Juryns motivering: Den flexibla Reskassan är ett utmärkt exempel på hur en kundorienterad digital lösning underlättar resandet och förbättrar kostnadseffektivitet. Men ännu viktigare är att den flexibla Reskassan är en tjänst som ökar passagerarantalet och hjälper kollektivtrafiken att återhämta sig i ”det nya normala” efter coronaviruset.
”Bra design är alltid skapat tillsammans med kunden. Vi har utvecklat den flexibla Reskassan genom att lyssna på våra kunder och utnyttja tjänstedesign. Genom Reskassan kan arbetsgivaren bevilja sina anställda ett valfritt belopp som de anställda kan använda för att köpa de biljetter de behöver via HSL-appen”, berättar konseptägare Hanna Hämäläinen.
Arbetsgivaren kan erbjuda sina anställda HRT-arbetsreseförmånen antingen genom den flexibla Reskassa eller som fortläpande periodbiljett. Reskassa är ett särskilt bra val till exempel för dem som jobbar på kontoret några dagar i veckan eller för de arbetstagare som bor utanför HRT-området och ibland besöker arbetsplatsen.
Designtävlingen Public Transport Design Award hölls för första gången detta år. I tävlingen deltog projekt från Stockholm (SL), Skåne (Skånetrafiken), Oslo (Ruter), Köpenhamn (Movia) och Island (Straeto). Juryn bestod av representanter från varje land. Susanne Thullberg, Kommunikationschef vid SL, fungerade som ordförande. Eeva Jakobsson representerade HRT i juryn.