Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle

Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.

Pikaraitiovaunuilla ja metrolla matkustavista tyytyväisten osuus oli 86 prosenttia. Raitiovaunuilla matkustavista osuus oli 81 prosenttia. Lähijunaliikenteessä ja bussiliikenteessä osuus oli 80.

Metromatkustajista 87 prosenttia oli tyytyväisiä liikennöinnin täsmällisyyteen, pikaraitiovaunuilla matkustavista osuus oli 86 prosenttia,  lähijunaliikenteessä 84 prosenttia, raitioliikenteessä 80 prosenttia ja bussiliikenteessä 70 prosenttia.

Matkustajista 81 prosenttia katsoi, että matkalipuntarkastajien toiminta on kohteliasta ja asiallista. Lipun ostamisen koki helpoksi 83 prosenttia. Matkustajista 46 prosenttia koki, että HSL kuuntelee ja huomioi hänen tarpeensa. Joukkoliikennevälineiden siisteyteen oli tyytyväisiä 78 prosenttia matkustajista.

Matkustajien tyytyväisyys liikennöinnin täsmällisyyteen sekä matkanteon nopeuteen ja sujuvuuteen parani kaikissa kulkumuodoissa. Suurin parannus täsmällisyyteen oli raitioliikenteessä.

Parhaimman kokonaisarvosanan saivat raitiotielinja 13, lähiliikenteen Y juna ja bussilinja 642.

HSL mittaa vuosittain matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikennepalveluihin bussi-, raitiovaunu-, metro- ja lähijunaliikenteessä tehtävällä kyselytutkimuksella. Keväällä 2025 tehtyyn kyselyyn osallistui noin 24 000 matkustajaa.

https://louhin.hsl.fi/asty/