HSL:n tietosuoja
Päivitetty 14.1.2021.
Keräämme asiakkaidemme henkilötietoja, jotta pystymme tarjoamaan sujuvia ja toimivia liikennepalveluita. Asiakkaitamme ovat myös lapset, joille mahdollisuus käyttää joukkoliikennettä on tärkeää. Toivomme, että huoltajat keskustelisivat yhdessä lastensa kanssa henkilötietojen käsittelystä ottaen huomioon lapsen iän ja kehitystason. Annamme mielellämme lisätietoja ja vastaamme kysymyksiin, jos jokin asia henkilötietoihin liittyen jää askarruttamaan tai on epäselvää.
Henkilötietojen keräämisestä ja käsittelystä kerromme HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselosteessa tällä sivulla sekä tarkemmissa palvelukohtaisissa tietosuojainformaatioissa, jotka löydät sivun vasemman reunan linkkien takaa.
Asiakkaidemme henkilötietojen suoja on meille tärkeää. Käsittelemme tietoja huolellisesti ja turvallisesti, sekä edellytämme samaa myös alihankkijoiltamme ja yhteistyökumppaneiltamme.
HSL:n tietosuojapolitiikka (pdf)
HSL:n tietosuojavastaava: tietosuoja-asiantuntija Mikko Näreaho, tietosuojavastaava@hsl.fi
HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaseloste
Rekisterinpitäjä on Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (jäljempänä HSL).
Y-tunnus: 22745863
Osoite: Opastinsilta 6 A, Helsinki, PL 100, 00077 HSL
Puhelin: 09 4766 400 (HSL Asiakaspalvelu)
Rekisterin nimi on HSL:n asiakasrekisteri (”Asiakasrekisteri”), ja sen rekisteröityjä ovat HSL:n palveluita käyttävät yksityishenkilöt (”Asiakkaat”).
Rekisteriasioiden yhteyshenkilö: Laura Sundell
HSL:n tietosuojavastaava: Mikko Näreaho (tietosuojavastaava(a)hsl.fi)
HSL:n asiakasrekisteri muodostuu seuraavien palveluiden käyttäjätietojen kokonaisuudesta:
- HSL-kortti (matkakortti) ja HSL-korttipalvelu
- HSL:n tarjoamat sovellukset, kuten HSL-sovellus
- HSL.fi -verkkosivut ja niiden tarjoamat palvelut
- Kaupunkipyörät
- HSL:n asiakaspalautteet eri kanavissa
- HSL:n sosiaalisen median kanavat
- HSL:n viestintä
Asiakastietojen käsittely edellyttää, että asiakas ottaa käyttöönsä yllä mainitun palvelun tai palveluita ja hänen asiakastietonsa rekisteröidään palvelun käyttöönoton yhteydessä. Lisäksi asiakasrekisterin tietoja kerätään tarkastusmaksun määräämisen yhteydessä. HSL:n palvelut perustuvat osittain samoihin teknisiin järjestelmiin ja tietoihin, joilta osin asiakastiedot ovat yhteisiä eri palveluiden välillä. Myös muut palvelukohtaiset tiedot voidaan yhdistää esimerkiksi liikkumistutkimusten toteuttamiseksi sekä viestinnän kohdentamiseksi.
HSL järjestää joukkoliikennettä pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain mukaisesti (829/2009, ”yhteistoimintavelvoitelaki”). Henkilötietojen käsittelyn tarkoituksena onkin mahdollistaa kuntayhtymän tehtävien toteuttaminen sekä liikennepalvelujen tarjoaminen asiakkaalle. Tähän liittyvät seuraavat kokonaisuudet, joissa henkilötietoja käsitellään:
- Palvelun toimittaminen sisältäen matkalippujen/matkustuspalvelun myynnin, käytön, validoinnin, matkustusoikeuden tarkastamisen
- Asiakkuuden hoitaminen kuten asiakaspalvelu, sopimushallinta ja epäselvyyksien selvittäminen
- Asiakasviestintä kuten häiriö-, tiedote- ja uutisviestit sekä näitä koskevat tilaukset
- Markkinointiviestintä markkinointiluvan antaneille
- Muut kuntalain (410/2015) mukaisen perussopimuksen määrittelemät julkisen liikenteen järjestämiseen liittyvät tehtävät, jotka edellyttävät kuntalaistiedon käsittelyä, kuten lipputulojen ja toimintakulujen kuntaosuuksien määrittäminen, tariffitukioikeuden todentaminen ja tilastointitarkoitukset
- Palvelujen kehittäminen sisältäen mm. kuormitustutkimukset, kokonaismatkojen ja matkaketjujen analyysin ja liikennejärjestelmän, reittien ja linjastojen kehittämisen sekä digitaalisten palveluiden kehittämisen.
Kuntalaistieto ja palvelukehitykseen liittyvä tieto käsitellään mahdollisuuksien mukaan siten, että siitä ei pystytä tunnistamaan yksittäistä henkilöä.
Asiakasrekisteri koostuu useista henkilötietotyypeistä. Alla on listattu ne henkilötiedot, joita HSL pääasiassa asiakkaistaan kerää ja käsittelee. Tarkempaa tietoa yksittäisissä palveluissa käsiteltävistä tiedoista löydät palvelukohtaisista tarkennuksista ja palveluiden yhteydestä.
Henkilötiedot:
- Asiakkaan nimi
- Yhteystiedot, kuten postiosoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero
- Syntymäaika
- Henkilötunnus
- Kotikunta
- Turvakieltotieto
- Asiointikieli
- Tunnistautumistiedot, esimerkiksi vahvasta sähköisestä tunnistautumisesta Digi- ja väestötietovirastolta saatava vakiosisältöinen tietosisältö tai asiakkaan itse määrittämät käyttäjätunnus ja salasana
- Tieto oikeudesta saattajaan
- Valtuutustieto
- Tiedot opiskeluoikeuksista ja niiden kautta kunkin hetkisestä opiskelijastatuksesta
- Asiakasryhmä ja erilaiset asiakkuus-, asiointi-, tilaus- ja palvelutiedot
- Asiakkaan yksilöivät tekniset tunnukset
- Matkakorttia koskevat tunnistetiedot, kuten korttinumero
- Ostotiedot palvelukohtaisesti
- Maksutiedot eri kanavissa (mm. HSL-sovellus, jälleenmyyntipisteet, maksuautomaatit ja HSL:n palvelupisteet)
- Eri kanavissa tapahtuvan sisällön käytön ja viestinnän tiedot, ml. sisältö-, tunniste- ja tekniset tiedot koskien puheluita, evästeitä ja muita viestintäkanavia sekä sosiaalisen median kanavia kuten Facebook, Instagram, LinkedIn ja Twitter.
- Asiakkaan tallentamat linja-, pysäkki-, paikka- ja aluevalinnat
- Nousutiedot eli lippujen leimaamisen tai kyytiin nousemisen tiedot
- Sijainti- ja liikkumistieto (mukaan lukien päätelaitteen), jota kerätään ainoastaan asiakkaan itse antaman nimenomaisen suostumuksen perusteella
- Tarkastusmaksuun liittyvät tiedot: tarkastusmaksumääräyksen saaneen henkilön tiedot, tarkastusmaksun määräämispäivä, kellonaika ja linja
- Kaupunkipyörien käyttöä koskevat tiedot: tieto siitä, että henkilö käyttää parhaillaan pyörää (käyttöönottoaika) ja pyörän käyttöhistoria eli lähtö- ja pääteasema, aika ja päivämäärä, sekä kuljettu kilometrimäärä
- Asiakaspalautteen tiedot kuten tekstit, kuvat ja palautteenantajan yhteystiedot
- Asiakasyhteisöjen ja -tutkimusten tiedot
- Lupa-, kielto- ja muut vastaavat tiedot
HSL voi hyödyntää asiakkaasta kerättyjä tietoja profilointiin. Profiloinnilla tarkoitetaan tässä yhteydessä asiakkaan asiakassegmentin määrittelemistä esimerkiksi sen perusteella, mitä palveluja hän käyttää. Määriteltyjä asiakassegmenttejä käytetään markkinointi-, häiriö- ja asiakasviestinnän kohdentamiseen.
Profiloinnin tuloksena syntyneitä tietoja ei luovuteta palveluketjun ulkopuolisille kolmansille osapuolille ilman asiakkaan nimenomaista suostumusta. Myös suoramarkkinointi perustuu aina asiakkaan ennalta antamaan suostumukseen, joka on milloin tahansa peruutettavissa.
HSL suorittaa automaattista päätöksentekoa todentaessaan alennusperusteen opiskelijahintaisten mobiililippujen myynnin yhteydessä. Tieto opiskelijastatuksesta muodostetaan Opetushallituksen tietopalvelusta haettavista tiedoista etukäteen määriteltyihin algoritmeihin perustuvan automatisoidun päättelyn perusteella ja päättelyn tulos tallennetaan HSL-tilille tietona “opiskelija”, “ei opiskelija” tai “ei myönnettyä lupaa tarkastella tietoa”. Asiakas voi hallita tietojensa luovutuslupia Opetushallituksen palvelun kautta.
HSL:n toteuttama henkilötietojen käsittely perustuu aina johonkin seuraavista EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR, 2016/679) 6 artiklan mukaisista oikeusperusteista.
Sopimus: Henkilötietojen käsittely on tarpeen sellaisen sopimuksen täytäntöön panemiseksi, jossa rekisteröity on osapuolena, tai sopimuksen tekemistä edeltävien toimenpiteiden toteuttamiseksi rekisteröidyn pyynnöstä (GDPR 6 art. 1 kohta alakohta b). Sopimukseen perustuvat:
- Palveluiden toimitus asiakkaalle
- HSL:n sovellusten asentaminen ja käyttö
- Verkkoselaimen kautta tarjottaviin sähköisiin palveluihin (esim. HSL-tunnus) rekisteröityminen ja käyttö
Suostumus: Rekisteröity on antanut yksiselitteisen suostumuksensa henkilötietojen käsittelyyn (GDPR 6 art.1 kohta alakohta a). Suostumukseen perustuvat:
- Suoramarkkinointi
- Sijainti- ja liikkumistietojen käsittely
- Evästeet (lukuun ottamatta palvelun toiminnan kannalta välttämättömät evästeet)
Lakisääteinen velvoite: Henkilötietojen käsittely on tarpeen rekisterinpitäjän lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi (GDPR 6 art. 1 kohta alakohta c). Lakisääteiseen velvoitteeseen perustuvat:
- Liikennejärjestelmän ja joukkoliikenteen suunnittelu
- Joukkoliikenteen tarkastusmaksut
- Asiakkaan tietojen käsittely kirjanpidon tarpeisiin
Yleinen etu tai julkinen valta: Yleinen etu tai rekisterinpitäjälle kuuluvan julkisen vallan käyttäminen edellyttää henkilötietojen käsittelyä. (GDPR 6 art. 1 kohta alakohta e). Tähän perustuvat:
- HSL:n tuottamat tutkimukset
- HSL:n palvelujen kehittäminen
Oikeutettu etu: Henkilötietojen käsittely on tarpeen rekisterinpitäjän tai kolmannen osapuolen oikeutettujen etujen toteuttamiseksi, eivätkä rekisteröidyn edut tai oikeudet syrjäytä näitä etuja. (GDPR 6 art. 1 kohta alakohta f).
