessakin joukkoliikenteellä. Muutosten taustalla on tarve hakea kustannussäästöjä, mutta kuitenkin niin, että joukkoliikenteen palvelu ei merkittävästi heikkenisi.
Osana linjastotarkastelutyötä toteutimme suunnittelualueen asukkaille joulukuussa kaksi kohdennettua kyselyä, joihin saimme yli 2600 vastausta. Kyselyissä selvitimme asukkaiden liikkumistarpeita sekä joukkoliikenteen käyttöä ja käytön ajankohtia, ja kyselyn vastaukset vaikuttivat muutosten tarkempaan suunnitteluun.
HSL seuraa hallituksen päätöksen mukaisesti linjastomuutosten vaikutuksia asukkaiden joukkoliikenteeseen ja muutoksista annettuja palautteita. Lisäksi HSL selvittää, miten Pohjois-Espoon alueen joukkoliikenneyhteyksiä Meilahden suuntaan voidaan kehittää niin, että yhteydet oppilaitoksiin ja työvuoroihin sekä arkisin että viikonloppuisin onnistuisivat sujuvasti.
Liikenteeseen tulee seuraavia kustannustehokkaita parannuksia:
- Noin puolet Leppävaaran ja Kalajärven välisestä bussiliikenteestä siirtyy kulkemaan nopeampaa reittiä Lintuvaaran, Hämevaaran, Pähkinärinteen ja Hämeenkylän kautta. Muutos nopeuttaa matka-aikaa noin seitsemällä minuutilla. Joukkoliikenne Leppävaarasta Hämevaaraan ja Järvenperään säilyy nykytasolla.
- Nykyiset linjat 206, 225, 227 ja 236B yhdistyvät kahdeksi uudeksi linjaksi: 227 ja 237. 227 kulkee päivittäin noin klo 6–23 reittiä Leppävaara–Nuijala–Kera–Viherlaaksonranta–Lippajärvi– Myllykylä–Jorvi. Linja 237 tarjoaa asiointi-, työ- ja koulumatkayhteyksiä Högnäsiin. Nuijalaan ja Viherlaaksonrantaan alkaa kulkea joukkoliikennettä myös iltaisin ja viikonloppuisin.
- Espoon keskuksen ja Nuuksion välistä bussiliikennettä järjestetään uudestaan linjoilla 243, 244 ja 245. Niiden rinnalle perustetaan uusi linja 247, joka palvelee nykyistä paremmin koulumatkayhteyksiä ja sujuvoittaa liikennöintiä Siikajärven alueelle.
- Laaksolahdessa linjojen 215 ja 548 reitteihin tehdään pieniä tarkistuksia.
Tarkastamme myös tarjontaa kysyntää vastaavaksi:
- Linja 348 (Kalajärvi–Rinnekoti Lahnuksen koulun ja Rödskogs skolan kautta) lakkautetaan, ja sen lähdöt korvataan linjan 345 K-reitillä. Linja 348 on ollut matkustajakohtaiselta kustannukseltaan koko Espoon kallein bussilinja. Linjalle 345 muutos voidaan toteuttaa pienin lisäkustannuksin. Samalla Helsingin keskustan ja Röylän välille muodostuu vaihdoton yhteys muutaman kerran päivässä.
- Linjojen 243, 244, 245, 246 ja 582 lähtöjen määrää ja liikenteen tiheyttä tarkastellaan etenkin myöhäisiltoina ja viikonloppuaikoina, jolloin matkustajia on ollut hyvin vähän.
- Linjat 214 ja 215 yhdistetään myöhäisillan liikenteessä sekä viikonloppuaamuina linjaksi 214A. Linjojen 214 ja 215 hiljaisen ajan lähdöillä on kulkenut vain muutamia matkustajia lähtöä kohti. Linjaa 214A liikennöidään iltaisin n. klo 21.45 alkaen siten, että vuoroväli on n. 20–30 minuuttia. Lauantaiaamuisin liikennöidään 30 minuutin vuorovälillä n. klo 9 asti ja sunnuntaiaamuisin 30 minuutin vuorovälillä n. klo 10 asti. Linjojen 214, 214A ja 215 aikataulut sovitetaan junaliikenteeseen Leppävaarassa.
Muutokset bussien reitteihin ja aikatauluihin vähentävät liikennöintikustannuksia vuodessa noin 980 000 eurolla. Linjojen muutokset tulevat voimaan syysaikatauluihin siirtymisen yhteydessä 11.8.2025.