Mobiililippujen käyttöehdot ja matkustusehdot

1. Milloin mobiililippu pitää ostaa? 

Sinun pitää ostaa lippu ja sen pitää olla voimassa puhelimessasi ennen kuin nouset liikennevälineeseen tai siirryt metrossa kortinlukijoiden erottamalle maksualueelle tai Suomenlinnan lautan laiturialueelle. Myös ennakkoon ostetun lipun pitää olla voimassa ennen kuin nouset liikennevälineeseen tai siirryt laiturialueelle. 

Tarvitset mobiililipun ostoon internet-yhteyden. Kerta- ja vuorokausilippu toimii oston jälkeen ilman internet-yhteyttä. Kausilippu vaatii internet-yhteyden 24 tunnin välein sen voimassaolon ajan.  

Sinulle voidaan määrätä tarkastusmaksu, jos tilaat lipun vasta liikennevälineessä tai laiturialueella. 

2. Kenelle näytän mobiililippuni? 

Näytä lippu bussissa kuljettajalle.  

Muissa liikennevälineissä lippu näytetään pyydettäessä matkalippujen tarkastajalle, matkalippujen tarkastuksessa avustavalle järjestyksenvalvojalle tai konduktöörille. 

3. Millaisia lippuja voin ostaa HSL-sovelluksella? 

HSL-sovelluksella voit ostaa aikuisten ja lasten kerta- ja vuorokausilippuja, aikuisten ja opiskelijoiden henkilökohtaisia 30 päivän lippuja. Kausilippujen matkustusaluetta voi laajentaa lisävyöhykelipulla. Sovelluksessa voi olla kerrallaan voimassa vain yksi kausi- ja lisävyöhykelippu. Virheostoja kerta-, lisävyöhyke- ja vuorokausilipuilla ei hyvitetä. Kerta- ja vuorokausilippu on aina sovelluskohtainen, eikä niitä voi siirtää toiseen puhelimeen. Henkilökohtaisen kausilipun voi puhelimen vaihtuessa siirtää toiseen puhelimeen. 

70 vuotta täyttänyt voi ostaa klo 9-14 välisenä aikana kerta- ja lisävyöhykelippuja -50% aikuisten vastaavasta lipusta. Iän tarkistusta varten sinun pitää tunnistautua vahvasti pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Voit ostaa useamman alennushintaisen kertalipun, jotka ovat voimassa yhtä aikaa. Kaikkien, joille ostat alennushintaisen lipun, pitää olla 70 vuotta täyttäneitä. Mikäli alennuslipulla matkustava ei ole vähintään 70-vuotias, hänelle voidaan määrätä tarkastusmaksu. 70 vuotta täyttäneen asiakasryhmän voi vaihtaa sovelluksessa aikuiseksi, jos tarvitset lipun alle 70-vuotiaalle.   

Aikuisten 30 päivän lipun voit ostaa joko kertaostona tai jatkuvana tilauksena, jolloin lippu on jatkuvasti voimassa. 

Myös kehyskuntalainen voi ostaa kausilipun sovelluksesta. HSL on solminut usean Helsingin seudun kehyskunnan kanssa sopimuksen, jonka perusteella kehyskunnan asukkaat voivat ostaa HSL-alueen matkalippuja samaan hintaan kuin HSL-alueella vakituisesti asuvat. Sopimus on voimassa Hangon, Hausjärven, Inkoon, Karkkilan, Lohjan, Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten, Porvoon, Pukkilan, Raaseporin ja Vihdin kanssa.  

30 päivän lippua ostettaessa sinun pitää tunnistautua vahvasti pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. 

Mobiililiput kelpaavat seuraavissa liityntäpysäköintipaikoissa: Matinkylä, Niittykumpu, Urheilupuisto, Tapiola, Leppävaara, Martinlaakso, Ruoholahti, Kalasatama, Myllypuro, Laajasalo ja Malmi. 

4. Miksi minun täytyy tunnistautua vahvasti, kun ostan kausilipun? 

Vahvan tunnistautumisen avulla saamme tiedon kuntalaisuudestasi, joka on yksi kausilipun hinnoittelutekijä. Kun tunnistaudut vahvasti, sinulle voidaan esim. myöntää mahdollinen kuntien tukema kausilippu. 

Jos puhelimesi vaihtuu, rikkoutuu, varastetaan tai katoaa, vahva tunnistautuminen mahdollistaa sen, että voit siirtää voimassa olevan kausilipun uuteen puhelimeesi. 

5. Opiskelijalippu ja opiskelijaoikeuden sähköinen tarkistus 

Sovelluksesta ostetun 30 päivän opiskelijalipun osto-oikeuteen vaikuttava opiskeluoikeus ja sen kesto tarkistetaan sähköisesti Opetushallituksen Koski-palvelusta. HSL käyttää tietoa automatisoituun päättelyyn opiskelija-asemasta. HSL ei tallenna luovutuspalvelusta annettuja henkilötietoja, vaan näitä tietoja hyödynnetään em. päättelyprosessissa, jonka lopputuloksena saadaan tieto opiskelijastatuksesta, eli siitä onko henkilö opiskelija vai ei. 

Sovelluksesta opiskelijalipun voivat ostaa 18 vuotta täyttäneet korkeakouluopiskelijat, lukiolaiset ja ammattikoululaiset. Opiskelijalipun myöntämisperusteet ovat samat kuin HSL-kortilla. Opiskelijalipun yläikäraja on poistunut uusien vyöhykkeiden myötä. Opiskelijalippu myönnetään HSL-alueella vakituisesti asuville päätoimisille opiskelijoille. Opiskelijalipun alennus on 45 prosenttia aikuisten kausilipun hinnasta. Tarkemmat myöntämisperusteet kerrotaan lipunoston yhteydessä. 

Kaikkien opiskelijoiden opiskeluoikeustietoa ei saada sähköisesti, joten mikäli opiskelijalipun osto sovelluksessa ei onnistu, asiointi voidaan hoitaa nykykäytännön mukaisesti palvelupisteissä.  

Opiskelija hyväksyy opiskelijalipun myöntämiskriteerit ja lipun käyttöehdot sovelluksessa.  

HSL-sovelluksesta voi ostaa vain 30 päivän opiskelijalippuja. Opiskelijat voivat ostaa voimassa olevan kausilipun jatkoksi lisävyöhykelippuja, joiden hinta on sama kuin aikuisten lisävyöhykelipuissa. 

6. Voinko tehdä muutoksia ostettuun 30 päivän lippuun tai saada siitä hyvitystä? 

Et voi muuttaa ostetun 30 päivän lipun vyöhykettä tai sen voimassaoloaikaa etkä muuttaa ostettua kautta arvoksi. Henkilökohtaista kausilippua ei saa myöskään luovuttaa toisen henkilön käyttöön. 

Virheostot 30 päivän kausilipuilla hyvitetään asioimalla henkilökohtaisesti HSL:n palvelupisteessä 2 (kahden) arkipäivän aikana ostosta. Virheostohyvitys koskee väärälle vyöhykkeelle ostettuja 30 päivän lippuja ja väärille päivämäärille ostettuja kausilippuja, mikäli kausilippu tässä jälkimmäisessä tapauksessa ei ole vielä astunut voimaan. Virheellinen kausilippu perutaan, maksettu kausi palautetaan kokonaan automaattisesti maksukortillesi ja sinulta peritään maksu käytetyistä päivistä. Ostamiasi korvaavia kertalippuja ei hyvitetä. Hyvityksistä peritään 6 euron käsittelymaksu. Tämän jälkeen voit ostaa korvaavan kausituotteen sovelluksesta. Virheostoja kerta-, lisävyöhyke- ja vuorokausilipuilla ei hyvitetä. 

Jos asuin-, työ- tai opiskelupaikkasi vaihtuu HSL-alueen ulkopuolelle, HSL-sovelluksessa jäljellä oleva kausi voidaan hyvittää. HSL-sovelluksessa hyvitys tehdään niin, että kausilippu perutaan, maksettu kausi palautetaan kokonaan sovellukseen liitetylle maksukortillesi ja sinulta peritään maksu käytetyistä päivistä. Sinun tulee esittää hyvitykseen oikeuttava selvitys, esimerkiksi muuttoilmoitus, oppilaitoksen tai työnantajan todistus. Hyvityksistä peritään 6 euron käsittelymaksu. Jatkuvan säästötilauksen ollessa kyseessä sinulta peritään lisäksi tilauksen irtisanomismaksu laskulla. 

Jos asuin-, työ- tai opiskelupaikkasi vaihtuu HSL-alueen sisäpuolella ja HSL-sovelluksessa voimassa olevan kausilippusi matkustusalue ei enää kata tarvittavaa uutta matkustusaluetta, jäljellä oleva kausi voidaan hyvittää siitä lähtien kun asuin-, työ- tai opiskelupaikkasi on vaihtunut. Hyvitys tehdään niin, että kausilippu perutaan, maksettu kausi palautetaan kokonaan sovellukseen liitetylle maksukortillesi ja sinulta peritään maksu käytetyistä päivistä. Voit sen jälkeen ostaa sovellukseen sinulle sopivan lipun. Sinun tulee esittää hyvitykseen oikeuttava selvitys. Hyvityksistä peritään 6 euron käsittelymaksu. Jatkuvan säästötilauksen ollessa kyseessä sinulta peritään lisäksi tilauksen irtisanomismaksu laskulla. 

  • Muissa tapauksissa 30 päivän lippu hyvitetään vain ns. ylivoimaisen esteen (force majeure) tapauksissa, joita ovat: 
  • joukkoliikennelakko 
  • sairaalassaolo 
  • kuolema 

Voit hakea hyvitystä HSL:n palvelupisteessä. Ota mukaan asianmukaiset todistukset hyvityksen saamiseksi. Lakkotapaushyvityksistä emme peri käsittelymaksua. Muissa tapauksissa perimme 6 euron käsittelymaksun. 

Ylivoimaisen esteen tilanteissa teemme hyvitykset HSL:n palvelupisteissä lippukoodina, jolla voit lunastaa HSL-sovelluksesta uuden hyvitystilannetta vastaavan lipputuotteen (sama vyöhyke, sama asiakasryhmä). Kuolemantapauksessa teemme hyvityksen tilihyvityksenä kuolinpesän tilille palautejärjestelmän kautta. Hyvityskoodilippu on voimassa vuoden hyvityshetkestä lähtien. Hyvityslippukoodia ei enää hyvitetä uudelleen. 

7. Jatkuva tilaus – veloitukset, irtisanominen ja hyvitykset 

Kausilipun voi ostaa myös jatkuvana tilauksena, jolloin lippu on voimassa toistaiseksi ja veloitukset menevät automaattisesti 30 päivän välein valitsemaltasi maksukortilta.  

Asiakas solmii jatkuvan tilauksen hyväksymällä lipun käyttöehdot ja ottamalla jatkuvan tilauksen käyttöön. Ensimmäinen veloitus tehdään jatkuvan tilauksen käyttöönoton yhteydessä. Asiakas voi valita lipun voimassaolon alkamisajankohdan enintään 60 päivän päähän. 

Seuraavaa 30 päivän jaksoa koskeva veloitus tehdään maksukortiltasi 2 vuorokautta ennen edellisen 30 päivän jakson päättymistä. Mikäli veloitus ei onnistu, yritetään veloitusta 3 kertaa, jonka jälkeen veloituksen epäonnistuessa jatkuva tilaus päättyy maksetun jakson lopussa. Maksukortinhaltijan tulee pitää huolta, että maksukortilla on riittävästi katetta seuraavaa veloitusta varten. Mikäli veloitus epäonnistuu, näytetään tieto sovelluksessa ja asiakas saa sähköpostin, jossa pyydetään tarkistamaan korttitiedot.  Maksukortin voi vaihtaa sovelluksessa. Asiakasta informoidaan sovelluksessa ennen seuraavaa veloitusta.  

Jatkuvan tilauksen voit lopettaa koska vaan. Kausilippu on voimassa maksetun jakson loppuun asti. Mikäli haluat lopettaa jatkuvan tilauksen pitää se tehdä ennen seuraavaa veloitusta eli viimeistään 2 vuorokautta ennen jakson päättymistä. 

Esimerkit:  

1) Jatkuva tilaus on otettu käyttöön 19.9. ja se lopetetaan 1.10. Kausi on voimassa kuluvan 30 päivän loppuun asti eli 18.10. klo 04:30. 

2) Jatkuva tilaus on otettu käyttöön 19.9. ja se lopetetaan 15.10. klo 19.30. Kausi on voimassa kuluvan 30 päivän loppuun eli 18.10. klo 04:30.  

3) Jatkuva tilaus on otettu käyttöön 19.9. ja se lopetetaan 18.10. klo 08:00. Seuraavan jakson veloitus on tällöin jo tehty 16.10. klo 04:31 ja kausi on voimassa 16.11. klo 04:30, jonka jälkeen tilaus loppuu. 

Jo veloitetun 30 vrk jakson matkustusaluetta ei voi vaihtaa. Matkustusaluetta on mahdollista vaihtaa ennen seuraavan 30 vrk jakson veloitusta, joten uusi matkustusalue astuu voimaan kuluvan 30 vrk jakson päätyttyä. Jatkuva tilauksen osalta veloitus tapahtuu 2 vrk ja jatkuvan säästötilauksen osalta 7 vrk ennen seuraavan 30 vrk jakson vaihtumista.  

Muut lippujen hyvityksiä koskevat ehdot on kuvattu kohdassa 6. Veloitus perustuu 30 päivän lipun hintaan kulloinkin voimassa olevan kotikuntasi, tariffin ja ALV:n mukaan. Tariffimuutokset perustuvat HSL:n hallituksen päätöksiin. Asiakasta informoidaan muuttuneista hinnoista. 

8. Jatkuva säästötilaus – veloitukset, irtisanominen ja hyvitykset 

Jatkuva säästötilaus on edullisin tapa ostaa kautta, kun sitoudut pitämään tilauksen voimassa vähintään 360 vuorokautta. Lippu veloitetaan maksukortilta 30 vuorokauden välein. Jos keskeytät tilauksen ennen 12. veloitusta, keskeytyksestä peritään irtisanomismaksu. 

Tilaus tehdään sovelluksessa ja se on voimassa toistaiseksi. Lipun voimassaolon voi määritellä alkamaan enintään 60 vrk:n kuluttua ostohetkestä. Ensimmäisen 30 vrk jakson veloitus tehdään ostohetkellä, jolloin myös tilaus astuu voimaan. Seuraavaa 30 päivän jaksoa koskeva veloitus tehdään maksukortiltasi 7 vuorokautta ennen edellisen 30 päivän jakson päättymistä. Veloitus tehdään sovelluksessa määritellyltä maksukortilta. 

Tilauksen voi irtisanoa 30 vrk jakson vaihtumisen yhteydessä, kuitenkin viimeistään 7 vrk ennen jakson vaihtumista. Irtisanominen tehdään sovelluksessa. 

  • Jos irtisanominen tapahtuu ennen kuin 12. jakso on veloitettu, joutuu maksamaan irtisanomismaksun 29 € (AB, BC, D) tai 39 € (ABC, CD, BCD, ABCD).  
  • Jos irtisanominen tapahtuu myöhemmin, irtisanomismaksua ei peritä. 
  • Irtisanomismaksu peritään laskulla. 

Matkustusalueen muuttaminen on mahdollista tehdä sovelluksessa 30 vrk jakson vaihtumisen yhteydessä, kuitenkin viimeistään 7 vrk ennen 30 vrk jakson vaihtumista. 

Jos sinulla on sovelluksessa aikuisen jatkuva säästötilaus ja ryhdyt opiskelemaan eli olisit oikeutettu opiskelijan kausilippuun, sovelluksessa jäljellä oleva 30 vuorokauden kausi voidaan hyvittää siitä alkaen, kun asiakasryhmäsi muuttuu opiskelijaksi. Sinulta peritään irtisanomismaksu, josta saat laskun postitse. 

Jos sinulla on sovelluksessa aikuisen jatkuva säästötilaus ja täytät 70 vuotta, ennen kuin tilauksesi on ollut voimassa 360 vuorokautta, voit irtisanoa tilauksen HSL:n palvelupisteessä ilman irtisanomismaksua. Voit sen jälkeen aloittaa uuden jatkuvan säästötilauksen Aikuinen 70+-asiakasryhmällä. Tilaus alkaa alusta. Kun asiakasryhmäsi on vaihdettu 70 vuotta täyttäneeksi, voit ostaa sovelluksella lisävyöhykelippuja alennettuun hintaan. Irtisanomisesta peritään 6 euron käsittelymaksu.  

Jos on tapahtunut virheostos ja on valittu väärä matkustusalue tai väärä lipun voimassaolon alkamispäivä, palvelupiste voi irtisanoa sopimuksen ilman irtisanomismaksua kahden arkipäivän aikana siitä, kun tilaus on tehty. Hyvitys tehdään niin, että tilaus ensin perutaan ja maksettu jakso palautetaan kokonaan sovelluksessa liitetylle maksukortille, minkä jälkeen peritään maksu käytetyistä päivistä sekä 6€ käsittelymaksu.  

Asiakas on oikeutettu hyvitykseen joukkoliikennelakon yhteydessä tai sairaalassa olon ajalta niiltä vuorokausilta, jolloin lakko tai sairaalassa olo on estänyt joukkoliikenteen käytön. Hyvitys tehdään tilihyvityksenä HSL:n palvelupisteessä viimeistään 2 kuukauden kuluessa lakon tai sairaalassa olon päätyttyä. Asiakkaan tulee esittää todistus sairaalassaolosta. 

Kuolemantapauksessa irtisanominen on mahdollista ilman irtisanomismaksua. Irtisanominen hoidetaan HSL:n palvelupisteissä. Hyvitys tehdään tilihyvityksenä kuolinpesän pankkitilille kuolinpäivästä eteenpäin. Hyvityksestä peritään käsittelymaksu. 

Muutto katso kohta 6 

Jos veloitus ei onnistu maksukortilta, asiakas saa tästä ilmoituksen sovelluksessa ja sähköpostiviestinä ensimmäisen kerran 7 vuorokautta ennen 30 vrk jakson vaihtumista. Asiakkaalla on 7 vuorokautta aikaa siirtää tilillensä rahaa tai vaihtaa toinen maksukortti sovellukseen niin, että maksu on mahdollinen. Veloitusta yritetään 7 vuorokauden ajan. 

Mikäli veloitus ei onnistu 7 vuorokauden aikana, niin sovellus irtisanoo tilauksen ja asiakkaalle postitetaan kotiosoitteeseen lasku, joka koostuu irtisanomismaksusta. Laskun eräpäivä on 14 päivää laskun päiväyksestä.  Ilmoitus irtisanomisesta lähetetään asiakkaalle sähköpostitse. 

Mikäli irtisanomismaksua ei eräpäivään mennessä makseta, lähetetään asiakkaalle maksukehotus. Jos laskua ei makseta maksukehotuksessa olevaan eräpäivään mennessä, lasku siirtyy perintätoimiston hoidettavaksi. Asiakas vastaa perintätoimiston veloittamista lisäkustannuksista. 

9. Miten valvon alaikäisen mobiililippuostoja? 

Alle 15 vuotias käyttää sovellusta huoltajan suostumuksella. Jos HSL-sovellus on lapsen puhelimessa, vanhempi voi halutessaan asettaa lapsen kerta- ja vuorokausilippuihin päiväkohtaisen euromääräisen ostorajan. 

10. Voiko HSL-sovelluksessa ostaa lippuja useammalle matkustajalle? 

Jos yhden henkilön sovelluksella on ostettu liput usealle, pitää liikennevälineeseen viimeiseksi jäävällä henkilöllä olla liput puhelimessaan. 

11. Miten maksan liput HSL-sovelluksessa? 

Voit maksaa lipun sovelluksessa puhelinlaskulla tai korttimaksulla. Työsuhde-eduista vain Edenred kelpaa toistaiseksi maksuvälineenä. Edenredillä voit maksaa lippuja vain henkilökohtaiseen käyttöösi. Lipun ostossa saldon pitää riittää koko lipun maksamiseen. Jos käytät mobiilimaksua, operaattorit välittävät matkapuhelinnumerosi HSL:lle laskutusta varten. Kysymme puhelinnumeroasi käyttöönoton yhteydessä, jotta voimme auttaa sinua mahdollisissa kerta- ja vuorokausilippujen koskevissa ongelmatilanteissa. 

Sovellus käyttää Poplatek Payments Oy:n maksupalvelua. Sovellus tunnistaa sinut ja tarjoaa maksupalveluun tallentamasi maksukortit maksaessasi tuotetta. Toistaiseksi voimassa olevia tuotteita maksettaessa käytetään maksupalvelua, jolloin maksu veloitetaan tallennetulta maksukortilta automaattisesti tilausjakson mukaisesti. Maksupalveluun tallennettuja tietoja ovat maksukortin numero ja viimeinen voimassaolopäivä. Sovellukseen ei tallenneta maksukorttiin liittyviä tietoja. 

12. Ovatko korttitietoni turvassa? 

HSL on tallennettujen tietojen hallitsija. Käytämme tallennettuja tietoja vain korttimaksun tarjoamiseen sovelluksessa. Tallennettu maksukortti on käytettävissä kortin viimeiseen voimassaolo päivään asti. 

Korttitietosi ovat turvassa. Korttitietosi siirretään salatun verkkoyhteyden avulla ja ne tallennetaan suojatussa PCI DSS -sertifioidussa IT-ympäristössä. 

13. Mitä jos korttiani käytetään väärin? 

HSL ja Poplatek Payments eivät ole vastuussa maksukortillasi tehdyistä luvattomista maksutapahtumista. Jos korttiasi käytetään luvattomasti, ota yhteyttä pankkiisi. 

 

Matkustusehdot 

1. Millä alueella HSL toimii? 

HSL:n toimialueeseen kuuluu yhdeksän kuntaa: Helsinki, Espoo, Kauniainen, Vantaa, Kerava, Kirkkonummi, Sipoo, Siuntio ja Tuusula.  

2. Mitkä ovat velvollisuuteni matkustajana? 

Mobiililippua käyttäessäsi, sinun pitää varmistaa, että lippusi on saapunut sovellukseen ja se on voimassa ennen kuin nouset liikennevälineeseen, menet metrossa lukijalaitteiden erottamalle maksualueelle - tai Suomenlinnan lautan laiturialueelle, siirryt Helsingin päärautatieaseman laiturialueelle silloin, kun VR:n porttirahastus on käytössä tai yöliikenteen aikana Kampin terminaalissa. Puhelimen akun tulee riittää matkan ajaksi. 

Velvollisuutesi on myös selvittää, millaisen lipun tarvitset matkaasi varten. Vyöhykerajan ylittäville matkoille tarvitset koko matkan kattavan yhden matkalipun esim. ABC, jos kuljet jokaisen vyöhykkeen kautta. Yhtä matkaa varten kahden eri vyöhykkeen lippuja ei voi yhdistää esim. ostamalla kertalipun AB ja BC. 

Jos matkustat HSL-alueelta HSL-alueen ulkopuolelle tai päinvastoin, tarvitset lipun, joka on voimassa koko matkalle. Poikkeuksena ovat VR:n kausi- ja sarjaliput, joita voit käyttää yhdessä HSL-lippujen kanssa. Näiden kahden lipun pitää yhdessä kattaa koko matkustusalue. 

Mobiililiput kelpaavat seuraavissa liityntäpysäköintipaikoissa: Matinkylä, Niittykumpu, Urheilupuisto, Tapiola, Leppävaara, Martinlaakso, Ruoholahti, Kalasatama, Myllypuro, Laajasalo ja Malmi. 

3. Mistä voin ostaa mobiililipun? 

Voit maksaa matkasi ostamalla lipun matkapuhelimeesi ladatulla HSL sovelluksella. Sovelluksen voit ladata maksutta puhelimen käyttöjärjestelmän mukaisesta sovelluskaupasta. 

4. Kenelle näytän mobiililipun? 

Näytä lippu bussissa kuljettajalle. Kuljettaja voi tarvittaessa pyytää sinua näyttämään tarkastusnäytön. 

Näytä muissa liikennevälineissä lippu pyydettäessä matkalippujen tarkastajalle tai konduktöörille. 

5. Mitä jos puhelimeni ei toimi? 

Sinun pitää varmistaa, että puhelimen kello on oikeassa ajassa, sovellus on käynnissä ja, että puhelimen akku riittää lipun näyttämiseen bussinkuljettajalle, matkalipun tarkastajalle ja konduktöörille.   

Jos et saa tilaamaasi lippua lippujärjestelmästä tai matkapuhelinoperaattorista johtuvan häiriön vuoksi, matkalippu pitää ostaa muulla tavoin ennen matkan alkamista. Jos järjestelmä on vikaantunut siten, ettet voi kohtuudella hankkia matkaa varten sopivaa matkalippua, tarkastusmaksu voidaan jättää perimättä. Tällöin tarkastaja kuitenkin veloittaa sinulta kertalipun hinnan. Tarkastajan myymiä kertalippuja ei lunasteta takaisin eikä hyvitetä. 

6. Mitä jos minulla ei ole matkalippua? 

Jos matkustat ilman asianmukaista matkalippua, sinulle voidaan määrätä tarkastusmaksu. Tarkastusmaksu voidaan määrätä myös, jos olet ostanut lipun liian myöhään. Lisäksi sinulta peritään tarkastajalipun tai kertalipun hinta.

 

Matkalippujen tarkastus 

HSL vastaa Helsingin seudun joukkoliikenteen ja junaliikenteen valtakunnallisesta matkalippujen tarkastustoiminnasta. Matkalippujen tarkastajat valvovat mm. seuraavia asioita: 

  • Matkustajilla on voimassa oleva oman asiakasryhmänsä mukainen lippu. 
  • Henkilökohtainen kausilippu on oikean henkilön käytössä. 
  • Lippu on vastaanotettu puhelimeen ennen siirtymistä liikennevälineeseen tai laiturialueelle. 
  • Lippu kattaa kaikki ne vyöhykkeet, joiden kautta matkustetaan. Lisävyöhykelipun pitää yhdessä voimassa olevan kausilippusi kanssa kattaa koko matkustusalue.  

 

Tarkastusmaksu 

Matkalippujen tarkastajilla on oikeus määrätä tarkastusmaksusta annetun lain mukainen tarkastusmaksu. 

Tarkastusmaksu voidaan määrätä myös, jos lippu on ostettu liian myöhään. 

Ilman asianmukaista matkalippua matkustavalle myydään lisäksi tarkastajalippu tai kertalippu, jolla voi vaihtaa toiseen kulkuvälineeseen lipun voimassaolon aikana.  

Mobiililipun tarkastaminen 

Matkustajan on näytettävä matkalippujen tarkastajalle sekä lippu- että tarkastusnäyttö. Tarkastusnäyttö tulee puhelimeen painamalla "Lipun tarkastus" -painiketta. Myös "Lippua ei voida näyttää" -tilasta pääsee tarkastusnäyttöön painamalla lipun "Lipun tarkastus" -painiketta. 

Tarkastaja tunnistaa lipun voimassaolon sekä silmämääräisesti että lukemalla tarkastuslaitteella tarkastusnäytöllä olevan QR-koodin.  

Lippua ei voida tarkastaa, mikäli puhelimesta on akku loppunut. Matkustajan tulee esittää lipun tunnistetiedot siten, että tarkastaja saa lipun tarkastettua luotettavasti.  

Tarkastusmaksu kirjoitetaan ja matkustajalta peritään kertalipun hinta seuraavissa tapauksissa: 

  • Matkustaja ei suostu näyttämään lipun tunnistetietoja. 
  • Puhelimesta on akku loppunut. 
  • Tunnistetiedot ovat väärät tai puuttuvat. 
  • Lippu ei ole voimassa. 
  • Lippu on tilattu liian myöhään. 

 

Ehtojen muuttaminen 

HSL voi muuttaa näitä käyttöehtoja ja matkustusehtoja yksipuolisesti, milloin tahansa. Muutoksista ilmoitetaan sähköpostilla, sovelluksessa tai muulla soveltuvalla tavalla etukäteen. Asiakkaan katsotaan hyväksyneen muutetut ehdot, mikäli hän jatkaa sovelluksen käyttöä muutosilmoituksen jälkeen. 

 

Ehtojen kieliversiot 

Nämä käyttöehdot ja matkustusehdot ovat saatavissa suomen-, ruotsin- ja englanninkielisinä. Jos eri kieliversiot ovat keskenään ristiriidassa, noudatetaan ensisijaisesti suomenkielisiä ehtoja.