- Asiakasviestintä
- Profilointi
- Palvelun toiminnan kannalta välttämättömät evästeet
Henkilötiedot kerätään ensisijaisesti asiakkaalta itseltään kohdassa 2 mainittujen palveluiden käyttöönoton ja käytön, tarkastusmaksun määräämisen sekä asiakaspalvelun yhteydessä.
Muita säännönmukaisia tietolähteitä HSL:n asiakasrekisterin tiedoille ovat:
- Kolmansien osapuolten tarjoamat tunnistus- ja varmennuspalvelut, kuten Digi- ja väestötietoviraston tunnistuspalvelu Suomi.fi-verkkopalvelun kautta sekä Opetushallituksen ylläpitämä opinto- ja tutkintotietojen luovutuspalvelu
- Asiakastietojen päivitys niitä tarjoavista palveluista: Henkilötietoja voidaan kerätä, tallettaa ja päivittää myös osoite-, päivitys-, tai muuta vastaavaa palvelua tarjoavilta rekisterinpitäjiltä, sekä asuinaluetta ja asiakkuuksia kuvaavia tietoja tarjoavista palveluista.
- Palvelut itsessään niiden kerättyä tietoa toteutuneesta käytöstä.
- Puhelinoperaattorit päätelaitteella kuten puhelimella tilattavien lippujen osalta
- Liikkumispalveluja tarjoavat MaaS-palveluntarjoajat lipunoston ja puolesta-asioinnin yhteydessä
Rekisteriin kerättyjä tietoja säilytetään niin kauan ja siinä laajuudessa kuin on tarpeellista suhteessa niihin alkuperäisiin kohdassa 3 kuvattuihin tarkoituksiin, joita varten henkilötiedot on kerätty. Rekisteriin tallennetut henkilötiedot poistetaan, kun niiden käsittelylle ei ole enää laillista perustetta. Lisäksi HSL toteuttaa kaikki mahdolliset kohtuulliset toimenpiteet sen varmistamiseksi, että käsittelyn tarkoituksiin nähden epätarkat, virheelliset tai vanhentuneet henkilötiedot poistetaan tai oikaistaan viipymättä.
Asiakastiedot säilytetään asiakassuhteen voimassaolon ajan ja sen jälkeen niin kauan kuin on tarpeellista osapuolten oikeuksien ja velvoitteiden täyttämiseksi.
Tilaus-, toimitus-, osto- ja maksutietoja säilytetään soveltuvan lainsäädännön edellyttämä aika, eli pääsääntöisesti kirjanpitolain (1336/1997) mukainen säilytysaika.
Nousutietojen tunnisteena toimii matkakorttinumero, jota säilytetään nousutiedoissa lippujen validoinnin ja muiden joukkoliikennejärjestelmän kannalta keskeisten toimenpiteiden toteuttamiseksi tarvittava aika. Säilytysaikana HSL:n yksittäinen työntekijä ei voi tarkastella sekä asiakkaan nousu- että asiakastietoja. Säilytysajan kuluttua nousutiedot pseudonymisoidaan korvaamalla matkakortin numero satunnaisella tunnisteella ja karkeistamalla ikä-, asiakasryhmä- ja kuntalaisuustietoja. Pseudonymisoituja nousutietoja tarvitaan kuntayhtymän kuntaosuuksien määrittämistä, liikennesuunnittelua ja tutkimusta varten.
Tarkastusmaksutietoja säilytetään rekisterissä kirjanpitolain (1336/1997) sekä Kuntaliiton määräysten ja suositusten edellyttämä aika eli kuluva kalenterivuosi ja kuusi (6) seuraavaa kalenterivuotta. Säilytysajan päätyttyä tiedot hävitetään.
Tarkempaa tietoa yksittäisissä palveluissa käsiteltävistä tiedoista ja niiden säilytysajoista löydät palvelukohtaisista tietosuojainformaatioista.
Rekisteriin sisältyviä henkilötietoja luovutetaan lisäksi tarpeen vaatiessa ulkopuolisille henkilöille tai organisaatioille seuraavasti:
- Maksupalvelukumppaneille palvelun toimittamiseksi
- Kaupunkipyörien osalta Helsingin kaupungin liikennelaitokselle sekä Espoon ja Vantaan kaupungeille, jotka ovat kaupunkipyörärekisterin yhteisrekisterinpitäjiä
- Puolesta-asioinnin edellyttämät tiedot puolesta-asiointiin oikeutetulle taholle
- HSL:n vastaanottamaa palautetta välitetään niille tahoille, jotka vastaavat palautteeseen liittyvien korjausten tekemisestä. Palautteesta riippuen tällainen taho voi olla esimerkiksi sopimusliikennöitsijä, kaupunkipyörien palveluntarjoaja, HSL-sovelluksen palveluntarjoaja, osa jälleenmyyntipisteistä tai löytötavarapalvelujen sopimuskumppani.
- Viranomaisille voimassa olevan lainsäädännön sallimissa ja velvoittamissa rajoissa
- Tutkimusten toteuttamiseksi HSL:n lukuun
Rekisteriin sisältyviä henkilötietoja ei siirretä Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolisiin maihin. HSL varaa mahdollisuuden tällaisiin siirtoihin noudattaen kulloinkin voimassa olevan tietosuojalainsäädännön vaatimuksia tietojen siirtämisestä asianmukaisia suojatoimia soveltaen.
HSL:n asiakasrekisterin tietoturvallisuus ja henkilötietojen luottamuksellisuus varmistetaan tarkoituksenmukaisin teknisin ja hallinnollisin toimenpitein hyvän tietojenkäsittelytavan mukaisesti.
Tietokannat ja niiden varmuuskopiot sijaitsevat lukituissa tiloissa. Rekisterin tiedot on suojattu asiattomalta katselulta, muuttamiselta ja hävittämiseltä. Suojaus perustuu kulunvalvontaan, henkilökohtaisiin käyttäjätunnuksiin ja käyttöoikeuksien rajaukseen. Asiakastietoja sisältävän järjestelmän käyttöön ovat oikeutettuja vain ne työntekijät, joilla on työnsä puolesta oikeus käsitellä asiakastietoja. Järjestelmät myös keräävät lokitietoja käyttäjien suorittamista toiminnoista.
HSL:n järjestelmätoimittajat on velvoitettu sopimusten ja niiden sisältämien tietoturva- ja tietosuojavaatimusten avulla toteuttamaan riittäviä suojamekanismeja asiakkaiden henkilötietojen suojaamiseksi. HSL:n omat työntekijät, sopimuskumppaneiden työntekijät ja järjestelmätoimittajat ovat sitoutuneet noudattamaan ehdotonta vaitiolovelvollisuutta ja pitämään salassa henkilötietojen käsittelyn yhteydessä saamansa tiedot.
HSL auditoi säännöllisesti järjestelmien toimintakyvykkyyksiä ja arvioi tietoturvariskejä.
Rekisteröidyllä on henkilötietojaan koskien oikeuksia, jotka määrittyvät tietojen käsittelyn oikeusperusteen mukaan. Lisätietoa rekisteröidyn oikeuksista ja niiden toteuttamisesta löydät tietosuojasivustoltamme.
Rekisteröidyn oikeudet perustuvat EU:n yleiseen tietosuoja-asetukseen (2016/679).
HSL:n tietosuojakäytäntö on osa HSL:n tarjoamia palveluita ja sopimusehtoja asiakkaan ja HSL:n välillä. HSL voi tehdä muutoksia tähän tietosuojaselosteeseen ilmoittamalla muutoksista sovelluksen tiedotteilla, verkkosivuille laitettavilla ilmoituksilla, sähköpostitse, tai ilmoittamalla asiasta palvelupisteissä tai päivitysten yhteydessä.
Palvelukohtaiset tarkennukset
HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselostetta täydentävää palvelukohtaista tietoa HSL:n palveluista.
Laatimispäivä: 24.5.2018, päivitetty 14.1.2021
1. Mitä tietojani palvelussa käsitellään ja miksi?
Asiakkaan tietojen yleisiä käyttötarkoituksia on kuvattu HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselosteessa.
Mikäli haluat vastauksen palautteeseesi (vaati HSL-tunnuksen luomisen tai kirjautumisen) tai jätät palautteen HSL-tunnuksella kirjautuneena käsittelemme nimi- ja yhteystietojasi (nimi, sähköpostiosoite ja puhelinnumero). Vapaa teksti -kentässä voit antaa palautteeseen liittyviä lisätietoja.
Hyvityspyyntöjen yhteydessä kysytään lisäksi esimerkiksi HSL-kortin numeroa, mobiililipun puhelinnumeroa, katuosoitetta tai PL-numeroa, postinumeroa, henkilötunnusta ja tilinumeroa. Hyvityspyyntölomake täytetään palvelupisteessä tai HSL:n puhelinasiakaspalvelussa. Lakkotilanteissa tulostettava hyvityspyyntölomake löytyy hsl.fi-sivustolta.
Tietoja käsitellään HSL:n ja sinun välisen sopimuksen perusteella. Sopimus syntyy, kun käytät HSL:n palveluita.
2. Kuinka kauan tietoja säilytetään?
Palautteisiin liittyviä tietoja säilytetään 3 vuotta palautteen antamisesta. Hyvityksiin liittyviä henkilötietoja säilytetään kuluva kalenterivuosi ja kuusi (6) seuraavaa kalenterivuotta.
3. Ketkä käsittelevät tietoja?
Tietoja käsittelevät henkilöt, jotka työtehtäviensä takia tarvitsevat pääsyn tietoihin. HSL käyttää tietojen käsittelyssä sopimuskumppaneita, joille siirretään tehtävien kannalta tarpeellisia tietoja. Henkilötietojen käsittelijät ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia. Palautteita välitetään niille tahoille, joita palaute koskee, esimerkiksi kuljettajan toimintaan liittyvät palautteet välitetään liikennöitsijälle, jonka palveluksessa kuljettaja työskentelee.
4. Miten voin tarkastaa tietoni?
Lisätietoa rekisteröidyn oikeuksien toteuttamisesta HSL:n verkkosivuilla kohdassa Tietosuoja > Rekisteröidyn oikeudet.
Laatimispäivä 24.5.2018
1. Mitä tietojani palvelussa käsitellään ja miksi?
Asiakkaan tietojen yleisiä käyttötarkoituksia on kuvattu HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselosteessa.
