Kyseessä on HSL:n ensimmäinen laaja investointi palvelun parantamiseen koronapandemian jälkeen. Joukkoliikenteen aikatauluihin ei ole tehty vastaavan kokoluokan kertaparannuksia koskaan aiemmin HSL:n historiassa. Käytämme kohdennettuihin palvelun parannuksiin yhteensä 6 miljoonaa euroa vuoden 2024 aikana.
Parannamme palvelua niillä linjoilla, joissa matkustajamäärien kasvupotentiaali on kaikkein suurinta. Parannukset kohdistuvat etenkin ilta- ja viikonloppuliikenteeseen ja uusille, kehittyville asuinalueille. Palveluparannusten lisäksi tavoittelemme lisää asiakkaita myös edullisemmilla lipuilla, kun kahden vyöhykkeen lippujen hinta laskee vuodenvaihteessa.
HSL:n strategisena tavoitteena on nostaa joukkoliikenteen käyttö ennätyslukemiin vuoteen 2025 mennessä. Lisäksi tavoittelemme talouden tasapainottamista ja sitä, että lipputulot muodostaisivat tuloistamme noin puolet. Asiakkaiden suurempi määrä tukee näiden kaikkien tavoitteiden saavuttamista.
8.1.2024 tehtävät palvelun parannukset näkyvät etenkin Pohjois-Pasilassa ja Postipuistossa sekä Espoon Suurpellossa, mutta parannuksia tulee muillekin alueille. Myöhemmin vuoden 2024 aikana parannamme myös junien, raitiovaunujen ja useiden muiden bussilinjojen palvelua.
Lue muutoksista tarkemmin osoitteessa hsl.fi/parempaapalvelua2024!