Hittegods

Har du tappat något inom kollektivtrafiken eller har ditt HRT-kort förkommit? På denna sida hittar du mer information var du kan fråga efter borttappade/kvarglömda saker.

Ta kontakt

Borttappat HRT-kort

Du kan fråga efter ett borttappat HRT-kort vardagen efter att kortet försvunnit fr.o.m. kl. 16 på HRT:s kundservice eller vid serviceställen.

 

Du kan spärra av ditt kort via HRT:s kundservice, i serviceställen och i HRT-korttjänsten.

 

Om du hittar någon annans HRT-kort kan du ge kortet till föreraren eller lämna in det till ett serviceställe.

HRT:s kundservice

Tfn 09 4766 4000 (lsa)

Öppet må-fre kl. 7.30-19,
lö-sö kl. 9.30-17

 

 

 

Övrigt hittegods

Övriga föremål som tappats bort på bussen, spårvagnen, metron, närtåget, Sveaborgsfärjan eller i stadscykelns korg kan du fråga efter hos Suomen Löytötavarapalvelu.

Tfn 0600 91 006, öppet på vardagar kl. 10–18, lö kl. 10–16
mer inforamation (på finska)

 

Suomen Löytötavarapalvelu har ett serviceställe som betjänar kollektivtrafikens resenärer i källarvåningen i den västra flygeln i Helsingfors centralstation, på adressen Elielplatsen 3.

 

Källarvåningen når du med hiss eller via trappan mittemot VR:s serviceställe. Suomen Löytötavarapalvelu ligger i samma korridor som den allmänna toaletten och VR:s förvaringsskåp.

 

Servicestället har öppet från måndag till fredag kl. 10–18 och på lördagar kl. 10–16. Servicestället är stängt på söndagar.

 

Du kan göra förfrågningen genom att besöka servicestället när det är öppet, per telefon eller genom att fylla i förfrågningsblanketten på internet. För samtal och förfrågningsblanketten debiteras en tilläggssavgift.

 

Bäst får du information om borttappade föremål ca två dygn efter att föremålet försvunnit. Förfrågningarna på plats är avgiftsfria.

Om du tappat något på U-linjens buss

Saker som du tappar på U-linjens buss hamnar hos det bussföretag som kör trafiken.