Asiakaspalveluun soittamasi puhelu tallennetaan äänitallenteena automaattisesti. Myös puhelinnumerosi tallennetaan automaattisesti, mikäli se ei ole salattu.
Asiakaspuhelujen tallenteita käytetään palvelutapahtumien todentamiseksi, palvelun laadun kehittämiseksi, HSL:n sisäisiin koulutustarkoituksiin, sekä sinun ja HSL:n oikeusturvan varmistamiseksi.
Tietoja käsitellään HSL:n ja sinun välisen sopimuksen perusteella. Sopimus syntyy, kun käytät HSL:n palveluita.
Asiakaspuheluiden tallenteiden rekisterin tietoihin pääsy on ainoastaan erikseen nimetyillä henkilöillä, jotka ylläpitävät asiakaspuheluiden hallinnassa käytettävää järjestelmää.
Kaikkia tietojasi käsitellään luottamuksellisesti, eikä niitä saa ilmaista muille kuin niitä työssään tarvitseville, joita sitoo salassapitovelvollisuus. Emme luovuta puhelutallenteita asiakkaille.
2. Kuinka kauan tietoja säilytetään?
Puhelutallenteita säilytetään 6 kuukautta, jonka jälkeen ne tuhotaan automaattisesti.
Laatimispäivä: xx.xx.2020
Saat HSL:n asiakasviestintää, jos olet antanut sähköpostiosoitteesi johonkin palveluumme (esim. hsl.fi, HSL-sovellus tai HSL-korttipalvelu) tai olet ottanut HSL-sovelluksen käyttöön ja sallinut ilmoitukset (notifikaatiot).
Lähetämme asiakkaillemme viestintää sähköpostitse ja HSL-sovelluksen ilmoituksilla. Viestimme asiakkaillemme HSL-alueen joukkoliikenteestä, liikennesuunnitelmista- ja muutoksista, palveluitamme koskevista uudistuksista, sekä muusta ajankohtaisesta toimintaamme liittyen. Lisäksi voimme lähettää kutsuja asiakastutkimuksiin ja haastatteluihin, joiden tavoitteena on kehittää palveluitamme.
Voit itse vaikuttaa siihen, missä kanavissa ja millaista viestintää meiltä saat. Voit muuttaa omia valintojasi HSL-sovelluksen asetuksissa tai hsl.fi:ssä HSL-tunnuksella sisään kirjautuneena kohdasta Omat tiedot. Lisäksi kaikkien sähköpostiviestiemme lopussa on linkki, josta voit perua sähköpostiviestit.
Tiettyjen tiedotteiden vastaanottaminen on katsottu asiakkaan edun kannalta välttämättömäksi, joten kriittistä viestintää, joka liittyy HSL:n velvollisuuteen tarjota joukkoliikennepalveluja ei ole mahdollisuus kieltää. Tähän lukeutuvat tiedottaminen sähköpostitse HSL:n palveluihin liittyvistä merkittävistä muutoksista (hinnoittelu, ehdot ym.) sekä laajoista joukkoliikenteen häiriöistä kuten lakoista.
Yleisen asiakasviestinnän lisäksi lähetämme sähköpostitse ja HSL-sovelluksen ilmoituksilla palvelukohtaisia viestejä. Näitä ovat esimerkiksi HSL-sovelluksen muistutukset lippujen voimassaoloajan päättymisestä sekä HSL-korttiin liittyvät saldomuistutukset. Palvelukohtaisiin viesteihin liittyviä asetuksia voit hallita kunkin palvelun asetuksissa.
1. Mitä tietojani palvelussa käsitellään ja miksi?
Käsittelemme sähköpostiosoitettasi ja/tai puhelinnumeroasi tunnistamistasi ja tavoittamistasi varten. Oikeutemme käsitellä asiakastietoja, sekä oikeutemme tai velvollisuutemme lähettää asiakasviestintää perustuvat asiakassuhteeseen. Jos olet lisäksi antanut meille markkinointiluvan, oikeutemme käsitellä asiakastietojasi markkinointitarkoituksessa ja lähettää sinulle markkinointiviestintää perustuu suostumukseesi.
Käsittelemme muita asiakastietojasi kuin sähköpostiosoitettasi tai puhelinnumeroasi, jotta voimme lähettää sinulle juuri sinua koskevia viestejä.
Käsiteltäviä tietoja ovat:
- etu- ja sukunimi
- sähköpostiosoite
- puhelinnumero
- postinumero (väestötietojärjestelmästä haettu tai itse palveluun annettu)
- yksilöity merkkijono, joka toimii tunnisteena eri järjestelmissä
- sähköpostin viestintäkieli
- HSL-sovelluksen käyttökieli
- suoramarkkinointilupa 15 vuotta täyttäneiltä
- sähköpostin ja sovellusilmoitusten viestintäasetukset
- HSL-sovelluksen lippuostot
- sähköposti- ja HSL-sovellus-viestien vastaanottaminen, avaaminen ja niissä olevien linkkien avaaminen.
2. Kuinka kauan tietoja säilytetään?
Tietojen säilytysajoissa noudatamme tietosuojaselosteemme mukaisia säilytysaikoja. Katso tarkemmin HSL:n yleinen tietosuojaseloste sekä palvelukohtaiset tarkennukset.
3. Ketkä käsittelevät tietoja?
Tietoja käsittelevät henkilöt, jotka työtehtäviensä takia tarvitsevat pääsyn tietoihin. HSL käyttää tietojen käsittelyssä sopimuskumppaneita, joille siirretään tehtävien kannalta tarpeellisia tietoja. Henkilötietojen käsittelijät ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia.
4. Miten voin tarkastaa tietoni?
Voit tarkistaa ja hallinnoida omia tietojasi sekä viestintäasetuksiasi HSL-sovelluksen asetuksissa sekä HSL-tunnuksella kirjautuneena hsl.fi-verkkosivujen Omat tiedot -osiossa.
Lisätietoa rekisteröidyn oikeuksien toteuttamisesta HSL:n verkkosivuilla kohdassa Tietosuoja > Rekisteröidyn oikeudet.
1. Mitä tietojani palvelussa käsitellään ja miksi?
Asiakkaan tietojen yleisiä käyttötarkoituksia on kuvattu HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselosteessa.
Asiakaspalvelun kanssa käymäsi chat-keskustelu tallennetaan tekstitallenteena automaattisesti.
Chat-keskustelujen tallenteita käytetään palvelutapahtumien todentamiseksi, palvelun laadun kehittämiseksi, HSL:n sisäisiin koulutustarkoituksiin, sekä sinun ja HSL:n oikeusturvan varmistamiseksi.
Tietoja käsitellään HSL:n ja sinun välisen sopimuksen perusteella. Sopimus syntyy, kun käytät HSL:n palveluita.
Chat-keskustelujen tallenteiden rekisterin tietoihin pääsy on ainoastaan erikseen nimetyillä henkilöillä, jotka ylläpitävät chat-keskustelujen hallinnassa käytettävää järjestelmää.
Kaikkia tietojasi käsitellään luottamuksellisesti, eikä niitä saa ilmaista muille kuin niitä työssään tarvitseville, joita sitoo salassapitovelvollisuus. Emme luovuta keskustelutallenteita asiakkaille.
2. Kuinka kauan tietoja säilytetään?
Keskustelutallenteita säilytetään 6 kuukautta, jonka jälkeen ne tuhotaan automaattisesti.
Laatimispäivä 24.5.2018, päivitetty 21.6.2018, 3.7.2020, 14.1.2021
1. Mitä tietojani palvelussa käsitellään ja miksi?
Asiakkaan tietojen yleisiä käyttötarkoituksia on kuvattu HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselosteessa.
HSL-fi –palvelussa HSL-tunnuksen luonnin yhteydessä sinulta kysytään:
- Nimi. Tietoa hyödynnetään esimerkiksi asiointi- ja viestintätilanteissa.
- Puhelinnumero. Tietoa hyödynnetään esimerkiksi asiointi- ja viestintätilanteissa.
- Sähköpostiosoite. Tietoa hyödynnetään esimerkiksi asiointi- ja viestintätilanteissa.
- Oletko täyttänyt 15 vuotta.
- Jos olet täyttänyt 15 vuotta, sinulta kysytään lupa puhelimitse ja sähköpostitse vastaanotettavaan suoramarkkinointiin.
- Jos et ole täyttänyt 15 vuotta, sinulta kysytään syntymäaika.
- Salasana. Tietoa hyödynnetään palveluihin sisäänkirjautumiseen.
HSL-tunnuksella kirjautuneena voit HSL.fi-palvelun Omat tiedot -osiossa päivittää tietojasi ja asetuksiasi.
Tietoihisi liitetään tietoa niistä palveluista, joita käytät HSL-tunnuksella kirjautuneena. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi HSL-sovellus.
Jos olet kirjautuneena HSL-tunnuksella ja tunnistaudut vahvasti, henkilötunnuksesi, nimesi, osoitetietosi sekä mahdollinen tieto turvakiellosta tallennetaan ja päivitetään tietoihisi automaattisesti Digi- ja väestötietoviraston väestötietojärjestelmästä (VTJ) saatavilla tiedoilla.
Tietoja käsitellään HSL:n ja sinun välisen sopimuksen perusteella. Sopimus syntyy, kun käytät HSL:n palveluita. Suoramarkkinointilupa perustuu antamaasi suostumukseen.
2. Kuinka kauan tietoja säilytetään?
Asiakastiedot säilytetään asiakassuhteen voimassaolon ajan ja sen jälkeen niin kauan, kuin on tarpeellista osapuolten oikeuksien ja velvoitteiden täyttämiseksi. Palvelukohtaiset tietosi poistetaan, jos et ole moneen vuoteen ollut kirjautuneena palveluun HSL-tunnuksella.
Voit tarvittaessa poistaa HSL-tunnuksesi itse HSL.fi-palvelun Omat tiedot -osiossa. Käyttäjätunnuksen poistaminen deaktivoi HSL-tunnuksen ja poistaa sen järjestelmästä 3 vuoden jälkeen.
Mahdollisia kirjanpidon kannalta tarpeellisia osto-, myynti-, laskutus- ja maksutietoja säilytetään enintään 10 vuoden ajan.
3. Ketkä käsittelevät tietoja?
Tietoja käsittelevät henkilöt, jotka työtehtäviensä takia tarvitsevat pääsyn tietoihin. HSL käyttää tietojen käsittelyssä sopimuskumppaneita, joille siirretään tehtävien kannalta tarpeellisia tietoja. Henkilötietojen käsittelijät ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia.
4. Miten voin tarkastaa tietoni?
Voit tarkastaa ja päivittää tietojasi HSL.fi -palvelun Omat tiedot -osiossa kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.
Lisätietoa rekisteröidyn oikeuksien toteuttamisesta HSL:n verkkosivuilla kohdassa Tietosuoja > Rekisteröidyn oikeudet.
