Blogi: Asiakastyöpajojen satoa

Julkaistu 17.9.2021

Leppävaara–Tapiola-akselin asukkaat suhtautuvat tulevaan pikaratikkaan 550 myönteisesti. Toisaalta asukkaita askarruttaa se, millaiset ovat Tapiolan ja Leppävaaran väliset yhteydet jatkossa, kun pikaratikka Keilanimeen korvaa bussilinjan 550 Tapiolaan ja Westendinasemalle.

Noin voisi kiteyttää 7.9. ja 9.9 pitämiemme asiakastyöpajojen tärkeimmän annin. Pajoihin osallistui väkeä esimerkiksi Lintuvaarasta, Laajalahdesta, Mäkkylästä, Säteristä ja Vallikalliosta. Asukkaiden ohella mukana oli myös sellaisia, jotka eivät tuolla suunnalla asu, mutta kulkevat siellä paljon muuten. Olimme valinneet osallistujat ilmoittautumisten perusteella. Halusimme kohdentaa työpajat tällä kertaa pääasiassa niille alueille, joiden yhteyksiin pikaratikka eniten vaikuttaa.

Pikaratikan tulo nähtiin pääosin myönteisenä

Osallistujat pitävät pikaratikkaa kätevänä kulkuneuvona matkoilla Leppävaarasta Helsingin suuntaan sekä metroasemille. Osallistujia kuitenkin huolestutti vaihtojen määrän mahdollinen kasvu Leppävaaran ja Tapiolan välisillä matkoilla, kun bussilinja 550 lakkaa. Vastaajia askarrutti, kuinka liityntäyhteydet pikaraitiotien varten toimivat ja ovatko matkat ratikkapysäkeille pitemmät kuin nykyisille bussipysäkeille.

Bussi pysäkillä

Mäkkylästä saimme terveisiä kävely-yhteyksien parantamisesta ratikkapysäkille ali- tai ylikulun avulla. Olemme välittäneet toiveen myös Espoon kaupungille. Toisaalta joukossa oli myös niitä, joiden matkanteko helpottuu, koska ratikkapysäkki on lähempänä kuin nykyiset bussipysäkit tai metroasemat. Näin ajateltiin sekä Pohjois-Laajalahdessa, Otsonlahdessa että Leppävaarassa.

Vaihdoton yhteys toiveissa Tapiolan ja Leppävaaran välille

Osallistujien tärkein toive oli se, että Leppävaaran ja Tapiolan välillä pääsisi kulkemaan bussilla ripeästi ja vaihdotta myös jatkossa. Tällaista pikaratikan kanssa rinnakkaista bussiyhteyttä voisi verrata vaikkapa moottoritien vieressä kulkevaan paikallistiehen. Osallistujat pitivät tärkeänä, että linja kulkisi Laajalahden kautta, jolloin se palvelisi myös Säteriä. Otaniemen kautta linjan ei olisi tarpeen kiertää, koska sinne pääsee jatkossa ratikalla. Kun kysyimme, kuinka tiheästi linjan bussien pitäisi kulkea, valtaosa vastauksista asettui haarukkaan 10–15 minuuttia.

Vaihdot ja vaihtopaikat herättivät keskustelua

Keskustelua syntyi myös vaihdoista ja vaihtopaikoista. Vaihtaminen sujuu mukavasti silloin, kun liikennevälineestä toiseen ei tarvitse kävellä pitkää matkaa ja kuka tahansa meistä vaihtaa mieluummin katon alla kuin taivasalla. Toisaalta isoissa terminaaleissa kävelymatkoista saattaa tulla pitkiä. Saimme työpajoissa toiveita siitä, että vaihtopaikoiksi voisi suunnitella myös muita kuin isoja terminaaleja.

Bussipysäkki ja opasteita.

Suuret kiitokset kaikille työpajoihin osallistuneille hyvässä hengessä käydyistä keskusteluista!

Miten suunnittelu etenee?

Suunnitelmaprojekti on edennyt vastausaineiston läpikäynnin jälkeen kohti tarkempaa suunnittelua ja ratkaisuehdotusten esittämistä. Joukkoliikenteen suunnittelu on aina kompromissien tekemistä, eikä meidän ole valitettavasti mahdollista toteuttaa kaikkia yksittäisiä ideoita. Asukkaiden vastausten perusteella tulemme keskittymään muun muassa Tapiolan ja Leppävaaran välisiin yhteyksiin ja siihen, että vaihdolliset yhteydet olisivat mahdollisimman sujuvia. Ensimmäinen linjastoluonnos on tarkoitus julkaista asiakkaidemme kommentoitavaksi syys-lokakuun aikana.

Kyselymme linjojen 113, 114 ja 115 reittivaihtoehdoista ovat sulkeutuneet – kerromme tuloksista ensi viikolla!

Hienoa, olet löytänyt Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelman blogiin! Tämä blogi toimii virallisena vuorovaikutuskanavana, jota me HSL:n joukkoliikennesuunnittelijat päivitämme. Täällä voit keskustella meidän kanssamme. Osallistu suunnitteluun ja vaikuta!

Teemme suunnittelua syksyn 2021 ajan. Muutokset linjastoon toteutetaan arviolta vuonna 2024. Lue lisää Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelmasta täältä.