Tydlig och förståelig skyltning ger viktig information, särskilt för turister och för dem som reser sporadiskt. För att möta dessa kunders behov har vi bland annat förnyat en del av skyltningen och anvisningarna på metrostationerna.
Vi har till exempel förnyat affischerna med anvisningar om hur man använder metron. De nya anvisningarna är mer visuella, vilket gör dem lättare att förstå. Vi har också kontrollerat språket på affischerna och gjort anvisningarna ännu tydligare och entydiga.
De förnyade affischerna hittar du redan till exempel på Järnvägstorgets, Hagnäs, Hertonäs och Östra centrums metrostationer.
Förbättringar på basis av kundrespons
För att maximera kostnadseffektivitet har vi som mål att utveckla skyltningen i samband med stora trafikförändringar och grundförbättringar av stationer. Vi skapade till exempel en helt ny skylt på Järnvägstorgets metrostation i samband med stationens brandsäkerhetsprojekt tillsammans med Stadstrafiken Ab. Den nya skylten, som genomfördes särskilt med tanke på sporadiska resenärer, installerades på metroplattformen i december 2024.
Den nya skylten innehåller mer tydlig information för att leda passagerarna till rätt plattform. Tidigare har liknande skyltar visat endast metrons ändstationer. Skylten har planerats och inspirerats av kundrespons och andra metrostationer i världens storstäder, där liknande skyltar används i olika varianter.
”Det är viktigt att vi aktivt lyssnar på våra kunder, eftersom vi får viktig information från passagerarna om hur olika skyltar fungerar i praktiken. På basis av denna respons vet vi att skyltningen vid metrostationerna spelar en viktig roll. Bra skyltning kan till och med rädda hela reseupplevelsen”, berättar HRT:s informationsplanerare Anton Aaltonen.
Den nya skylten på Järnvägstorgets metrostation visar metrons färdriktning mer tydligt, vilket har varit ett vanligt önskemål från kunderna.
Vi utvecklar skyltningen regelbundet
Syftet med anvisningar och skyltar är att göra det smidigt att resa kollektivt. Därför måste de följa med tiden och utvecklas regelbundet.
Under de senaste åren har vi genomfört flera försök med skyltar med olika samarbetspartners baserat på kundernas önskemål. Vi har till exempel testat skyltar som uppmanar passagerarna att låta avstigande gå av först och skyltar som visar den exakta stoppplatsen för metrovagnen på de längre plattformarna.
Vi förnyade också skyltarna på Sveaborgsfärjans kajområde på Salutorget under sommaren 2024. Också dessa skyltar förbättrades för att underlätta resandet för sporadiska resenärer och turister.
Nästa steg är att förnya kartor över närliggande områden vid metro- och järnvägsstationerna.