Laatimispäivä 24.5.2018, päivitetty 1.11.2019, 24.4.2020, 30.6.2020, 7.12.2020 ja 14.1.2020
1. Mitä tietojani palveluissa käsitellään ja miksi?
Asiakkaan tietojen yleisiä käyttötarkoituksia on kuvattu HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselosteessa.
Asiakastietoja kerätään henkilöasiakkaista ja yritysasiakkaista asiakassuhteen hoitamiseksi ja palvelun toteuttamiseksi.
Tallennettavia tietoja ovat:
- väestötietojärjestelmästä haettu etunimi, sukunimi ja osoite (katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, kotikunta),
- asiakkaan muu osoite (katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maa),
- laskutusosoite (katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maa),
- puhelinnumero,
- sähköpostiosoite,
- henkilötunnus,
- turvakieltotieto sekä
- asiakasryhmä,
- kieli,
- suoramarkkinointilupa,
- valtuutustieto,
- oikeus saattajaan -tieto,
- hyvitystiedot ja
- kuolinpäivä.
Nimi- ja osoitetiedot päivitetään automaattisesti Digi- ja väestötietoviraston väestötietojärjestelmästä (VTJ) saatavilla tiedoilla.
Henkilötunnusta käytetään henkilökohtaisen HSL-kortin osto-oikeuden tarkastamiseksi, haltijakohtaisen HSL-kortin personoimiseksi sekä henkilökohtaisen asiointisi oikeellisuuden varmistamiseksi.
Yritysasiakkaan yksilöintitietona käytetään Y-tunnusta.
HSL-kortin perustietoja ovat:
- HSL-kortin numero,
- korttityyppi (henkilökohtainen tai haltijakohtainen),
- kortin luovutushetki sinulle,
- HSL-kortin hinnoittelutekijät (asiakasryhmä ja kuntatieto),
- kielitieto,
- HSL-kortin tilatieto, kuten sulkutieto, löytökoritieto sekä
- arvon ja kauden määrä.
HSL-kortin toteumatietoja ovat:
- kortin arvon ja kauden ostot,
- lataukset ja
- arvoveloitukset.
HSL-kortin tapahtumatietoja ovat:
- joukkoliikennevälineen (esim. bussi) kortinlukijalle tehdyt leimaustiedot (nousutiedot).
Taustajärjestelmään kerätään HSL-korttien tapahtumatiedot oikeuksiesi turvaamiseksi, myyntitietojen täsmäytystä ja raportointia varten sekä tapahtumien oikeellisuuden ja aukottomuuden valvomiseksi järjestelmä- ja HSL-korttitasolla. Tapahtumatietoja tarvitaan myös HSL:n kuntayhtymän jäsenkuntien kuntaosuusmaksujen määrittämistä ja mm. joukkoliikenteen suunnittelua varten.
HSL-korttipalvelussa käsitellään seuraavia tietojasi:
- HSL-tunnuksesi, jolla kirjaudut palveluun
- Sähköpostiosoitteesi sähköpostimuistutusten ja kuittien lähettämistä varten
- Palveluun lisäämäsi HSL-korttien korttinumerot ja niille asettamasi nimet
- Vahvan tunnistamisen yhteydessä (valinnainen) HSL:n lippu- ja informaatiojärjestelmästä haettu tunniste sekä henkilökohtaisten HSL-korttien korttinumerot ja niille asetetut nimet
- Palvelussa lisäämäsi muistutusasetukset (kausi- ja arvomuistutus kortille päällä / pois)
- Palvelussa tekemäsi arvon ja kauden ostot
- Tieto palvelun sinulle lähettämistä muistutussähköposteista.
Tietoja käsitellään HSL:n ja asiakkaan välisen sopimuksen perusteella. Sopimus syntyy, kun käytät HSL:n palveluita. HSL käsittelee tietoja myös perustehtäviensä toteuttamiseksi. Suoramarkkinointilupa perustuu suostumukseen.
2. Kuinka kauan tietoja säilytetään?
Asiakastiedot säilytetään asiakassuhteen voimassaolon ajan ja sen jälkeen niin kauan kuin on tarpeellista osapuolten oikeuksien ja velvoitteiden täyttämiseksi.
HSL-kortin vaihdon jälkeen vanhaan korttiin liittyviä tietoja säilytetään osapuolten oikeuksien ja velvollisuuksien toteuttamiseksi tarvittava aika.
HSL-korttiin liittyvät palvelukohtaiset tietosi poistetaan, kun HSL-kortti nykytyyppisenä palveluna on päättynyt. HSL informoi muutoksesta, siirtymisestä tilipohjaiseen lippujärjestelmään ja tietojen poistosta hyvissä ajoin.
Nousutiedoissa säilytetään HSL-kortin numero sen aikaa, kun on tarpeen lippujen validoinnin sekä muiden joukkoliikennejärjestelmän kannalta keskeisten toimenpiteiden tekemiseksi. Nousutietoja säilytetään pseudonymisoituna ilman korttinumeroa joukkoliikenteen kulujen kuntajaon, liikennesuunnittelun ja tutkimuksen kannalta tarpeellinen aika.
Kirjanpidon kannalta tarpeellisia osto-, myynti-, tilaus-, laskutus- ja maksutietoja säilytetään enintään 10 vuoden ajan.
3. Ketkä käsittelevät tietoja?
Tietoja käsittelevät henkilöt, jotka työtehtäviensä takia tarvitsevat pääsyn tietoihin. HSL käyttää tietojen käsittelyssä sopimuskumppaneita, joille siirretään tehtävien kannalta tarpeellisia tietoja. Tietoja käsittelevät henkilöt ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia.
HSL voi luovuttaa asiakastietoja viranomaisille voimassaolevan lainsäädännön sallimissa ja velvoittamissa rajoissa.
4. Miten voin tarkastaa tietoni?
Voit tarkastaa HSl-korttisi tiedot kirjautumalla HSL-korttipalveluun.
Android- ja Windows-puhelimilla, voit käyttää myös Oma matkakortti -sovellusta HSL-korttisi tietojen tarkastamiseen.
HSL-kortilla olevien lippujen tiedot ja arvon määrän/saldotiedot voit tarkastaa kortinlukijalla, lipunmyyntiautomaatilla tai HSL-kortin palvelu- tai myyntipisteessä.
HSL-kortin osalta asiakastiedot sekä osto- ja myyntitapahtumiin liittyvät korttitiedot saa tulosteena HSL:n palvelupisteistä. Tarvitset mukaasi voimassa olevan henkilöllisyystodistuksen. HSL-kortin ei tarvitse olla mukana
Lisätietoa rekisteröidyn oikeuksien toteuttamisesta HSL:n verkkosivuilla kohdassa Tietosuoja > Rekisteröidyn oikeudet.
Laatimispäivä: 24.5.2018, päivitetty 12.2.2019, 14.1.2021
1. Mitä tietojani palvelussa käsitellään ja miksi?
Asiakkaan tietojen yleisiä käyttötarkoituksia on kuvattu HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselosteessa.
Sovelluksen käyttöönoton yhteydessä sinulta kysytään:
- Oletko täyttänyt 15-vuotta.
- Jos olet täyttänyt 15 vuotta, sinulta kysytään asuinpaikka (postinumero, postinumeroalue tai vaihtoehto ”Asun ulkomailla”). Tiedon avulla sinulle voidaan tarjota tarkempaa ajankohtaista tietoa joukkoliikenteen käyttöön liittyvistä asioista. Asuinpaikan kautta saatava kotikuntatieto tarvitaan myös joukkoliikenteen kulujen kuntajakoa varten HSL-kuntayhtymän jäsenkuntien välillä.
- Jos et ole täyttänyt 15 vuotta, sinulta kysytään syntymäaika.
- Kaikilta kysytään lupa paikannukseen ja ilmoitusten vastaanottamiseen. Paikannuslupa parantaa käyttökokemusta mm. helpottamalla reittioppaan käyttöä. Ilmoituslupa mahdollistaa ilmoitusten vastaanottamisen esimerkiksi matkalippujen voimassaolon päättymisestä ja kriittisistä liikennehäiriöistä.
- Jos olet täyttänyt 15 vuotta, sinulta kysytään lupa kerätä ja hyödyntää anonyymiä liikkumistietoa. Liikkumistiedon keruusta ja hyödyntämisestä kerrotaan tarkemmin HSL:n tietosuojasivun kysymyksiä ja vastauksia -osiossa
- Lipun oston yhteydessä sinulta kysytään:
- Nimi. Tietoa hyödynnetään esimerkiksi asiointi- ja viestintätilanteissa.
- Puhelinnumero. Sitä käsitellään lipun tilausta ja toimittamista sekä lipun voimassaolon tarkastamista varten.
- Jos olet täyttänyt 15 vuotta, sinulta kysytään sähköpostiosoite. Tietoja hyödynnetään esimerkiksi asiointi- ja viestintätilanteissa.
- Jos olet täyttänyt 15 vuotta, sinulta kysytään lupa puhelimitse ja sähköpostitse vastaanotettavaan suoramarkkinointiin.
- Jos ostat kausilipun, sinulta kysytään salasana HSL-tunnuksen luomiseksi. HSL-tunnuksen avulla lippusi ja maksukorttisi tiedot ovat helposti saatavilla, vaikka vaihtaisit puhelinta tai puhelimesi katoaisi.
- Jos ostat kerta- ja vuorokausilipun, voit luoda vapaaehtoisesti HSL-tunnuksen syöttämällä salasanan. HSL-tunnuksen avulla kuittisi ja maksukorttisi tiedot ovat helposti saatavilla, vaikka vaihtaisit puhelinta tai puhelimesi katoaisi. Jos et ole täyttänyt 15 vuotta, HSL-tunnuksen luonnin yhteydessä sinulta kysytään myös sähköpostiosoite.
- Jos sinulla on jo HSL-tunnus, voit kirjautua sillä lipun oston yhteydessä jolloin emme kysy puhelinnumeroasi, sähköpostiosoitettasi tai suoramarkkinointilupaa.
- Jos ostat kausilipun, tarvitaan vahva tunnistautuminen kuntalaisuuteen perustuvan hintatuen todentamiseksi. Jos olet jo tunnistautunut toisen palvelun yhteydessä ja kirjaudut sisään HSL-tunnuksella, sinun ei tarvitse enää tunnistautua vahvasti.
- Mikäli valitset maksutavaksi korttimaksun, maksukorttitietosi eli maksukortin numero ja kortin viimeinen voimassaolopäivä siirretään salatun verkkoyhteyden avulla ja tallennetaan suojatussa PCI DSS –sertifioidussa ympäristössä korttimaksupalveluntarjoajan tietokantaan. Maksukortin tiedoista tallennetaan HSL:n tietojärjestelmiin vain kortin neljä viimeistä numeroa. Sovelluksen asetuksissa korttitiedot voi poistaa koska tahansa.
