Ympäristöbonuksesta järjestettyyn tarjouskilpailuun osallistui kolme liikennöitsijää, jotka jättivät yhteensä 50 tarjousta. Kaikissa tarjouksissa ehdotettuna toimenpiteenä päästöjen vähentämiseksi oli jäte- tai tähderaaka-aineesta valmistettu uusiutuva diesel.
Tarjotun uusiutuvan dieselin elinkaarenaikaiset hiilidioksidipäästöt ovat viimeisen todennetun (SGS:n verifioiman) laskelman mukaan yli 90 prosenttia alhaisemmat fossiiliseen dieseliin verrattuna.
Ympäristöbonusjärjestelmän tarkoituksena on kannustaa liikennöitsijöitä vähentämään liikenteen päästöjä. Liikennöitsijöille ympäristöbonus on ylimääräistä tuloa, jota maksetaan liikennöintikorvausten lisäksi. HSL:n tavoitteena on vähentää vuoteen 2025 mennessä joukkoliikenteen hiilidioksidipäästöjä 90 prosenttia vuoden 2010 tasosta.
Ympäristöbonusta maksetaan Pohjolan Liikenteelle noin 527 000 euroa, Nobinalle noin 534 000 euroa ja Koiviston Auto Helsingille noin 323 000 euroa.