VR och HRT utreder sätt att förbättra säkerheten på HRT:s närtåg

VR och HRT börjar förbereda en eventuell förnyelse av servicemodellen för närtågstrafiken. Målet är att utveckla passagerarupplevelsen, särskilt ur säkerhetssynpunkt. Den preliminära planen är att öka säkerhetspersonalens synlighet i tågen.

Säkerhet och känslan av trygghet är utgångspunkter för passagerartågstrafiken, och också passagerarna värderar säkerheten högt. Även om ordningsstörningar är sällsynta i HRT-området, har deras antal varit på uppgång. Även enstaka incidenter påverkar kundnöjdheten och viljan att resa med närtåg. HRT:s och VR:s gemensamma mål är att utveckla passagerarupplevelsen, särskilt genom att förbättra säkerheten. På grund av detta har HRT och VR diskuterat om att uppdatera servicemodellen för närtågstrafiken.

Som ett resultat av diskussionerna har VR och HRT tillsammans skapat en preliminär plan för en modell som skulle betona passagerarsäkerheten mer än tidigare. Målet för den planerade förnyelsen är att passagerarna på HRT:s närtåg skulle möta säkerhetspersonal, såsom ordningsvakter, oftare än tidigare. Den planerade modellen skulle också harmonisera tjänsterna i tåg- och metrotrafiken.

I och med den planerade förnyelsen skulle säkerhetspersonalen vara mer synlig i närtågen och i de områden där antalet störningar är högre. Målet är också att få ordningsvakter på plats snabbare vid störningssituationer. Man skulle också göra utbildningen av de anställda inom säkerhetstjänsterna mer kundorienterad.

I servicemodellförnyelsen skulle man granska antalet anställda inom säkerhetstjänsterna och konduktörer i närtågstrafiken samt hur personalen fördelas. Den planerade servicemodellen skulle därför kunna medföra förändringar i mängden arbete som utförs av konduktörer i närtågstrafiken. Om modellen genomförs skulle den tas i bruk efter en lång övergångsperiod, tidigast sommaren 2026.

HRT:s styrelse beslutade den 8 april att förberedelserna för förnyelsen av servicemodellen ska inledas i samarbete med VR så snart som möjligt. I och med den planerade servicemodellförnyelsen inleder VR omställningsförhandlingar som berör arbetet som utförs av konduktörer i närtågstrafiken. Den slutliga servicemodellen och personalpåverkningarna av den eventuella förändringen kommer att fastställas utifrån förhandlingarna.

Bakgrundsinformation:

  • VR vann HRT:s upphandling av närtågstrafiken våren 2020. Avtalsperioden är 10 år och avtalet löper ut år 2031.
  • VR opererar närtågstrafiken och ansvarar för underhållet av materielen.
  • Materielen i närtågstrafiken ägs av ett separat materielbolag som överlåter materielen till operatören. HRT ansvarar för rutter och tidtabeller i närtågstrafiken samt säkerhetstjänster och deras inriktning.
  • HRT beställer konduktörstjänster för närtågstrafiken från VR.