- Muut maksutavat: käytämme kolmansia osapuolia maksunkäsittelijöinä ja nämä osapuolet saattavat pyytää lisätietoja käsitellessään maksutapaan liittyviä tietoja. Nämä maksutiedot käsittelee ainoastaan kolmas osapuoli, eikä HSL säilytä näitä tietoja.
Lisäksi lipunostoon liittyen:
- Tietojesi yhteyteen tallentuu tietoja mm. tilatuista lipuista sovellusversiosta ja mahdollisesta alennusryhmästä.
- Opiskelijahintaisen kausilipun ostamisen yhteydessä tallennamme tiedon oikeudestasi opiskelija-alennukseen.
Muuta:
Tietoihisi liitetään tietoa niistä palveluista, joita käytät HSL-tunnuksella kirjautuneena. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi HSL.fi -palvelu.
Jos olet kirjautuneena HSL-tunnuksella ja tunnistaudut vahvasti, henkilötunnuksesi, nimesi, osoitetietosi sekä mahdollinen tieto turvakiellosta tallennetaan ja päivitetään tietoihisi automaattisesti Digi- ja väestötietoviraston väestötietojärjestelmästä (VTJ) saatavilla tiedoilla.
Tietoja käsitellään HSL:n ja sinun välisen sopimuksen perusteella. Sopimus syntyy, kun käytät HSL:n palveluita. HSL käsittelee tietoja myös perustehtäviensä toteuttamiseksi. Suoramarkkinointiluvat, paikkatiedon käyttö ja ilmoitukset sekä liikkumistiedon keruu ja hyödyntäminen perustuvat antamiisi suostumuksiin.
2. Kuinka kauan tietoja säilytetään?
Asiakastiedot säilytetään asiakassuhteen voimassaolon ajan ja sen jälkeen niin kauan, kuin on tarpeellista osapuolten oikeuksien ja velvoitteiden täyttämiseksi. Sovelluksen käytön katsotaan loppuneen ja palvelukohtaiset tietosi poistetaan, mikäli et ole 3 vuoteen päivittänyt omia tietojasi, ollut kirjautuneena sisään HSL-tunnuksella tai sinulla ei ole moneen vuoteen ollut voimassa sovelluksella ostettua mobiililippua.
Kirjanpidon kannalta tarpeellisia osto-, myynti-, tilaus-, laskutus- ja maksutietoja säilytetään enintään 10 vuoden ajan.
Jos sinulla on HSL-tunnus, voit tarvittaessa poistaa HSL-tunnuksesi itse HSL.fi-palvelun Omat tiedot -osiossa. Käyttäjätunnuksen poistaminen deaktivoi HSL-tunnuksen ja poistaa sen järjestelmästä 3 vuoden jälkeen.
Sovelluksen poisto päätelaitteeltasi ei poista HSL:n taustajärjestelmiin tallennettuja tietoja.
3. Ketkä käsittelevät tietoja?
Tietoja käsittelevät henkilöt, jotka työtehtäviensä takia tarvitsevat pääsyn tietoihin. HSL käyttää tietojen käsittelyssä sopimuskumppaneita, joille siirretään tehtävien kannalta tarpeellisia tietoja. Henkilötietojen käsittelijät ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia.
Maksupalvelukumppanit ml. puhelinoperaattorit vastaavat lipun laskutuksesta.
4. Miten voin tarkastaa tietoni?
Voit tarkastaa ja päivittää tietojasi HSL-sovelluksen ”Asetukset” -valikossa. Suostumuksia ilmoituksiin ja paikkatiedon käyttämiseen voit päivittää sekä sovelluksen että päätelaitteen asetuksissa.
Lisätietoa rekisteröidyn oikeuksien toteuttamisesta HSL:n verkkosivuilla kohdassa Tietosuoja > Rekisteröidyn oikeudet.
Laatimispäivä 15.8.2018
1. Mitä tietojani palvelussa käsitellään ja miksi?
Kävelykilometrikisaan rekisteröityessäsi annat etunimesi, sukunimesi, sähköpostiosoitteesi, käyttäjätunnuksen ja salasanan.
Voit halutessasi antaa kuntatietosi, jos haluat osallistua myös kuntakisaan. Halutessasi voit myös antaa taustatietosi kaloreiden laskentaan. Taustatietoja ovat sukupuoli, kävelyvauhti, pituus, paino ja ikä. Tietoja käytetään automatisoituun kulutettujen kaloreiden laskentaan. Taustatiedot ja arvioidut kilokalorit näkyvät vain sinulle itsellesi.
Asiakastietojasi tarvitaan käyttäjätunnistusta, palvelun toimintojen käyttämistä, ilmoitusten jättämistä, palkitsemista, arvontoja ja tilastointia varten. Palvelussa hyödynnetään kirjautumis- ja käyttöstatistiikkaa.
Henkilötietojasi käsitellään HSL:n ja sinun välisen sopimuksen perusteella. Sopimus syntyy, kun osallistut kävelykilometrikisaan ja hyväksyt kisan käyttöehdot.
2. Kuinka kauan tietoja säilytetään?
Asiakkuuden tietoja säilytetään Kävelykilometrikisassa niin kauan, kuin palvelu on toiminnassa. Passiivisten eli sellaisten asiakkaiden tiedot, jotka eivät ole käyttäneet palvelua kahteen vuoteen, poistetaan tämän ajan jälkeen.
Voit halutessasi pyytää poistamaan tietosi ilmoittamalla siitä HSL:n asiakaspalveluun.
3. Ketkä käsittelevät tietoja?
Tietoja käsittelevät henkilöt, jotka työtehtäviensä takia tarvitsevat pääsyn tietoihin. HSL käyttää tietojen käsittelyssä luotettavaa teknistä sopimuskumppania. Henkilötietojen käsittelijät ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia.
4. Miten voin tarkastaa tietoni?
Voit tarkastaa ja päivittää omia tietojasi palvelussa.
Lisätietoa rekisteröidyn oikeuksien toteuttamisesta HSL:n verkkosivuilla kohdassa Tietosuoja > Rekisteröidyn oikeudet.
Päivitetty 27.8.2019
1. Mitä tietojani palvelussa käsitellään ja miksi?
Asiakkaan tietojen yleisiä käyttötarkoituksia on kuvattu HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselosteessa.
Löytötavarapalvelussa tietojasi käsitellään kadonneen tavaran etsimistä ja sen löytymisestä ilmoittamista varten. Löytötavarapalvelussa annat nimesi ja yhteystietosi (etunimi, sukunimi, osoite, postinumero, kaupunki, puhelin, sähköpostiosoite), jotta palvelussa voidaan etsiä kadonnutta tavaraa ja ilmoittaa sinulle, mikäli se löytyy. Tietoja käsitellään palveluntarjoajan ja sinun välisen sopimuksen perusteella. Sopimus syntyy, kun käytät löytötavarapalvelua.
2. Kuinka kauan tietoja säilytetään?
Tietoja säilytetään löytötavaran noutoon saakka. Mikäli löytötavaraa ei löydy, säilytetään tietoja korkeintaan kuukauden ajan ilmoituksesta.
3. Ketkä käsittelevät tietoja?
Tietoja käsittelevät henkilöt, jotka työtehtäviensä takia tarvitsevat pääsyn tietoihin. HSL käyttää tietojen käsittelyssä sopimuskumppaneita, joille siirretään tehtävien kannalta tarpeellisia tietoja.
Henkilötietojen käsittelijät ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia.
4. Miten voin tarkastaa tietoni?
Palvelussa olevat tiedot voi tarkastaa kirjautumalla löytötavarapalveluun.
Päivitetty 14.1.2021
1. Mitä tietojani palvelussa käsitellään ja miksi?
Henkilötietojen käsittelyn tarkoituksena on tarkastusmaksumääräysten hallinta ja maksujen perintä sekä rekisterinpitäjän toiminnan kehittäminen.
Joukkoliikenteen tarkastusmaksusta annetun lain (469/1979) 8 §:n mukaan matkustajan, joka ei esitä asianmukaista matkalippua, on ilmoitettava tarkastajan vaatimuksesta tälle henkilötietoinaan nimensä, henkilötunnuksensa ja osoitteensa.
Rekisteri sisältää seuraavat henkilötiedot rekisteröidyistä henkilöistä:
- tarkastusmaksumääräyksen saaneen henkilön nimi, henkilötunnus ja osoite
- tarkastusmaksun määräämispäivä, kellonaika ja linja
- tarkastusmaksun määräämisen syy
- henkilötietojen varmistustapa (ajokortti, passi jne)
- tarkastusmaksun määränneen tarkastajan etu- ja sukunimi.
- poikkeustilanneilmoitus
- tarkastusmaksun suorittamista koskevat tiedot (alkuperäinen määrä, peruutettu/maksettu/maksamatta)
- maksamattomien tarkastusmaksujen määrä
- tarkastusmaksun ulosottoon lähettämistä koskevat tiedot
- ulosotosta saadut tilitykset (rahatilitys/estetilitys) ja siirtoilmoitukset ja vireilletuloilmoitukset
- käräjäoikeuden päätöspäivämäärä velkajärjestelyn aloittamisesta
- tarkastusmaksusta tehdyn oikaisuvaatimuksen sekä oikaisuvaatimuksen päätöksen tiedot
- Helsingin hallinto-oikeudelle tehtyä valitusta koskevat tiedot: (hallinto-oikeuden selvityspyynnön ja päätöksen päivämäärät, tarkastusmaksumääräyksen voimaanjättö/ kumoaminen)
- tieto haitanteosta tarkastajalle
- tieto lipun väärinkäytöstä
- rikosilmoituksen päivämäärä ja maksetut korvaukset.
2. Kuinka kauan tietoja säilytetään?
Tiedot säilytetään kuluvan kalenterivuoden ja seuraavien kuuden (6) kalenterivuoden ajan. Säilytysaika perustuu kirjanpitolain (1336/1997) 2 luvun 10 §:n 2 momenttiin, sillä kyseiset tiedot ovat osakirjanpitoa, johon sovelletaan edellä kuvattua lakia ja siinä säädettyä säilytysaikaa. Tästä syystä tietoja ei voida rekisteristä poistaa ennen säilytysajan umpeutumista.
3. Ketkä käsittelevät tietoja?
Tietoja käsittelevät henkilöt, jotka työtehtäviensä puitteissa tarvitsevat pääsyn tietoihin. Henkilötietojen käsittelijät ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia.
4. Miten voin tarkastaa tietoni?
Lisätietoa rekisteröidyn oikeuksien toteuttamisesta HSL:n verkkosivuilla kohdassa Tietosuoja > Rekisteröidyn oikeudet.
HSL Mobiililippu -sovellus
Laatimispäivä: 24.5.2018, päivitetty 14.1.2021
1. Mitä tietojani palvelussa käsitellään ja miksi?
Asiakkaan tietojen yleisiä käyttötarkoituksia on kuvattu HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselosteessa.
Sovelluksen käyttöönoton yhteydessä sinulta kysytään:
- Puhelinnumero ja kotikunta. Puhelinnumeroa käsitellään lipun tilausta ja toimittamista sekä lipun voimassaolon tarkastamista varten. Kotikuntatieto tarvitaan joukkoliikenteen kulujen kuntajakoa varten HSL-kuntayhtymän jäsenkuntien välillä.
- Oletko alle 18-vuotias ja onko sinulla huoltajan suostumus käyttää palvelua.
- Jos olet yli 18-vuotias, sinulta kysytään nimi- ja yhteystiedot (etunimi, sukunimi, postinumero ja sähköpostiosoite). Tietoja hyödynnetään esimerkiksi asiointi- ja viestintätilanteissa.
- Jos olet yli 18-vuotias, voit antaa suoramarkkinointiluvan.
- Maksutapa (korttimaksu tai mobiilimaksu). Mikäli valitset maksutavaksesi korttimaksun, maksupalveluun tallennettavia tietoja ovat maksukortin numero ja viimeinen voimassaolopäivä. Korttitiedot siirretään salatun verkkoyhteyden avulla ja tallennetaan suojatussa PCI DSS –sertifioidussa ympäristössä. Mobiilimaksun osalta operaattori veloittaa liput puhelinlaskulla.
Tietojesi yhteyteen tallentuu tietoja mm. tilatuista lipuista ja sovellusversiosta.
Tietoja käsitellään HSL:n ja sinun välisen sopimuksen perusteella. Sopimus syntyy, kun käytät HSL:n palveluita. HSL käsittelee tietoja myös perustehtäviensä toteuttamiseksi. Suoramarkkinointilupa perustuu antamaasi suostumukseen.
2. Kuinka kauan tietoja säilytetään?
Kirjanpidon kannalta tarpeellisia osto-, myynti-, tilaus-, laskutus- ja maksutietoja säilytetään enintään 10 vuoden ajan.
3. Ketkä käsittelevät tietoja?
Tietoja käsittelevät henkilöt, jotka työtehtäviensä takia tarvitsevat pääsyn tietoihin. HSL käyttää tietojen käsittelyssä sopimuskumppaneita, joille siirretään tehtävien kannalta tarpeellisia tietoja. Henkilötietojen käsittelijät ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia.
Maksupalvelukumppanit ml. puhelinoperaattorit vastaavat lipun laskutuksesta.
4. Miten voin tarkastaa tietoni?
Lisätietoa rekisteröidyn oikeuksien toteuttamisesta HSL:n verkkosivuilla kohdassa Tietosuoja > Rekisteröidyn oikeudet
HSL Tekstiviestilippu
Laatimispäivä: 24.5.2018
1. Mitä tietojani palvelussa käsitellään ja miksi?
Asiakkaan tietojen yleisiä käyttötarkoituksia on kuvattu HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselosteessa.
Puhelinnumeroasi käsitellään lipun tilausta ja toimittamista sekä lipun voimassaolon tarkastamista varten. Puhelinoperaattori vastaa lipun laskutuksesta.
Tietoja käsitellään HSL:n ja sinun välisen sopimuksen perusteella. Sopimus syntyy, kun käytät HSL:n palveluita.
2. Kuinka kauan tietoja säilytetään?
Kirjanpidon kannalta tarpeellisia osto-, myynti-, tilaus-, laskutus- ja maksutietoja säilytetään enintään 10 vuoden ajan.
3. Ketkä käsittelevät tietoja?
Tietoja käsittelevät henkilöt, jotka työtehtäviensä takia tarvitsevat pääsyn tietoihin. HSL käyttää tietojen käsittelyssä sopimuskumppaneita, joille siirretään tehtävien kannalta tarpeellisia tietoja. Henkilötietojen käsittelijät ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia.
Puhelinoperaattori vastaa lipun laskutuksesta.
4. Miten voin tarkastaa tietoni?
Saat tiedon laskutetuista tekstiviestilipuista puhelinoperaattorilta.
Verkkokauppa
Laatimispäivä 26.11.2018
1. Mitä tietojani palvelussa käsitellään ja miksi?
Asiakkaan tietojen yleisiä käyttötarkoituksia on kuvattu HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselosteessa.
Verkkokaupassa tietojasi käsitellään tilauksen käsittelemistä ja toimittamista varten. Toimitusehtojen mukaisesti verkkokaupasta voivat tehdä ostoksia vain 15 vuotta täyttäneet henkilöt.
Verkkokaupassa annat tilaajan nimen ja yhteystiedot (etunimi, sukunimi, osoite, postinumero, kaupunki, puhelin, sähköpostiosoite). Tarvittaessa voit antaa toimitustiedot erikseen (etunimi, sukunimi, osoite, postinumero, kaupunki, puhelin).
Henkilökohtaisen HSL-kortin tilauksen yhteydessä tunnistaudut vahvasti verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Väestörekisterikeskuksesta saatavan henkilötunnuksen avulla tarkistetaan tietosi, koska sinulla voi olla vain yksi henkilökohtainen HSL-kortti.
Tietoja käsitellään HSL:n ja sinun välisen sopimuksen perusteella. Sopimus syntyy, kun käytät HSL:n palveluita.
2. Kuinka kauan tietoja säilytetään?
Kirjanpidon kannalta tarpeellisia osto-, myynti-, tilaus-, laskutus- ja maksutietoja säilytetään enintään 10 vuoden ajan. Henkilötunnusta säilytetään enintään 2 viikkoa.
3. Ketkä käsittelevät tietoja?
Tietoja käsittelevät henkilöt, jotka työtehtäviensä takia tarvitsevat pääsyn tietoihin. HSL käyttää tietojen käsittelyssä sopimuskumppaneita, joille siirretään tehtävien kannalta tarpeellisia tietoja. Henkilötietojen käsittelijät ovat salassapito- ja vaitiolovelvollisia. Maksamisen osalta tietoja välitetään maksupalvelukumppanille ja tilausten toimituksen osalta varastointi- ja logistiikkakumppanille.
4. Miten voin tarkastaa tietoni?
Lisätietoa rekisteröidyn oikeuksien toteuttamisesta HSL:n verkkosivuilla kohdassa Tietosuoja > Rekisteröidyn oikeudet.
Muut tietosuojaselosteet
- Helsingin päärautatieaseman palvelupisteen kameravalvonta
- Lippu- ja informaatiojärjestelmän palvelu- ja myyntipisteiden henkilörekisteri
- Lähijunakaluston kameravalvonta
- Opastinsillan kiinteiston kameravalvonta
- Sidonnaisuusrekisteri
- Sidosryhmärekisteri
- Sopimusliikennöitsijöiden kuljettajien koulutustietojen rekisteri
- Tilaajavastuupalvelu
- Työnhakijoiden tietosuojaseloste
- Vierailijarekisteri
- Viranomaistoiminnan rekisteri
- Vuosaaren pyoräkaapit
- Yritysrekisteri
HSL:n verkkopalveluissa käytettävät evästeet
Käytämme verkkopalveluissamme evästeitä. Tietoa kerätään käyttäjän palveluissa tekemistä toiminnoista sekä päätelaitteen ominaisuuksista. Evästetieto on selainperusteista eikä sitä yhdistetä henkilötietoihin. Eväisteiden käytön tarkoituksena on parempi käyttäjäkokemus sekä HSL:n palveluiden kehittäminen käyttäjiä yhä paremmin palvelevaksi.
Evästeet (=cookiet) ovat pieniä tiedostoja, jotka tallentuvat käyttäjän koneelle. Niiden avulla käyttäjä voi esimerkiksi tallentaa verkkopalvelun salasanan tai kieliasetuksen. Evästeet parantavat verkkopalvelun käyttökokemusta ja auttavat HSL:ää kehittämään palvelua. Evästeistä ei aiheudu vahinkoa laitteille.
Käyttäjäkokemusta parantavat evästeet
Osassa palveluitamme käytetään evästeitä hyvän käyttäjäkokemuksen luomiseen. Ne ovat joissakin tapauksissa välttämättömiä tiettyjen toimintojen, kuten esim. verkkokaupasta ostamisen ja rekisteröityneen käyttäjän tunnistamisen mahdollistamiseksi. Palvelukohtaista evästetietoa ei käytetä muuhun tarkoitukseen kuin palvelun toimivuuden varmistamiseen ja käyttäjäystävällisyyden parantamiseen.
Käytön mittaamisessa hyödynnettävät evästeet
Verkkopalvelun käytön mittaaminen on tärkeä osa palvelun kehittämistä ja ylläpitoa. Mittausevästeiden avulla keräämme tietoa siitä, kuinka paljon HSL:n tarjoamia eri palveluja käytetään, mihin aikoihin käyttö sijoittuu ja mitkä kohdat palveluissa kaipaavat tehostamista. Kerätty tieto on luonteeltaan anonyymia, joten sen avulla ei pystytä tunnistamaan henkilöä, joka verkkosivustoa käyttää. Käyttäjää ei siis voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.
Markkinoinnissa hyödynnettävät evästeet
Käytämme palveluissamme myös evästeitä, joiden avulla voimme näyttää mahdollisimman kiinnostavaa mainontaa muissa verkkopalveluissa. Näitä ovat mm. Facebookin sekä muiden vastaavien palveluiden evästeet. Evästeisiin tallentuu ainoastaan tieto siitä mitä HSL:n palveluita selaimella on käytetty.
Käyttämällä HSL:n sivuja hyväksyt evästeiden käytön edellä kuvatulla tavalla. Halutessasi voit estää evästeiden käytön oman verkkoselaimesi asetuksista joko tyhjentämällä nykyiset evästetiedot tai estämällä niiden toiminnan kokonaan. Asetukset vaihtelevat selainkohtaisesti. Huomioithan että evästeiden käytön poistaminen saattaa estää palveluidemme joidenkin ominaisuuksien toimivuutta tai heikentää käyttökokemusta.
Joissakin verkkoselaimissa on mahdollista kieltää erikseen kolmannen osapuolten, kuten mainonnan kohdentamiseen käytettävien evästeiden käyttö. Yleiseurooppalaisessa Your Online Choices -asetuspalvelussa on mahdollista määrittää estot yrityskohtaisesti: http://www.youronlinechoices.com/fi/
Huomioithan, että evästeiden käytön kieltäminen ei estä verkkomainontaa kokonaan, vaan ainoastaan niiden kohdentamisen tietylle selaimelle käyttöhistorian perusteella.
Rekisteröidyn oikeudet
Päivitetty 18.4.2019, 14.1.2021
HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselosteessa ja sen palvelukohtaisissa tarkennuksissa kerrotaan, mitä tietoja eri palveluissa käsitellään ja mihin tarkoitukseen, sekä tietojen säilyttämisen periaatteet.
