Blogi: Kiitos antamastanne palautteesta!

Julkaistu 4.11.2021

Linjastoluonnoksen kommentointi päättyi 24.10.2021. Saimme linjastoluonnoksen kyselylomakkeeseen yhteensä 2319 vastausta. Iso kiitos kaikille luonnosta kommentoineille!

Vastaajien tyytyväisyys reittiehdotuksiin, tulokset jakautuivat seuraavasti ehdotukset vaikuttavat hyviltä 23 prosenttia, ehdotuksissa on sekä hyvää että huonoa 27 prosenttia, ehdotukset vaikuttavat huonoilta 48 prosenttia ja minulla ei ole selkeää mielipidettä ehdotuksesta 2 prosenttia.

Vastaajista puolet oli siis sitä mieltä, että ehdotuksissa oli hyvää. Moni vastaaja ei kuitenkaan pitänyt ehdotetuista muutoksista. Teemmekin tämän pohjalta muutoksia luonnokseen. Saamiemme kommenttien joukossa oli kiitoksia, kehitysehdotuksia ja kritiikkiä. Tässä on kooste aiheista, joista saimme eniten palautetta.

Kiitoksia saimme muun muassa seuraavista:

  • Uudesta nopeasta bussiyhteydestä 523 Leppävaaran ja Tapiolan välillä
  • Haukilahden ja Westendin alueille esitetystä viikonloppuliikenteestä linjalla 105
  • Paremmista yhteyksistä Pohjois-Tapiolasta Länsi-Helsingin suuntaan
  • Uudesta bussiyhteydestä Brediksen kauppakeskittymään
  • Tiheämmistä vuoroväleistä

Kritiikkiä saimme muun muassa seuraavista:

  • Haukilahti – Westend alueilta ei esitetty vaihdotonta yhteyttä Kamppiin
    Ymmärrämme, että tämä on monien toive ja että metroon vaihtaminen tuntuu turhalta vaivalta, kun bussi ajaisi hetkessä suoraan Kamppiin. Nykyisellä joukkoliikenteen rahoituksella esimerkiksi linjan 105 jatkaminen Kamppiin ei valitettavasti ole mahdollista. Kirjoitimme tästä jo aiemmassa postauksessa, jonka voit lukea täältä.
  • Pikaratikan saavutettavuus Mäkkylän suunnasta heikkenee
    Tulemme lähitulevaisuudessa selvittämään Kehä I:n suuntaisten yhteyksien kehittämistä. Tässä yhteydessä esitettävillä ratkaisuilla voi olla vaikutusta myös Mäkkylän alueelle.
  • Perkkaan bussiyhteyksien muutokset huolettivat alueen asukkaita
    Perkkaan aluetta palvelisi luonnoksen mukaan ratikka ja kaksi bussilinjaa. Perkkaan ja Tapiolan välisistä yhteyksistä kirjoitimme jo aikaisemmassa postauksessa, jonka voit lukea täältä.
  • Pohjois-Tapiolan yhteydet heikkenevät linjan 111 reittimuutoksen myötä
  • Runkolinjan 520 väliaikainen liikennöinti Sotilastorpantien kautta herätti huolta alueen asukkaissa

Mitä seuraavaksi?

Olemme käyneet kaikki kommentit läpi, ja julkaisemme ensi viikolla esityksen linjastoluonnokseen esitettävistä muutoksista. Tulemme esittämään kommenttien perusteella muutoksia Pohjois-Tapiolan yhteyksiin. Lisäksi pureudumme runkolinjan 520 väliaikaiseen reittiin yhdessä Espoon kaupungin kanssa ja mietimme vielä uudemman kerran Perkkaan yhteyksiä. Julkaisemme luonnokseen suunnittelemamme muutokset täällä suunnitelman blogisivustolla, joten pysythän kuulolla!

Hienoa, olet löytänyt Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelman blogiin! Tämä blogi toimii virallisena vuorovaikutuskanavana, jota me HSL:n joukkoliikennesuunnittelijat päivitämme. Täällä voit keskustella meidän kanssamme. Osallistu suunnitteluun ja vaikuta!

Teemme suunnittelua syksyn 2021 ajan. Muutokset linjastoon toteutetaan arviolta vuonna 2024. Lue lisää Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelmasta täältä.

Kaikki blogitekstit Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelmasta