Öppnandet av Ringbanan var den största trafikförändringen i HRT:s historia fram till dess. Inom projektet byggdes totalt 18 kilometer ny järnväg, varav 8 kilometer i tunnel. Fem nya stationer öppnades på det nya banavsnittet: Veckal, Kivistö, Aviapolis, Flygplatsen och Lejle. Samtidigt förnyades också stationsbyggnaden i Dickursby.
Under de senaste tio åren har Ringbanan blivit en väsentlig del av HRT:s kollektivtrafiknätverk.
- I- och P-tågen har under vardagar år 2025 haft i genomsnitt cirka 94 000 resenärer per dygn.
- De mest populära stationerna på det nya banavsnittet har varit Flygplatsen (cirka11 500 resenärer per vardag) och Kivistö (cirka 9 400 resenärer per vardag).
- År 2024 gjordes cirka 28,4 miljoner resor med I- och P-tågen, vilket motsvarade ungefär 8 procent av alla resor inom HRT-området.
Ett nätverk av närtåg
Ringbanan förbättrade förbindelser inte bara i Vanda utan i hela Finland. Även om alla HRT:s närtågslinjer fortfarande går till och avgår från Helsingfors, skapade Ringbanan ett verkligt nätverk för HRT:s närtågstrafik.
Dickursby station är ett bra exempel på detta: även om stationen tidigare var en populär bytesplats mellan fjärrtåg och närtåg, har Dickursby nu blivit en väsentlig station för många utländska och finländska flygresenärer eftersom de som reser till flygplatsen kan byta till fjärrtåg där. Enligt biljettslagsundersökningen år 2023 bor cirka tio procent av de passagerare som reser med tåg på Ringbanan någon annanstans än i huvudstadsregionen eller dess kranskommuner, vilket är en klart större andel än på andra linjer. Detta förklaras sannolikt av det stora antalet resenärer som reser till flygplatsen.
Ringbanan förbättrade även tvärgående förbindelser i Vanda med direkttåg som började trafikera mellan stadens två största centrum, Dickursby och Myrbacka. I samband med att Ringbanan öppnades fick även Vandas bussar nya rutter och linjenummer. Tidigare kunde Vandas interna busslinjer ha överlappande linjenummer med bussar i Helsingfors och Esbo. I Esbo genomfördes samma förnyelse av linjenummer efter att trafiken på Västmetron inleddes i januari 2018.
I- och P-tågen på Ringbanan var också de första närtågslinjerna inom HRT-området som trafikerades helt med låggolvståg. Ännu år 2015 användes även SM2-tåg med högt golv i HRT:s trafik, men numera körs alla turer i HRT:s närtågstrafik med SM5-tåg, det vill säga Flirt-tåg. När trafiken på Ringbanan inleddes var dessa tåg fortfarande blågröna, men sedan dess har alla HRT:s tåg fått lila som sin färg.
Ringbanan påskyndade tillväxten i Vanda
Det nya banavsnittet av Ringbanan går helt inom Vanda och har påskyndat stadens tillväxt. Helt nya bostadsområden har byggts i Kivistö och Lejle, och Aviapolis tillsammans med flygplatsen med över 35 000 arbetsplatser utgör Finlands näst största arbetsplatsområde.
Efter att Ringbanan öppnades har flera stationsområden fortsatt att utvecklas: den nya avgångshallen på Helsingfors-Vanda flygplats har ytterligare förbättrat bytesförbindelsen mellan järnvägsstationen och flygplatsen. I Kivistö öppnades dessutom ett nytt köpcentrum år 2023.
Järnvägar byggs för tiotals, till och med hundratals år framåt, vilket betyder att Ringbanans historia är bara i sin början. Närtågstrafiken i Helsingforsregionen började år 1886, då fyra par närtåg började gå mellan Helsingfors och Träskända. Dessa tåg trafikerade dock en helt annan typ av stadsregion – om området ens kunde kallas en stadsregion då.
Då hade Helsingfors cirka 20 000 invånare. I dag är invånarantalet i Helsingfors cirka 687 000, och inom hela HRT-området bor det 1,4 miljoner människor.