HSL:n asiakkaalla on oikeus saada tietoonsa ne henkilötiedot, joita hänestä on kerätty.
Pääset tarkastelemaan ja päivittämään palvelukohtaisia tietojasi seuraavissa HSL:n mobiili- ja verkkopalveluissa:
- HSL-sovellus (asetukset)
- HSL.fi (HSL-tunnus) (omat tiedot)
- Kaupunkipyörä-palvelu (etusivu, HSL-tunnus käyttäjät)
- HSL-korttipalvelu (HSL-korttitietoja, hsl.fi/kortti) ja Oma matkakortti -sovellus Android ja Windows-puhelimilla
HSL-kortin osalta saat asiakastiedot sekä osto- ja myyntitapahtumiin liittyvät korttitiedot tulosteena HSL:n palvelupisteistä näyttämällä voimassa olevaa henkilöllisyystodistusta. HSL-kortin ei tarvitse olla mukana.
Pyynnöstä toimitettaviin tietoihin voit tutustua jäljempänä kohdassa ”Rekisteröidyn oikeuksia koskevan pyynnön osoittaminen meille”.
Voit tehdä henkilötietojasi koskevan tietojen poistopyynnön meille tällä lomakkeella (linkki) tai palvelupisteessämme. Sähköisellä lomakkeella tietojen poistopyynnön tehdessäsi sinun on tunnistauduttava vahvasti. Mikäli esität tietojen poistopyynnön HSL:n asiakaspalvelupisteessä, tarvitset pyynnön osoittamiseksi henkilöllisyystodistuksen. Palvelupisteidemme yhteystiedot löytyvät verkkosivuiltamme.
Huomioitahan, että niin kauan kuin käytät palveluitamme, emme voi poistaa tietojasi matkustukseen liittyvästä järjestelmästämme. Järjestelmäämme päivitetään kotikunta- ja osoitetiedot Digi- ja väestötietovirastosta. Osoitetieto tarkistetaan lipun latauksen yhteydessä, jotta voimme myydä sinulle tai MaaS-toimijalle lipun alennetulle hinnalla, sillä HSL:n jäsenkunnissa asuville tarjoamme liput eri hintaan kuin ei HSL-jäsenkunnissa asuville. HSL-jäsenkunnassa asuminen todennetaan kotikunta- ja osoitetiedon perusteella. Kuitenkin jos olet lopettanut palvelujemme käytön, poistamme tietosi pyyntösi perusteella.
Tarkastusmaksurekisteristä emme voi poistaa tietojasi, sillä kyseinen rekisteri on osa kirjanpitoamme.
HSL-tunnuksen voit poistaa HSL-tunnuksen omista tiedoistasi kirjautumalla hsl.fi:hin HSL-tunnuksellasi.
Ilmoitamme henkilötietojen oikaisuista, poistoista tai käsittelyn rajoituksista niille vastaanottajille, joille henkilötietoja on luovutettu, paitsi jos tämä osoittautuu mahdottomaksi tai vaatii kohtuutonta vaivaa.
Voit muuttaa henkilötietojasi HSL-tunnuksessa kirjautumalla palveluun. Lisäksi sinulla on oikeus vaatia, että HSL oikaisee ilman aiheetonta viivytystä sinua koskevat epätarkat ja virheelliset henkilötiedot. Sinulla on oikeus saada puutteelliset henkilötiedot täydennettyä toimittamalla HSL:lle tarvittava lisäselvitys.
Sinulla on oikeus rajoittaa henkilötietojesi käsittelyä, jos kiistät henkilötietojesi paikkansapitävyyden. Näissä tapauksissa käsittelyä rajoitetaan siksi ajaksi, jonka kuluessa HSL voi varmistaa asiakkaan henkilötietojen paikkansapitävyyden. Henkilötietojen käsittelyn rajoittaminen tarkoittaa esimerkiksi henkilökunnan käsittelyoikeuksien rajoittamista asiakkaan henkilötietoihin. HSL:llä on oikeus säilyttää tietoja, joiden käsittelyä asiakas on rajoittanut.
Sinulla on oikeus vastustaa henkilötietojesi käsittelyä sekä olla joutumatta sellaisen päätöksen kohteeksi, joka perustuu pelkästään automaattiseen käsittelyyn, kuten profilointiin, ja jolla on sinua koskevia oikeusvaikutuksia tai muita merkittäviä vaikutuksia. Henkilötietojen käsittelyn vastustamisoikeus ei koske sellaisia julkisen toimijan rekistereitä, joita pidetään lain perusteella.
Sinulla on oikeus vastustaa henkilötietojesi käsittelyä profilointiin.
Sinulla on oikeus saada itseäsi koskevat henkilötiedot, jotka olet toimittanut meille, jäsennellyssä, yleisesti käytetyssä ja koneellisesti luettavassa muodossa, ja oikeus siirtää kyseiset tiedot toiselle rekisterinpitäjälle, jos käsittely perustuu suostumukseen tai sopimukseen ja jos tiedot sijaitsevat sähköisessä järjestelmässä.
Mikäli asiakkaiden henkilötietoihin kohdistuu tietoturvaloukkaus, joka todennäköisesti aiheuttaa korkean riskin asiakkaiden oikeuksille ja vapauksille, meidän on ilmoitettava tietoturvaloukkauksesta asiakkaille ilman aiheetonta viivytystä.
Ilmoitus sisältää:
- kuvauksen tapahtuneesta
- HSL:n tietosuojavastaavan nimen ja yhteystiedot lisätietoja varten
- kuvauksen tapahtuneen todennäköisistä seurauksista asiakkaalle
- kuvauksen toimenpiteistä, joita aiomme toteuttaa tai jotka se on jo toteuttanut haittavaikutusten lieventämiseksi.
Sinulla on oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle, jos katsot, että henkilötietojesi käsittelyssä on tehty rikkomus.
Valvontaviranomainen: Tietosuojavaltuutetun toimisto, puhelin vaihde: 029 5666700, sähköposti: tietosuoja@om.fi
Voit tehdä tietojasi koskevan tarkastuspyynnön meille tällä lomakkeella tai palvelupisteessämme. Sähköisellä lomakkeella tietojen tarkastuspyynnön tehdessäsi sinun on tunnistauduttava vahvasti. Henkilön, jonka tietojen tarkistusta pyydät ja tunnistautuvan henkilön on oltava sama. Mikäli esität tietojen tarkastuspyynnön palvelupisteessämme, tarvitset pyynnön toteuttamiseksi viranomaisen myöntämän henkilöllisyystodistuksen. Palvelupisteiden yhteystiedot löytyvät verkkosivuiltamme.
Tietojen tarkastuspyyntö käsitellään mahdollisimman pian ja sinulle vastataan viimeistään kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta. Määräaikaa voidaan tarvittaessa jatkaa enintään kahdella kuukaudella ottaen huomioon pyyntöjen monimutkaisuus ja määrä. Ilmoitamme sinulle mahdollisesta tietojen toimituksen pitkittymisestä kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta sekä viivästymisen syyt.
Tietoihin pääsy- tai poistopyynnön toteuttaminen ei saa vaikuttaa epäedullisesti muiden asiakkaiden tai rekisteröityjen oikeuksiin ja vapauksiin. Tästä johtuen emme voi asiakkaan tai rekisteröidyn pyynnöstä toimittaa tai poistaa sellaisia tietoja, joiden osalta emme voi olla täysin varma, että tietojen antaja ja pyynnön esittäjä ovat sama henkilö.
Sinulla on oikeus saada maksuton jäljennös käsiteltävistä henkilötiedoista. Jos pyydät useampia jäljennöksiä, perimme niistä hallinnollisiin kustannuksiin perustuvan kohtuullisen maksun. Emme voi toimittaa tietoja seuraavista palveluista:
- HSL-kortti (henkilökohtaiset matkakortit)
- HSL-sovellus (mobiilikausilipun ostajat, vahvasti tunnistautuneena tehdyt ostot)
- HSL.fi (HSL-tunnus) (vahvasti tunnistautuneet)
Lisäksi voimme toimittaa rekisteröidylle tiedot tarkastusmaksurekisteristä.
Kysymyksiä ja vastauksia
Päivitetty 19.11.2020
Keräämme asiakkaan perustietoja (esim. nimi ja yhteystiedot) sekä muita palvelujen tarjoamiseen ja kehittämiseen tarvittavia tietoja.
HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselosteessa ja siihen liittyvissä palvelukohtaisissa tarkennuksissa kerromme, mitä tietoja eri palveluissa käsitellään.
Keräämme tietoja lähtökohtaisesti asiakkaalta itseltään palveluiden käyttöönoton, rekisteröitymisen ja käytön yhteydessä. Tietoja kerätään myös muista tietolähteistä, kuten esimerkiksi Väestörekisterikeskuksen väestötietojärjestelmästä.
Keräämme asiakkaiden henkilötietoja, jotta pystymme tarjoamaan asiakkaillemme liikennepalveluita.
Henkilötietojen säilytysaika riippuu käytettävästä palvelusta, ja se perustuu aina lailliseen tietojen käsittelytarkoitukseen.
HSL:n henkilökunta silloin, kun tietojen käsittely kuuluu heidän työnkuvaansa, sekä palveluntoimittajat, jotka tuottavat HSL:lle palveluita.
Luovutamme henkilötietoja ulkopuolisille vain, jos siihen on laista johtuva velvoite tai jos henkilö on antanut siihen suostumuksen.
Henkilötiedot suojataan teknisesti (esim. tietokantojen säilytys lukituissa tiloissa ja palomuurien käyttö) sekä hallinnollisesti (esim. käyttöoikeuksia rajaamalla ja salassapitosopimuksin).
Huolehdimme siitä, että meille mahdollisesti väestötietojärjestelmästä luovutettuja turvakiellon kohteena olevia tietoja ei luovuteta edelleen eikä niitä anneta sivullisen nähtäväksi tai käsiteltäväksi, jollei laissa toisin säädetä. Tietoja saavat käsitellä vain erikseen nimetyt henkilöt, joiden tehtäviin kyseisten tietojen käsittely välittömästi kuuluu.
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja, jotka tallentuvat käyttäjän koneelle. Niiden avulla käyttäjä voi esimerkiksi tallentaa verkkopalvelun käyttäjätunnuksen ja salasanan. Evästeet parantavat verkkosivuston käyttökokemusta ja auttavat meitä kehittämään palveluitamme. Voit itse muokata evästeiden hyväksymiseen liittyviä selainasetuksia, ja poistaa halutessasi niiden käytön kokonaan. Tällöin on kuitenkin mahdollista, ettei kaikkia sivuston palveluita voi enää käyttää.
Käytämme mainonnan kohdentamisessa mainosmedioiden (esim. uutissivustot, Facebook, Googlen palvelut) tarjoamia yleisiä kohderyhmiä, jotka perustuvat käyttäjän palveluille antamiin tietoihin tai selainkäytön perusteella tehtyihin luokituksiin. Näitä ovat mm. ikä, sukupuoli, kiinnostusalueet ja sijainti. Kohdennamme mainontaa myös evästeiden avulla niille selaimille, jotka ovat vierailleet palveluissamme.
Näiden lisäksi käytämme Facebookissa mukautettuja kohderyhmiä, jotka luodaan tunnistamalla yhteystietojen avulla ne asiakkaamme, jotka käyttävät myös Facebookia. Emme saa tietoa siitä, mitä tunnisteita lopulliseen kohderyhmään päätyy, eikä Facebook puolestaan saa tietoa siitä, kuka tunnisteen takana on ja miksi HSL haluaa kohdentaa hänelle mainontaa. Facebook on sitoutunut käyttämään kohderyhmää vain HSL:n markkinointiin. Facebook Irlanti ("Facebook") ja HSL ovat yhteisrekisterinpitäjiä soveltuvin osin Facebookissa olevien fani- ja yhteisösivujen osalta.
HSL:n mobiilipalveluihin sovelletaan HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselostetta ja palvelussa annettuja tarkempia henkilötietojen käsittelyä koskevia ehtoja. Nämä ehdot kerrotaan ja niihin sitoudutaan, kun palveluun kirjaudutaan.
Käytämme tietoa päätelaitteen sijainnista, jos olet ottanut käyttöön HSL:n mobiilipalvelun, hyväksynyt sijaintitietojen käytön ja päätelaitteessasi on päällä paikantamisen mahdollistavat asetukset.
Ennen ensimmäistä lipun ostamista kirjaudut vahvasti tunnistetulla HSL-tunnuksellasi ja annat valtuutuksen. Jos sinulla ei ole aiemmin vahvasti tunnistettua HSL-tunnusta, voit puolesta-asioinnin yhteydessä luoda HSL-tunnuksen ja/tai tehdä vahvan sähköinen tunnistautumisen olemassa olevaan HSL-tunnukseesi, ja antaa sen jälkeen valtuutuksen. Valtuutuksen perusteella MaaS-toimijalla on oikeus ostaa puolestasi HSL:n henkilökohtaisia mobiililippuja.
Valtuutus on voimassa 12 kuukautta eteenpäin viimeisimmästä puolesta-asiointia edellyttävästä lipunostosta, ellet peru sitä aiemmin. HSL välittää valtuuttamallesi MaaS-toimijalle antamasi valtuutuksen ja muita lipun ostamisen edellyttämiä tietoja salatussa muodossa puolesta-asiointi -lippuostoissa käytettäväksi. HSL tallentaa asiakasrekisteriinsä valtuutuksen lisäksi tunnistautumisesta saadun tiedon siitä, mikä on kotikuntasi joukkoliikenteen kulujakoa varten.
Puolesta-asiointi ja henkilökohtaisten lippujen ostaminen MaaS-operaattorin kautta edellyttää vahvasti tunnistettua HSL-käyttäjätiliä (HSL-tunnus), jonka voi myös perustaa puolesta-asioinnin yhteydessä. MaaS-palvelun käytön lopettaminen ei lopeta asiakkuutta HSL:n kanssa. Tietoa HSL-tunnuksesta ja sen käytön lopettamisesta löydät hsl.fi/tietosuoja –sivuston palvelukohtaisista tarkennuksista kohdasta ”HSL-tunnus".
Käsittelemme puhelinnumeroa lipun tilausta, toimittamista ja lipun voimassaolon tarkastamista varten sekä asiakkaan ongelmatilanteiden ratkaisemisessa.
Kun annat HSL-sovelluksessa suostumuksen sijainti- ja liikkumistietojen keräämiselle, HSL-sovellus alkaa tallentaa tietoja kulkemistasi matkaketjuista HSL:n tietovarastoon. Matkaketjutietoa kerätään kaikesta sovelluksen käyttäjän liikkumisesta silloin, kun HSL-sovelluksessa on tätä koskeva suostumus annettuna riippumatta siitä, käytetäänkö matkan aikana joukkoliikennevälineitä. Toistaiseksi tiedot matkaketjuista tallennetaan vain siltä osin, kuin ne kulkevat Helsingin seudun 14 kunnan* ja Siuntion alueella. Niitä käytetään joukkoliikenteen ja kaikki liikkumistavat kattavan liikennejärjestelmän suunnittelussa em. alueella. Meidän ei ole tarkoitus kerätä alle 15-vuotiaiden liikkumistietoja. Alle 15-vuotiaat on rajattu tiedonkeruun ulkopuolelle HSL-sovelluksen käyttöönoton yhteydessä kysytyn iän perusteella.
Matkaketjuista tallennetaan matkareitti, matkan eri vaiheiden ajankohdat sekä eri kohdissa käytetyt kulkutavat, jotka tulkitaan älypuhelinten tai -laitteiden sijainnin- ja liikkeentunnistusantureiden keräämistä tiedoista ja HSL:n joukkoliikennevälineiden kulloisestakin sijainnista reiteillään.
Matkareitti tallennetaan matkan joukkoliikenneosien osalta tarkasti mutta muilta osin aluetarkkuudella. Matkan alku- ja loppuajat pyöristetään lähimpään 15 minuuttiin, mutta matkan aikana havaittujen liikkumistavan muutosten ajankohtia ei pyöristetä.
Aluejakona käytetään 250 metrin YKR-ruudukkoa**. Jos matka alkaa tai se päättyy sellaiseen ruutuun, jossa on vain vähän asukkaita, ketjun ensimmäisiä tai viimeisiä ruutuja ei tallenneta, jotta yksittäisissä ruuduissa asuvien matkat eivät erottuisi muista matkoista.
Asukaslukurajoituksena käytetään kymmentä asukasta ja ruuturajoituksena yhtä ruutua, mutta niitä voidaan muuttaa myöhemmin, jos se osoittautuu tarpeelliseksi. Tämä yhden ruudun poistaminen harvaan asutuilla alueilla tarkoittaa sitä, että matkan alku- tai loppupiste voi siellä sijaita runsaan 50 hehtaarin alueella runsaan 5 hehtaarin asemesta. Ruudut, joissa ei asu ketään, ovat tallennuksessa sallittuja matkojen alku- ja loppupisteitä.
Emme kerää tietoa siitä, keiden tekemiä matkaketjut ovat. Jokaiselle matkaketjutietoa tuottavalle älypuhelimelle tai -laitteelle muodostuu satunnaistunnus, joka on voimassa aina yhden liikennöintivuorokauden kerrallaan, minkä jälkeen satunnaistunnus vaihtuu. Liikennöintivuorokausi alkaa aina klo 04.30 ja päättyy seuraavana päivänä klo 04.29.
Samasta älypuhelimesta tai -laitteesta eri liikennöintivuorokausina saatujen matkaketjutietojen suora yhdistäminen ei ole mahdollista, koska satunnaistunnus on vaihtunut, mutta kaikki yhden liikennöintivuorokauden sisällä samasta älypuhelimesta tai -laitteesta saadut matkaketjut voidaan yhdistää.
Jos aineistossa toistuu täsmälleen sama matka päivittäin, aineistosta voi periaatteessa olla mahdollista tehdä päätelmiä älypuhelimen tai -laitteen käyttäjän henkilöllisyydestä, vaikka henkilötietoja ei ole tarkoitus kerätä. Henkilöllisyyden päätteleminen edellyttäisi kuitenkin, että päätelmien tekijällä olisi käytössään kyseisestä henkilöstä myös muuta tietoa, jota hän yhdistelisi aineiston tietoihin. Me emme tällaista yhdistelyä tee ja edellytämme samaa myös muilta mahdollisilta aineiston käyttäjiltä.
HSL-sovelluksesta saatavat anonymisoidut liikkumistiedot tallennetaan HSL:n tietovarastoon 28 kalenterikuukauden ajaksi. Sen lopussa aikaisimman tallessa olevan kuukauden tiedot yhdistetään laajemmiksi kokonaisuuksiksi. Tämä voidaan tehdä esimerkiksi luopumalla satunnaistunnuksista ja laskemalla aineistoon kertyneitä matkahavaintoja yhteen ja keskiarvoistamalla niitä sekä karkeistamalla aluejakoa haja-asutusalueilla edelleen tarvittavassa määrin. Yhdistelyn jälkeen kyseisen kuukauden anonymisoidut aineistot hävitetään ja yhdistelyn tuloksena saadut aineistot tallennetaan HSL:n tietovarastoon pitkän aikavälin tarkasteluja varten.
Hyödynnämme aineistoja joukkoliikenteen ja kaikki liikkumistavat kattavan liikennejärjestelmän sekä niihin liittyvien palvelujen kehittämisessä, minkä lisäksi voimme luovuttaa niitä vastaaviin tarkoituksiin myös yhteistyötahoillemme. Liikkumistiedon keruun kehitysvaiheessa testaajiksi ilmoittautuneiden yhteystiedot säilytetään HSL:ssä edelleen tiedonkeruun jatkokehityksen testaamista varten. Kerättyjä yhteystietoja käytetään vain testaajien ohjeistukseen ja testiin liittyvien kyselyiden välittämiseen testaajille. Kaikki kertyvät yksilötason aineistot käsitellään HSL:n tietosuojaperiaatteita*** noudattaen.
Mikäli edellä kerrottuihin määrittelyihin tehdään muutoksia, niistä informoidaan HSL-sovelluksen käyttäjiä.
*Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kirkkonummi, Vihti, Nurmijärvi, Kerava, Tuusula, Järvenpää, Hyvinkää, Mäntsälä, Sipoo ja Pornainen.
Voimme tarvittaessa muuttaa tietosuojaa koskevaa informaatiotamme. Ilmoitamme muutoksista verkkosivuillamme.
Noudatamme henkilötietoja käsitellessämme EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (2016/679), kansallista henkilötietolainsäädäntöä ja muita henkilötietojen käsittelyyn soveltuvia erityissäännöksiä sekä soveltuvia hallinnon yleislakeja, kuten kuntalakia, hallintolakia ja lakia viranomaisten toiminnan julkisuudesta.
Voit ottaa yhteyttä HSL:n asiakaspalveluun, puh. 09 4766 4000, ma-pe klo 7.30-19, la-su klo 9.30-17.
Lisäksi HSL:ssä toimii tietosuojavastaava, jonka sähköpostiosoite on tietosuojavastaava@hsl.fi.
Tarvitsetko lisätietoja?
Voit ottaa yhteyttä HSL:n asiakaspalveluun, puh. 09 4766 4000, ma-pe klo 7.30-19, la-su klo 9.30-17. Lisäksi HSL:ssä toimii tietosuojavastaava, jonka sähköpostiosoite on tietosuojavastaava@hsl.fi.